Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med hva jeg kan spise for å slanke meg?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen..

Jeg er en jente på 22 år, som veier 89 kg. ( fikk rett og slett sjokk når jeg gikk på vekta hos legen sist uke) Nå skal jeg slanke meg !! Fast bestemt.. Fått noen spørsmål om jeg er gravid, noe jeg ikke er, så nå må jeg få bli kvitt magen..

Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal begynne.. Kan noen sette opp for meg hva jeg skal spise og når? Så har jeg noe å gå ut i fra..

Gjerne nevn litt forskjellig som jeg kan spise, så jeg har litt å velge blant..

Kjempe glad for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye bedre at du leser deg til kunnskap innen kosthold.Kanskje kjøper en bok.

Anbefaler å lese her inne på Kvinneguiden

www.melk.no

www.iform.no

www.iform.nu

www.lavkarbo.no

noen eksempler

Endret av Lotte27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les "Slank med ketolysekuren", og gå inn på www.lavkarbo.no og les. Jeg veier vesentlig mer enn deg, men har gått ned 5,6kg på 18 dager nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havregryn er supermat, med havremelk, banan, rosiner og kanel. hjemmelaget tomatsuppe (uten fløte så klart). fruktsmudi. litt nøtter (en liten neve er nok). masse grønnsaker med forskjellig krydder som du liker, finn noen nye du ikke har prøvd før. rare eksotiske frukter og bær. cantaloupe melon. linser og bønner er supert, lag burgere eller stek/kok med grønnsaker og krydder, fullkorncouscous med paprika og mais. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått på lavkarbo, men jeg anbefaler det ikke selv om man går raskere ned i vekt. Mye er og vann i starten... De færreste klarer å kutte ut karbo, og holde seg unna og som regel alltid takke nei til ting. Klarer du å kutte ut omtrent alt som inneholder karbohydrater ( det være seg potet og brød og slikt ) så for all del.... Det er vanskelig å holde denne dietten .

Jeg vil heller spise det jeg vil av og til, med forbehold. Jeg kutter ikke ut noen ting, og får i meg alle næringsstoffene vi trenger.

Jeg anbefaler deg å spise litt av alt, men ikke for mye sukker selvfølgelig.

Egg, kokt skinke, kyllingpålegg, grovt brød til frokost spiser jeg, og knekkebrød utover dagen. Til mellommåltid tar jeg en neve nøtter, og neste mellommåltid tar jeg en skål med vaniljeyoghurt.

Til middag alltid noe salat eller grønnsaker og mye kylling eller renskåret kjøtt spiser jeg og. Drikker ikke overdrevent med vann, men drikker 2 glass vann før hver gang jeg skal spise, slik at det demrer litt på sulten og jeg føler meg mett fortere.

Jeg spiser 3 større måltider, og 2 mellommåltider om dagen, så jeg er aldri sulten!

Har en dag i uken hvor jeg koser meg, og det gleder jeg meg alltid til. Da spiser jeg noe skikkelig drittmat med sjokolade osv.

3 kilo på 3 uker på en sunn måte, uten å gå på lavkarbo, men å spise vanlig kun mindre mengder og oftere =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset, tror jeg, som gjest over her også er inne på, er å forandre på ting du KAN forandre på, og ikke sette deg sånne syke mål som: JEG SKAL TA HUNDRE SITUPS FIRE GANGER OM DAGEN! Så klarer du det i tre dager, også klarer du ikke mer også blir du mislykket i tillegg til tykk... (Om du er tykk eller ikke vet jeg ikke, men håper du forstår hva jeg mener)

Jeg forandret livet mitt, på en god måte. Det har hjulpet meg masse. Mine tips.

Begynn hver morgen med å si til deg selv at du er jaggu meg fin!

Kle deg pent, vær velstelt, bruk farger du kler, smykker og sminke, ikke skjul deg i teltplagg, men framhev det som er fint.

Gå der du kan.

Ikke ta heisen.

Spis frokost. Jeg klarer bare en youghurt med kornblanding, men den spiser jeg.

Spis frukt og grønt og gode og sunne ting.

Spis mindre sukker og karbohydrater.

Spis fisk ofte.

Legg inn mellom-måltider ca tre timer etter hovedmåltider, sånn at du holder blodsukkeret stabilt.

Finn treningsformer som du liker, men ikke sett deg urealistiske mål, klarer du å trene en gang i uken, er det bedre enn null. Skryt av en gang, ikke si til deg selv at du er en taper og burde klare sju ganger... Men prøv å bevege deg mest mulig. Svømming for eksempel er smart.

Gå turer, få mye frisk luft.

Vask trappa.

Sov nok.

Ikke spis for sent om kvelden.

Drikk vann og gjerne grønn te.

Jeg er, i motsetning til gjest over, i mot spisedager. For da blir de andre dagene "unormale" og du må belønne deg. Er du godtesjuk spis en rute mørk sjokolade, snarere enn å nekte deg selv ting. Da får du heller ikke behov for store utskeielser. Men igjen se hva som fungerer for deg.

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trikset, tror jeg, som gjest over her også er inne på, er å forandre på ting du KAN forandre på, og ikke sette deg sånne syke mål som: JEG SKAL TA HUNDRE SITUPS FIRE GANGER OM DAGEN! Så klarer du det i tre dager, også klarer du ikke mer også blir du mislykket i tillegg til tykk... (Om du er tykk eller ikke vet jeg ikke, men håper du forstår hva jeg mener)

Jeg forandret livet mitt, på en god måte. Det har hjulpet meg masse. Mine tips.

Begynn hver morgen med å si til deg selv at du er jaggu meg fin!

Kle deg pent, vær velstelt, bruk farger du kler, smykker og sminke, ikke skjul deg i teltplagg, men framhev det som er fint.

Gå der du kan.

Ikke ta heisen.

Spis frokost. Jeg klarer bare en youghurt med kornblanding, men den spiser jeg.

Spis frukt og grønt og gode og sunne ting.

Spis mindre sukker og karbohydrater.

Spis fisk ofte.

Legg inn mellom-måltider ca tre timer etter hovedmåltider, sånn at du holder blodsukkeret stabilt.

Finn treningsformer som du liker, men ikke sett deg urealistiske mål, klarer du å trene en gang i uken, er det bedre enn null. Skryt av en gang, ikke si til deg selv at du er en taper og burde klare sju ganger... Men prøv å bevege deg mest mulig. Svømming for eksempel er smart.

Gå turer, få mye frisk luft.

Vask trappa.

Sov nok.

Ikke spis for sent om kvelden.

Drikk vann og gjerne grønn te.

Jeg er, i motsetning til gjest over, i mot spisedager. For da blir de andre dagene "unormale" og du må belønne deg. Er du godtesjuk spis en rute mørk sjokolade, snarere enn å nekte deg selv ting. Da får du heller ikke behov for store utskeielser. Men igjen se hva som fungerer for deg.

Lykke til...

Enig!

Og klarer man å holde blodsukkeret stabilt, får man heller ikke behov for å spise godis og snacs. :) Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med "spisedager" tror jeg er litt etter behov. Selv så spiser jeg null gotter og slike ting i ukedagene, men på lørdager er det lørdagsgodt og mat som hjemmelaget pizza, taco eller noe i den duren. Det fungerer for meg, og jeg trives med å ha denne dagen å se fram til. Har uansett et veldig avslappet forhold til mat i ukedagene også, så jeg går ikke rundt og pines heller. En normal dag for meg kan være noe som dette:

Frokost: Allbrain frokostblanding med biola surnet melk, ikke noe ekstra sukker

Lunsj: 3 brødskiver med ost og skinke, kanskje leverpostei og lignende

Middag: Kan være alt fra wok med svinefilet, paprika og kinakål, diverse kyllingretter, kjøttdeig og fullkornsspagetthi, makaronigrateng, salat (spiser svært lite fisk, desverre)

Kvelds: Har vel ingen fast rutine på dette. Det kan være knekkebrød, brødskive, salat, eller til og med noe så usunt som frossenpizza

Er ikke så god på dette med mellommåltider, men det har mer med at jeg får ikke til å spise noe særlig med frukt da jeg får vondt i magen av det meste. Men tror jeg hadde trvdes med å spise fullkornskarving med f.eks. brunost som mellommåltid. :)

Liker heller ikke nøtter. Men dette er noe som funker kjempebra for min del. Skal vel nevnes at jeg også trener 3-4 ganger i uken.

Så som du ser så MÅ det ikke være skikkelig upthigt uten rom for litt utskeielser (ikke rettet mot noen spesifikke i tråden). I stedet kan det være avslappet, men et ganske så greit variert kosthold.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mari_*

Hei!

Nå har ikke jeg lest igjennom innlegene over, så kan godt hende jeg gjentar hva de har skrevet.

Jeg synes ikke du skal gå på noe lavkarbo eller ketolysekur. Det er VELDIG enkelt å gå opp igjen! Derimot skal du ha et sunt kostold og helst trene. Sunt kosthold vil si: masse frukt og grønt, mat som inneholder mye protein (cottage cheese, kesam, egg, kylling, fisk, svin ++) du må også sørge for å få i deg sunt fett hver dag! 20 gr nøtter er kjempefint. fett er så absolutt ikka farlig, så lenge det er av det riktige fettet, nemlig fett fra nøtter, fisk (omega 3), olivenolje, advocado osv. Fett fordriver fett! Anbefaler også å kutte ned på karbohydratene, som brød, ris, poteter og pasta. IKKE kutte ut, men spise mindre av det, og av den GROVE typen. Holder du et sunt kostold hele uken, er det lov til å kose deg på lørdagen. Men, begrens det. Pass også på kaloriinntaket ditt, det er det som i hovedsak bestemmer vektnedgangen.

Så over til treningen. Her foreslår jeg at du kjører styrketrening 3 ganger i uka. Økt muskelmasse øker forbrenningen slik at du går ned i vekt. I tillegg til dette kan du ga turer på 45 min så mange ganger i uka du har tid til. Gjerne før frokost, men er kjempebra om du tar det på et annet tidspunkt også. Styrketrening strammer også opp kroppen din, slik at man ser mer 'fit' ut. Om man slanker seg ved å bare ordne opp i kostholdet er sjangsen stor for å 'dvask' ut.

Lover deg store resultater om du følger det jeg har skrevet ned her nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Hei!

Nå har ikke jeg lest igjennom innlegene over, så kan godt hende jeg gjentar hva de har skrevet.

Jeg synes ikke du skal gå på noe lavkarbo eller ketolysekur. Det er VELDIG enkelt å gå opp igjen! Derimot skal du ha et sunt kostold og helst trene. Sunt kosthold vil si: masse frukt og grønt, mat som inneholder mye protein (cottage cheese, kesam, egg, kylling, fisk, svin ++) du må også sørge for å få i deg sunt fett hver dag! 20 gr nøtter er kjempefint. fett er så absolutt ikka farlig, så lenge det er av det riktige fettet, nemlig fett fra nøtter, fisk (omega 3), olivenolje, advocado osv. Fett fordriver fett! Anbefaler også å kutte ned på karbohydratene, som brød, ris, poteter og pasta. IKKE kutte ut, men spise mindre av det, og av den GROVE typen. Holder du et sunt kostold hele uken, er det lov til å kose deg på lørdagen. Men, begrens det. Pass også på kaloriinntaket ditt, det er det som i hovedsak bestemmer vektnedgangen.

Så over til treningen. Her foreslår jeg at du kjører styrketrening 3 ganger i uka. Økt muskelmasse øker forbrenningen slik at du går ned i vekt. I tillegg til dette kan du ga turer på 45 min så mange ganger i uka du har tid til. Gjerne før frokost, men er kjempebra om du tar det på et annet tidspunkt også. Styrketrening strammer også opp kroppen din, slik at man ser mer 'fit' ut. Om man slanker seg ved å bare ordne opp i kostholdet er sjangsen stor for å 'dvask' ut.

Lover deg store resultater om du følger det jeg har skrevet ned her nå :)

Jeg har prøvd det som mari skriver her. Jeg har gått ned 4 kg på et par måneder p det, så det funker:)

Men spørsmål til mari; det går jo sakte da; 0,5 kg i uka sånn ca, men er ikke det en lur måte? Og vil det fortsette, eller stopper nedgangen på et punkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du spiser mye ost eller salami på brødskiva - bytt til skinke, smøreost, makrell i tomat eller liknende. Det sparer du inn masse kalorier på.

Bytt ut deler av brødinntaket med knekkebrød.

Bytt kjøttdeig med karbonadedeig.

Halver mengden ris/pasta/potet du spiser til middag, og øk på med grønnsaker i stedet.

Spis kremete sauser/matretter sjeldnere, gå oftere for tomatsaus, det har mye mindre kalorier.

Pass på inntaket av sunne men kaloririke matvarer, slik som soltørkede tomater i olje, avokado, pesto, nøtter.

Drikk skummet melk dersom du bruker å drikke melk.

Dobbel 0 yoghurt er et bra tips dersom du er glad i yoghurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fråts i grønnsaker og salatvekster med svært lavt kaloriinnhold per 100 g. Gode eksempler er agurk, tomat, stangselleri, isberg, kinakål, sjampingjong. Bruker litt krydder på for at det skal smake "noe". For meg hjelper det å ha noe å spise som er "lov". Har en sykelig trang til å stappe mat i munnen, og da er det godt at det eksisterer mat som ikke gjør utslag på vekten. Dette spiser jeg også utenom måltider. Spiser ellers mye reker, for det tar litt tid når jeg må renske de. Gjør det underveis mens jeg spiser, så klarer jeg lettere å spise langsomt. Ellers er det lurt å gå i butikken når du føler deg bra og sterk i viljen. Pynt deg litt, og innta matbutikken med holdningen om at "jeg skal se etter mat som gjør meg godt, for jeg er verdt det aller beste. Det er viktig for meg å være god mot meg selv".. eller noe i den duren :-)

Lykke til fra ei tøydokke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mari_*

