Gjest Gjest Skrevet 28. august 2009 #41 Skrevet 28. august 2009 Den serien har jeg ikke fått med meg. Hva slags skole er det den gir innblikk i? Mye "moderne" pedagogikk med ingen klasserom, ingen klasseforstandere, alt bare kaos og elevene gjør som de vil, kan jeg tenke meg?
Noli Skrevet 28. august 2009 #42 Skrevet 28. august 2009 (endret) De har bare sendt 1. episode foreløpig, og den viser en helt vanlig skole i Oslo. Årvoll, tror jeg. De har klasserom og lærere, men det var da vannvittige mengder bråk der. Det kan sees på NRK webtv. Endret 28. august 2009 av Noli
PecanPie Skrevet 28. august 2009 #43 Skrevet 28. august 2009 Jeg syns "Lærerne" virker som en veldig god serie. Den beskriver lærernes hverdag svært godt. Har snakket med lærere som kjenner seg igjen, og da spesielt i forhold til lærermangel, sykefravær, manglende spesialundervisning. Samtidig syns jeg den skildrer godt forskjellen på oppfølgingen barn av ressurssterke og mindre ressurssterke foreldre får. Samtidig viser den omsorgsfulle lærere som gjør så godt de kan, men som ikke strekker til. Det var en liten avsporing fra selve hovedtråden, men jeg tror det er viktig å ikke se på serien og se etter pedagogikken. Jeg tror den er mer for å opplyse hvordan skolenorge faktisk er sett fra lærernes ståsted.
Noli Skrevet 28. august 2009 #44 Skrevet 28. august 2009 Jeg syns "Lærerne" virker som en veldig god serie. Den beskriver lærernes hverdag svært godt. Har snakket med lærere som kjenner seg igjen, og da spesielt i forhold til lærermangel, sykefravær, manglende spesialundervisning. Samtidig syns jeg den skildrer godt forskjellen på oppfølgingen barn av ressurssterke og mindre ressurssterke foreldre får. Samtidig viser den omsorgsfulle lærere som gjør så godt de kan, men som ikke strekker til. Det var en liten avsporing fra selve hovedtråden, men jeg tror det er viktig å ikke se på serien og se etter pedagogikken. Jeg tror den er mer for å opplyse hvordan skolenorge faktisk er sett fra lærernes ståsted. Jeg er helt enig med deg, men skrev koselig i parentes fordi det som vises der er jo at det å være lærer til tider er en ekstremt lite koselig jobb. Spesielt han som var nyutdannet slet, og det må være veldig tøft.
Kosemose Skrevet 28. august 2009 #45 Skrevet 28. august 2009 Jeg er betenkt i fht personvern når det gjelder "Lærerne". Utover det syns jeg det er fint at vi kan få et innblikk i skolehverdagen. Alle mener noe om skolen, men de færreste vet hva som faktisk foregår der. På tross av at man selv har gått på skole en gang. Når det gjelder privatskoler syns jeg folk heller burde engasjere seg for at den offentlige skole skulle bli mer optimal. Jeg misliker tanken om eliteskoler for de som har ressurser og skulle ønske at foreldre heller var mer "på" i forhold til opplæringsloven og barnas rettigheter i den offentlige skole. Jeg tror den offentlige skole er det beste alternativet for de fleste, og tror det er bra med mangfoldet barna opplever der. Men når det er sagt har jeg også hørt solskinnshistorier om barn som har byttet skole og fått et helt nytt og bedre liv. Men det kan like gjerne dreie seg om bytte mellom offentlige skoler som bytte fra offentlig til privat. Jeg tror faktisk ikke de private skolene har så uendelig mange fler ressurser enn de private, men muligens at de private skolene har færre ressurskrevende barn. Sånn sett ville kanskje dere som vurderer privatskoler for barna deres vært fornøyd med en offentlig skole og, så lenge det ikke var "ressurskrevende problembarn" i klassen?
