Gå til innhold

Ansette venner


Gjest Qwe

Anbefalte innlegg

Har en venninne som har vært ute av arbeidsmarkedet i noen år som sliter med å komme seg inn igjen.

Jeg har mulighet for å få henne ansatt i mitt firma, men er usikker på hvor lurt dette er av meg.

Hun har ingen tidligere erfaringer

jeg er usikker på hvor flink hun vil være til å stille opp

Men samtidlig synes jeg veldig synd på henne og hennes familie og vil gjerne hjelpe.

Noen som har erfaringer med dette?

Ble du ansatt av en venn?

Har du ansatt en venn?

hvordan vil dette påvirke vårt vennskap?

og er dette feil av meg i forhold til andre ansatte å ansette henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_hei_*

Går det ikke an å gi henne et vikariat? Så kan du se hvordan det går før du ansetter henne fast med feks. 3 mnd prøvetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som har vært ute av arbeidsmarkedet i noen år som sliter med å komme seg inn igjen.

Jeg har mulighet for å få henne ansatt i mitt firma, men er usikker på hvor lurt dette er av meg.

Hun har ingen tidligere erfaringer

jeg er usikker på hvor flink hun vil være til å stille opp

Men samtidlig synes jeg veldig synd på henne og hennes familie og vil gjerne hjelpe.

Noen som har erfaringer med dette?

Ble du ansatt av en venn?

Har du ansatt en venn?

hvordan vil dette påvirke vårt vennskap?

og er dette feil av meg i forhold til andre ansatte å ansette henne?

Den usikkerheten jeg har uthevet i teksten din ville gjort meg veldig skeptisk til å ansette henne.

Hvis dette skulle slå til, vil det uten tvil påvirke vennskapet fordi du får en lojalitetskonflikt mellom arbeidsplassen din og venninnen din.

Jeg har verken blitt ansatt av en venn eller vært i en situasjon der jeg har ansatt en venn. Noen i nær familie har imidlertid ansatt en venn i en stilling på sin arbeidsplass. Dette var en person som en stolte 100% på. Det går ganske bra, men erfaringen er at det ikke er enkelt å ta opp "vanskelige saker" og påpeke forbedringspotensialer til noen en også har et venneforhold til. Slike ting blir veldig lett tatt personlig, og resultatet kan bli stygge saker som ødelegger vennskapet.

Vikariater eller prøvetider som du ikke ønsker å forlenge på grunnlag av at vedkommende ikke passer til jobben er enda verre å ta opp med en venninne enn med en som du ikke har noen personlig forhold til.

Som du ser, får du ikke akkurat varme anbefalinger fra meg.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som har vært ute av arbeidsmarkedet i noen år som sliter med å komme seg inn igjen.

Jeg har mulighet for å få henne ansatt i mitt firma, men er usikker på hvor lurt dette er av meg.

Hun har ingen tidligere erfaringer

jeg er usikker på hvor flink hun vil være til å stille opp

Men samtidlig synes jeg veldig synd på henne og hennes familie og vil gjerne hjelpe.

Noen som har erfaringer med dette?

Ble du ansatt av en venn?

Har du ansatt en venn?

hvordan vil dette påvirke vårt vennskap?

og er dette feil av meg i forhold til andre ansatte å ansette henne?

Du har ikke noen konkrete "prosjektoppgaver" du kan teste henne med? Da blir hun jo ikke "sparket" om det ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver situasjonen ville jeg absolutt ikke ansatt henne. Det kan bli enda vanskeligere for deg enn det er nå. Man skal aldri ansette noen bare fordi man synes synd på dem. Om de ikke er i stand til å utføre den jobben de blir satt til å gjøre, vil du bli nødt til å sparke henne. Og hvordan tror du det påvirker vennskapet deres? I tillegg kan de andre som jobber der mislike sterkt å jobbe med en som bare er ansatt av medlidenhet, og som ikke gjør sin del av jobben. Styr unna, sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det.

Du kan ansette venner som har blitt venner gjennom jobb. Da vet du hva du får. Men ellers er det som regel veldig belastende for vennskap å begynne å jobbe sammen.

Og i og med at du i utgangspunktet er litt skeptisk ville jeg ikke tatt sjansen hverken på å ødelegge vennskapet eller på å ansette en som du ikke er 110% sikker på at gjør en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber sammen med en mann som er svigerbror til min sjef. Det er utrolig slitsomt, han sier han ikke får noe spesialbehandling, men noen av oss andre ansatte føler det ikke sånn. Men jeg tror og jeg hadde følt det litt vanskelig hvis sjefen skulle hatt ei venninne til å jobbe sammen med meg.

Men bortsett fra det hva du føler som sjef for din venninne kan jeg ikke si noe om...ville bare fortelle hvordan jeg opplever å jobbe sammen med noen som har nære relasjoner til sjefen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest negasjon
Har en venninne som har vært ute av arbeidsmarkedet i noen år som sliter med å komme seg inn igjen.

Jeg har mulighet for å få henne ansatt i mitt firma, men er usikker på hvor lurt dette er av meg.

Hun har ingen tidligere erfaringer

jeg er usikker på hvor flink hun vil være til å stille opp

Men samtidlig synes jeg veldig synd på henne og hennes familie og vil gjerne hjelpe.

Noen som har erfaringer med dette?

Ble du ansatt av en venn?

Har du ansatt en venn?

hvordan vil dette påvirke vårt vennskap?og er dette feil av meg i forhold til andre ansatte å ansette henne?

Jeg har ikke ansatt en venn, men kjenner noen som har ansatt venner uten at det gikk galt, men det kan gå utover vennskapet. H*n hadde også vært utenfor arbeidsmarkedet noen år og ble ansatt i et halvt års vikariat i 70 % stilling. Siden det gikk bra, fikk h*n heltidsjobb og full stilling.

Det er vanskelig å ansette venner eller å være underordnet som venn på jobben. Jeg var arbeidsøkende og en venninne foreslo at hun kunne ansette meg, men vi snakket litt om det og fant ut at det kunne føre til at det kunne gå utover vennskapet siden vi ville hatt veldig mye kontakt innad i firmaet.

Din venninne mangler attester. Du kan foreslå at du ansetter henne i foreksempel 50 eller x prosent stilling i et vikariat, slik at du kan gi henne en attest og referanser? Men du må understreke at du helst ikke ansetter venner, siden det kan gå utover vennskapet og at hun må søke andre jobber. Men tenk over hvor tett dere må jobbe sammen og hvordan du vil takle om hun er mye borte foreksempel.

Er dette et lite firma eller et større? Jeg tror saken ville vært lettere i et stort firma. Jeg vet ikke om det blir feil av deg mht. regler, men mange får jobb gjennom bekjente og familie etter utdanningen sin.

Hvis det er en god venninne kan du jo ta opp dette og snakke med henne, men tenk over hva du vil si. Det beste er å være ærlig og si at du er usikker pga vennskapet. Det er ikke sikkert hun har lyst å jobbe for deg, og at hun også har meninger om å blande vennskap/jobb men jeg synes dere skal diskutere rundt dette før du evtentuelt bestemmer deg og at du må presisere at det kun er et vikariat, men mangler dere en på heltid, fast ansatt, vil hun få høre det av "ryktebørsen" på arbeidstedet.

Men hvis du er ærlig helt fra starten, og ansetter henne i et vikariat slik at hun kan få ferske attester, ser jeg ikke noe problem. Dere er venninner og selv om noen ting kan være vanskelige å snakke om, er det best å ta det opp. Kanskje hun lurer på hvorfor du ikke tilbyr henne jobb selv om det ikke er ditt ansvar.

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Det er vanskelig å gi andre råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVa med å få lønnsmidler fra NAV? Hun får arbeidstrening og muligheten for attest fra deg, og du har mulighet til å avslutte om det ikke fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ansatt venner og familie to ganger. Aldri mer.

Dersom de ikke gjorde jobben (noe de ikke gjorde) gikk mine ledere på meg og jeg følte også et personlig ansvar for disse menneskene. I tillegg forventer de gjerne spesialbehandling siden de kjenner meg personlig, noe jeg selvfølgelig ikke kan gi de. Sure miner og vanskelige vennskap er selvfølgelig resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du ser er det ikke mange som anbefaler deg ansettelse. hvis du kan bidra til ferske attester med et midlertidig vikariat er det supert, men dropp forhåpninger om ansettelse. jeg har ved ett par anledninger ansatt venner, og det fungerte dårlig. balansen i vennskapet blir også forskjøvet og det trenger heller komme godt ut.

så, -anbefales ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti å ansette venner eller familie. Men jeg har vært borti at andre har gjort det. Også har jeg reagert på det. Fordi det har alltid endt med at personen bare jobbet der i et par mnd og funnet ut at det ikke var noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_janne_*

I mine øyne er ikke dette lurt for da blander man jobb og vennskap.

Jeg førte regnskap for en venn en periode. Siden vi var venner så ble ikke tonen profesjonell. Han dreit i alt jeg sa og jeg holdt på å få meg en smekk. Ikke var det like lett å trekke seg heller. Etter den gangen så nekter jeg å blande jobb og vennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort problem med å ansette venner/familie er det å holde rollene adskilt. På fritiden er man venner, på jobb er man ansatt/sjef. Det er mange som ikke klarer skillet, og som takler dårlig å ta imot ordrer og kritikk fra en de er vant til å stå på lik fot med. På fritiden kan man si at "nei, jeg gidder ikke høre på deg", det kan man IKKE på jobben.

Jeg er trener i en idrett, og jeg unngår å verve venner og famlie til min klubb. Nettopp for å unngå at de forventer spesialbehandling, eller ikke klarer å skjønne at på trening er jeg treneren deres, ikke vennen deres, og de har å gjøre som de får beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig vanlig at jobber går via bekjentskap, men kriteriet for at dette blir vellykket er vel at man finner en egnet person i nettverket sitt, ikke at man ansetter venner og familie "for å være grei". Er det venner man har fra studietiden eller gjennom jobb kan man vite noe om faglig dyktighet og arbeidsmoral, er det for å få noen inn på arbeidsmarkedet igjen blir det mer risikabelt dessverre. Men jeg synes forslag om lønnsmidler fra NAV (kan imidlertid være vanskelig dersom de får greie på at dere kjenner hverandre fra før) eller et vikariat så hun kan få attest og referanse, er verdt å vurdere. Det er jo faktisk ekstra, "urettferdig", vanskelig å komme seg i jobb når man har vært lenge ute av markedet, uansett hva grunnen er. Men hvis du allerede nå har grunn til å mistenke at hun ikke stiller opp etc tror jeg jeg ville droppet det - det er jo ikke noe særlig å måtte lyve på henne gode referanser, eller gi dårlige referanser til ei venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan ikke si hva du skal gjøre eller ikke, det må du bestemme selv. Jeg ser at mange er skeptiske her og vil gjerne fortelle noe: Men moren min var i samme situasjon for noen år siden. Hun hadde vært hjemme (med meg) i mange år, gikk fra pappa og måtte forsørge seg selv. Det var ikke lett å komme inn på arbeidsmarkedet igjen, og hun var ganske fortvilet. Heldigvis fikk hun en vaskejobb gjennom en bekjent, og senere en kontorjobb. Og hun har stått på som fy fordi hun har vært så glad for å få jobb, og fordi hun har vært redd for å miste jobben igjen. Hun visste jo veldig godt at det ville gå utover hennes venninne/bekjent om hun ikke gjorde jobben godt nok... Etter 15 år i samme firma gikk hun i våres av med pensjon. Så man kan være en god ansatt selv om ingen andre vil ta sjansen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pasta_*
HVa med å få lønnsmidler fra NAV? Hun får arbeidstrening og muligheten for attest fra deg, og du har mulighet til å avslutte om det ikke fungere.

Dette synes jeg var et svært fornuftig forslag. Helt klart det eneste fornuftige å gjøre i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...