4 kg er jo supert! Bra du har skjønt opplegget :)

0,5 kg i uka er så og si det beste å gå ned i løpet av en uke. Om du trener styrke (som nevnt over), så husk at de 0,5 kg er fett. Om man slanker seg ved å bare endre på maten forsvinner muskler og, altså noe av vekten blir også muskler, ikke bare fett. Det er bare å se på de som går på alle de diettene med veldig lite kalorier om dagen. "juice-dietten" +++. Hvor fort går ikke de opp i vekt igjen? Som regel med en gang. Men ved å spise sunt og trene regelmessig 90 % av tiden vil man sakte, men sikkert gå ned i vekt og bli der. Husk at 1 kg tilsvarer 7000 kcal. Du har altså et underskudd på 3500 kcal i uka, noe som tilsvarer 500 kcal om dagen. Det er nok!

Nedgangen vil ikke stoppe helt, men det kommer til et punkt du må jobbe litt mer for å gå ned enda mer. Man må trene til utmattelse, ingen fisletrening! Da er du allerede i mye bedre form selvfølgelig. Men om du forholder deg til den planen vil ikke det være noe problem om du har litt å ta av nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

jeg sverger til å spise fiberrik med magert pålegg. Drikke masse vann til. Jeg holder meg mett veldig lenge. Spiser kun dette (frokost, kveldsmat og til lunsj) Opplever at man blir oppblåst og må lette på liufta litt til å begynne med, men når kroppen blir vant med fiberinntaket så roer det seg litt mer ned.

Ellers planlegge lunsjer på jobb, lager salater, hvor jeg tar nettopp klibrød ved siden av for å fylle litt på. lage lettvariasjon av dressing til. Varierer lunsjen med å ta med meg banan eller jordbær eller annen fristende frukt i tillegg til fiberrik klibrød. Drikke en del vann eller annen væske til.

Middager varierer, men spiser små mengder, og heller legger inn et kveldsmåltid på kvelden. Kan stort sett spise hva som helst bare man er bevisst på posjonsstr.

Jeg spiser kylling, fisk og mat laget av karbonadedeig. Man finner en del sunne oppskrifter på nettet hvis man søker seg frem.

Jeg anvender kjøkkenvekt flittig for å få et visst oversikt over det faktiske matinntaket jeg har. Man kan faktisk legge på seg av å spise en gulerot, dersom kaloriinntaket er for stort;-)

Det jeg ser i mitt kosthold er at jeg blir mer bevisst på hva jeg putter i munnen ved at jeg lager maten fra bunnen av selv, fremfor å kjøpe ferdigmat. Har kuttet ut frossenpizza og mikromat. Spiser heller ikke snop og snacks midt i uka, og heller ikke på samme helg som jeg eventuelt drikker alkohol...

Dette fungerer allefall for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre.. Gi opp først som sist. Det har jeg gjort for lengst. Ingen vits å pine seg for å få vekk flesket. Det kommer på igjen uansett, for de aller aller fleste. Synd men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mari_*

Unnskyld meg, men PINE SEG? Dette er ikke snakk om en ekstremdiett (som du antageligvis har gått på), men en kostholdsendring hvor man går ned litt og litt, og samtidig blir der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

vil anbefalle deg å ta en tur innom lavkarbo.no

Etter at jeg oppdaget lavkarbo så er kroppen helt forandret! Er ikke oppblåst

lengre, finere hud, mindre sulten, og ett stabilt blodsukker.

Jeg har gått ned 15kg på 3,5måneder og må si at det er mye lettere å holde seg på ketosebasert kosthold enn f.eks Grete Roede sitt. Har gått på utallige kurs og kurer med høykarbo/lavfett/lavkalori og aldri gått ned mer enn 5kilo på 2-3måneder før jeg har blitt så lei at jeg sprekker.

Ser at flere skriver at du legger på deg etter endt lavkarbo, men tror nokk det er de som hopper rett tilbake til masse karbo. Jeg for min del har en mye bedre kropp, og har bestemt meg for å fortsette med ett lavkarboksthold for resten av livet.

Har ikke spist godteri siden starten, kun litt mørk sjokolade nå og da, og helt ærlig

så savner jeg det faktisk ikke! Savner ikke pasta eller potet heller, men spiser lavkarbobrød for enkelthets skyld.

Uansett hva du velger, så masse lykke til med slankingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg 100% enig med gjesten ovenfor.

De som går på lavkarbo, og så går rett tilbake til sine gamle kostvaner når de når sin målvekt, vil selvfølgelig legge på seg. Men det er jo en gang slik at man ble tjukk for en grunn til å begynne med. Endrer man ikke vaner kommer man akkurat like langt. Lavkarbo er enkelt, og har vannvittig mye god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...