attegløyma Skrevet 28. august 2009 #46 Skrevet 28. august 2009 Jeg er betenkt i fht personvern når det gjelder "Lærerne". Utover det syns jeg det er fint at vi kan få et innblikk i skolehverdagen. Alle mener noe om skolen, men de færreste vet hva som faktisk foregår der. På tross av at man selv har gått på skole en gang. Eg trur eg med all sikkerhet, i alle fall med bakgrunn i min kjennskap til norsk skule, kan love at alle som deltar på tv har skrive under på at dei godtar det meste. Verken TV3 eller Årvoll skule er tent med at nokon saksøker dei. Prinsipielt er eg elles einig med deg, men eg er likevel ikkje villig til å ofre eigne ungar på det alteret, sidan "alle" har snakka skule og kvalitet og forbetring sidan -80 talet, og den har gradvis blitt uendeleg mykje verre. Ingen skuleleiarar eller lærarar blir spurde når dei lagar nye reformar, og ingenting vert betre, heller motsett. Eg ser inga løysing for norsk skule pr i dag. Hadde jobba som lærar i 14 dagar då eg sa til gubben at han burde begynne å spare, for ungane mine skulle ALDRI sette sin bein i offentleg skule... Det er supertrist, eg er lærarunge og har vore lærar sjølv, men eg ser inga løysing på noko av det som skjer. Og eg har lite godt å sei om norsk skule, unntatt dette: Med svært få unntak er dei rundt 150 lærarane eg har arbeidd med i mitt liv særs kompetente, og eg ville ikkje nølt med å gje dei ansvar for mine ungar. Så lenge det ikkje var under paraplyen offentleg norsk skule altså
Kosemose Skrevet 28. august 2009 #47 Skrevet 28. august 2009 Eg trur eg med all sikkerhet, i alle fall med bakgrunn i min kjennskap til norsk skule, kan love at alle som deltar på tv har skrive under på at dei godtar det meste. Verken TV3 eller Årvoll skule er tent med at nokon saksøker dei. Selvsagt har foreldrene og lærerne som vises skrevet under, men noen mennesker (og barn) bør kanskje beskyttes mot seg selv. Jeg er ikke engstelig for at noen skal bli saksøkt, men tenker mer på at noen skal angre seg i ettertid. Prinsipielt er eg elles einig med deg, men eg er likevel ikkje villig til å ofre eigne ungar på det alteret, sidan "alle" har snakka skule og kvalitet og forbetring sidan -80 talet, og den har gradvis blitt uendeleg mykje verre. Ingen skuleleiarar eller lærarar blir spurde når dei lagar nye reformar, og ingenting vert betre, heller motsett. Eg ser inga løysing for norsk skule pr i dag. Hadde jobba som lærar i 14 dagar då eg sa til gubben at han burde begynne å spare, for ungane mine skulle ALDRI sette sin bein i offentleg skule... Det er supertrist, eg er lærarunge og har vore lærar sjølv, men eg ser inga løysing på noko av det som skjer. Og eg har lite godt å sei om norsk skule, unntatt dette: Med svært få unntak er dei rundt 150 lærarane eg har arbeidd med i mitt liv særs kompetente, og eg ville ikkje nølt med å gje dei ansvar for mine ungar. Så lenge det ikkje var under paraplyen offentleg norsk skule altså Hm, jeg syns det er en rekke inkompetente lærere jeg da. Jeg undrer meg litt på hvor lett det er å bli lærer, og tror norsk skole var tjent med faglærere også på barneskolen, samt strengere krav til å komme inn på lærerskolen. Lærere som ikke behersker ordinær rettskriving er vel ikke de rette til å lære barna å lese/skrive og lærere som så vidt kom seg gjennom matte-pensum klarer neppe å formidle glede og moro rundt matematikkfaget... Er ellers enig med deg i fht reformene. Tenk om skolen kunne få arbeidsro og ressursene de bruker på reformene heller kunne blitt brukt i skolen... Lurer ellers veldig på hva du mener er så fatalt med norsk skole. Slik jeg ser det er mange skolebygg for dårlige og lærertettheten for lav, men utover det syns jeg det store problemet i norsk skole er at det er så mange foreldre som ikke gjør sin del av jobben. Det er mulig man slipper det problemet med å sende barna sine på privatskoler, siden det sikkert i hovedsak er foreldre som er over middels opptatt av barna sine som bruker ressurser på privatskole?
attegløyma Skrevet 28. august 2009 #48 Skrevet 28. august 2009 Problema med norsk skule i mine auge er: - Evige reformar, implementert før den forrige var evaluert (politikarar sitt evindelege behov for å vise styrke og handlekraft?) - Møter og rapportar som ikkje fører til noko - Måten folk omtalar skule og lærarar, veldig respektlaust og lite oppbyggande. - Svake leiingar som vil unngå negativ publisitet for alt det er verdt, og skubbar alle problem under teppet. Ting blir ikkje rapportert då dette er eit papirvelde utan like, det blir oversett, ikkje rapportert, ikkje notert. Folk kan gå ut med G i åtferd etter å ha vore jævlige fram til påske i 10., for dei har jo endra seg. - Foreldre uten kompetanse eller interesse for eigne barn si utdanning, og ikkje minst dårlege åtferd. Alt er skulen sitt ansvar og skulen si skuld. Foreldre toer sine hender. Men når dei får telefon om at junior er heilt på tur så kan dei ikkje hente. - Totalt fråvere av disiplinære verkemiddel - Foreldre har all makt; Dersom skulen meinar at barnet er for farleg/ utagerande til å vere med resten, kan foreldre nekte barnet spesialskule osv. Mine ungar skal ikkje oppleve å jobbe som punchingballar. - Det er ikkje tid til å undervise lenger, all tid går til å halde ro. - Altfor mykje kos, altfor lite læring - Og ja, det er mange lærarar med for låge kvalifikasjonar til å undervise i det dei underviser i, men det er jo ikkje deira feil! Då eg arbeidde i barneskulen vart eg sett til å ha kunst og handverk, matte, musikk og naturfag, som ikkje var mine fag i heile tatt, noko eg ga tydeleg beskjed om, men blei no likevel sett til det. Klart eg ikkje var suveren i den jobben! Eg blei redda av jobb i ungdomsskulen, der du må ha formell kompetanse i alle fag du skal undervise i, noko som gjorde meg ein betre lærar. - Utdanninga er latterlig. Den er superdårleg for det første, tull det ein lærer i stor grad, eg hadde ingen problem med å stå tross for at eg jobba masse (mellom 50 og 75%), og hadde høgt fråvere. - Utdanninga burde vore langt meir differensiert både i forhold til trinn og fag, dvs at lærarane spesialiserer seg i td. 4 fag på barnetrinnet, eller 3 fag på ungdomstrinnet. - Skule må få langt høgare status i samfunnet, og i heimane. - Foreldra må bli fråtatt noko av makta til å sette føtene ned for PPT anbefalingar. - Skal "gud og kvarmann" gå i same klasse må alle som har store problem ha eige frimerke, og kunna bli tatt ut på kort varsel, evt at ein har eit max tal i ungdomsskulen på 20 elevar, og 18 i barneskulen. Og eg kan halde på for alltid. At noko er gale kjem tydeleg fram ved at mange unge lærarar sluttar og at mange lærarar nektar eigne ungar å gå i offentleg skule. Eg har ikkje tal på dette, men har høyrdt at lærarungar er temmeleg godt representert i privatskulane. Norsk skule er i krise, og ein ny reform vil ikkje redde den. I så måte får dei heller grave opp M-87 og strame inn mykje på disiplin, og auke fokuset på læring.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2009 #49 Skrevet 28. august 2009 Jeg vil prøve å si noe om steinerskolen i forhold til innlegget over. Etter min mening er mange av de problemene som tas opp der problemer som i langt mindre grad finnes i steinerskolen. Steinerskolen har et bevisst forhold til at mye av det som er innført gjennom norske skolereformer de siste 20-30 årene er dårlig og noe som steinerskolene ikke ønsker å gjøre. En av fordelene ved å gå på steinerskole er at skolene forventer at foreldrene involverer seg i barnets skolegang. Steinerskolene har informasjonsmøter for nye søkerforeldre, som er obligatoriske, slik at de kan finne ut av om steinerskolen er noe for dem før de sender barnet sitt dit. -Involvering av foreldre I løpet av skolegangen gis foreldrene meget grundig tilbakemelding om hvordan barnet gjør det, og hvordan de har det på skolen. Steinerskolene bruker ikke karakterer i barneskolen, men skriftlige og mer personlige vitnesbyrd. Skolene har mange kulturelle og sosiale arrangementer gjennom skoleåret hvor foreldre er velkomne. Å ha barn på steinerskole er ikke bare et sted man sender barnet, men blir også et helt nytt miljø som foreldrene blir en del av. Samtidig stiller skolene krav til foreldrene, sånne uinteresserte foreldre som man ser i Roald Dahls Matilda ville blitt satt på plass av en steinerskole. -Disiplin Det er mange som sier at steinerskolebarn stort sett er veldig harmoniske og hyggelige. Disiplinproblemene er nok mye lavere enn mange offentlige skoler (særlig skoler i belastede områder). Selv opplevde jeg steinerskolen som streng når det var nødvendig, men gjennomgående god. Alle lærerne som er der er idealister som ikke bare har dette som jobb, men gjør noe de tror på og har det som livsstil, mange av dem er engasjert i andre former for steinerpedagogisk eller kulturell/antroposofisk aktivitet i tillegg til lærergjerningen. Det er mange høyt utdannede folk som har valgt en underbetalt lærerjobb i steinerskolen for å gjøre noe de mener er riktig. Steinerskolene brukte i blant litt gammeldagse disiplinærmetoder før i tiden, men det er avskaffet nå (en klassisk historie fra 60-tallet er en steinerskolelærer som støtte på noen av elevene sine utenom skoletiden, som gikk på isen på vårparten som var svært uttrygg, da gav han dem ris). -Reformer Steinerskole var i sin tid en avantgarde-reformpedagogikk, men sammenlignet med offentlig skole i dag er steinerskoler mer tradisjonelle på flere områder. Steinerskolene er preget av stabilitet når det gjelder pedagogikken, den er forankret i adskillig tenkning, den er internasjonal og velprøvd, og steinerskolene er lite påvirket av moter som rir offentlig skole som en mare. Alt man gjør har et pedagogisk formål som inngår i en gjennomtenkt helhet som spenner et løp på 12/13 år. Lærerens autoritet står fast, selv opplevde jeg læreren i de første årene nesten som en slags trygg farsfigur for elevene, som vi så gradvis selvstendiggjorde oss fra etterhvert som vi ble eldre. Det er også slik det er tenkt. -Møter og rapporter Steinerskolene driver ikke så mye med sånt, hvertfall ikke uten grunn. -Gjensidig respekt Steinerskoler er preget av gjensidig respekt mellom foreldre og lærere. Også ikke-antroposofiske foreldre blir gjerne imponert over steinerskolene, og over den innsatsen lærerne legger ned. Aggressive foreldre som blir sure over at barna deres får litt skjenn hvis de bråker ser man lite av på steinerskolen. -Ledelse Steinerskolene drives etter et kollegialt prinsipp, noe som har både fordeler og ulemper. Man har ikke rektorer, man har lærerkollegiet (dvs. alle lærerne) som øverste myndighet, og lærerkollegiet delegerer verv som pedaogisk og administrativ leder for tidsbestemte perioder. Denne modellen ligner på det man har på universiteter. Stort sett fungerer det ganske bra. Steinerskolene er selvstendige allmennyttige stiftelser, der det er lærerne selv som tar beslutningene og står for driften av skolen (i samarbeid med foreldrene).
