Kvist Skrevet 15. september 2009 #41 Del Skrevet 15. september 2009 Åhh, da fikk jeg inspirasjon til å få plukket noen epler før grisen tar alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulva Skrevet 16. september 2009 Forfatter #42 Del Skrevet 16. september 2009 Nam, denne skal lages når gubben kjem heim til helga :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 20. september 2009 #43 Del Skrevet 20. september 2009 Da har vi spist eplekake. Veldig søt, men veldig god også! Spent på ny oppskrift i morgen jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaupa Skrevet 20. september 2009 #44 Del Skrevet 20. september 2009 Fikk besøk av bestemor og bestefar her idag, så da laget jeg liksågreit den eplekaka til kaffen. Selv er jeg ikke så begeistret for eplekake, men denne var god. Og bestemor mente den var perfekt Gleder meg til ny oppskrift Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 21. september 2009 #45 Del Skrevet 21. september 2009 God kake, ja! Kom med ny oppskrift! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelly Pelly Skrevet 21. september 2009 #46 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Hei Jeg må desverre melde meg ut av denne matklubben, håper det går greit. Oppskriftene er ikke helt slik jeg tenkte meg. Endret 21. september 2009 av Nelly Pelly Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 21. september 2009 #47 Del Skrevet 21. september 2009 Mja, det blir en litt dobbel oppskrift i dag slik at det blir et måltid av det:) Dette et brød som farmoren min alltid har brukt å lage som tilbehør til middag, f.eks. gryteretter, supper eller hva som helst egentlig. Det har blitt berømt i den utvidede familien, og når det står på bordet går det plutselig veldig lite av middagen fordi alle spiser seg mette på brød... Farmorbrød: 3 stk. stekt i brødform 1 l kefirmelk 2 never renska valnøtter, veldig grovhakket 1 pk. gjær 1 ts salt 1 dl rapsolje 2-300 g revet jarlsberg 1 neve med blandet lin- og solsikkefrø 200 g sammalt hvetemel fint hvetemel til deigen er passe Bland alt i en bolle, elt godt. Hev til dobbel størrelse, ha i smurte former og hev til dobbel størrelse igjen Stek på 180-200 grader i 45 min. og avkjøl på rist. Fint å fryse, tin siste minuttene i mikroen så blir det nesten som nystekt. Dette brødet får til og med macho samboere til å godta at suppe og salat kan være middag Så er det en av suppene jeg synes er god å ha til.. Soppsuppe: 2 store porsjoner 1 stk. eggeplomme 250 g kantarell 3 sjalottløk 30 g smør 6 dl hønsekraft/buljong 1 dl matfløte 1 dl creme fraiche 1 ss maisenna salt og pepper Kutt sopp og løk i små biter. Krydre og stek i smøret i en litt stor kjele til det er gyllent. Tilsett buljong og kok i ti minutt, og rør inn fløten. Rør sammen creme fraiche, maisenna og egg, og pisk det inn i suppen. Varm opp, men ikke kok opp igjen. Smak til suppen med salt og pepper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 21. september 2009 #48 Del Skrevet 21. september 2009 Åååååå, det hørtes GODT ut!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 22. september 2009 #49 Del Skrevet 22. september 2009 Det ser kjempegodt ut, ja! Brødet ser jo fantastisk ut! Og jeg har kantareller i fryseren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulva Skrevet 25. september 2009 Forfatter #50 Del Skrevet 25. september 2009 Brødbaking og suppelaging står for turen i måro :D gledar meg :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 25. september 2009 #51 Del Skrevet 25. september 2009 Jeg baker brød akkurat NÅ:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 26. september 2009 #52 Del Skrevet 26. september 2009 Knallgode ble de!! Får ikke tid til å lage suppa denne uka, pga kurs utenbys, men skal definitivt teste den ut ved en senere anledning:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 27. september 2009 #53 Del Skrevet 27. september 2009 Vi ble plutselig bedt på middag i dag, så jeg lager maten i morgen i stedet. Gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 27. september 2009 #54 Del Skrevet 27. september 2009 Oppskrifter uke 40. Klarte ikke å velge helt, så det ble tre oppskrifter fra meg, en for hver smak vil jeg tro. Her er en oppskrift jeg bruker til nesten alt av pizza av pasta. Den er perfekt til å ha som saus på pizza, som saus over pasta, eller fyll i piroger eller horn. Tomatsaus til pizza og pasta 1 boks hakkede tomater 2 spiseskjeer tomatpuré 1 løk 2 hvitløksbåter 2 spiseskjeer olivenolje Eventuelt kjøtt, f. eks kjøttdeig, kyllingfilet etc. Oregano Salt Pepper Surr løken og hvitløken i olivenolje til det blir mykt (og blankt). Tilsett alle de andre ingrediensene. La det småkoke til sausen varmes opp. Tilsett ferdigstekt kjøttdeig eller f. eks kylling i biter (om man skulle ønske det) som kan godgjøres mens f. eks pastaen varmes opp. Smak til med oregano, salt og pepper. Hjemmelagde fiskepinner Et par stykker fiskefiléter, alt etter behov (bruker selv ca fire stykker til to personer). Salt Pepper En skål griljermel/strøkavring Ha salt og pepper på fiskefiletér (jeg bruker f. eks torsk). La dem ligge og trekke noen minutter. Visp sammen 1 egg i en skål, ha griljermel i en annen skål. Dypp fiskefilétene i skålen med vispet egg. Vend fiskefilétene deretter i griljermelet slik at fileten er dekket med griljermel. Fiskefiletene stekes i olivenolje eller smør i stekepanne ved svak varme i 10-20 min. Bruk lokk på pannen. Ved større mengder kan filetene med fordel stekes i stekeovn (180-200 grader) i ca 30 min. Pizza foccacia Foccaciadeig 3 dl hvetemel 10 g fersk gjær 2 dl lunkent vann Bland mel og gjær og rør inn vannet. Jobb med deigen til den her glatt. Dekk til deigen og la heve i ca 30 min. Sett deretter deigen i kjøleskapet natten over. Ta ut deigen 45 min før bruk. Fyll Soltørkede tomater Sorte oliven u/stein 12 stk cherrytomat 150 gram fetaost 1 pk pepperonipølse 500 gram revet ost Bland inn fetaost, skivet oliven, strimlet soltørket tomat og 2/3 av den revne osten inn i deigen. Dekk til deigen med plast og la den heve til dobbel størrelse. Smør en bakeplate med bakepapir med olje, og legg over deigen og press ut i kantene. Trykk fordypninger i deigen med fingrene og drypp på resten av osten. Legg delte cherrytomater på til slutt. Hev i 30 min og stek deretter på nedersdte rille i ca 20 min på 220 grader, og deretter 200 grader i 10 min. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 28. september 2009 #55 Del Skrevet 28. september 2009 I dag har jeg bakt brødene som var forrige ukes oppskrift, men jeg må ha gjort noe feil. De hevet nesten ikke, og ble rå inni. Jeg lurte på et par ting underveis, som sikkert er grunnen til at de ble sånn: fersk gjær eller tørrgjær? Jeg brukte fersk gjær, rørte den ut i litt oppvarmet kefirmelk, og fulgte ellers oppskriften. Da deigen ikke hadde hevet etter en time, rørte jeg inn en pakke tørrgjær, og da hevet deigen litt bedre, men ikke noe særlig likevel. Ellers var jeg kanskje litt for forsiktig med hvetemelet. Skal det være såpass mye mel at deigen blir fast og kan eltes på bordet? Jeg lot den være litt flytende, fordi jeg var redd for å tilsette for mye. Så det er sikkert derfor de ble rå... Vil gjerne prøve meg på brødene en gang til, for de ser jo utrolig gode ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 28. september 2009 #56 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg brukte fersk gjær, og blandet kefiren med litt kokvarmt vann, sånn at den ble fingervarm. Brødene hevet godt, deigen var sånn at den var lett å elte. Prøv igjen du, de var kjempegode! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 28. september 2009 #57 Del Skrevet 28. september 2009 I dag har jeg bakt brødene som var forrige ukes oppskrift, men jeg må ha gjort noe feil. De hevet nesten ikke, og ble rå inni. Jeg lurte på et par ting underveis, som sikkert er grunnen til at de ble sånn: fersk gjær eller tørrgjær? Jeg brukte fersk gjær, rørte den ut i litt oppvarmet kefirmelk, og fulgte ellers oppskriften. Da deigen ikke hadde hevet etter en time, rørte jeg inn en pakke tørrgjær, og da hevet deigen litt bedre, men ikke noe særlig likevel. Ellers var jeg kanskje litt for forsiktig med hvetemelet. Skal det være såpass mye mel at deigen blir fast og kan eltes på bordet? Jeg lot den være litt flytende, fordi jeg var redd for å tilsette for mye. Så det er sikkert derfor de ble rå... Vil gjerne prøve meg på brødene en gang til, for de ser jo utrolig gode ut! Rikelig med hvetemel må til ja, det er nok problemet ditt. Jeg bruker nesten like mye som jeg ville brukt for bolledeig eller noe annet som må formes med hendene. Jeg bruker fersk gjær, og varmer ikke opp kefiren, men jeg hever over varmt vann, under plastfolie bedre lykke neste gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 28. september 2009 #58 Del Skrevet 28. september 2009 Takk for svar, da brukte jeg altfor lite hvetemel! Jeg prøver igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaupa Skrevet 29. september 2009 #59 Del Skrevet 29. september 2009 Har vært ute mye på farten i uken som var. Men i går fikk vi tid til å lage suppen. Nam nam, den skal inn i kokeboken min Brødet fikk jeg ikke tid til å lage , men tar vare på oppskriften slik at det kan lages ved en senere anledning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 30. september 2009 #60 Del Skrevet 30. september 2009 Farmorbrødet var kjempegodt! Jeg stekte en tredjedel av deigen i et sånt muffinsbrett, så vi fikk nystekte porsjonsbrød ved siden av suppen til middag i dag. Fikk ikke tak i fine kantareller, så det ble en annen suppe da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå