Lille85 Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Jeg har en datter, som begynner på skole til neste år.. Jeg føler veldig for å søke henne inn på Steinerskolen, men har ikke 100% bestemt meg enda! Er det noen her som har erfaring med barn på privat skole? Positive og negative sider? Og hva er positivt med offentlig vs privat? Og omvendt.. :-p Håper på masse masse svar, så jeg klarer å bestemme meg en gang for alle! Hehe =) På forhånd, tusen takk for svar!! :-)
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 Det som er viktig å tenke over er hva slags undervisning du ønsker at barna dine skal få? Det finnes flere typer privatskoler i landet. Hva er grunnen til at du vurderer privatskole fremfor offentlig skole? Jeg vet ikke så mye om Steinerskolen, men vet at de har det veldig fritt, barna lærer på eget initaiv, og det går mye på barna som individer. Mye kunst og musikk integrert i fagene. De har også fått en del kritikk, noen mener at antroposofien er en religion som blir sterkt innprentet gjennom skolegangen, det er mye alternativt tilstede. Vet som sagt ikke så mye om dette, så sett deg heller godt inn i hva skolen står for, les hva kritikerne har å komme med, og rett og slett se hvordan dette samfaller med dine egne ideer om hvordan skole skal være. De aller fleste private skoler i Norge er kristne friskoler, disse er like offentlige bare at de har et stort innslag av religion. Er du religiøs kan jo dette være et alternativ, hvis ikke se bort i fra disse. Den siste typen er de internasjonale skolene. Om du ønsker en sterk utdannelse, gode språk- og realfagskunnskaper, ville jeg helt klart gått for en av disse! De finnes dessverre ikke så mange steder i landet, de mest anerkjente er vel de i Oslo, Kongsberg og Porsgrunn. Liste over de forskjellige skolene kan leses her. Disse skolene har sterkt faglig fokus, IB-linjene på vgs tar kun inn studenter med resultater over gjennomsnittet. Undervisning foregår hovedsaklig på engelsk, men det er også mye norske barn på skolene, så tror det skal gå bra å begynne med lite engelskkunnskaper (med tanke på barneskolebarn). Det viktigste er ihvertfall at du finner den type skole som passer best i forhold til hvordan skolegang du ønsker at barna skal ha!
Twink Skrevet 26. august 2009 #3 Skrevet 26. august 2009 Bra skrevet av gjest her synes jeg. Det kommer veldig an på hva du vektlegger som viktig i skolegangen! Er det det akademiske som er viktig, er helt klart de internasjonale skolene veien å gå (ser også i en annen tråd at dere lærer barnet engelsk, pensum på de internasjonale går på engelsk hele veien!). Men - de koster penger. Vet den i Oslo er veldig dyr, og det er i tillegg veldig vanskelig å komme inn, det er lange ventelister. En full IB utdanning er dessuten gull verdt om man skal ta høyere utdanning i utlandet! Steinerskolen har jeg ikke vært bort i, men hørt mye rart om diverse alternative teorier som blir praktisert.
