Gå til innhold

Når barn dør, barns rettsvern


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Tror ikke annamaria8 vet hva en politistat er.

Hva slags debattinnlegg er dette? Hersketeknikk som man kan skjule seg bak som gjest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags debattinnlegg er dette? Hersketeknikk som man kan skjule seg bak som gjest?

Utbroder gjerne, og hold deg til tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt synspunkt er at nei, det hjelper ikke barna at foreldrene blir straffet. Men kommer det overskrifter som "Mor i fengsel pga barn brant til døde i båt - ingen sjekket" og lignende, så kanskje foreldrene tenker seg om neste gang "oj tenk å la ungen være alene ved sjøen, og IKKE løpe ned når en båt brant der?" og kanskje lar være å gjøre det selv?

Dessverre er det S VÆRT MANGE her i landet som IKKE ser mulige ulykker før de faktisk skjer. "Oj er det mulig?" er liksom tankemåten. Selvfølgelig kan man drukne og alt mulgi annet rart når man er alene ved sjøkanten, men det kan like gjrene gå bra. Men ingen dør av å gå og sjekke hva som skjer!!! Nettopp fordi det KAN gå ille.

Vi må begynne å tenke litt mer konsekvenser. Flere overskrifter som viser årsak-konsekvens ville kanskje hjulpet?

eg støttar dette heilt og fullt

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ikke gå rundt å tenke på å straffe alle sammen for enhver straffbar handling. Vil dere leve i en politistat? Foreldre som dreper uaktsomt får sin straff av seg selv, familien, og kanskje også lokalsamfunnet. Hva mer krever dere? Hva legger dere i rettferdig straff? Et øye for et øye? :roll:

Vi forvnter vel at norsk lov følges, og at den som opptrer uaktsomt skal ta følgen av det. Du må heller ikke glemme det vesentlige poenget en gjest her hadde om at man ved uaktsomhet kan ha skjult en bevisst handling, altså et drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo det å kjøre med usikrede barn noe som medfører bot, ikke tiltale, rettssak og dom da... Dessverre var uhellet ute. De fleste foreldre har på et eller annet tidspunkt gjort seg skyldig i tilsvarende ansvarsbrudd, uten at uhellet har vært ute.

Ponget her er at barnet ikke ville blitt drept om det hadde vært sikret i setet sitt. Dette var en toåring. Han ble kastet ut av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er grønn på jus, men det er jo rart at de som har ansvar for å passe barnet ikke straffes for å svikte barnet med det resultat at barnet dør.

Om de kanskje ikke skulle straffes for selve drapet så i alle fall staffes for total omsorgssvikt.

Ikke sant? Men det fins altså en rekke tilfeller på at så ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forventer vel at norsk lov følges, og at den som opptrer uaktsomt skal ta følgen av det. Du må heller ikke glemme det vesentlige poenget en gjest her hadde om at man ved uaktsomhet kan ha skjult en bevisst handling, altså et drap.

Noen kan skjule et drap, selvsagt. Jeg håper at alle dødsfall blir skikkelig utreda av politiet.

I slike tilfeller som her diskuteres (barn som dør pga at foreldrene er uaktsomme overfor farer), er det snakk om personlige tragedier. Vi kan ikke på samme måte som i mange andre lovbrudd, dømme foreldrenes handlinger. Vi kan spørre "hva om..." og "dersom..." igjen og igjen, uten at tiden man bruker fører noen vei. Om en person gikk forbi på sin daglige ettermiddagstur og så denne gutten i båten og plukka han opp, og slik redda han - skulle mora blitt dømt for det som kunne ha skjedd, og da for verste scenario? Og dersom det var nabogutten som gav sønnen fyrstikker og sa at det er gøy å tenne på tørr tang, er da nabogutten også ansvarlig?

Jeg tror at mora som mista sønnen ikke hadde hatt problemer med å ta fengselstraff. Hun bærer nok tungt på skyld, og ønsker å gi noe tilbake. Men er det hensiktsmessig? Jeg ser ikke nødvendigheten av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dina_*
Noen kan skjule et drap, selvsagt. Jeg håper at alle dødsfall blir skikkelig utreda av politiet.

I slike tilfeller som her diskuteres (barn som dør pga at foreldrene er uaktsomme overfor farer), er det snakk om personlige tragedier. Vi kan ikke på samme måte som i mange andre lovbrudd, dømme foreldrenes handlinger. Vi kan spørre "hva om..." og "dersom..." igjen og igjen, uten at tiden man bruker fører noen vei. Om en person gikk forbi på sin daglige ettermiddagstur og så denne gutten i båten og plukka han opp, og slik redda han - skulle mora blitt dømt for det som kunne ha skjedd, og da for verste scenario? Og dersom det var nabogutten som gav sønnen fyrstikker og sa at det er gøy å tenne på tørr tang, er da nabogutten også ansvarlig?

Jeg tror at mora som mista sønnen ikke hadde hatt problemer med å ta fengselstraff. Hun bærer nok tungt på skyld, og ønsker å gi noe tilbake. Men er det hensiktsmessig? Jeg ser ikke nødvendigheten av det.

Noe av poenget her er vel at uten etterforskning , så er det vanskelig å vite om barnet døde pga ren uaktsomhet eller om det var en bevisst handling fra feks foreldrene og som jeg også har vært inne på tidligere i denne tråden , så blir ikke barnedødsfall etterforsket på samme måte som hvis det var en voksen som hadde dødd .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dina_*

Her er en av artiklene om Christoffer Kiehle Gjerstad :

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3035648.ece

så:

Hvis en kvinne blir funnet død i hjemmet med store skader, gjør politiet alt de kan for å oppklare. Når offeret er et barn, blir saken ofte henlagt, gjerne etter mangelfull etterforskning.

Barneombud Reidar Hjermann

*Advarsel : denne historien er svært sterk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av poenget her er vel at uten etterforskning , så er det vanskelig å vite om barnet døde pga ren uaktsomhet eller om det var en bevisst handling fra feks foreldrene og som jeg også har vært inne på tidligere i denne tråden , så blir ikke barnedødsfall etterforsket på samme måte som hvis det var en voksen som hadde dødd .

Hvor har du det fra egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er grønn på jus, men det er jo rart at de som har ansvar for å passe barnet ikke straffes for å svikte barnet med det resultat at barnet dør.

Om de kanskje ikke skulle straffes for selve drapet så i alle fall staffes for total omsorgssvikt.

De har jo allerede blitt straffet. Kan du tenke deg noe verre enn at barnet ditt dør fordi du ikke så godt nok etter det.

Og så har vi den biten med at de aller fleste barn kunne ha blitt utdatt for ulykker i et øyeblikk foreldrene ikke så på. Jeg vet at mine barn godt kunne ha blitt overkjørt, ha blitt hengende etter et skjerf i et tre, druknet, blitt kidnappet, drukket farlige midler osv.. for jeg stirrer nemlig ikke alltid på dem og har ikke hatt kjemikalieskap med lås på, selv om jeg satt de høyt opp.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt synspunkt er at nei, det hjelper ikke barna at foreldrene blir straffet. Men kommer det overskrifter som "Mor i fengsel pga barn brant til døde i båt - ingen sjekket" og lignende, så kanskje foreldrene tenker seg om neste gang "oj tenk å la ungen være alene ved sjøen, og IKKE løpe ned når en båt brant der?" og kanskje lar være å gjøre det selv?

Ærlig talt, ingen blir mer skremt av at foreldre kommer i fengsel enn av at de har mistet barnet sitt. Det er ikke sånn at foreldre tenker: "Jeg gir f... i om jeg mister 2-åringen min, men jeg er redd for å komme i fengsel så det er best å ha ham under oppsyn så jeg slipper det... "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man dreper ikke barnet sitt ved å ikke feste bilbelte, eller ved å ikke ha oversikt over barnets aktiviter o.l. Da heter det at barnet er blitt forsømt. Man kan ikke begå drap ved å ikke involvere seg i en situasjon, verken voksne eller barn. Oppførselen er selvsagt uaktsom, men det har ingenting med uaktsomt drap å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfall som følge av ulykker skjer nesten alltid fordi det ikke var noen som fulgte godt nok med enten det dreier seg om barn eller voksne. Personlig vokste jeg opp ca. 20 meter fra en stri elv og min mor burde selvfølgelig ha holdt meg borte fra elven til jeg ble myndig.

Vi er dumme noen ganger og av og til er det noen som dør som en følge av det. Selvfølgelig skal også barn ha rettsikkerhet, men ulykker skjer og når man ser at de skjer, så er det ikke alltid at man evner å opptre rasjonelt!

Jeg synes i hvert fall at vi skal ha så mye vett i behold at vi ser forskjellen mellom barn som dør som følge av ulykker og de som dør som en følge av gjentatt neglisjering/mishandling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes i hvert fall at vi skal ha så mye vett i behold at vi ser forskjellen mellom barn som dør som følge av ulykker og de som dør som en følge av gjentatt neglisjering/mishandling!

Neglisjering kan heller ikke siktes som drap. Mishandling med døden som følge er derimot enten uaktsomt drap eller overlagt, alt etter om intensjonen var å drepe eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neglisjering kan heller ikke siktes som drap. Mishandling med døden som følge er derimot enten uaktsomt drap eller overlagt, alt etter om intensjonen var å drepe eller ikke.

Det var akkurat det jeg mente... Ulykker derimot skjer fra tid til annen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis noen misforsto meg, så tror jeg bare 1/10.000 av foreldre har som intensjon å drepe barna sine gjennom å ikke sikre dem så godt de kan! Når det av og til skjer noe som gjør at barnet dør, så tror jeg rett og slett det er en ulykke!

I motsatt fall passet jeg ikke godt nok på da da kattungen min hoppet opp på en varm plate eller da svigerfar, overstadig beruset, hoppet i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis noen misforsto meg, så tror jeg bare 1/10.000 av foreldre har som intensjon å drepe barna sine gjennom å ikke sikre dem så godt de kan!

Det ville fortsatt ikke vært drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...