Gå til innhold

Hvordan løser Norge "Kongosaken"?


Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Nå vil først si at jeg ikke kjenner til lover og regler i Kongo.

Men, dersom nå er slik at disse nordmennene blir dømt for drap og får f.eks. dødsstraff, er det ikke da naturlig at de følger de lovene som er gjeldene i Kongo?

Dersom jeg skulle drepe en person i USA, så vet jeg på forhånd at dersom jeg blir tatt og dømt så kan jeg risikere å få dødsstraff. Og da er det jo greit, USA følger sine lover og regler, og de må da også gjelde for meg. Ikke sant?

Personlig så syns jeg at dersom du drepte noen i USA, og fikk dødsstraff. Så bør staten gjøre mest mulig for å hindre at den blir gjennomført. Fordi dødsstraff er veldig i mot de verdier staten Norge står for. Og mine verdier.

Jeg håper at disse mennene får den straffen de skal ha, og ikke at Norge bruker mye krefter på å få dem fri. Har man drept en person, noe det tyder på at de har gjort, ja da må de tåle å ta sin straff.

Det er greit at de får straff hvis de har drept sjåføren (ikke dødsstraff da, og de kan gjerne sone i Norge for min del), men jeg syns de fortjener en rettferdig sak. Og rettssystemet i Kongo virker, så langt i alle fall, rimelig suspekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Mann_*
Personlig så syns jeg at dersom du drepte noen i USA, og fikk dødsstraff. Så bør staten gjøre mest mulig for å hindre at den blir gjennomført. Fordi dødsstraff er veldig i mot de verdier staten Norge står for. Og mine verdier.

Det er greit at de får straff hvis de har drept sjåføren (ikke dødsstraff da, og de kan gjerne sone i Norge for min del), men jeg syns de fortjener en rettferdig sak. Og rettssystemet i Kongo virker, så langt i alle fall, rimelig suspekt.

Jeg synes de er heldige som i det hele tatt får en rettssak. Ville det samme ha skjedd dersom dette gjaldt noen fra Kongo eller andre deler av Afrika?

Staten bør passe på dem som følger lover og regler. Om jeg dreper noen, så bør jeg få den straffen som det landet mener er riktig. Mener det er feil at Norge hele tiden skal være en slik god onkel som skal passe på alt og alle, og ikke minst være venner med alle. Det går ikke. Dreper man, ja da skal man ha en straff. I Norge straffer man nesten ikke, i Kongo gjør man tydeligvis det. Hvem har moralen i orden?

(Legger til at det er ulike årsaker til drap, og at selvsagt skal man ta hensyn til psykisk helse osv, så er det sagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

Er du fra 1950-tallet?

Nei, heller tvert i mot. På den tiden var jo negerlandene utviklede. I alle fall i den forstand at de hadde et fungerende statsapparat.

Eh, den gang sa folk "neger".

Det gjør vi ikke i dag i utviklede land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, den gang sa folk "neger".

Det gjør vi ikke i dag i utviklede land.

Det er bare folkeforrædere som har et så sterkt behov for å pisse på sin egen språktradisjon. Dessuten spiller det ingen rolle hva man kaller negrene. Det utvikler seg uansett til et skjellsord med omtrent tyve års mellomrom. Da synes jeg det er mye mer ryddig å forholde seg til en nøytral norsk språktradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bilbo Sekker
At det står lite om dette i norske aviser og prates lite om på TV nyhetene tyder vel på at Norge ser på dette som en helt vanvittig problemstilling som det bare er å blåse vekk!Eller?

Hva vil skje? UD sier jo ingenting om saken til media ihvertfall!

Det går jo ikke å få saken til domstolen i Haag, hva gjør vi da?

Gir vi etter for deres krav, så vedder jeg for at flere lignende fabrikerte situasjoner vil oppstå der nede og kanskje andre steder sånn at vi må ut med enda flere milliardbeløp!

Hva skjer tror dere?Noen som aner?

Hva sier våre allierte land om saken?

Skal vi rett og slett gå til krig sammen med våre alierte for å ta Kongo?Ikke noe problem!Norge,USA,Storbritania,Russland,Kina mdfl.

Skal vi og andre land true om boikotting av Kongo.?

Saken er grusom og bare tull hele greia!

Her lukter det blodpenger!

Hvorfor skal Norge løse Kongosaken? Er Norge forpliktet til å ivareta interessene til norske borgere som leier seg ut som krigshorer i et fremmed land og setter sitt fedreland og folk i forlegenhet ved sin atferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er heldige som i det hele tatt får en rettssak. Ville det samme ha skjedd dersom dette gjaldt noen fra Kongo eller andre deler av Afrika?
Ja, kanskje de faktisk er heldig som får en rettssak. Mulig at en kongoleser ikke hadde fått det. Men alle fortjener å få saken sin opp for en rettferdig domsstol, uansett hva de evt har gjort.

Staten bør passe på dem som følger lover og regler. Om jeg dreper noen, så bør jeg få den straffen som det landet mener er riktig. Mener det er feil at Norge hele tiden skal være en slik god onkel som skal passe på alt og alle, og ikke minst være venner med alle. Det går ikke. Dreper man, ja da skal man ha en straff. I Norge straffer man nesten ikke, i Kongo gjør man tydeligvis det. Hvem har moralen i orden?

(Legger til at det er ulike årsaker til drap, og at selvsagt skal man ta hensyn til psykisk helse osv, så er det sagt).

Men du har jo også prinsippet om at en er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Skal staten gå inn i hver enkelt sak og vurdere skyldspørsmålet før det blir bestemt om personen(e) skal få hjelp? Det syns jeg blir enda verre, for da skal liksom Norge si "vi har allerede bestemt oss, h*n er (u)skyldig", det er litt frekt i forhold til det andre landets rettssystem.

Uansett jeg kan være enig med deg i at vi har lave straffer i Norge, og selvfølgelig skal man straffes hvis man dreper et annet menneske. Det er ikke det, men Norge har en klar anti-dødsstraff-holdning, og da bør den følges opp ved å hindre at egne borgere blir henrettet.

OG høy moral går vel ikke akkurat hånd i hånd med et samfunn preget av korrupsjon, og et dårlig fungerende rettsvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal Norge løse Kongosaken? Er Norge forpliktet til å ivareta interessene til norske borgere som leier seg ut som krigshorer i et fremmed land og setter sitt fedreland og folk i forlegenhet ved sin atferd?

Jeg synes ikke folkeforrædere, som i fullt alvor snakker om å ta inn flyktninger i størrelsesorden 120 millioner og oppover, i det hele tatt skal bruke begreper som folk og fedreland.

Uansett er Norge i hvert fall ikke forpliktet til å la være å sende inn militære spesialstyrker for å blåse to av sine egne ut av fengselet, dersom dette underutviklede negerlandet ser denne parodien på en rettsprosess til veis ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_p_*
De to norske bastardene satt i retten i dag og lo...og flirte rått.

Snakk om usympatiske guttevalper. Håper de får sin straff.

Gjorde de virkelig det?

Rettssaken er jo helt latterlig og da, så jeg kan skjønne at de ler.. De sier jo at de har fått en egen humor etter alt de har opplevd også.

Viktig å ha humor i et sånt press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...