Gjest Utlogget nuh Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Jeg kan, etter mine egne erfaringer varmt anbefale Steinerskolen. Klart, den passer ikke for alle den heller, men jeg har veldig mye bra å si om den. Det er ikke "fritt" på Steinerskolen, slik mange ser ut til å tro. På Steinerskolen er det læreren som bestemmer! Forholdet mellom lærer og elev er mye nærmere enn i offentlig skole, læreren skal ta del i barnets liv. Steinerpedagokikken tar hensyn til barnets utviklingstrinn, etter ideene fra antroposofien (som betyr "bevissthet om min menneskelighet"). Mennesket i forhold til naturen er et viktig tema. Det serveres økologisk mat på skolen vår. Hele mennesket tas med, og tanken er at barna tilegner seg lærestoffet i sitt tempo, framfor at stoffet "kommer til eleven" ovenfra. Vår skole ligger veldig godt i forhold til de nasjonale prøvene, og man kan fint studere medisin etter å ha gått på Steinerskolen. Mange tror også at Steinerskolen dreier seg kun om kunst og håndverk, men det er feil. Kunstnerisk uttrykk er en del av tilnærmingsmåten til teori, og det synes jeg er flott. I klassen til barnet mitt holder de på med geometri nå, og du skal se de flotte figurene som henger rundt på veggene. Jeg opplever ikke at antroposofi blir forkynt til elevene. Det er heller ikke meningen at den skal det! Men antroposofien har en klart åndelig side som ligger i grunnen, så en hardnakket ateist vil kanskje ikke sende barna sine til Steinerskolen. Steinerskolen har 85% offentlig tilskudd, så resten må altså dekkes av foreldrebetaling. Selvsagt er det forskjeller på de ulike steinerskolene, så alle har helt sikkert ikke like god erfaring som vi. Men generelt vil jeg anbefale Steinerskolen!
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 Jeg følger også med her. Nå er det noen år til vårt barn begynner på skolen, men det er spennende å planlegge litt. I teorien er jeg sosialist, og sterkt for gode, offentlige skoler, med samme tilbud til alle. Men nå har har det blitt alt for slapt, og alt for mye hensyn blir tatt til de minst skoleflinke/-interesserte. Mannen min er lærer i den videregående skolen, og jeg tenker med gru på hva han forteller meg om fraværsregler og slikt. Man har ingen plikter lenger, som elev. og lærerne ingen sanksjonsmuligheter. Jeg har selv gått på IB-linje og bodd flere år i utlandet i store deler av oppveksten, hvor skolen har vært streng og faglig orientert, med lekselesing og pugging. Men barnet mitt blir helnorsk, og jeg synes det blir litt rart å sette henne på internasjonal skole når vi ikke har en spesiell grunn til det. Likevel synes jeg den sterke fagprofilen på de internasjonale skolene, fokus på læring, disiplin, orden, er beundringsverdig. Hvis ikke det skjer noe drastisk med den offentlige skolen innen vår datter er skolemoden, kommer jeg også til å lete etter en egnet privatskole som setter fag og kunnskap i fokus, og lar de som har lyst til å lære få inspirasjon til det. Jeg jobber på universitetet, og ser at de slappe holdningene til kunnskap og læring til og med smitter over hit. Man må legge lista ganske lavt når de som kommer rett fra vgs ikke har lært nok. Eventuelt kommer barnet mitt til å få "tvungen spesialundervisning" på kveldene, der jeg og mannen lærer det litt ekstra, et ekstra språk, eller geografi, historie, etc. Vil ikke at tilfeldige, eksperimentelle skolereformer som kommer og forkastes noen år etter i den offentlige skolen skal få ødelegge for læringa (hvis barnet mitt viser interesse for mer læring, selvsagt).
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Privatskole kan være så mangt. Jeg gikk selv på en privatskole gjennom hele grunnskolen og er veldig glad for det. Jeg er overbevist om at jeg fikk et bedre tilbud der enn jeg hadde gjort på min lokale offentlige skole hvor det hvertfall på den tiden var kjent for å være endel bråk og problemer. Jeg kommer nok også til å sende mine egne barn til den samme privatskolen. Men, forskjellen er stor mellom de ulike skolene. Skolehverdagen på en kristen privatskole vil være nokså lik den offentlige skole (men med en kristen forankring, noe som i større eller mindre grad vil gjøre utslag. Steinerskolen på den andre siden har et helt annet opplegg, det samme har Montessoriskoler. Internasjonale skoler har også en litt annen tilnærming, selv om der vil ofte språket være den største forskjellen. Jeg har ikke gått på steinerskole selv, men har mange venner som har gått der. Slik jeg oppfattet det var opplegget veldig annerledes enn i "vanlig" skole. For noen passet dette ypperlig, men for meg tror jeg nok ikke at det hadde vært særlig vellykket. Hadde jeg vært deg ville jeg satt meg inn i hva din lokale steinerskole tilbyr og hvordan deres opplegg er. Er det et slikt opplegg du ønsker at ditt barn skal følge? Hvis du kjenner noen som har barna sine der så forhør deg også med dem. På steinerskolen har foreldrene ganske mye du skulle ha sagt i forhold til hva som skjer på skolen, noe som kan slå både positivt og negativt ut.
Kosemose Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 (endret) Jeg lurer på hvorfor TS vurderer privatskole, er det fordi du er misfornøyd med den offentlige skolen eller er det fordi du genuint mener at Steinerpedagogikken/metodikken er bedre? Mitt inntrykk er at mange Steinerskoler blir en slags hybrid mellom Steiner og ordinær pedagogikk og i mine øyne forsvinner litt av poenget da. Jeg har også hørt voksne si at de fikk vansker i møte med ordinær skole senere. Uten at jeg egentlig vet dette. Og rent generelt må jeg si jeg stusser ved mennesker som kaller seg sosialister samtidig som de vurderer å sende barnet sitt på privatskole eller benytte private helsetjenester, osv. Som en over her skriver. Endret 26. august 2009 av Kosemose
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #8 Skrevet 26. august 2009 Og rent generelt må jeg si jeg stusser ved mennesker som kaller seg sosialister samtidig som de vurderer å sende barnet sitt på privatskole eller benytte private helsetjenester, osv. Som en over her skriver. Det var vel nettopp det jeg prøvde å poengtere her over - dilemmaet med det å i teorien støtte ideen om den gode, sterke offentlige skolen, samtidig som at man føler at skolen i Norge i dag ikke tilfredsstiller de kravene man setter til sitt eget barns utdannelse. Men det er mulig at jeg ikke uttrykte meg klart nok?
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 26. august 2009 #9 Skrevet 26. august 2009 Et av mine barn fikk ødelagt omtrent hele barneskolen på den offentlige norske skolen - og den andre fikk ødelagt store deler av ungdomsskolen. Jeg er ikke i tvil - jeg hadde valgt en privatskole for mine barn om jeg hadde visst om de tragiske forholdene det er på store deler av vår offentlige skole.
Noli Skrevet 26. august 2009 #10 Skrevet 26. august 2009 Jeg gikk på privatskole, og det skal mine fremtidige barn gjøre også. Både min mann og jeg gikk på kristne privatskoler, selv om bare han er oppdratt kristent. Jeg synes ikke den kristne profilen var noe "plagsomt" på noe vis, og alle lærere og ansatte ved skolen visste at vi ikke var en religiøs familie. Likevel ble jeg like godt motatt som alle andre elever. Med mindre man har sterke motforestillinger mot religiøse skoler, anbefaler jeg det. Er man derimot blandt dem som på 90-tallet ville laget et helvete fordi barnet ditt måtte ha KRL, bør man vel heller holde seg unna. Mannen min gikk først på offentlig skole, der han fikk mye av barndomen ødelagt pga. mobbing og en innstilling om at det var hans egen feil siden han var så "sart". Nå var jo dette på 80-tallet, og det har vært mye fokus på mobbing siden den gangen, men man hører likevel mye historier om barn som blir mobbet og skoler som er "maktesløse". Når jeg hører ting besøkshjembarna våre forteller fra sine offentlige skoler, er jeg ikke nevneverdig imponert.
Gjest SmallTalk Skrevet 26. august 2009 #11 Skrevet 26. august 2009 Jeg hadde glatt valgt privatskole fremfor offentlig skole, og jeg kommer selv til å sende mine fremtidige barn på privatskole. For min del vil dette da tilsi internasjonal skole eller Montesori skole, da det er det som ligger i nærheten av der jeg kommer til å bosette meg.
Disturbed Skrevet 26. august 2009 #12 Skrevet 26. august 2009 Vurderte privatskole da eldste nærmet seg skolestart. Da var det Montessoriskole jeg så etter, for jeg har veldig sansen for den pedagogikken. Men her vi bor er det ingen i nærheten, og jeg synes det ble kronglete med alt, nærmiljøet er ganske sosialt her og det ble offentlig skole rett i nærheten istedet. Er fornøyd med det, for skolen her er veldig bra på alle trinn. Selv gikk jeg på offentlig barneskole, og privat kristen ungdomsskole og videregående. Nå var ikke den sånn veldig veldig kristen, og det dreide seg iallefall ikke om noen indoktrinering. Men tydelig kristen profil, som jeg idag er glad for jeg møtte. Jeg er selv fra en ekstremt lite religiøs famile og oppvekst, og setter pris på at mine verdier og oppfatninger ble utfordret i så tidlig alder. Men jeg likte mest det at denne skolen ikke var bundet til noen spesiel skolekrets, og at jeg dermed gikk sammen med mange forskjellige elever fra veldig forskjellige steder. Nei, hadde det fantes en Montessoriskole i logisk avstand fra oss, så hadde jeg ønsket det for mine barn. Steinerskole har jeg ikke vurdert engang, blir litt for spesielt for meg. Og på tross av at jeg selv har gått kristen profilert skole, så har jeg mer sansen for privatskoler som tilbyr et rent pedagogisk alternativ snarere enn et religiøst, og antroposofien stiller litt i sistnevnte kategori for min del (selvom jeg vet at det ikke er det )
Ancalime Skrevet 26. august 2009 #13 Skrevet 26. august 2009 Vi har hatt begge våre barn på privatskole (eldste er over på vgs nå) og har vært veldig fornøyd med det. De viktigste er, eller var for vår del, å finne en skole som deler vårt syn i størst mulig grad. Ungene har trivdes godt og vi er veldig fornøyd med undervisningen dem har fått
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #14 Skrevet 27. august 2009 Jeg kan etter 12 år på steinerskole varmt anbefale en steinerskole. At det er så fritt på steinerskolene er feil, steinerskolene er mindre berørt av motetenkning og står i stedet for klassiske dannelsesidealer. Du vil aldri finne baser og kontaktlærere på steinerskoler, der heter det klasseforstander. Å gå på steinerskole gjør deg til et bedre og mer fullstendig menneske. Det er også veldig givende for deg som forelder, skolen er ikke bare et sted man sender barnet men også en kulturinstitusjon og en del av foreldrenes liv. Det som er hovedforskjellen mellom steinerskoler og offentlig skole er at offentlig skole er preget av åndsfattigdom og at pedagogikken er basert på inkompetente politikeres innfall og på moter, mens steinerpedagogikken har et tungt filosofisk grunnlag der alt man gjør har en mening, og man har et 12-årig gjennomtenkt skoleløp. Steinerskolene kan så absolutt måle seg med de andre privatskolene, f.eks. de internasjonale, men har menneskelig utvikling som sentralt fokus. Steinerskolene har også en sosial profil, som betyr at du finner mange slags mennesker der (men kultureliten er sterkt representert). Steinerskolene har ikke fått noe kritikk som er noe å bry seg med, det er bare tabloide skriverier i VG som er så useriøst at det er bare å riste på hodet. Kongeparets eldste barnebarn har forresten nettopp begynt på steinerskolen. På steinerskolen treffer du også familiene til statsministeren, utenriksministeren og hele den norske kultureliten. Det er selvsagt en grunn til at de velger steinerskolen. Jeg vet ikke hvor du bor. Hvis du bor i Oslo-området vil jeg anbefale den største og eldste skolen, Rudolf Steinerskolen i Oslo. Det finnes en rekke andre skoler i Oslo-området også, men de er mindre og min erfaring er at Rudolf Steinerskolen i Oslo er den som har mest å tilby.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #15 Skrevet 27. august 2009 For å forstå litt av steinerskolens humanistiske menneskesyn er Jens Bjørneboes roman Jonas nesten obligatorisk lesning.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #16 Skrevet 27. august 2009 Siden noen spør om antroposofi: Antroposofi er en filosofi, ikke en religion. Det finnes kristne av alle konfesjoner, jøder, humanetikere, ateister, muslimer og folk med andre religioner som går på steinerskole eller er antroposofer. Steinerskolene finnes over hele verden, fra Norge og Sveits til Afrika, Israel, arabiske land og Latin-Amerika. Jeg har i løpet av 12 år som steinerskoleelev aldri støtt på antroposofi i skolesammenhengen. På samme måte som offentlig skole har et teoretisk grunnlag for det de driver med har steinerskolene det, men det er ikke noe man lærer bort til elevene. De aller færreste jeg har møtt i skolesammenheng var antroposofer (i særlig grad). Antroposofi er en ganske tungt tilgjengelig filosofi for spesielt interesserte og man trenger ikke vite noe om det for å ha utbytte av steinerskolene. Det er ikke et mål for steinerskolene at elever der skal bli antroposofer. Jeg har heller opplevd at steinerskolene er opptatt av å formidle det beste fra menneskets kulturhistorie. Går barnet ditt på steinerskole vil det stifte nært bekjentskap med egyptisk høykultur, det gamle romerriket, middelalderens sagn...
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #17 Skrevet 27. august 2009 Mitt inntrykk er at mange Steinerskoler blir en slags hybrid mellom Steiner og ordinær pedagogikk og i mine øyne forsvinner litt av poenget da. Jeg har også hørt voksne si at de fikk vansker i møte med ordinær skole senere. Steinerskolene har et annet tempo enn offentlige skoler og gjør noen ting i litt annen rekkefølge. På mange områder er steinerskolen sterkere. Steinerskolene har to fremmedspråk og man begynner med språkopplæringen i første klasse. Men når man er ved veis ende kan man minst like mye som offentlige elever, og har hatt en mye rikere opplevelse. Det er helt uproblematisk å gå over til offentlig skole når man begynner på videregående. Å slutte midt i grunnskoleløpet er det vel ikke noen grunn til under normale omstendigheter? Når man hører historier om folk som har hatt problemer er det snakk om problembarna og unntakene, ikke den store majoriteten. Selv valgte jeg å gå hele løpet på steinerskolen og studerer nå medisin. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #18 Skrevet 27. august 2009 Blant norske privatskoler er steinerskolene den klart største gruppen og det mest aktuelle alternativet for de fleste.
Susan Sto Helit Skrevet 27. august 2009 #19 Skrevet 27. august 2009 Jeg kommer ikke til å vurdere privatskole for mitt barn, enkelt og greit fordi jeg vektlegger at han skal få gå på skole sammen med, og få knytte vennskap med de andre ungene som bor på samme sted som oss. Husker godt fra egen barndom at de få som gikk på forskjellige privatskoler var helt utenfor i vennekretsen der de bodde. Og dermed var de alene nesten hver ettermiddag, mens resten av ungene lekte ute. Jeg har gått offentlig skole selv, og kan ikke si jeg føler jeg har tatt nevneverdig skade av det.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #20 Skrevet 27. august 2009 Jeg kommer ikke til å vurdere privatskole for mitt barn, enkelt og greit fordi jeg vektlegger at han skal få gå på skole sammen med, og få knytte vennskap med de andre ungene som bor på samme sted som oss. Husker godt fra egen barndom at de få som gikk på forskjellige privatskoler var helt utenfor i vennekretsen der de bodde. Og dermed var de alene nesten hver ettermiddag, mens resten av ungene lekte ute. Jeg har gått offentlig skole selv, og kan ikke si jeg føler jeg har tatt nevneverdig skade av det. Tipper dette kommer mye an på hvor man bor. Bor man i Oslo spiller det liten rolle hvor man går på skole, siden det er så mange skoler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå