Gå til innhold

Bytte navn på barn

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Og hvordan gikk det Veslebråka?

Han har jo mitt etternavn. Mellomnavnet hans er farens etternavn. Jeg vil bare fjerne mellomnavnet hans altså. Jeg bruker ikke mellomnavnet på han.

spiller det da noen rolle om barnet har faren sitt etternavn som mellom navn?

For å få igjennom dette må faren ikke ha foreldre ansvar, ikke ha samvær med barnet, og ikke hatt det på lenge. Du må også vise han som en inkompitent far, og er ikke noe av dette tilfelle så lurer jeg egentlig hvorfor du vil ta bort farne sitt navn.

vil du gjøre det for å straffe faren?

Jeg synes du skal la navnet stå som det gjør, så kan barnet bestemme dette selv når han blir stor.

samboeren min har ikke hatt kontakt med faren siden han var 1 år gammel, men har fortsatt faren sitt etternavn som mellomnavn, og det er han glad for, han føler han har en liten tilknytning til faren.

Du bør ha en veldig god grunn for å ta bort dette navnet, og først og fremst bør du da tenke på barnet og ikke på deg selv, for det blir barnet som må leve med dette og ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg reagerer litt på at hun ikke vil fortelle om faren ahr samvær med barnet eller ikke, og drar da konklusjonen at han har det, men at det er egoistiske grunner som ligger bak.

Når en ikke vil fortelle litt mer enn det som er blitt sagt, da får en dra sine egne konklusjoner og da går det desverre ikke i din favør, for jeg mener det er forkastelig av deg å ville fjerne litt av faren fra ditt eget barn, og ut i fra det er du meget egoistisk.

hva som ligger bak kan bare du svare for, og jeg forventer ikke at du skal komme med hele livshistorien din her, men har farne samvær med barent, og er en skikket far, da mener jeg at du ikke bør få gjøre dette, og heldigvis sier loven det samme.

En kan ikke bare plutselig bytte navn på barnet sitt, som en ønsker selv, tenk litt på barnet ditt i stedet for å bare tenke på deg selv.

Og ja dette ble en kvass meldign for jeg tolker alt som er blitt skrevet fra henne, og hun har ikke svart en eneste gang på om faren har samvær eller noe annet og da må en tolke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har dessverre(?) turnusjobb. Derfor kan jeg ikke sitte på internet så mye. Bøyer meg i støvet og beklager at jeg ikke har svart;-) Ja, faren har samvær. Annenhver helg og ikke mer enn det. Ingen kontakt utenom samværene (fars valg). Det kommer vel ikke som noen overraskelse at vi har et dårlig samarbeid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med felles foreldreansvar må begge skrive under, ja....... Men jeg har opplevd at reglene har blitt omgått i motsatt situasjon.

Første gang jeg byttet navn på datteren min, fikk jeg gjort det uten farens underskrift.

Andre gangen jeg gjorde det hadde jeg fortsatt foreldreansvar alene, men da avgjorde Fylkesmannen at far skulle få mulighet til å uttale seg, fordi han hadde tilknytning til navnet som skulle fjernes.

Men den gangen datteren min hadde sin biologiske fars mellomnavn, bare lot jeg oxo være å bruke det, så det eksisterte nærmest bare på papiret. Det ble aldri nevnt/brukt/sagt i noen sammenhenger. Kanskje det kan fungere for deg oxo?

PS! For å berolige deg etter dystre spådommer her: Datteren min har enda ikke fått noen identitetskrise! Det går nok bra med ditt barn oxo, skal du se! :wink:

Og dere andre: Man bør kanskje ikke være så himla kjappe med å dømme noen her...............?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få igjennom dette må faren ikke ha foreldre ansvar, ikke ha samvær med barnet, og ikke hatt det på lenge. Du må også vise han som en inkompitent far, og er ikke noe av dette tilfelle så lurer jeg egentlig hvorfor du vil ta bort farne sitt navn.

Nope, samvær har ingen betydning her rent juridisk. Det eneste som betyr noe er foreldreansvaret. Så lenge det er felles, må faren gi sitt samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så lurt å trekke konklusjoner uten å vite sikkert, Gjest. Ikke døm så fort :wink:

Jeg har selv pappa sitt etternavn som mellomnavn, og mammas etternavn. Synes det er fint å ha litt fra begge jeg :) Grunnen til at det ble sånn var at de syntes navnene passet best i den rekkefølgen (klang liksom bedre).

Tror ikke ungen kommer til å lide noen nød om han/hun har det ekstra navnet eller ikke, å snakke om noen identitetskrise er da en stor overdrivelse...?

Om faren er forferdelig (uten at jeg vet noen ting om det, sier bare om han nå var det) så finner vel ungen det tidsnok ut, og kan evt. skifte navn senere hvis han/hun ikke vil ha noen navnetilknytning til ham. I mellomtiden kan du (og ungen?) la være å bruke det vet du :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine har farens sitt etternavn som mellomnavn. Jeg bruker begge navnene bevisst på alle skjema, postkasse etc. Jeg har et sterkt forhold til mitt etternavn, bl.a. fordi det er sjeldent. Far har også følelser for sitt etternavn. Synes det er viktig at ungene har begges navn pga identitet og tilhørighet. Jeg vet at jeg hadde blitt såret og sint dersom ungene bodde hos faren og han valgte bort mitt etternavn.

Som noen har foreslått så kan du bare la være å bruke mellomnavnet. Da blir det kun et navn som brukes i viktige, formelle sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har dessverre(?) turnusjobb. Derfor kan jeg ikke sitte på internet så mye. Bøyer meg i støvet og beklager at jeg ikke har svart;-) Ja' date=' faren har samvær. Annenhver helg og ikke mer enn det. Ingen kontakt utenom samværene (fars valg). Det kommer vel ikke som noen overraskelse at vi har et dårlig samarbeid....[/quote']

Og det mener du er god nok grunn til å ta bort mellomnavnet på barnet? Da er det egoistiske grunner, og det kommer du ikke til å få medhold med. Heldigvis finnes det lover og regler mot slikt.

Om faren har barnet annen hver helg, da har han barnet like mye som mange mange andre fedre har sine barn, og ikke noe unormalt. En kan selvfølgelig diskutere om faren burde hatt barnet mer ol, men det velger jeg og ikke gå inn på her.

La barnet ha faren sitt etternavn som mellomnavn. Vist deg som den voksne her og ikke som en liten unge osm absolutt skal ha viljen sin igjennom, gjør du ikke slik så gjør jeg slik osv Tenk på barnet, kanskje det ikke spiller noen rolle om barent har det som mellomnavn eller ikke, men det vet en ikke per dags dato, noen barn reagerer mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

*Takker Tuppelure for svar*:-)

Jeg har bevisst kuttet ut det mellomnavnet (slik som du foreslo) for lenge siden. Det eksisterer bare på papiret. Kan jo prøve å sende inn en søknad til fylkesmannen.

Anser denne diskusjonen som avsluttet (før jeg får flere negative svar, hehe).

Ha en fortsatt god dag alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat endret navn på ungen min. I utgangspunktet så hadde hun mitt etternavn som mellomnavn og farens etternavn som slektsnavn. Syntes at det var litt leit at mitt etternavn ikke ble brukt og søkte derfor om å sette en bindestrek mellom de to etternavnene. Dette gikk helt fint.

Det har kommet en del nye regler på dette området nå. Er det lenge siden du søkte så anbefaler jeg deg å søke en gang til. Den første gangen jeg søkte, fikk jeg nemlig avslag.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twigi ulogget

Kjenner en som sa fra seg foreldreansvaret for sønnen, men likevel har mye kontakt med ham. Mora byttet navn på gutten hver gang hun fikk ny mann - dvs: Hennes pikenavn - ny manns etternavn - tilbake til pikenavnet - så ny manns etternavn......

Jeg synes dette er helt uforsvarlig. Får man barn, så har det barnet faktisk tilknytning til begge sine foreldre, og ungens navn bør ikke avgjøres av mors situasjon akkurat idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er fryktelig egoistisk, jeg... En eller annen gang lagde du og faren dette barnet, og da er det bare rimelig at han også får lov til å ha noe å si. Vil han at barnet skal beholdet dette navnet, synes jeg du skal respektere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har farens navn som mellomnavn og kan fjerne det selv når hun blir voksen.Han er faren og hun skal ha hans navn selv om jeg nå er gift med en annen.

Forstår ikke hvoefor en skulle fjernet det.Synes det er rett at barn som ikke lever med begge foreldrene skal ha begge navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er egentlig en helt latterlig sak. Dere som foreldre bestemte jo selv navnet til barnet og må derfor stå for det inntil barnet bestemmer selv.

...og hvorfor er det dårlig forhold mellom dere som foreldre....?!?!?!...kan det kanskje være at far ikke får være så mye sammen med barnet som han ønsker?? Ikke vet jeg, men det er jo et typisk eksempel. Skal ikke si for mye siden jeg ikke kjenner forholdene bak dette, men jeg tror nok mange mødre tar det som en selvfølge at de skal ha omsorg for barnet. Det er ingen lov som sier at mor er en bedre forelder enn far. Det er det absolutt mange som bør tenke over. Er det noe rart det er mange dårlige forhold mellom om mor og far som har brutt opp. Dessverre er det barna som lider av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og blandt annet pga dette er det greit å ha foreldreansvar alene....

hei

det er bra at en kan hindre at en vil hevne seg med og forandre navn foreldreansvar er noen som skulle vert delt altid foreldre med slike holdninger som deg burde ikke hat foreldreansvar

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med felles foreldreansvar må begge skrive under, ja....... Men jeg har opplevd at reglene har blitt omgått i motsatt situasjon.

Første gang jeg byttet navn på datteren min, fikk jeg gjort det uten farens underskrift.

Andre gangen jeg gjorde det hadde jeg fortsatt foreldreansvar alene, men da avgjorde Fylkesmannen at far skulle få mulighet til å uttale seg, fordi han hadde tilknytning til navnet som skulle fjernes.

Men den gangen datteren min hadde sin biologiske fars mellomnavn, bare lot jeg oxo være å bruke det, så det eksisterte nærmest bare på papiret. Det ble aldri nevnt/brukt/sagt i noen sammenhenger. Kanskje det kan fungere for deg oxo?

PS! For å berolige deg etter dystre spådommer her: Datteren min har enda ikke fått noen identitetskrise! Det går nok bra med ditt barn oxo, skal du se! :wink:

Og dere andre: Man bør kanskje ikke være så himla kjappe med å dømme noen her...............?

hei

va var vitsen med og fjerne navnet det gjør da ikke noe om barnet har den biologiske farens navn han bør ah like mye rett han jeg syns det er ille at de so yhåndhever reglene lot deg å lov du burde vert nektet vis navnet bare var på apiret så kanne det vel vert der det adde vel ikke hatt noe og si for en kvinne

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Synes ikke dette her skal blåses opp noe serlig.

Tror ikke barnet kommer i noen identitetskrise selv om moren tar vekk det ene navnet.

Og som en annen her inne sier så kanskje hun har grunner for å ville gjøre det også.

En annen ting jeg tenker på er at kanskje denne 2 åringen får søsken med tiden,og da må det være veldig greit for barna om de har samme etternavn,så de føler at de tilhører hverandre,ikke blir mobbet også må det være bra for ungene å slippe å forklare hvorfor dem kanskje har forskjellige etternavn.

Tror det er like greiå gjøre det når barnet er lite ja,og faren har jo sikkert normal samværsordning med barnet og da vil heller ikke identiteten bli satt på prøve.

Barnet får jo da være sammen med og bli kjent med sin andre halvpart.

Jeg har 3 barn og bare 2 av dem har samme far,men alikevel så bærer de mitt etternavn for å gjøre det enklere for dem og faktisk for meg.

Hvorfor skal de hete forskjellige ting når de bor hos mor og kanskje sammen med andre søsken. Det er vel dette det kan bli identitetskrise av.

Mange er nok uenige i det jeg skriver her,jeg mener ikke å angripe noen,prøver bare å støtte denne moren som skriver inn her og ikke får noe skikkelig svar.

Dette mener nå jeg.

hei

jeg syns dette er tåpelig moren bør ikke støttes barne er øike mye til far derfor bør han f bestemme og barn blir ikke mobbet aqv og ha forkjellig etternavn vor har du det i fra en mor bør ikke forandre navn på et barn ver gang hun har lyst

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i alle dager skal barnet endre navn? skal h*n adopteres bort?nei, dette hørtes ut som en rar ide.

men selvsagt, jeg vet jo ikke dine tanker om grunnen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne visst grunnen til at du ville ta bort mellomnavnet? Ofte er det vel slik at man finner en ny mann som man vil danne en ny kjernefamilie sammen med, og da passer en eks dårlig inn idet nye bildet. Vet ikke om det er din situasjon, men jeg tror du skal ha tungtveiende grunner for å få ta bort farens etternavn, ikke bare ulyst og dårlig samarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer mye pepper, og liten vilje til å forstå hun som startet tråden....... Dere kjenner jo ikke hele bakgrunnen, og det kan være hun har gode grunner for å endre navnet. Sier ikke at dette gjelder akkurat henne, men her er noen årsaker som kan virke inn på en sånn avgjørelse:

- Praktisk at barn har samme navn som den de bor hos (særlig små barn, syke barn etc.)

- Far kan være totalt fraværende. Finnes fedre som overhode ikke ser sine barn, så hverken mor eller barn kjenner han. Da får nok hans navn mindre betydning, samt at det som nevnt er praktisk å ha likt navn som den man bor hos.

- Mor gifter seg, får nytt navn, får flere barn med annet navn. Kan være man velger å la det eldste barnet slippe å ha et annet navn enn alle de andre. Dette gjelder oxo kanskje oftest der far ikke vil ha kontakt med barnet sitt.

Sier ikke at dette alltid er grunnen, men vil bare gjøre obs på at det oppstår situasjoner der navnebytte kan være rett avgjørelse.

Vil dessuten si hvor drøyt jeg synes det er at Tule går ut og sier at man ikke skal støtte denne moren! Bare fordi denne moren gjør et valg som ikke Tule er enig i!?! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...