Gå til innhold

Matklubben del 2

Ulva

Anbefalte innlegg

Litt sent ute, men her kommer ukas oppskrift:

Couscous m/kylling

Til 2 personer:

2 kyllingfileter

1 løk

1-2 paprika

Halv purre

Ønsket mengde jalapeno(kommer ann på hvor sterk du vil ha den)

Halv pakke brekkbønner fra frysedisken(tar det litt på feelingen)

1 boks hermetiske hakkete tomater. Naturelle

Couscous i passe mengde

Stek kyllingen i biter.Sett til side

Surr oppkuttet løk, purre, jalapeno og paprika(store biter slik at de ikke blir så bløte). Ha de surrede grønnsakene i en kasserolle sammen med bokstomater og litt vann. La putre under lokk i omtrent 20 min. Kan også stå lengre om det er ønskelig. Ha i kylling og smak eventuelt til med litt pepper. La det varme seg, og ha i brekkbønnene. Til sist has couscous i. La trekke i ca 5 min, elle tiden som står på pakken. Mengden kommer ann på hvor tørr du ønsker retten. Jeg synes den er best litt "våt". Husk at couscous sveller mye.

Done!

Hvitløk kan også has i om det er ønskelig. Mamma bruker det, og det er godt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir sikkert neste mandag det da :) Handler på mandager nemlig, gleder meg til å smake!

Kan du komme med en ca. mengde couscous? Jeg har aldri laget det før, så jeg aner ikke hva som er passelig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sikkert neste mandag det da :) Handler på mandager nemlig, gleder meg til å smake!

Kan du komme med en ca. mengde couscous? Jeg har aldri laget det før, så jeg aner ikke hva som er passelig :sjenert:

Tar det veldig på slump jeg, men tenkte jeg skulle lage det i morgen, så da kan jeg måle litt mer nøyaktig og rapportere her inne :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også vite hvor mye couscous, har aldri laget det før! By the way, både pizzafocaccio og pastaretten var veldig gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gubben elsker at eg er med her og får inspirasjon til middag og andre retter :D

I dag har han bestillt foccacia pizza og så overeasker eg han med sjokolademoussen på 1 side i kokeboka.

I morgen er det Kylling og couscous som står på planen og mannen er i ekstase :D

Sjøl om han bekymrer seg litt over at han kommer til å legge på seg, siden han av og til spiser det dobbelte av normalen ;)

Og så har eg eit lite spm, viss eg er på føden eller noe sånt når eg skal legge ut neste oppskrift...kunne eg sendt den til noen av dåke på førehand og om eg ikkje har lagt den ut på min mandag så kan den eg har sendt den til gjøre det for meg?

Og skal vi ha juleferie i uke 52 og 53?

Endret av Ulva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har eg eit lite spm, viss eg er på føden eller noe sånt når eg skal legge ut neste oppskrift...kunne eg sendt den til noen av dåke på førehand og om eg ikkje har lagt den ut på min mandag så kan den eg har sendt den til gjøre det for meg?

Og skal vi ha juleferie i uke 52 og 53?

Kan sikkert legge ut oppskrift for deg jeg :) Hehe, at du tenker på det sånn midt oppi fødsel er jo morsomt da :)

Og juleferie er vel greit? Blir aldri særlig med eksperimentering med nye ting i jula her i huset i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert legge ut oppskrift for deg jeg :) Hehe, at du tenker på det sånn midt oppi fødsel er jo morsomt da :)

Og juleferie er vel greit? Blir aldri særlig med eksperimentering med nye ting i jula her i huset i hvertfall.

Tusen takk :) då må eg bare finne ut kva oppskrift eg skal velge, har funne ei intressant ei, må bare prøve den ut først og se om den er ein vinner ;)

Blir lite eksperimentering her også i jula, går stort sett i tradisjonell mat og pga div familieselskap og slikt blir det lite matlaging heime også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for juleferie ja. Som dere sier så er det ikke mye eksperimentering her heller i jula. Er hjemme med familien da :)

Målte opp mengde couscous, og kom fram til ca 1,5 - 2 dl avhengig av hvor tørr man vil ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaupa: Kjempe deilig rett, har laget den to ganger på 1 uka, blei ein hitt hos svigermor også :D

Så bra :)

Synes det er kjempegodt med middagsmat som har tomat i seg jeg. Elsker det, mens mannen ikke er fullt så glad i det.

-----

Gleder meg til ny oppskrift i dag :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Matklubben vet hva jeg skal bruke et glass med paprikacrem og et glass med artisjokkrem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paprika- og artisjokkrem..hmm. Hva er den laget av? Er det bare paprika og artisjokk som er kvernet opp eller er det noe stæsj i den?

Sammen med ost og kjeks kanskje, om du liker sånt? Brie og artisjokk? :spise: Paprikakremen sammen med en blåmuggost med hvitløk i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre sent enn aldri :gjeiper: Jobber mye for tida, så det er lite matlaging kan man si! Men her er iallefall en veldig god oppskrift ;)

Meksikansk kyllingsalat

1 grillet kylling

2 dl creme fraiche

175 ml yoghurt naturell

1 ts sennep

1 ts sukker

1/2 ts tomatpuré

1 ts cayennepepper

1 ss chilipepper

1 liten løk

ris

isbergsalat

1 boks mais

Renskjær kyllingkjøttet og skjer det i strimler.

Miks creme fraiche, yoghurt, sennep, sukker, krydder, tomatpuré og finhakket løk til en jevn saus. Bland kjøttet og maisen med sausen.

Anrett risen i en ring av salatblad i en bolle og hell kyllingsalaten oppå. Serveres med godt brød :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kyllingsalaten var god, men jeg savnet litt mer "grønt" i den, så neste gang tar jeg nok oppi litt paprika og kanskje tomater i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...