Gå til innhold

Flytter barna til "hvitere" skoler


Snill

Anbefalte innlegg

Interessant artikkel.

Burde man hatt max 50% fremmedkulturelle i norske skoleklasser, eller er det ikke noe å være redd for dersom man ender som eneste normann blandt 14 andre nasjoner og kulturer?

Dersom det er så bra at det ikke betyr noe, hva er da positivt med å gå i en klasse som eneste nordmann? Det trenger ikke ha noe med rasisme og fremmedfrykt å gjøre dersom man velger bort en klasse med for få nordmenn. Hvor utviklende er det for f.eks. for språket til en barneskoleelev dersom eleven havner i en klasse der et fåtall prater "korrekt" norsk?

Hvordan forholder man seg til det faktum at "Øker andelen minoritetsspråklige ti prosent, synker snittkarakteren en tiendedel." når det gjelder eksamen? Det påvirker ikke nødvendigvis nordmannens karakter, men det sier kanskje sitt om nivået i klassen, eller?

EDIT: Glemte linken

Endret av Snill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min samboer jobber på en av de "svarte" barneskolene i Oslo, med ihvertfall 70% fremmedkulturelle. Ja, de har mange utfordringer med mye kulturkollisjoner (i fjor var han kontaktlærer for 16 elever fra 14 ulike nasjoner). Men faglig sett er ikke denne skolen noe tilbake fra de fleste "hvite" skoler - de gjør det bedre enn snittet på Oslo-prøvene og nasjonale prøver både i språk og matte. Men det er klart - det kreves sitt både av ansatte, elever og foreldre/foresatte for å få et godt sosialt miljø når elevene har så ulik bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kulturberikede skolehverdagen er heldigvis ennå bare et storbyproblem og da spesielt i Oslo.

Det er trivelig å sitte på avstand å se hvordan Oslo forslummes dag for dag. Byen er blitt landets beste institutt for voksenopplæring der pensum ikke er helt fastsatt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår kjære utviklingsminister og store altruist, Erik Solheim, gjorde dette allerede på 90-tallet. Den gang var det for mange mørkhudede på Grunerløkka, så da barna skulle på den svært så farverike Hersleb skole flyttet han fort som bare det.

Rart hvordan folks moral endrer seg når de selv ikke blir berørt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår kjære utviklingsminister og store altruist, Erik Solheim, gjorde dette allerede på 90-tallet. Den gang var det for mange mørkhudede på Grunerløkka, så da barna skulle på den svært så farverike Hersleb skole flyttet han fort som bare det.

Rart hvordan folks moral endrer seg når de selv ikke blir berørt lenger.

Den intellektuelle og økonomiske eliten vil ikke selv leve med konsekvensene av sitt sosiale eksperiment.

Heldigvis for dem så er det norske folk et feigt og konfliktsky folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/149797

prøver meg igjen med denne linken om elias, er ganske utrolig der hans mor sitter å sier at han var heldig som fikk vokse opp så flerkulturellt.

Men problemet er at det er jo ikke flerkulturellt, eller kanskje, men ikke inkludert norsk kultur .

Det å være barn og prisgitt dette må være forferdelig, barn har ikke den samme muligheten som voksne til å velge sine venner.

Da må de introduseres på en eller annen arena først, ev treffes på lekeplassen.

Men det skjer for det meste i nærmiljøet .

Kanskje det har noe for seg at barn fra oslo vest busses til skoler på østkanten, og selfølgelig motsatt.

Det vil i alle fall føre til bedre integrering på skolene .

Men jeg kan ikke se for meg at foreldrene til barna fra vestkanten vil gå med på det .

Jeg ville i siste instans gått for hjemmeskolering heller enn dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne kulturberikede skolehverdagen er heldigvis ennå bare et storbyproblem og da spesielt i Oslo.

Det er trivelig å sitte på avstand å se hvordan Oslo forslummes dag for dag. Byen er blitt landets beste institutt for voksenopplæring der pensum ikke er helt fastsatt ennå.

Vi snakker ikke om voksenopplæring og dens, eventuelle, mangler, men norsk grunnskule, altså 1. til 10. klasse.

Siden du så bastant karakteriserer mix av mange nasjoner og kulturer som et problem, vil jeg utfordre deg til å peke på de positive sidene ved nevnte mix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/149797

prøver meg igjen med denne linken om elias, er ganske utrolig der hans mor sitter å sier at han var heldig som fikk vokse opp så flerkulturellt.

Men problemet er at det er jo ikke flerkulturellt, eller kanskje, men ikke inkludert norsk kultur .

Det å være barn og prisgitt dette må være forferdelig, barn har ikke den samme muligheten som voksne til å velge sine venner.

Da må de introduseres på en eller annen arena først, ev treffes på lekeplassen.

Men det skjer for det meste i nærmiljøet .

Kanskje det har noe for seg at barn fra oslo vest busses til skoler på østkanten, og selfølgelig motsatt.

Det vil i alle fall føre til bedre integrering på skolene .

Men jeg kan ikke se for meg at foreldrene til barna fra vestkanten vil gå med på det .

Jeg ville i siste instans gått for hjemmeskolering heller enn dette .

Du er også en av dem som vil påføre andres barn plager ja. Kanskje du vil hente barn andre steder i landet og transportere dem til slummen og kloakken i Oslo for å berikes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annen gjest
Siden du så bastant karakteriserer mix av mange nasjoner og kulturer som et problem, vil jeg utfordre deg til å peke på de positive sidene ved nevnte mix.

Kebab?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og ønsker at datteren min, når hun etterhvert begynner på skolen, skal gå i en klasse som representerer samfunnet vårt. Jeg ønsker altså at det skal være et flerkulturelt miljø på skolen, men samtidig ønsker jeg ikke at 90% av hennes medelever skal ha en fremmedkulturell bakgrunn. Som en dame sier i Aftenposten i dag: Det er for mye å kreve at ens barn skal bære hele integreringen i Oslo på sine skuldre.

Endret av Prinsesse på erten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er også en av dem som vil påføre andres barn plager ja. Kanskje du vil hente barn andre steder i landet og transportere dem til slummen og kloakken i Oslo for å berikes?

hmmm, nå sa jeg vel at jeg ikke ville ha gjort det og da antar og forstår jeg at endre heller ikke ville gjort det .

Jeg tror det hadde vært bra for integrering.

Men jeg synes det er en motbydelig inngripen i privatlivet.

og det ville gå ut over alle prinsipper om nærskole .

Så jeg er ikke for det .

Men hva skal vi finne på egentlig, skal vi bare la de ghettofiseres mer og mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer jobber på en av de "svarte" barneskolene i Oslo, med ihvertfall 70% fremmedkulturelle. Ja, de har mange utfordringer med mye kulturkollisjoner (i fjor var han kontaktlærer for 16 elever fra 14 ulike nasjoner). Men faglig sett er ikke denne skolen noe tilbake fra de fleste "hvite" skoler - de gjør det bedre enn snittet på Oslo-prøvene og nasjonale prøver både i språk og matte. Men det er klart - det kreves sitt både av ansatte, elever og foreldre/foresatte for å få et godt sosialt miljø når elevene har så ulik bakgrunn.

Da er det ganske enkelt å gjette hvilken skole samboeren din jobber på. Den eneste skolen med høy innvandrerdel som gjorde det bra på de nasjonale prøvene var Gamlebyen. Klemetsrud har vel også gjort det akseptabelt om jeg husker rett. Ellers var det bare sorgen.

Gamlebyen viser jo forsåvidt at det nytter. Men spørsmålet er hvor store ressurser som er blitt brukt til å oppnå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ganske enkelt å gjette hvilken skole samboeren din jobber på. Den eneste skolen med høy innvandrerdel som gjorde det bra på de nasjonale prøvene var Gamlebyen. Klemetsrud har vel også gjort det akseptabelt om jeg husker rett. Ellers var det bare sorgen.

Gamlebyen viser jo forsåvidt at det nytter. Men spørsmålet er hvor store ressurser som er blitt brukt til å oppnå dette.

Nei, han jobber ikke på noen av de to skolene.

EDIT: Jeg har selv jobbet på Gamlebyen, og jeg ville aldri hatt barna mine der dersom miljøet er likt som det var for fem til ti år siden. Den skolen har STORE problemer og enkelte trinn er helt ute og sykler.

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et par år siden begynte datteren til en familie venninne på skolen.

Faktisk den skolen jeg gikk på også.

I klassen var det hun og to andre norske jenter, resten var flerkulturelle.

Familie venninnen bestemte seg for å ta jenta ut av skolen og flytte henne til en annen. Dette er jeg faktisk helt enig i. Når det blir så ekstremt så blir ting vanskelig. Ingen overnattingsbesøk, lek etter skolen osv osv fordi disse andre jentene med annen bakgrunn ikke fikk lov hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden begynte datteren til en familie venninne på skolen.

Faktisk den skolen jeg gikk på også.

I klassen var det hun og to andre norske jenter, resten var flerkulturelle.

Familie venninnen bestemte seg for å ta jenta ut av skolen og flytte henne til en annen. Dette er jeg faktisk helt enig i. Når det blir så ekstremt så blir ting vanskelig. Ingen overnattingsbesøk, lek etter skolen osv osv fordi disse andre jentene med annen bakgrunn ikke fikk lov hjemmefra.

Ja det er jenter, men jeg ville aldri hatt min sønn i et miljø med så stor overvekt av innvandrere.

Jeg ønsker ikke at han skal ta til seg det kvinnesynet og machokulturen disse gruppene representerer.

Jeg tror jeg ville ofret mye for å komme meg til et område med ferre innvandrere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en interessant og bra artikkel. Jeg liker spesielt den delen av artikkelen der det står at det med visse unntak ikke er noe store skiller mellom karakternivåene på skolene. Det gir meg håp.

Artikkelen sier at også foreldre med "sorte barn" flytter til "hvite områder" på grunn av dette. Konklusjonen er jo ikke at vi ender opp med skillet svart / hvit - men ressurssterk / ressurssvak. Det er elevene med foreldre med lite utdanning versus elever med foreldre med mye utdanning.

Her snakker vi ikke altså om "hijab versus hvit" som mange kan lett tro at det gjør, men det er en god, gammeldags klasseskillesak. Slik har vi hatt i Norge i mange år, til tross for at vi lever i et sosialdemokrati. Barn av ressurssterke elever som kommer fra familier med penger og utdanning vill alltid gjøre det bedre på skolen.

Før i tiden hadde vi "arbeiderstrøk" og "middeklassestrøk" og dette er ikke noe annerledes. Eneste forskjellen er at vi nå har noen språk og kulturutfordinger vi ikke hadde før. Men egentlig er det history repeating itself.

Hvordan løse det? Informasjon, utdanning, holdningsendring. Jeg synes det er synd at det skal bli så delt når mange faktisk ikke ønsker det sånn; når det faktisk er mange "hvite" og "sorte" familier som ønsker en 50-50 fordeling der alle er mange nok til å lære av hverandre.

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Annikken dette er vel ikke helt sammenlignbart.

Jeg vil tro at mange fra østkanten på 60 tallet f.eks har gjort klassereisen og kommet seg dit de vil.

men hvordan skal innvandrerbarna gjøre reisen fra innvandrer til norsk?

Særlig med tanke på 90% innvandrere på skolen?

De har jo da ikke noen norske referansepunkter.

Jeg vil tro det var lettere på 60 tallet og,det var vel ingen som kunne se på deg hvor du kom fra og hvem du var .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at mange fra østkanten på 60 tallet f.eks har gjort klassereisen og kommet seg dit de vil.

Ikke nødvendigvis. Mange undersøkelser har vist at barn ofte arver foreldres lønn og yrke.

Jeg vil tro det var lettere på 60 tallet og,det var vel ingen som kunne se på deg hvor du kom fra og hvem du var .

Jeg er ikke enig. Mange innvandrere jobber seg opp og blir "storkarer" og tjener bra. Der er ikke utseendet noen hindring.

Så ingen av av argumentene mine faller pga hudfarge og utseende, mener nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, nå sa jeg vel at jeg ikke ville ha gjort det og da antar og forstår jeg at endre heller ikke ville gjort det .

Jeg tror det hadde vært bra for integrering.

Men jeg synes det er en motbydelig inngripen i privatlivet.

og det ville gå ut over alle prinsipper om nærskole .

Så jeg er ikke for det .

Men hva skal vi finne på egentlig, skal vi bare la de ghettofiseres mer og mer ?

Vi skal ikke gjøre noe, men la prosessen gå sin gang. Det norske folk er ikke viktig eller verdt anstrengelsen og kan heller ikke reddes. Det står om Europa og i en så viktig kamp så må Norge ofres til fordel for de store linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...