Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #61 Skrevet 5. september 2009 Har ikke lest hele tråden så dette er kanskje sagt før. Der det har vært avsagt dom om omsorgen til ett barn var det i 2008 48% av mødrene som ble tilkjent omsorgen og 44% av fedrene. Så det er ikke så skjevt... Men det er av de 10% sakene som blir tatt til retten. De andre avtales i megling. Det er alltid annledning til å be om ny megling hvis man ikke fornøyd med resultatet av meglingen, eller avtalen blir fulgt opp. Nå vet jeg ikke om Pater est regelen gjelder lenger men da fikk automatisk den moren var gift med foreldreretten til barnet ved fødselen. Dette var jo hensiktsmessig så lenge tanken var at ingen fikk barn med andre enn den de var gift med. Nå er det jo litt vanskelig å automatisk gi den som kommer og sier han er faren foreldreretten hvis ikke mor er enig eller det blir tatt en test. Ellers er det greit å skrive under på føden i de fleste sakene. Selvfølgelig vil det alltid i noen saker være urettferdig, både den ene og andre veien. Og ett helvete for de ungene det gjelder!
Far til 2 Skrevet 5. september 2009 #62 Skrevet 5. september 2009 Har ikke lest hele tråden så dette er kanskje sagt før. Der det har vært avsagt dom om omsorgen til ett barn var det i 2008 48% av mødrene som ble tilkjent omsorgen og 44% av fedrene. Så det er ikke så skjevt... En annen ting som skulle vært interesant å vite er HVEM som tar saken til retten (mor eller far). Sannsynligvis er det den av foreldrene som føler at barnet eller en selv ikke blir hørt/ivaretatt. Hvis det er stor overvekt av kvinner eventuelt menn, tyder det på at dette kjønnet ikke føler seg likeverdig med den andre forelderen. Da kan vi begynne å diskutere hvorfor det er slik at ett av kjønnene føler seg overkjørt. Men det er av de 10% sakene som blir tatt til retten. De andre avtales i megling. Det er alltid annledning til å be om ny megling hvis man ikke fornøyd med resultatet av meglingen, eller avtalen blir fulgt opp. Den gangen vi var til mekling (noen år siden nå) ble vi fortalt at vi kunne bytte mekler, men ikke meklingskontor. I så tilfelle så jeg liten grunn til å kreve en annen mekler da det var tydlig at meklerene også "snakket sammen". Vi ble også fortalt at "mor vinner altid i retten", og siden jeg ikke har vært gift tidligere og ikke har barn fra tidligere, trodde jeg på denne mekleren. Spørsmålet da er om det faktisk er en "mekling" eller om en av partene kan true seg til å få det slik hun/han vil. Nå vet jeg ikke om Pater est regelen gjelder lenger men da fikk automatisk den moren var gift med foreldreretten til barnet ved fødselen. Dette var jo hensiktsmessig så lenge tanken var at ingen fikk barn med andre enn den de var gift med. Nå er det jo litt vanskelig å automatisk gi den som kommer og sier han er faren foreldreretten hvis ikke mor er enig eller det blir tatt en test. Ellers er det greit å skrive under på føden i de fleste sakene. ... Det er riktig. Men hva med de fedrene som ikke er gift eller ikke var samboende med mor da barnet ble født. Hvorfor skal ikke disse få foreldreansvar ? Eneste ansvaret de får er det økonomiske ansvaret (dvs bidrag). En mann som er ansvarlig for bidrag bør automatisk også få foreldreansvar som et utgangspunkt, - slik mor får.
Far til 2 Skrevet 6. september 2009 #63 Skrevet 6. september 2009 ... Du oppfatter samfunnet fullstendig feil slik jeg ser det. Du tillegger også lovverket ting som ikek finens der. Hva har lønn med saken å gjøre? Og når du blir fortalt hvordan ting virkelig er så overser du fakta galant. ... Og husk, det er biologiske forskjeller på menn og kvinner. Slik er det fra naturens side. ... Med dette innlegget avslutter du vel mer eller mindre direkte med at foreldre skal/bør forskjellsbehandles pga kjønn. Sånn sett var det greit med en avklaring slik at en vet hva du mener.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #64 Skrevet 6. september 2009 Med dette innlegget avslutter du vel mer eller mindre direkte med at foreldre skal/bør forskjellsbehandles pga kjønn. Sånn sett var det greit med en avklaring slik at en vet hva du mener. Du leser nøyaktig det du vil tydeligvis. Greit å vite.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #65 Skrevet 6. september 2009 Du leser nøyaktig det du vil tydeligvis. Greit å vite. Hehe Far til to kunne argumentert for at rødt er grønt så lenge det er til støtte for hans syn Jeg har gitt opp å forholde meg til han for lenge siden, bortsett fra når jeg trenge en god latter da
Far til 2 Skrevet 6. september 2009 #66 Skrevet 6. september 2009 Du leser nøyaktig det du vil tydeligvis. Greit å vite. Kan du fortelle meg hvilke forskjeller det er på egenskaper mellom to kjønn utenom biologi ??? Jeg trodde det var denne "biologiske egenskapen" feministene hele tiden har forsøkt å begrense, og at det pga at det ikke er forskjeller at ASA bedrifter tvinges til 40% kvinneandel i styrer, at kvinner forfordeles i en del stillinger, at kvinner etterhvert fikk stemmerett, etc, etc. Det er jo nettopp egenskapene som tidligere var tillagt biologi/kjønn som er fjernet i Norge som gjør at vi er blandt verdens mest likestilte land. Men hvis du mener det er forskjell på egenskapene bør vi snarest fjerne dette lovverket og gå tilbake til det systemet som bekreftet forskjellene. ELLER ER DET BARE PÅ DE OMRÅDENE SOM ER TIL KVINNERS FORDEL AT DET IKKE SKAL VÆRE LIKESTILLING ???
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå