Gå til innhold

Hest på gang- og sykkelsti og fortau


Gjest salma

Anbefalte innlegg

Er det lovlig å

- ri på hest på gang- og sykkelsti eller fortau?

- å leie en hest langs et fortau langs en sterkt trafikkert vei i en by?

Her i byen er det ikke alltid like trivelig å være gående/syklist, spesielt ikke med unger. De har IKKE alltid kontroll over dyrene. Og de blir ekstremt sinna om man ber om å få komme forbi når hesten står på tvers og sperrer hele fortauet...

(nå er jeg veldig glad i hester - bare ikke i slike situasjoner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forbudt å ri på gang- og sykkelvei eller fortau, med mindre helt spesielle forhold tilsier det. Her er en link til brosjyren "Hest i Trafikken" som er utgitt i av Norsk Hestesenter. Den forklarer reglene.

Jeg har vokst opp på "landet" og var hestejente på min hals i oppveksten. En venninne av meg hadde stall hjemme på gården, som var ca 1 km fra ridesenteret vi tok ridetimer på. Hun red alltid på gang- og sykkelveien langs hovedveien, og jeg hørte aldri at det bød på problemer. Nå skal det sies at dette er en strekning med lite bebyggelse og det ferdes svært sjelden gående der.

Mamma og pappa bor i nærheten av en stall med travhester og de har vært "plaget" av at disse bruker en nedlagt jernbanelinje som er gjort om til turvei (med skiløyper på vinteren) til å trene hestene på. Ikke festlig når man er ute og går tur med hunden og det kommer to-tre hester med sulky bak i fullt trav imot (eller bakfra). Vi har hoppet ut i grøfta mer enn en gang. Det endte med at noen anmeldte travfolka og de fikk en kraftig bot. Siden har de faktisk holdt seg unna, men som sjåfør er jeg ikke overbegeistret for å møte dem i full fart på smale bygdeveier heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg trodde nok at det var ulovlig... Uansett så er det idiotisk, i en by og på sterkt trafikkerte veier. Det er ikke bare for oss fotgjengere å hoppe ut i veien for å komme forbi heller da... Og hva pokker har en hest i sentrum av en by å gjøre...?

Men er det ulovlig å leie en hest på fortau også? Eller er det bare ulovlig å faktisk ri på den? Det burde jo være like ulovlig, de har vel enda dårligere kontroll når de leier hesten enn når de rir på den?

Endret av salma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er skrekkelig vanskelig, synes jeg (som driver med, og har drevet med hest "hele livet"). Der jeg hadde hest da jeg var yngre måtte vi ri langs vei for å komme til skogen og rolige rideveier. Vi red alltid på gang- og sykkelsti fordi det rett og slett var farlig å ri i veien- bilistene tok ikke hensyn i det hele tatt, og det skapte farlige situasjoner. Selvsagt tok VI da hensyn, ved å gjerne stoppe hestene i kanten av gangstien når noen skulle passere, fjerne møkk osv. Samtidig ser jeg absolutt det at hester er store og uforutsigbare dyr, og gang- og sykkelstier er der for fotgjengernes sikkerhet, noe man pr. def. ikke er som rytter. Så nei, det er jo ikke lov, men samtidig så er ofte alternativet enda farligere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lovlig å

- ri på hest på gang- og sykkelsti eller fortau?

- å leie en hest langs et fortau langs en sterkt trafikkert vei i en by?

Her i byen er det ikke alltid like trivelig å være gående/syklist, spesielt ikke med unger. De har IKKE alltid kontroll over dyrene. Og de blir ekstremt sinna om man ber om å få komme forbi når hesten står på tvers og sperrer hele fortauet...

(nå er jeg veldig glad i hester - bare ikke i slike situasjoner)

Vil tro det ikke er så mye hester ute hele dagen.....er problemet virkelig så stort? bor selv ved gsng og sy.kkelvei Riktignok utenfor bykjernen, noe jeg vil tro de fleste staller ligger.

Det er mest unge jenter som rir disse hestene på ettermiddag,og ikke hver dag. Hadde mine barn ridd, så ville jeg følt meg tryggere om de var på gang og sykkelvei, enn om de var på en trafikkert vei.

Er du redd hest,så ser jeg problemet. Om det er hester som det ikke er kontroll på,så må du varsle stallen eller politi. EN HEST I PANIKK EKS. ER IKKE Å SPØKE MED. Er det hest uten kontroll,slik du ser det, noe du tror?

MERKELIG OM DE SENDER UT HESTER SOM DET IKKE ER KONTROLL PÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mennesket sitter oppå hesten (eller bak den i vogn) er man definert som kjørende og har strengt tatt ikke lov å være på gangstier. Når mennesket leier hesten er man gående og har lov å være på gangstier.

Men, jeg synes man er temmelig egosentrisk dersom man krangler på dette, da hester i trafikken skaper langt flere trafikkfarlige situasjoner enn hest i gangfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er skrekkelig vanskelig, synes jeg (som driver med, og har drevet med hest "hele livet"). Der jeg hadde hest da jeg var yngre måtte vi ri langs vei for å komme til skogen og rolige rideveier. Vi red alltid på gang- og sykkelsti fordi det rett og slett var farlig å ri i veien- bilistene tok ikke hensyn i det hele tatt, og det skapte farlige situasjoner. Selvsagt tok VI da hensyn, ved å gjerne stoppe hestene i kanten av gangstien når noen skulle passere, fjerne møkk osv. Samtidig ser jeg absolutt det at hester er store og uforutsigbare dyr, og gang- og sykkelstier er der for fotgjengernes sikkerhet, noe man pr. def. ikke er som rytter. Så nei, det er jo ikke lov, men samtidig så er ofte alternativet enda farligere ...

Samme her. Om det finnes fortau pleier jeg å ri på det, fordi det er MYE tryggere for meg, og jeg vet bilistene setter stor pris på å ikke ha hestene ute i trafikken. Vi har aldri fått noen klager på at vi rir der, og det er muligens fordi vi sparker møkk ut i grøfta, og tar alltid ned i skritt/stopper hvis det kommer folk. Det er masse koselige småbarnsfamilier som synes det er veldig spennende å klappe hesten, og selv om det ikke er så veldig kult å vente på dette hjelper det utrolig på hva folk synes om oss. Nå skal det sies at vi bor i ei middels stor bygd og ikke i byen.

Er helt enig med salma om at om man ikke har kontroll over hesten eller ikke tar ned i skritt om det kommer biler/folk, har man ingen ting med hest å gjøre i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

møter hest hver dag jeg sykkler til og fra jobb. Det er et større ridesenter og flere gardsbruk jeg sykkler forbi. Veien er traffikert og 70 sone, vi har flott gang og sykkelsti ved siden. Nå jeg møter hestene, så har føreren alltid viket inn til siden i god tid. Hesten gjør det tilsynelatene automatisk. Stopper nesten helt opp til jeg har passert. Synes overhode ikke det er noe problem med hestene her iallefall. Alle stortrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mennesket sitter oppå hesten (eller bak den i vogn) er man definert som kjørende og har strengt tatt ikke lov å være på gangstier. Når mennesket leier hesten er man gående og har lov å være på gangstier.

Men, jeg synes man er temmelig egosentrisk dersom man krangler på dette, da hester i trafikken skaper langt flere trafikkfarlige situasjoner enn hest i gangfeltet.

Det er merkelig at det er lov til å leie en hest på fortau i sentrum av en by. Nå skjønner jeg ikke hva hester har i sentrum av en by å gjøre i utgangspunktet... Men jeg har opplevd med hester som blir leid, at de stiller seg på tvers av fortauet slik at jeg har blitt blokkert fra den ene siden, og andre fotgjengere fra den andre siden. Da kommer jo ingen forbi... Og ber man om å få passere er det jaggu kjeft å få, uansett hvor pent man spør.

Jeg syns ikke man er egosentrisk fordi man ikke ønsker hester på en gang- og sykkelsti. Jeg sykler på gang- og sykkelstier med mine barn, og rytterne vi treffer går ikke ut av veien for å la oss passere. Når hester og syklister kommer for nært hverandre, kan det oppstå farlige situasjoner. Jeg skjønner at for rytterne er det tryggest å være på gang- og sykkelsti, men det er jo fordi fotgjengerne/syklistene taper i kollisjon med en hest. Gang- og sykkelsti er der for å beskytte de mykeste trafikkantene, ikke for hester.

Jeg har heldigvis barn som har ridd på hest i mange år og ikke blir redde i en slik situasjon. Men det er sikkert ikke like greit for de som er uvante med disse svære dyrene, og når de da vet at det er ulovlig for dem å gå der...

Hest i bilveien skaper sikkert flere trafikkfarlige situasjoner for hest og rytter, ja. Men neppe for fotgjengere og syklister, som gang- og sykkelstier faktisk er til for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

møter hest hver dag jeg sykkler til og fra jobb. Det er et større ridesenter og flere gardsbruk jeg sykkler forbi. Veien er traffikert og 70 sone, vi har flott gang og sykkelsti ved siden. Nå jeg møter hestene, så har føreren alltid viket inn til siden i god tid. Hesten gjør det tilsynelatene automatisk. Stopper nesten helt opp til jeg har passert. Synes overhode ikke det er noe problem med hestene her iallefall. Alle stortrives.

Hadde de oppført seg slik, hadde det ikke vært noe problem her heller. Men vi har møkk på fortau/gang- og sykkelsti ofte, hestene går midt på fortauet/gang- og sykkelsti, og flere reagerer negativt på forespørseler om å få passere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at det er lov til å leie en hest på fortau i sentrum av en by.

Nei, prinsippet er jo det samme som for sykkel. Er du PÅ sykkelen er du kjørende, triller du sykkelen er du gående. Leier du hesten er du selvsagt gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke særlig begeistret for å møte disse på fortauet.

De er store, brautende, er forfulgt av fluer og lukter skit.

Hestene deres er ikke stort bedre de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, prinsippet er jo det samme som for sykkel. Er du PÅ sykkelen er du kjørende, triller du sykkelen er du gående. Leier du hesten er du selvsagt gående.

Jeg skjønner prinsippet bak, men man har da mindre kontroll på en hest man leier enn en man rir på. Så det var vel mer et hjertesukk enn at jeg ikke skjønner bakgrunnen.

Er ikke særlig begeistret for å møte disse på fortauet.

De er store, brautende, er forfulgt av fluer og lukter skit.

Hestene deres er ikke stort bedre de heller.

:fnise:

Jeg elsker hester. De er fantastiske, intelligente dyr.

Men jeg greier mirakuløst nok å unngå fortau når jeg rir på dem :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare føye til diskusjonen om at i enkelte kommuner er det faktisk lov å ferdes med hest på gang-og sykkelsti. Kjenner til flere kommuner som har gjort om på reglene fordi hest ute i bil trafikken skaper mange flere farlige situasjoner enn på gang-og sykkel sti. Betingelsene for å kunne ferdes lovlig på gang-og sykkelsti er sefølgeli å ALLTID ta hensyn/vike for myke traffikanter og holde veiene frie for møkk. Det er dumt at enkelte ikke kan følge disse enkle reglene for det ødelegger for hele heste miljøet og fører til et dårlig rykte og farlige situasjoner som kan bli unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare føye til diskusjonen om at i enkelte kommuner er det faktisk lov å ferdes med hest på gang-og sykkelsti. Kjenner til flere kommuner som har gjort om på reglene fordi hest ute i bil trafikken skaper mange flere farlige situasjoner enn på gang-og sykkel sti. Betingelsene for å kunne ferdes lovlig på gang-og sykkelsti er sefølgeli å ALLTID ta hensyn/vike for myke traffikanter og holde veiene frie for møkk. Det er dumt at enkelte ikke kan følge disse enkle reglene for det ødelegger for hele heste miljøet og fører til et dårlig rykte og farlige situasjoner som kan bli unngått.

Jeg er så enig i dette! For når vi, som er en hestegal familie selv reagerer på dette, hvordan er det da for de som ikke er vant til hester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på HiA var det hester rundt i området både titt og ofte. De lot store, illeluktende pærer deise ned på fortauet uten at eierne så ut til å ville gjøre noe med det.

Da vinteren kom og det begynte å snø ble heldigvis svineriet dekket til, i hvert fall for en stakket stund. For når fortauene skulle brøytes, ble jo selvfølgelig hele møkka godt spredt utover fortauet. Jevnt og pent - jajamensann.

Nei, jeg hater hester på fortau. Og jeg vet at det nok er urettferdig av meg - det er tross alt ikke hestens feil at eieren er et nek.

Men jeg skulle likt å vite hvordan disse hesteeierne ville reagert om jeg hadde dumpet et lass møkk i innkjørselen deres :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er så enig i dette! For når vi, som er en hestegal familie selv reagerer på dette, hvordan er det da for de som ikke er vant til hester?

Det har jeg også tenkt på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hvis jeg tilstadighet hadde opplevd slike situasjoner så hadde jeg tatt kontakt med staller i nærheten for å forklare situasjonen for de som er ansvarlige. Hvis ingenting skjedde, så ville jeg ha kontaktet politiet.

Jeg må innrømme at jeg godt skjønner at folk rir på gang- og sykkelveier, for jammen meg er det mange bilister som oppfører seg som idioter og ikke har noen som helst forståelse for hvordan man skal oppføre seg når det er hester i trafikken.

Samtidig hadde jeg aldri i livet tenkt tanken på å ri langs en trafikert vei, med mange fotgjengere, så lenge jeg ikke hadde full kontroll på hesten min. Litt hensyn til folk rundt seg må man faktisk ta, så lenge man driver med store og potensielt farlige dyr.

Når det er sagt så har det hendt at jeg har møtt på folk langs rolige skogsstier med utrente unghester, og da kan det fort høres ut som om jeg er litt sur og tverr. Da er jeg nødt til å ha full fokus på hesten, ikke på folkene jeg møter, og forhåpentligvis har de forståelse for dette. Bare en mulig forklaring til hvorfor folk svarer surt når folk snakker til de hvis de føler at de selv ikke har kontroll på hestene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skulle likt å vite hvordan disse hesteeierne ville reagert om jeg hadde dumpet et lass møkk i innkjørselen deres :fnise:

:fnise: Kanskje vi burde gått etter dem på fortauet, plukket opp etterlatenskapene til hestene og lagt det pent foran inngangsdøren deres med en hyggelig lapp "Avleverer herved Deres avglemte eiendeler - finnerlønn mottas på kontonr XXXX".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, prinsippet er jo det samme som for sykkel. Er du PÅ sykkelen er du kjørende, triller du sykkelen er du gående. Leier du hesten er du selvsagt gående.

Trafikkreglene § 2.2 sier:

Reglene om trafikk med kjøretøy gjelder

så langt de passer også for rytter

og for den som fører ride-, laste- eller

trekkdyr eller fører eller driver husdyr.

Rytter/kusk skal følge reglene for

kjørende trafikk, også når hesten leies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...