Gå til innhold

Jobbe mere i jobben jeg har nå


Gjest Gjest_Therese_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Therese_*

Jeg jobber i en kiosk. Nå jobber jeg 20% natt. Jeg startet for å få en fot innenfor, så jeg kunne prøve å få mer jobb etter hvert.

Sjefen søkte etter 2 dagstillinger på 50%. Dette er en stilling jeg kunne gjort alene.

Jeg forklarte at jeg trengte 100% snart. Han lovte å se på det. Allikevel ansetter han bare 2 nye folk på 50% i stedet for å gi meg 100%.

Er dette egentlig lov? Plikter de ikke å ansette egne folk i høyre stilling først?

Søker snart jobb et annet sted. Vet at flere av venna mine sliter med samma problemet, i ulike jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er typisk for "kvinneyrker" og yrker der det jobber mange unge / studenter. Det er nok ikke noe ulovlig med det. Grunnen til at mange arbeidsgivere gjør det slik er fordi de sparer penger på å ha deltidsansatte istedenfor heltidsansatte (arbeideravgiften, om jeg ikke tar feil). Det er en alment kjent sak at dette er et stort tema i helsesektoren - man ansetter mange deltidsansatte istedenfor færre heltid for å få det til å gå opp - dette er gunstig for arbeidsplassen, men ikke gunstig i det hele tatt for de ansatte.

Ville sett meg om etter ny jobb. En jobb der du kan ha 100% og som har pensjons/ forsikringsordninger helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette egentlig lov? Plikter de ikke å ansette egne folk i høyre stilling først?

Med forbehold om at jeg ikke leste alt kan det se ut til at du har rett i det:

Arbeidsmiljølovens §14-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det visste jeg ikke. Hmm. kan det være dette bedrifter bruker som hjelp? Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten.

Skulle tro hensyn til de ansatte går over dette, så bedriften ville vel tapt i en rettssak? Men det er vel kanskje fåtallet som går til sak pga dette, så bedrifter tar sjansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en kiosk. Nå jobber jeg 20% natt. Jeg startet for å få en fot innenfor, så jeg kunne prøve å få mer jobb etter hvert.

Sjefen søkte etter 2 dagstillinger på 50%. Dette er en stilling jeg kunne gjort alene.

Jeg forklarte at jeg trengte 100% snart. Han lovte å se på det. Allikevel ansetter han bare 2 nye folk på 50% i stedet for å gi meg 100%.

Er dette egentlig lov? Plikter de ikke å ansette egne folk i høyre stilling først?

Søker snart jobb et annet sted. Vet at flere av venna mine sliter med samma problemet, i ulike jobber.

Det er på ingen måte meningen å være frekk nå. Men kan det tenkes at vedkommende ikke vil ha deg i full stilling? Uten å vite hvor bra jobb du gjør, så kan det tenkes at sjefen din er misfornøyd med deg. Er ikke alltids sjefen som gjør noe galt. Som de også sier her, så kan det være økonomiske grunner til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo også tenkes at det er vanskelig å få noen til å jobbe natt, som du gjør, derfor så drøyer han den. i tillegg til at han har flere ansatte å plukke mellom om noen blir syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dallandra

Du skriver at du sa til sjefen at du ville trenge 100% snart. Han har utlyst 2x50% stilling. Søkte du skriftlig på de stillingene? Hvis du ikke gjorde det så har du vel ikke noe du skulle sagt, har du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Therese_*
Du skriver at du sa til sjefen at du ville trenge 100% snart. Han har utlyst 2x50% stilling. Søkte du skriftlig på de stillingene? Hvis du ikke gjorde det så har du vel ikke noe du skulle sagt, har du vel?

Søkte skriftlig, men ikke en formell søknad. Skrev at jeg ønsket stillingen og hvorfor. Tror han ansetter ny person for å få flere som kan jobbe ekstra. Sparer sykepenger på sånt om noen blir syke. Sikkert lettere å ansette dag enn natt. Men sier nok opp om jeg ikke får den. Han vil bare ansette unge pene jenter i kiosken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS

Annikken tar helt feil. Dette er ikke lov etter Arbeidsmiljøloven, jf innlegget til Feuerstein.

Jobben på dag og nattid er helt lik, altså er du kvalifisert (siden du er kvalifisert til å jobbe om natten). Og hvilken ulempe kan det være at en erfaren arbeidstaker skal jobbe i to femtiprosentstillinger, hvis disse ikke skal være samtidig,da? Men iallfall skulle du hatt den ene. Er det snakk om to stillinger som ikke overlapper hverandre, skulle du hatt begge.

Du trenger ikke levere en formell søknad, det har du gjort før, så alle opplysninger ligger der, men sjefen må selvsagt vite at du vil ha utvidelse av stillingen. Og det har du gjort han skriftlig oppmerksom på.

Det er ikke forskjell i arbeidsgiveravgifen, så det er ikke derfor han gjør dette. Det er nok heller for å kunne pålegge andre ansatte merarbeid når noen er f.eks. syke, slik man gjør i helsevesenet.

Det er bare på såkalte kvinnearbeidsplasser dette gjøres, eller på arbeidsplasser med mange ungdommer/studenter. Hvorfor? Fordi de ikke sier ifra, men finner seg i det.

Mitt råd til deg er derfor, skaff deg en annen jobb og ikke bli hos en arbeidsgiver som ikke respekterer sine ansatte. Alternativt, gå til advokat (antar du ikke er organisert, for da vil fagforeningen ta saken) og få han til å ordne opp, Men da spørs det hvor hyggelig det blir å jobbe der etterpå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Therese_*

Da har det ordnet seg og jeg fikk begge stillingene.

Henviste til arb.mil.loven og den paragrafen med fortrinnsrett som er henvist til lenger opp.

Takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...