Gå til innhold

Føler jeg har vært såå flink..


Janec

Anbefalte innlegg

Hei :)

jeg er ei jente på 20 år, og har litt for mange kilo å bære på syns jeg. er ikke altfor overvektig, men litt.

bestemte meg for ca 2 uker å bli sunn og trene.. altså gå ned noen kilo da forhåpentligvis.

spiser hver 3 time, ca 5 ganger om dagen, + frukt imellom.

jeg holder meg unna, ris, poteter, brød, dressing, saus, smør, majones, ja alt fett og selvfølgelig all brus og snop.

spiser knekkebrød i stede for brød, masse salat til middag i stede for potet og ris.

men jeg merker INGENTING på vekta.. i går så jeg at jeg hadde gått ned 1,1 kilo fra tirsdag. men i dag da jeg veide meg var vekta som før!!

Jeg går tur hver dag, og om jeg ikke går tur trener jeg på treningssenter..

skeiet litt ut i går. hadde en halv grandiosa. men går jeg virkeli opp de 1,1 kiloene bare på det?? :/

Trodde man skulle kose seg en dag i uka for ikke å sprekke..

når skal man forvete å begynne å merke forskjell??og hvor mye kan man forvente å gå ned pr uke?

Spiser jeg sunt og trener forgjeves?

Endret av Janec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta i bruk målebånd i stedet :) Og kun en veiedag i uken, uten klær om morgenen før første måltid... Kroppen samler også opp vann hvis man har spist mye salt/søtt, så kan hende det var det, eller så får du for lite næring slik at kroppen har gått inn i sparemodus og nekter å gå ned.

Jeg vil heller fokusert på å kutte ut sukker istedet for fett, mye bra fett også og faktisk noe kroppen trenger!

Hvor lang tur og med hvilke intensitet? Hva trener du på studio? Spiser du et godt måltid med proteiner og litt fett rett etter trening? Når spiser du ditt siste måltid? Frukt er faktisk ikke så sunt, gå heller over på nøtter/grønnsaker når du er småsulten.

Ellers gratulerer med livsstilsendring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller fokus nr. 1 her er at to uker er et ekstremt lite tidsperspektiv for en livsstilsendring! Ikke tenk på vekt/mål på minst fire uker, du.

I tillegg er det et godt tips å ikke gå ut for ekstremt, det er ikke meningen å få dårlig samvittighet pga. litt pizza. Å kutte ut brød funker kanskje for noen, jeg ville personlig aldri gjort det, fordi jeg ser på det som viktig næring i min matplan. Grovt brød med magert pålegg skader ingen såfremt de ikke reagerer med mageproblemer på brødet da, såklart. Men fiber er bra, ikke farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker er ingenting. Absolutt ingenting. Vekten vil i tillegg variere fra dag til dag, ofte med så mye som et kilo. Grunnen er ofte væske. Om man har spist mye salt, så binder det væske i kroppen, og vekten vil vise mer enn vanlig. Om man har drukket noe vanndrivende, eller svettet mye dagen før, så kan man plutselig gå ned i vekt. Hormoner spiller også inn, og vekten vil svinge i takt med den menstruelle syklusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.. 2 uker er kanskje ikke nok til å merke noe nei. Har spist brød i dag, men får dårlig samvittighet bare av å tenke på det!! men men...

må nok få i meg litt fett. så nå bruker jeg den majonesen med sunn rapsolje eller noe sånn :)

jeg har alltid spist masse hurtigmat og er pepzi max - oholiker :P men det er over nå.. så håper det snart vises på vekta!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempeflott at du har kuttet ned på karbohydratene! Fortsett med det. På sikt vil du vinne store helsegevinster på dette.

Men, mennesker kan ikke leve på proteiner alene. Du kan ikke kutte ut både karbohydrater og fett, og tro at du skal orke å leve med dette.

Du må spise mer fett.

For lite fett i kostholdet er faktisk direkte farlig. Bl.a vil det øke sjansen for hjerte og karsykdommer betraktelig. Hjernen er også avhengig av fett.

Spis meierismør, fett kjøtt og fisk, nøtter, oljer osv. Den gamle myten om at mettet fett er skadelig er vitenskaplig avkreftet, så den beste huskeregelen du kan ha er: spis fett fra naturlige kilder. Det eneste fettet du bør styre unna er bearbeidtet, halvherdet fett, som finnes i bl.a margarin (i mange land er margarin forbudt å selge, fordi det er skadelig).

Spis naturlig mat, med andre ord!

Og som de andre her sier: To uker er ingenting. Ikke bestem deg for at "i x-antall uker skal jeg bli sunn og trene". Bestem deg heller for at "nå skal jeg forandre måten jeg lever på"! Du kommer ingen vei dersom du ser på dette som et midlertidig prosjekt. Skal du bli tynn, veltrent og ikke minst sunn, må du gjøre sunn mat og trening til en livsstil - noe du skal holde på med livet ut!