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2009 #50 Skrevet 28. august 2009 Jeg har ikke bestemt meg helt, men jeg tror at hvis jeg fikk barn, ville jeg sendt dem på privatskole, siden jeg gikk igjennom årevis med dårlig behandling fra lærere og elever på offentlig skole.
lexis Skrevet 28. august 2009 #51 Skrevet 28. august 2009 Er det noen som hvet hva det koster å gå på Steinerskolen? Da tenker jeg først og fremst på grunnskolen. Og er det sånn at Steinerskolen også har så korte skoledager at barna i tillegg må benytte "SFO"? eller tilsvarende?
Noli Skrevet 28. august 2009 #52 Skrevet 28. august 2009 Det står på nettsidene deres, ser ut som det varierer fra skole til skole, men du kan finne "din" skole her.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #53 Skrevet 29. august 2009 Er det noen som hvet hva det koster å gå på Steinerskolen? Da tenker jeg først og fremst på grunnskolen. Og er det sånn at Steinerskolen også har så korte skoledager at barna i tillegg må benytte "SFO"? eller tilsvarende? Steinerskolene har passe lange skoledager. Lurer på om de ikke i snitt har litt lengre skoledager enn offentlig fordi de har flere fag (bl.a. kunstnerisk/håndverksmessige) i tillegg som offentlig skole ikke har. Av privatskolene er steinerskolene i den rimelige enden av skalaen. Dessuten er det ikke slik at økonomi skal være noe hinder for å gå på steinerskole. Har man svak økonomi kan man få reduserte skolepenger eller slippe helt å betale skolepenger.
CeeCee Skrevet 29. august 2009 #54 Skrevet 29. august 2009 LITT OT: Jeg vil gjerne se lærerne, men får ikke NRK web tv til å fungere. Jeg har høy nok hastighet og siste versjon av Windows Media Player. Når jeg trykker play står det Kobler til media, så går den over til Klar, men det skjer ingenting. Noen som kan hjelpe?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. august 2009 #55 Skrevet 29. august 2009 LITT OT: Jeg vil gjerne se lærerne, men får ikke NRK web tv til å fungere. Jeg har høy nok hastighet og siste versjon av Windows Media Player. Når jeg trykker play står det Kobler til media, så går den over til Klar, men det skjer ingenting. Noen som kan hjelpe? Hvis du har mulighet til å se det på NRK2 på mandag kl 19, så går det i reprise da. På lørdager går det kl 10 på NRK1.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #56 Skrevet 29. august 2009 For å ta et eksempel: Ved Steinerskolen i Oslo utgjør skolepengene for 1.-4. klasse 1 125 i måneden fordelt på 12 måneder. Har man flere barn får man søskenmoderasjon. Begynner man å jobbe der betaler man ikke skolepenger Dette er mye rimeligere enn å ha barn i barnehagen. Man kan jo ha håp om at det offentlige i fremtiden vil dekke 100 % og ikke 85 % av driftskostnadene for steinerskolene, slik at skolepengene på sikt blir overflødige. Steinerskoleforeldre betaler jo skatt de også, så per i dag blir offentlige skoler jo subsidiert av steinerskoleforeldre.
Max Motstand Skrevet 29. august 2009 #57 Skrevet 29. august 2009 Eg har gått på offentleg skule i heile mitt liv, er utdanna lærar, og har jobba i 6 år på to ulike skular i Oslo, og eit år på ein skule i bygde- Noreg. Eg set stor pris på dei sosialistiske ideane om ein sterk offentleg skule. (Det var min bakgrunn ) Sidan eg har jobba 7 år i offentleg norsk skule veit eg at eg ALDRI under noko omstende ville hatt ungane mine i offentleg norsk skule slik den er i dag. Dette er egentlig et veldig godt argument for at absolutt alle skoler i Norge bør være offentlige. Dersom de resurssterke kan omgå eventuelle problemer i den offentlige skolen, simpelthen ved å betale for private alternativer for sine barn, vil det mer eller mindre fjerne den sterkeste drivkraften for å forbedre forholdene i den offentlige skolen. Det den norske skolen trenger er vestkantforeldre, for å bruke en osloterminologi, som syter og bærer seg over at deres barn ikke får god nok skolegang. Dette ser vi glatt ved å sammenligne den kraftige interessen for skole i norsk politikk, sammenlignet med mer liberalistiske land som USA, hvor skolekvalitet mer eller mindre er et markedsanliggende.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. august 2009 #58 Skrevet 29. august 2009 Man kan jo ha håp om at det offentlige i fremtiden vil dekke 100 % og ikke 85 % av driftskostnadene for steinerskolene, slik at skolepengene på sikt blir overflødige. Steinerskoleforeldre betaler jo skatt de også, så per i dag blir offentlige skoler jo subsidiert av steinerskoleforeldre. Dette tror jeg ikke Steinerskolen og andre privatskoler vil. I utgangspunkt har alle mulighet til å gå på slike skoler, og foreldre som sender barna sine dit er idealister. Dersom f.eks. Steinerskolen skulle bli en skole man kan velge seg til (100 % dekning av skolepenger) vil nok skolen miste sitt særpreg og man kan riskere å se Steinerskolen ende opp slik den offentlige skolen er i dag. Selvfølgelig burde store deler av skolepengene vært dekket, men kanskje heller 90% enn 100%?
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #59 Skrevet 29. august 2009 Dette er egentlig et veldig godt argument for at absolutt alle skoler i Norge bør være offentlige. Dersom de resurssterke kan omgå eventuelle problemer i den offentlige skolen, simpelthen ved å betale for private alternativer for sine barn, vil det mer eller mindre fjerne den sterkeste drivkraften for å forbedre forholdene i den offentlige skolen. Det den norske skolen trenger er vestkantforeldre, for å bruke en osloterminologi, som syter og bærer seg over at deres barn ikke får god nok skolegang. Er det at den offentlige skolen, med staten i ryggen, er så bedritent dårlig og drives etter tullete innfall fra politikere som selv ikke har noen utdannelse, et argument for å forby de private skolene og nekte de foreldrene som ikke vil være med på statens tull å drive sine egne skoler? Det er det dummeste jeg har hørt. Hvordan den offentlige skolen er, er et bevisst valg som er tatt av staten og handler om ideologi. Korrektiver vil de ikke høre på. Det vil IKKE hjelpe å forby alternativene, tvert imot. Alternativene viser at det kan gjøres bedre. Steinerskolene for sin del har vært drevet på dugnad lenge helt uten noen statsfinansiering, mot alle odds sammenlignet med den pengesterke statsskolen som har hatt staten og alle byråkratene i ryggen. PS: Det er en menneskerett å velge private skoler for sine barn, så du vil altså avskaffe menneskerettighetene. Tviler på at du får gjennomslag for det.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #60 Skrevet 29. august 2009 Dette tror jeg ikke Steinerskolen og andre privatskoler vil. I utgangspunkt har alle mulighet til å gå på slike skoler, og foreldre som sender barna sine dit er idealister. Dersom f.eks. Steinerskolen skulle bli en skole man kan velge seg til (100 % dekning av skolepenger) vil nok skolen miste sitt særpreg og man kan riskere å se Steinerskolen ende opp slik den offentlige skolen er i dag. Selvfølgelig burde store deler av skolepengene vært dekket, men kanskje heller 90% enn 100%? Selvsagt vil steinerskolene at elevene deres får det samme tilskuddet som offentlige skoler. Dette må selvsagt ikke bety at staten blander seg i pedagogikken. 100 % er bedre enn 85 %. Pengene fra staten er jo skattepengene fra foreldrene ved steinerskolene, og det er bare rett og rimelig at de får igjen skattepengene sine som alle andre i stedet for at steinerskoleforeldre subsidierer offentlig skole. Det blir som å betale kirkeskatt selv om man er medlem av et annet trossamfunn enn Den norske kirke, og det har det jo blitt slutt på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå