Gå til innhold

Hvilket parti skal jeg stemme på?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt samtlige partitester på nettet, og stort sett fått samme resultat: FRP, H, V. I den rekkefølgen. Jeg vurderer å stemme enten H eller V.

I tillegg har jeg AP i bakhodet fordi jeg har sansen for Stoltenberg, synes han er flink, synes strengt tatt vi har det OK i dag. Jeg var innlagt på sykehuset over lengre tid i fjor og det åpnet øynene mine litt. Jeg var imponert og takknemlig over hvor bra ting fungerte og følte meg meget godt ivaretatt.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg må innrømme jeg tenker litt: herregud jeg kan jo ikke stemme på erna. Eller sponheim!!?? Hva skjer med statsministerkandidatene i dette landet. Er egentlig bare stoltenberg jeg synes er flink. Men jeg har som sagt tenkt på V eller H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt vanskelig å svare uten å vite hvilkne ting som opptar deg mest i politikken, men jeg anbefaller jo så klart Frp. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som de andre - det er vanskelig å si hva du bør stemme siden vi ikke vet så mye om hva som opptar deg. Men siden du vil stemme borgerlig og fortsatt er opptatt av velferd (ref. sykehusoppholdet), så vil jeg anbefale V. De går for personlig frihet men setter sosialt ansvar først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke ett parti der jeg er enig i alt. Derfor må man jo finne det beste alternativet, og noen få saker som er viktigst.

Jeg mener:

Jeg er enig i skattelette, utbygging av veier og mindre innvandring. Jeg er usikker på hva jeg mener om privatisering, men synes egentlig at man skal kunne ha valgfrihet og muligheten til å bestemme som enkeltperson i steden for at staten skal bestemme alt. Familie og skolepolitikk er viktig for meg. Jeg er i mot karakterer fra 5. klasse, i mot heldagsskole, og for at barn skal få være barn:)

Jeg fatter ikke hvorfor Mullah Krekar fortsatt er i landet, og synes vi skal sende ut kriminelle innvandrere uansett hva som venter de i innlandet. Skal de være her, får de oppføre seg!

Jeg er mot helårs båndtvang! For kontantstøtte for 1-åringer, men ikke for 2-åringer. Jeg synes det skal være lettere å få en god økonomi. Jeg føler selv at det er tungt å være i etableringsfasen, og når man først klarer å skrape sammen noen penger skal man skattes i hue og ræva.

Det partiet som er minst aktuelt for meg å stemme er SV. Men ellers er jeg så usikker. Kan noen diskutere med meg? Still meg gjerne spørsmål ok kommenter mine synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at dersom du vurderer Frp, så har V veldig forskjellig politikk. Frp er langt til høyre, V er blitt et sentrumsparti (tross navnet venstre).

Det å vingle mellom H og V er ikke like vanskelig - da er det gjerne mye likt, men noen viktige saker som avviker mellom de to partiene. V er f.eks. stor på miljø - H tar ikke dette så høytidelig.

Selv vingler jeg mellom Ap og V, men velger Ap fordi jeg er redd V er for liten til å ha noen innflytelse på de sakene de har som jeg syns er viktige. Jeg velger også Ap fordi jeg ønsker en stabil situasjon i norsk politikk og jeg syns ikke det er effektivt og smart med en ny regjering hele tiden.

En av grunnene til at jeg vurderte å ikke stemme på den sittende regjeringen v/AP er samarbeidet deres med dustepartiet SV. De er virkelig ikke "my cup of tea" og er på en måte venstresidens ekvivalent til høyresidens FRP.

Siden du nå kanskje har klart å finne ut hvilken side av politikken du ligger på vil jeg anbefale deg å lese partiprogrammene til hvert parti ("partinavn".no). Flere av dem har kortversjoner. Venstre sin side er litt vanskelig å finne ut av, men det ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns du burde undersøke litt mer om partiene før du stemmer.

du sier vi har det bra her idag. ja , vi har det bedre enn mange andre land. men det er alltid rom for forbedring ikkesant?

Før du stemmer , følg med, og finn ut hva partiene virkelig mener. du burde ikke stemme på noe fordi du har sansen for dem. da vet du ikke nok om dem.

Jeg kan ikke anbefale deg hva du skal stemme, fordi det må du finne ut selv. ikke la deg påvirke av tester eller andre. men finn ut hva DU mener.

Er du itvil, dropp heller å stem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vingler jeg mellom Ap og V, men velger Ap fordi jeg er redd V er for liten til å ha noen innflytelse på de sakene de har som jeg syns er viktige.

Det er mange som tenker slik. Og hvis de mange som tenker slik hadde stemt V (eller et annet lite parti de vurderer å stemme på), så hadde partiet blitt stort nok til å ha noe å si. Det er ond sirkel - mange vil ikke stemme på små partier fordi de er små. Og små partier er små nettopp fordi mange ikke stemmer på dem.

Den eneste måten V kan få innflytelse på er at mange stemmer på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener:

Jeg er enig i skattelette, utbygging av veier og mindre innvandring. Jeg er usikker på hva jeg mener om privatisering, men synes egentlig at man skal kunne ha valgfrihet og muligheten til å bestemme som enkeltperson i steden for at staten skal bestemme alt. Familie og skolepolitikk er viktig for meg. Jeg er i mot karakterer fra 5. klasse, i mot heldagsskole, og for at barn skal få være barn:)

Jeg fatter ikke hvorfor Mullah Krekar fortsatt er i landet, og synes vi skal sende ut kriminelle innvandrere uansett hva som venter de i innlandet. Skal de være her, får de oppføre seg!

Jeg er mot helårs båndtvang! For kontantstøtte for 1-åringer, men ikke for 2-åringer. Jeg synes det skal være lettere å få en god økonomi. Jeg føler selv at det er tungt å være i etableringsfasen, og når man først klarer å skrape sammen noen penger skal man skattes i hue og ræva.

Skattelette og økte utgifter i offentlig sektor (jfr veiutbygging) harmonerer dårlig.

Angående privatisering - da jeg jobbet i forsvaret hadde noen et fint slagord om privatisering "Always remember that you're equipment was made by the lowest bidder...".

Og til det siste privatpersoner i Norge med gjennomsnittlig inntekt skatter ikke spesielt mye, særlig ikke i etableringsfasen hvor man har lån osv. FRP/Høyre har vel mest lansert skattelette for de absolutt rikeste (altså med positiv formue) og nermest i en bi-setning nevnt at man også skal heve minstefradraget.

Jeg ville stemt AP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha H inn i regjering bør du stemme FRP, V vil ikke være i noen regjering med FRP som kommer til å være i regjering uansett om de borgerlige vinner valget. Hrrm, vanskelig dette :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange bra svar! Dere kan mye:) Jeg har sansen for Høyres politikk, men blir ikke kvitt følelsen av at de er litt kyniske på en måte? Tar jeg feil? Også liker jeg ikke Erna da. Synes ikke hun virker noe flink heller.. HM!

AP kunne jeg tenke meg å stemme på fordi jeg har sansen for Stoltenberg, og fordi, som noen over her påpekte, at det ikke kan være bra å bytte regjering for ofte. Jeg tror AP har mer å komme med, og synes forsåvidt de kunne fått fortsette i regjering. Men da måtte det blitt alene. Jeg takler ikke SV!

Venstre synes jeg er litt som høyre, bare ikke fullt så "kyniske". Liker at de satser på miljøet i tillegg, at de har beveget seg litt mot sentrum, og synes de må få noen stemmer slik at de i det minste får noen mandater på tinget.

Er forsåvidt like langt enda... V, AP eller H? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale å ikke basere din stemme på hvorvidt du liker eller misliker en enkeltperson. Det er partiets politikk som jo er det vedkommende må rette seg etter. Uansett om Stoltenberg, Erna Solberg eller Siv Jensen blir statsministre, så blir de ikke diktatorer som regjerer etter eget forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg akkurat har bestemt meg for å stemme Venstre! Så på nettsiden deres og overraskende mange saker harmonerte utrolig godt med mitt syn på hvordan det burde være i Norge. Jeg synes det ser ut som om de har tatt det beste fra både fra både høyre- og sosialsiden. Selvfølgelig er det ting som jeg ikke er helt enig i, men jeg ble virkelig overrasket.

Må selvfølgelig lese mer om de andre partiene og kanskje tilogmed høre på noen debatter, vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg akkurat har bestemt meg for å stemme Venstre! Så på nettsiden deres og overraskende mange saker harmonerte utrolig godt med mitt syn på hvordan det burde være i Norge. Jeg synes det ser ut som om de har tatt det beste fra både fra både høyre- og sosialsiden. Selvfølgelig er det ting som jeg ikke er helt enig i, men jeg ble virkelig overrasket.

Må selvfølgelig lese mer om de andre partiene og kanskje tilogmed høre på noen debatter, vi får se :)

Venstre er ikke aktuelt lenger synes nå jeg, tidligere var de veldig seriøse og pragmatiske nå er det mye flesk også fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror jeg akkurat har bestemt meg for å stemme Venstre! Så på nettsiden deres og overraskende mange saker harmonerte utrolig godt med mitt syn på hvordan det burde være i Norge. Jeg synes det ser ut som om de har tatt det beste fra både fra både høyre- og sosialsiden. Selvfølgelig er det ting som jeg ikke er helt enig i, men jeg ble virkelig overrasket.

Må selvfølgelig lese mer om de andre partiene og kanskje tilogmed høre på noen debatter, vi får se :)

Jeg tror jeg også har bestemt meg for å stemme Venstre:) Leste programmet og hovedsakene deres nå, og har aldri vært enige i så mange saker hos ett parti. Flott!! Takk for hjelp.

(skal selvfølgelig følge med litt fremover og lese enda litt mer om H og Ap før valget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest #8
Tusen takk for mange bra svar! Dere kan mye:) Jeg har sansen for Høyres politikk, men blir ikke kvitt følelsen av at de er litt kyniske på en måte? Tar jeg feil? Også liker jeg ikke Erna da. Synes ikke hun virker noe flink heller.. HM!

AP kunne jeg tenke meg å stemme på fordi jeg har sansen for Stoltenberg, og fordi, som noen over her påpekte, at det ikke kan være bra å bytte regjering for ofte. Jeg tror AP har mer å komme med, og synes forsåvidt de kunne fått fortsette i regjering. Men da måtte det blitt alene. Jeg takler ikke SV!

Venstre synes jeg er litt som høyre, bare ikke fullt så "kyniske". Liker at de satser på miljøet i tillegg, at de har beveget seg litt mot sentrum, og synes de må få noen stemmer slik at de i det minste får noen mandater på tinget.

Er forsåvidt like langt enda... V, AP eller H? :klø:

Ikke baser deg så mye på hva du hører på TV. Det er den populistiske delen av politikken som kommer frem der, og ikke så mye de viktige beslutningene og bakgrunnen for dem. De finner du i partiprogrammet. Jeg vil virkelig anbefale deg å LESE dem. Ikke nødvendigvis hele programmet i full tekst - les korversjonene og fordyp deg i emnene som du syns er viktig (enten du føler du er enig eller uenig med partiet det gjelder).

Det Norge trenger er ikke bare høy valgdeltakelse men høyt kunnskapsnivå fra velgerne om hva de velger! Det er utrolig lett å like det Siv Jensen sier og å være enig (for hvem VIL vel egentlig ha mindre penger å rutte med på grunn av skatter og avgifter) men dersom du ikke vet konsekvensene av lovnadene om det ene og det andre så syns jeg ikke dette er en fullverdig stemme.

Jeg sier ikke at man må vite alt om de partiene man ikke stemmer på, men man bør ha god kunnskap om det partiet man velger å stemme på.

Tidligere i sommer hadde jeg nesten bestemt meg for å stemme H (jeg har vært Ap-velger i alle valg) på grunn av at jeg syns den rødgrønne regjeringen tapte seg. Da jeg så satt meg til å lese H sitt program, og spesielt nøye de sakene som er viktig for meg, fant jeg ut at det virkelig ikke er mye ved deres visjon jeg liker.

Som et resultat av dette leste jeg V sitt partiprogram, et parti jeg visste svært lite om. Resultat? Jo, nå vurderer jeg dem opp mot Ap, men kommer til å stemme Ap for å prøve å få en fortsettelse av disse 4 årenes politikk. Ved neste valg stemmer jeg kanskje V dersom jeg ikke er fornøyd med det de rødgrønne gjør i neste periode. Sett at de får fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre er ikke aktuelt lenger synes nå jeg, tidligere var de veldig seriøse og pragmatiske nå er det mye flesk også fra dem.

Har du noen eksempler på dette? :) Jeg er nemlig førstegangsstemmer og har egentlig ikke så veldig store kunnskaper om partiene bortsett fra at jeg har sett i de fleste programmene. De debattene på TV synes jeg er rotete å følge med på, så har vel ikke giddet det så veldig mye.

Men, uansett, min stemme kommer vel ikke til å velte en båt. Selv om det jo er viktig. Som nevnt over her, så mener jeg at det er viktig å ha bittelitt kunnskap om hva man faktisk stemmer på. Så om man vurderer å stemme på Siv bare pga lavere skatter og Mullah Krekar ut av landet bør man unnlate å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen eksempler på dette? :) Jeg er nemlig førstegangsstemmer og har egentlig ikke så veldig store kunnskaper om partiene bortsett fra at jeg har sett i de fleste programmene. De debattene på TV synes jeg er rotete å følge med på, så har vel ikke giddet det så veldig mye.

Men, uansett, min stemme kommer vel ikke til å velte en båt. Selv om det jo er viktig. Som nevnt over her, så mener jeg at det er viktig å ha bittelitt kunnskap om hva man faktisk stemmer på. Så om man vurderer å stemme på Siv bare pga lavere skatter og Mullah Krekar ut av landet bør man unnlate å stemme.

Jeg har nok ikke noen direkte eksempler for hånden, men det er diverse utspill i media spesielt fra partilederen som gjør meg mest skeptisk.

På det programmessige synes jeg at partiet lover gull og grønne skoger - mer til alle og større offentlige utgifter samtidig som man skal gjøre om på skattleggningen. Jeg er veldig skeptisk til hvordan det kan la seg gjøre og innføre "miljø-skatten" uten å drepe all norsk industri og senke skattene ellers og samtidig finansiere velferdsstaten og de utvidelser venstre ser for seg. Det henger ikke helt sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...