Jeg anbefaler nettsiden www.lavkarbo.no , dersom du ikke allerede vet om den. Mye god støtte, kunnskap, tips og ikke minst oppskrifter å hente der!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje spiser du for lite??

Legg inn dine tall her, prøv begge, få ca oversikt på hvilket kalori-inntak du trengerper dag, for en vetnedgang på ca 0,5 kilo per uke så trekker du fra ca 500 kalorier, enten det blir gjennom mindre mat/drikke eller økt aktivitet:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=444

http://www.iform.no/pub/art.php?id=310

Ha tålmodighet, 2 uker er ingenting, kroppen må få sjans til å reagere på ditt nye og bedre liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt ny i dette, og måten å tenke "sunn hverdag" er litt strevsomt. Så takk for hjelpa:)

Jeg tror faktisk jeg spiser litt for lite.

1 dagsinntak blir ca sånn:

Frokost - 2 knekkebrød med lett pålegg og majones og 1 glass biola

lunsj - 2 knekkebrød og 1 eple

middag - feks. salat og en kyllingfilet

så blir det litt frukt og grønt mellom middag og kvelds.

kvelds - 2knekkebrød eller litt yogurt med havre.

av og til bytter jeg ut knekkebrød med brød..

tror kroppen at det er "dårlige tider" og stopper forbrenninga?

jeg er veldig dårlig til å regne ut kalori-inntaket på en dag ved å se på produkter før jeg spiser. skal det være såå nøye tenker jeg... for da blir det vanskelig! må jo veie all maten da. og matte er ikke min sterke side:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, lettprodukter er i mitt hode nono. Altfor mye søppel og smakstilsetninger du IKKE vil ha i kroppen!

Du spiser for lite særlig siden du går/trener hver dag (kan du svare på hvor mye og hvilke intensitet du holder?) og du spiser for mye av det samme. Det gjelder å ha et variert kosthold!

Hva med en god tallerken havregrøt etter trening, med rosiner og eplebiter, kanskje litt kanel på? Hva drikker du? Hvis du drikker juice er dette det samme som å drikke brus desverre.

En frokost burde inneholde mye mer enn aftensmat. Når spiser du ditt siste måltid?

5 om dagen er viktig, men det skal være 2 frukter og 3 grønnsaker.

Du sier selv at du er litt overvektig, jeg vil tro du burde få i deg minst 1700kcal, men dette er vill gjetting siden jeg ikke vet målene dine ;) Du skal ihvertfall ikke gå under 1500kcal!

Når du nå trener, så forbrenner kroppen din faktisk muskler istedet for fett fordi du får i deg for lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, lettprodukter er i mitt hode nono. Altfor mye søppel og smakstilsetninger du IKKE vil ha i kroppen!

'Lett pålegg' betyr da ikke nødvendigvis lettprodukter. Det kan bety to skiver kalkunskinke og en agurkskive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Jeg trener ca 20-30 min 3-4 ganger i uka, kjapp gange rundt ei runde her jeg bor. noen ganger lenger. men tar det før jobb så har ikke tid til allverdens.

Så trener jeg 1-2 ganger i uka på treningsstudio, men ganske høy intensitet. det vil si egentrening i sal, med sykling, stepping og med vekter.

Jeg jobber på barneskole/SFO så blir jo litt i aktivitet der også.

havregrøt varen god idè, har tenkt at det blir usunt for føler jeg må ha 1 tonn sukker på for at det skal bli godt. får prøve med eple og rosin på:)

mitt siste måltid spisr jeg i 8-9 tiden på kvelden. Jeg blir alltid så sulten på kvelden og om jeg spiser siste måltid kl 18 ca, blir jeg sulten igjen. så må ha det måltidet litt senere.

er flink til å spise frukt og grønt, har det med på jobb hver dag, og spiser grønt til middag hver dag.

drikker aldri juice. bare vann og skummet melk til frokost. MÅ ha melk :)

i dag har jeg hatt litt ris til og med, for er jo nå redd for å spise for lite.

og på knekkebrødet tar jeg det jeg har lyst på nå. for jeg må kunne klare å ha det sånn lenger enn 1 mnd som dere sier. det skal bli en ny livsstil. vil ikke sprekke!!

Er litt stolt av å ALDRI spise godteri og brus lenger :) Ser det faktisk på midjen selv om kiloene ikke viser det på vekta.

kanskje jeg har fått muskler og forbrent litt fett. for muskler veier jo mer enn fett.

Får håpe det ikke bare er innbilning:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har full peiling på det du driver med. Fortsetter du sånn vil du nå målet ditt (for alt jeg vet kan du ha nådd det allerede, det er bare det at vi kvinner aldri blir fornøyde). Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...