Gå til innhold

Spørsmål til ledere


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan har dere merket at dere er ledertyper?

Hvilke egenskaper synes dere det er best å ha? hva med alt ansvaret som ligger på skuldrene deres, hvordan takler dere det?

Hva synes dere om å gi andre veiledning og tilbakemelding? Hva om noen ikke lar seg lede og går i mot prinsipper?

Hvordan er utviklingsmulighetene deres?

Hvordan får dere oversikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det på grunn av flaks...ble bare spurt fordi jeg kjenner en annen leder.

Liker best lønna ved det og det faglige. Er ikke så flink eller motivert for å jobbe med selve menneskene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på grunn av flaks...ble bare spurt fordi jeg kjenner en annen leder.

Liker best lønna ved det og det faglige. Er ikke så flink eller motivert for å jobbe med selve menneskene..

Er ikke det en del av stillingen din da?

alle dyktige ledere skal vel motivere, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Noen andre?

Hvordan er det egentlig å ha ett slikt ansvar? må du være på 100 prosent 24/7?

Det er som å ha en hvilket som helst annen jobb, men med andre oppgaver og ansvar. Selve ansvaret er er flerdelt sak. det ene er at det er jobb og så går man hjem og gjør andre ting. Det andre er at det ikke må tynge alltid, da er det ikke vits å være leder. det er vikitg å se på ting som en utfordring og ikke som en plage og som et tungt ansvar. og så er det viktig å like ansvaret og utfordrigene.

Du må ikke være 100 alltid, ledere er også mennesker og det er det lov å vise. det som er viktig er mer å kunne lede, administere, motivere og få ansatte til å trives, yte, lyst å være på jobb osv. selvsagt kan dette være krevende og det er det jeg tenker at det er viktig å finne ut om man kan og vil.

Det er viktig med struktur, systemer, kontrollrutiner osv. med det er det mulig å lage systemer for og det finnes det mange tips.

Noen mennesker lar seg ikke lede og sånn er det og da handler det om å finne metoder for det allikevel eller finne ut og de hører hjemme i bedriften. Tilbakemeldinger er mange ganger vanskelige å gi, spesielt hvis det er det kategorien som folk ikke liker å få, andre tinge er uproblematisk å si noe om. Dette er ting du lærer etterhvert.

Jeg tror det viktigste du kan fikke ut av hvis du ønsker å være leder er om du liker ansvar og utfordringer og kan bidra til å få en bedrift/off.sektor i samme retning som andre ledere. I tillegg til hav du tenker om det å jobbe med ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den forrige arbeidsplassen min var jeg vitne til at en ansatt måtte gå fordi " hun ikke lot seg lede"- kan godt forstå sjefen min, den ansatte lagde jo direkte "kvalme"/ var sur når han ikke fikk viljen sin- slik går ikke an når det er basert på godt team arbeid.

Innføre kontrollrutiner? kan du gi ett eksempel på det?

Liker å skulle motivere ansatte- men tenker at i det arbeidet jeg skal lede bør det være en selvfølge, er jo det arbeidet dreier seg om. Arbeide sammen som team for å nå mål- som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cipheria

Litt på sida; Making Things Happen: Mastering Project Management gir svar på alle spørsmåla i startinnlegget mm. Gir godt innblikk i kva som krevst av ein god leiar, korleis du kan kommunisere med teamet for å få god flyt i arbeidet, korleis prioritere, skadereparering, korleis få viljen din, korleis stresse ned, handtere konflikt osv. Er ei stund sidan eg har lest den, men eg trur ikkje den var tung å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_michelle_*
Hvordan har dere merket at dere er ledertyper?

Hvilke egenskaper synes dere det er best å ha? hva med alt ansvaret som ligger på skuldrene deres, hvordan takler dere det?

Hva synes dere om å gi andre veiledning og tilbakemelding? Hva om noen ikke lar seg lede og går i mot prinsipper?

Hvordan er utviklingsmulighetene deres?

Hvordan får dere oversikt?

1. Jeg liker å ha en del ansvar og utvikle meg faglig. Jeg merket også at andre i bedriften hadde tiltro til meg og at mine meninger hadde en betydning. Etterhvert spurte ledelsen meg til råds i ulike saker. Et halvt år etter har jeg selv en stilling i ledelsen.

2. Man må være strukturet og organisert, sånn blir ikke ansvaret og jobben så tung. Videre er det viktig å være dyktig, saklig og rettferdig. Være motivatør er en stor del av jobben. Vær hyggelig og lojal, men ikke venn og kompis.

3. Vurderer du å bli en leder bør du være trygg på deg selv og ditt faglige nivå. Det er helt greit å gi tilbakemeldinger og veiledning til andre, vær godt forberedt, og gi velbegrunnede saklige tilbakemeldinger. Vis at du setter pris på innsats og teamarbeid. Gjennom årenes løp vil man møte på noen som ikke lar seg lede, en formell samtale med personen på to manns hånd, der du setter standardene bør løse det. Gjør det ikke det, gir man advarsler, blir ikke disse tatt alvorlig og etterfult, gir jeg deg sparken. Hele prosessen må være ryddig og saklig. Jeg har bare måttet gjøre dette en gang, hvor arbeidsoppgaver ikke ble fullført og manglende evne til samarbeid med andre ansatte. Jeg synes dette ansvaret er helt greit, hvis man er rettferdig, saklig og faglig kompetent.

4. Det er store personlig utviklingsmuligheter ved å bli en leder, og det er faglige utviklingsmuligheter gjennom kurs, videreutdanning og viktig arbeidserfaring. På sikt vil det også være muligheter for ytterligere avansement. Man blir også lagt merke til i andre bedrifter og får tilbud om nye stillinger med nye utfordringer.

5. Oversikt får man hvis man har et ryddig, organisert og strukturet hode. Man får ikke oversikt, en dyktig leder har evnen til oversikt. :lur:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kim_*
Er det på grunn av flaks...ble bare spurt fordi jeg kjenner en annen leder.

Liker best lønna ved det og det faglige. Er ikke så flink eller motivert for å jobbe med selve menneskene..

Hadde du jobbet i min bedrift, er jeg redd du måtte gå.. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg liker å ha en del ansvar og utvikle meg faglig. Jeg merket også at andre i bedriften hadde tiltro til meg og at mine meninger hadde en betydning. Etterhvert spurte ledelsen meg til råds i ulike saker. Et halvt år etter har jeg selv en stilling i ledelsen.

2. Man må være strukturet og organisert, sånn blir ikke ansvaret og jobben så tung. Videre er det viktig å være dyktig, saklig og rettferdig. Være motivatør er en stor del av jobben. Vær hyggelig og lojal, men ikke venn og kompis.

3. Vurderer du å bli en leder bør du være trygg på deg selv og ditt faglige nivå. Det er helt greit å gi tilbakemeldinger og veiledning til andre, vær godt forberedt, og gi velbegrunnede saklige tilbakemeldinger. Vis at du setter pris på innsats og teamarbeid. Gjennom årenes løp vil man møte på noen som ikke lar seg lede, en formell samtale med personen på to manns hånd, der du setter standardene bør løse det. Gjør det ikke det, gir man advarsler, blir ikke disse tatt alvorlig og etterfult, gir jeg deg sparken. Hele prosessen må være ryddig og saklig. Jeg har bare måttet gjøre dette en gang, hvor arbeidsoppgaver ikke ble fullført og manglende evne til samarbeid med andre ansatte. Jeg synes dette ansvaret er helt greit, hvis man er rettferdig, saklig og faglig kompetent.

4. Det er store personlig utviklingsmuligheter ved å bli en leder, og det er faglige utviklingsmuligheter gjennom kurs, videreutdanning og viktig arbeidserfaring. På sikt vil det også være muligheter for ytterligere avansement. Man blir også lagt merke til i andre bedrifter og får tilbud om nye stillinger med nye utfordringer.

5. Oversikt får man hvis man har et ryddig, organisert og strukturet hode. Man får ikke oversikt, en dyktig leder har evnen til oversikt. :lur:

Lykke til!

Det som er min styrke, jeg har stor evne til oversikt.

Fallgruven er vel at jeg må klare å finne balanse mellom "snill og likevel ledende" er redd jeg kan bli for snill- hvordan få respekt på en fortjent måte- det blir utfordring..

Har jobbet som leder tidligere. Gikk veldig bra det- likevel, dette nye blir mye større og komplekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...