Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2010 #41 Skrevet 9. mai 2010 Det eneste som hjelper mot telefonskrekk er, surprise surprise, å ringe.
Cata Skrevet 9. mai 2010 #42 Skrevet 9. mai 2010 Melder meg i klubben jeg også. Så lenge det er i jobbmessig sammenheng så går det greit. Jeg liker det ikke, men har ingen store problemer med å ty til telefonen. Der vet jeg som oftest hvem jeg skal ringe og hva jeg skal spørre etter/informere om. Privat er det verre. Ringer jeg til venner (selv gode venner) er jeg redd for å forstyrre, og skal jeg ringe en eller annen instans så kommer jeg vanligvis til en av de der ventemusikkinnretningene som irriterer meg så fenomenalt at jeg glemmer hva jeg skal si når noen endelig tar telefonen. Alternativt må jeg gjennom et sentralbord som jeg vet ikke kan svare på mine spørsmål, og jeg på min side vet ikke nødvendigvis hvem jeg skal spørre etter. "Hallo, det er Cata F. Kan du være så snill å sette meg over til en eller annen som kan forklare meg om kalk i vannet her jeg bor?" Føler meg så fryktelig smart når jeg skal gjennom den mølla der
Gjest Mikako Skrevet 11. mai 2010 #43 Skrevet 11. mai 2010 Så godt å høre at det er flere av oss der ute! Jeg har alltid trodd jeg var alene om dette.. Jeg er livredd for å ringe til folk jeg ikke kjenner. Stiller heller opp personlig hos optikeren for å bestille time enn å ringe. Tar ikke telefonen om det er ukjent nummer. Er det en telefon uten nummerviser, tar jeg ikke telefonen i det hele tatt. For meg er det problematisk på jobb også. Jeg unngår å svare telefonen om andre har muligheten til å ta den, og prøver til det ytterste å unngå å måtte ringe til kunder. Om jeg må, bruker jeg land tid på å "gjøre meg klar" til å hoppe i det. Sjefen må jo tro jeg er helt tullete ;-)
LetThemEatCake Skrevet 11. mai 2010 #44 Skrevet 11. mai 2010 Jag har bara läst öppningsinlägget och svarar bara på TS fråga. Jag har det precis som dig! Eller jag hade det så förr i alla fall. Jag vågar knappt ringa till min bästa väninna! Så länge alternativet SMS är tillgängligt så gör jag hellre det. Men jag har tränat och tränat på den här fobien (för det har faktiskt varit en fobi för mig) och det är så mycket bättre nu. Jag är sådan att jag måste se människors ansiktsuttryck och då blir det helt skevt att prata i telefon! Jag vet inte vad de tycker och tänker och jag blir bara skitstressad. Jag har inga problem att prata face-to-face med folk, men telefon.. Usch! Nu sist så skulle jag ringa till en gammal lärare och boka tid för ett möte, men jag vågade inte ringa så jag cyklade en halvmil till skolan och sökte upp honom istället! Det borde ju vara ännu mer pinsamt, men icke då! Jag har blivit bättre på att ringa ju äldre jag blivit, då jag helt enkelt har blivit tvungen att boka egna läkarbesök och sådant själv. :gjeiper: Om vi säger så här - jag spenderar ungefär 120 kronor i månaden på telefonen, varav 100 kronor gått till sms och resten till samtal..
LetThemEatCake Skrevet 11. mai 2010 #45 Skrevet 11. mai 2010 Jag vill bara lägga till att jag testade jobbet som telefonförsäljare. Jag höll ut i 4 timmar! Sen gick jag gråtandes därifrån..
Gjest gjestine Skrevet 12. mai 2010 #46 Skrevet 12. mai 2010 Jeg trodde også at jeg var alene om å frykte og hate telefonen, helt til jeg leste denne bloggen!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2010 #47 Skrevet 12. mai 2010 Heh, la nettopp merke til at om du søker på telefonfobi på engelsk så kommer en side til noen venner av meg opp som noen av de første treffene. Blandt de jeg kjenner er det svært vanlig, så jeg har faktisk ikke tenkt over at det kan ses på som en "rar" angst type.
Gjest Anjelika Skrevet 12. mai 2010 #48 Skrevet 12. mai 2010 Jeg tror dette er veldig normalt, jeg har i hvert fall vært i maaange situasjoner hvor folk gjerne dytter telefonen over på meg og sier "..kan ikke du ringe?" når det er snakk om alt fra å kontakte husverten til å bestille pizza. Forstår greia, noen ganger har ikke jeg spesielt lyst heller faktisk. Men det er liksom bare å slå nummeret så er man i gang enten man vil eller ei, hehe. Tror det er verre å trenere
Gjest Mikako Skrevet 17. mai 2010 #49 Skrevet 17. mai 2010 Jeg snublet plutselig over denne artikkelen om telefonskrekk: http://femelle.no/livsstil/bli-kvitt-telefonskrekken/
Gjest scorpius Skrevet 17. mai 2010 #50 Skrevet 17. mai 2010 Som alle de andre har sagt her; du er IKKE alene. Har det akkurat slik før. Bare jeg hører tlf. min ringe, så blir jeg nervøs. Det verste er å ringe til/eller få telefoner fra offentlige steder. Blir bare dårlig i magen av tanken. Men det eneste som hjelper (som jeg har erfart), er å hoppe i det. Ta det gradvis. Uansett hvor redd man er, så må man bare prøve å ta den ene telefonen. Og etterhvert vil man faktisk se at det ikke er så ille som man skulle ha det til. Hva er egentlig det verste som kan skje? Håper det går bedre med dere som sliter med telefonskrekk etterhvert
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #51 Skrevet 17. mai 2010 Var livredd selv.Men hvor teit er det ikke at andre skulle ringe for meg? 20 år gammel og om MAMMA skulle ringt legekontoret? nei så lavt synker jeg ikke uansett! Det er normalt å ringe. Forestill deg at du jobber et sted der du får telefoner. Det er jo ikke som om du sitter og ler av dem, og tenker at de er dumme. Prøv å hjelpe dere selv litt på vei, ikke bare synk ned i problemet!
Gjest scorpius Skrevet 17. mai 2010 #52 Skrevet 17. mai 2010 Det er mye lettere sagt enn gjort. Dette er faktisk et reelt og vanskelig problem for de som virkelig sliter med dette.
Gjesten Skrevet 17. mai 2010 #53 Skrevet 17. mai 2010 Jeg slenger meg på her, har hatt telefonskrekk så lenge jeg kan huske. For meg har det hjulpet litt å flytte hjemmefra, for nå må jeg jo ta det meste selv, men jeg er typen som kan sitte i timesvis og stirre på facebookchaten i håp om at den jeg må prate med logger på. Ringe er for meg absolutt alltid siste utvei.
Hapzen Skrevet 23. mai 2010 #54 Skrevet 23. mai 2010 Nå har jeg akkurat fått jobb som Kundesupport =D Haha, så nå blir nok telefonskrekken kurert for godt kan jeg tenke meg :D
Anglofil Skrevet 24. mai 2010 #56 Skrevet 24. mai 2010 Nå har jeg akkurat fått jobb som Kundesupport =D Haha, så nå blir nok telefonskrekken kurert for godt kan jeg tenke meg :D Jobber i kundesupport selv, men synes fremdeles det er fælt å ringe andre allikevel. Jobb er jobb, privat er privat. Mvh Yvonne
Gjest Mikako Skrevet 26. mai 2010 #57 Skrevet 26. mai 2010 (endret) Etter å ha utsatt å ringe til optikeren i en ukes tid nå, fikk jeg endelig bestilt meg time Huff, når jeg trykte på "ring" på telefonen gikk hjertet mitt amok, selv om jeg visste akkurat hva jeg skulle si.. Men nå sitter jeg igjen med mestringsfølelse Endret 26. mai 2010 av Anne_87
Hapzen Skrevet 26. mai 2010 #58 Skrevet 26. mai 2010 Etter å ha utsatt å ringe til optikeren i en ukes tid nå, fikk jeg endelig bestilt meg time Huff, når jeg trykte på "ring" på telefonen gikk hjertet mitt amok, selv om jeg visste akkurat hva jeg skulle si.. Men nå sitter jeg igjen med mestringsfølelse Flink =)
Fortunatus Skrevet 26. mai 2010 #59 Skrevet 26. mai 2010 Jeg er heller ikke glad i å skal ringe fremmede folk. Offentlige kontorer kan gå greit, men er det en ubehagelig samtale så drøyer jeg det til det aller lengste. Jeg har blitt bedre med årene siden jeg flyttet hjemmefra og MÅTTE ringe. Men har opplevd noen skikkelig fæle og frekke telefonsamtaler. En sommerjobb jeg hadde var det ganske innviklet it-system og jeg hadde bedt om å få feil programvare innstallert på pcen. Jeg ringte og sa ifra men han fyren ble mildt sagt forbannet over at jeg ikke hadde bedt om riktig programvare første gangen. jeg måtte da få hjelp fra en kollega som faktisk også måtte beklage seg til denne it-support-kisen om at jeg hadde bedt om feil programvare... Da var jeg skjelven i dagesvis! Og kviet meg for hver gang jeg måtte ringe den it-supporten på jobb. Tar også i mot kundesamtaler på jobb, og jeg misliker det sterkt å ta telefonen. De aller aller fleste folk er hyggelige, men så kommer det noen med skikkelige sure oppgulp og kjefter meg huden full for noe jeg ikke kan gjøre og da ignorerer jeg bare det vedkommende sa.. Jeg pleier også å notere opp stikkord for det jeg skal si Og jeg sjekker nettet minst 100 ganger for å se om jeg finner svar på spørsmålet mitt der.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #60 Skrevet 11. januar 2014 Jeg er også litt redd for å ringe. Tror det er fordi at jeg føler at på telefonen så må du si noe hele tiden.. hvis du ikke kommer på noe å si, så vil det oppstå en rar stillhet, og du kan liksom ikke se den andre personen heller, og bruke kroppspråk i tillegg til stemmen... Jeg tror det er her problemet mitt ligger. I tillegg til at du kanskje må svare på noe på "direkten" og ikke kan betenke deg litt før du svarer, som f.eks på sms eller mail. Det er litt dumt og meningsløst og være redd for dette egentlig. :/ Anonymous poster hash: f6c37...d0f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå