Gå til innhold

Da damene dro 2009

Fremhevede innlegg

Gjest TV-slave
Skrevet
Er det ikke litt dårlig gjort overfor han lille gutten å vise på tv at han kaster smokken og bruker bleie når han er seks år?

Jo vet du, akkurat dette reagerte jeg kraftig på også. Tenker disse foreldrene i det hele tatt på hva de utsetter barna sine for? Gutten kan bli mobbet når alle i barnehagen ser at han har brukt smukk frem til nå. Og enda værre, kan barna mobbe han for å bruke bleier enda. Kan bli tøft i skolegården det, når det ropes der kommer "bleieungene" når han begynner der. Utrolig at ikke faren tenkte på dette. Syns også tv-teamet burde ha visst bedre å sagt i fra, i det minste ikke ha filmet gutten der han spradet rundt i bare bleien...................

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jo vet du, akkurat dette reagerte jeg kraftig på også. Tenker disse foreldrene i det hele tatt på hva de utsetter barna sine for? Gutten kan bli mobbet når alle i barnehagen ser at han har brukt smukk frem til nå. Og enda værre, kan barna mobbe han for å bruke bleier enda. Kan bli tøft i skolegården det, når det ropes der kommer "bleieungene" når han begynner der. Utrolig at ikke faren tenkte på dette. Syns også tv-teamet burde ha visst bedre å sagt i fra, i det minste ikke ha filmet gutten der han spradet rundt i bare bleien...................

Kan man ikke heller bare være litt mer åpen for mangfoldet da? Det er jo dine barn som blir å kalle han for "bleieunge", når du tydeligvis ikke har noe problem med å gjøre det for hele Norge(og verden.. Internetten er svæær). Barn tar etter foreldrene, det er foreldre som lærer ungene sine å mobbe. Forhåpentligvis helt ubevisst, men likevel.

Gjest TV-slave
Skrevet
Kan man ikke heller bare være litt mer åpen for mangfoldet da? Det er jo dine barn som blir å kalle han for "bleieunge", når du tydeligvis ikke har noe problem med å gjøre det for hele Norge(og verden.. Internetten er svæær). Barn tar etter foreldrene, det er foreldre som lærer ungene sine å mobbe. Forhåpentligvis helt ubevisst, men likevel.

Jeg har ikke kaldt gutten for "bleieunge", jeg sier bare at barn kan komme til å gjøre det. Ethvert barn som slutter med bleier her i landet før høre at nå er de blitt så store at nå må de begynne å gå på do. Når de er tørre, får de høre hvor stor jente/gutt hun/han er som har sluttet med bleier. Dette gjør de fleste barn i 2-3 års alderen. Da forbinder også de fleste barna bleier med babyer og småbarn. Så de er alle lært opp til at bleier bare er noe små barn bruker. Dermed klarer de helt fint selv å komme på ord som "bleieunge" på andre barn.

Dessuten så har ikke jeg med ett eneste ord kritisert foreldrene for at de har bleie på gutten. Jeg aner jo ikke engang grunnen til at han har det. Det kan godt være han har et problem med blæra, eller at han fortsatt tisser i sengen om natten, noe som slettes ikke er uvanlig i den alderen. Så for meg er det helt greit at de har han i bleier enda. Men det jeg regarer på, er at de lar han bli filmet i bare bleia, slik at alle som kjenner han, eller nå også andre som vet hvem han er blir kjent med han vet at han bruker bleier enda. Det syns jeg godt både foreldrene og TV selskapet burde ha spart han for.

Gjest lettere sjokkert
Skrevet

Bare foreldre med lite i topplokket som viser 6 åringen sin på tv i bare bleia vel?

Skrevet

Det har vært skriverier om barns rett til å ikke få privatlivet sitt blottlagt på tv på denne måten før. Blant annet i forbindelse med den norske versjonen av "sos barnevakten". De voksne som deltar i programmet velger å være med. Barna blir de uskyldige "ofrene" her. Jeg synes det er feil å bruke andres privatliv som underholdning på denne måten, når de ikke selv har tatt valget om å brette det ut.

Skrevet

Men brukte gutten bleier hele tiden?

Det kan jo være at han bruker bare nattbleier.. Mange barn er jo uheldige på natten til de er flere år eldre enn han her..

Skrevet
Bare det AT han bruker smokk og bleie når han er fem år er ganske ille synes nå jeg!

Smokk er jeg med på, men bleie? Hva mener du man skal gjøre med sengevætere - våkne opp i klissvåt og stinkende seng hver eneste morgen?

Dog synes jeg de kunne satt på ungen en pysj, heller tatt den av før han la seg om det ble for varmt.

Gjest Gjest_Renate_*
Skrevet

Det er tragisk at foreldre utleverer barna sine på denne måten. Hva er norges befolkning med å vite noe så privat om denne gutten? Var det virkelig nødvendig å vise han i bare bleien? Kunne de ha ventet med å ta på bleien til han hadde lagt seg, eller i det minste hatt på han en truse eller pysj over bleien? Barn er i mange tilfeller slemme med hverandre, og selv om det sikkert er en god grunn til at han sover med bleier, så vil han kunne bli ertet av andre som vet han har brukt smokk så lenge og fortsatt sover med bleie. Da utsettes guttenn for en belastning som er totalt unødvendig bare fordi foreldrene har valgt å utlevere seg og familien på tv.

Skrevet
Det er tragisk at foreldre utleverer barna sine på denne måten. Hva er norges befolkning med å vite noe så privat om denne gutten? Var det virkelig nødvendig å vise han i bare bleien? Kunne de ha ventet med å ta på bleien til han hadde lagt seg, eller i det minste hatt på han en truse eller pysj over bleien? Barn er i mange tilfeller slemme med hverandre, og selv om det sikkert er en god grunn til at han sover med bleier, så vil han kunne bli ertet av andre som vet han har brukt smokk så lenge og fortsatt sover med bleie. Da utsettes guttenn for en belastning som er totalt unødvendig bare fordi foreldrene har valgt å utlevere seg og familien på tv.

Jeg er forsåvidt enig, men det kan da tenkes at foreldrene har vært åpen om dette slik at guttens smokk- og bleiebruk allerede er kjent i bygda (barnehagen)? I slike nærmiljøer vet jo ofte alle nesten alt om hverandre.

Gjest Gjest_Renate_*
Skrevet
Jeg er forsåvidt enig, men det kan da tenkes at foreldrene har vært åpen om dette slik at guttens smokk- og bleiebruk allerede er kjent i bygda (barnehagen)? I slike nærmiljøer vet jo ofte alle nesten alt om hverandre.

Da er jeg jammen glad jeg ikke bor på bygda, om det er vanlig å kjentgjøre så private ting for sambygninger. Hva har man igjen av privatliv da? Noen venner av gutten og familien vet det kanskeje, men jeg håper for all del at det ikke gjelder alle.... eller nå vet de jo det, for bleiebruken hans er jo publisert på tv.......

Skrevet
Da er jeg jammen glad jeg ikke bor på bygda, om det er vanlig å kjentgjøre så private ting for sambygninger. Hva har man igjen av privatliv da? Noen venner av gutten og familien vet det kanskeje, men jeg håper for all del at det ikke gjelder alle.... eller nå vet de jo det, for bleiebruken hans er jo publisert på tv.......

Jeg vet ikke om det er tlfelle her. Var bare den eneste logiske forklaring jeg kunne tenke meg på at de var så åpne om dette (at det allerede var kjent fra før).

Men jeg er likevel enig i at det er totalt unødvenig å brette dette ut på riksdekkende tv.En merkelig avgjørelse.

Skrevet

for en flink storebror han gutten er (ola var det vell han het), som passer småsøskene sine og legger de osv :)

Gjest Gjest_Annette_*
Skrevet
for en flink storebror han gutten er (ola var det vell han het), som passer småsøskene sine og legger de osv :)

Ja, han var kjempeflink! :)

Gjest Gjest_Tutta_*
Skrevet
Ja, han var kjempeflink! :)

Han var flink ja, men gud å nervøs jeg var når den minste lå urolig på stellebordet, kjente jeg ble svett i hendene i frykt for at han skulle dette ned.

Men bleie på den andre gutten store gutten, er det noe å vise på tv da? Virket som om det var naturlig ting i huset slik de to konverserte om bleien når den skulle på, men syns ikke dette var noe å flashe på tv akkurat. Stakkars gutt!

Skrevet

Han var kjempeflink med dem!! :Nikke:

Skrevet

Den 3 november får vi gjensyn med Husøy gjengen.

Skrevet

Er det reprise eller nye episoder?

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Har vi ikke fått nok... :roll:

Skrevet

Har lest at de skulle spille inn en oppfølger eller oppdatering. Håper at det er det. Gjør ikke noe om det er reprise heller. Alt er mye bedre enn det som går nå. Sorry til dere som liker serien.. :filer:

Skrevet
Har lest at de skulle spille inn en oppfølger eller oppdatering. Håper at det er det. Gjør ikke noe om det er reprise heller. Alt er mye bedre enn det som går nå. Sorry til dere som liker serien.. :filer:

kan ikke annet enn å være enig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...