Gjest Pastaskrue Skrevet 21. august 2009 #61 Skrevet 21. august 2009 Det å ha hunden løs er ikke det samme som at hunden får løpe fritt uten tilsyn. Problemet er jo at de aller fleste som lar hundene sine løpe løse, lar dem løpe fritt uten å se hvor de løper hen. Det er veldig få som har full kontroll over hunden. Man skal jo ikke rope ørten ganger for at hunden skal komme- den skal komme med én gang man roper. Hvis hunden ikke adlyder, bør den holdes i bånd. Men de aller fleste (som jeg har sett) lar hunden nærmest seile sin egen sjø. Om hunden går til "angrep" på en mindre hund som enten er i nærheten av eier eller i bånd (vært noen saker om det ja) da fraskriver eier av stor hund seg alt ansvar og sier at instinktene til deres hund er sånn og sånn. En god grunn til å holde hund i bånd. Men da får man så ørene flagrer. Om hund løper etter ender og faktisk får tak i en (sett det og)(and ender opp som blodig masse), er det jaktinstinktet til hunden som eier ikke kan noe for. Om hund hopper opp på vilt fremmede mennesker og glefser til dem, ja da er det vilt fremmede menneskers skyld, for de har "oppført" seg på en slik måte at hunden gjør dette. Hvis man har hunder som har blitt plaget av barn eller voksne, bør ikke hunden gå løs i områder hvor det ferdes barn eller voksne, da man aldri kan forutsi hva en hund kan gjøre. (Selv var jeg i unge alder ofte hos en grandtante som hadde en mellomstor puddel som hadde blitt plaget av noen nabounger. Hunder er akkurat som mennesker, har de først blitt plaget, skjærer de alle unger under en kam og reagerer mot alle unger. Denne puddelen hoppet opp på meg og glefset i den hensikt å skade. Den klarte det aldri, men jeg ble selvfølgelig livredd hunder. Hunden skadet en annen unge en gang- bet til rett under øyet så blodet fossrant. Ble ikke avlivet, men endte livet under et bilhjul). Noen mennesker er engstelige eller redd hunder, og dette kan skyldes en episode i tidligere år hvor for eksempel hunder har gått til angrep uten noen spesiell grunn. Det blir litt for dumt å si at disse menneskene må gå på medisiner eller holde seg unna områder der det ferdes hunder. Frogner er for eksempel et område hvor det er masse hunder, og man kan ikke barrikadere seg innendørs i flere år bare fordi at hunder "har rett" til å gå løs. Man har like stor rett til å bevege seg hvor som helst på offentlige steder. Da får heller de som har hund vise litt hensyn og ta hund i bånd dersom de ser at en person er redd. Det er som med røyking, hvis man vet at en er allergisk mot røyk, så røyker man ikke rett oppi ansiktet på personen. ;-) Alle vet jo at alle hunder er bare sååå søte og snille og kan aldri gjøre noen fortred, og hvis den skulle gjøre noe- er det klart at det er alle andres skyld.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #62 Skrevet 21. august 2009 Om jeg ikke husker feil så ble alle lokale vedtekter overstyrt når hundeloven kom. Denne gjelder uansett: § 5. Forbud mot å gå fra bundet hund Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.
Gjest Ingeniøren Skrevet 21. august 2009 #63 Skrevet 21. august 2009 Ikke nødvendigvis, tror ikke noen av disse har med vilt å gjøre :gjeiper: Den ordinære båndtvangen er for å beskytte vilt, det er jo derfor den er tidsbegrenset fra 1.april til 20.august.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #64 Skrevet 21. august 2009 Den ordinære båndtvangen er for å beskytte vilt, det er jo derfor den er tidsbegrenset fra 1.april til 20.august. Den tidsbegrensete båndtvangen fra 1/4 til 20/8 er for å beskytte vilt ja, jeg har ikke sagt noe annet heller. Men å påstå at båndtvang (som i all båndtvang) er for å beskytte vilt blir feil
Gjest Gjest_Wanda_* Skrevet 22. august 2009 #65 Skrevet 22. august 2009 Vel, jeg er oppvokst med store hunder i familien, og har ikke tall på alle ganger jeg datt på rumpa under oppveksten... At en hund dytter borti deg betyr ikke at den er farlig! Vi må da tåle å ha litt dyr rundt oss uten å ha denne kunstige redselen for alt mulig. Unger har bare godt av å lære seg til å omgås dyr. Denne historien er jo rett og slett å lage "storm i et vannglass"... Kunne ikke sagt meg mer enig. Det er ikke en menneskerett å ha hund. Og mennesker er også mer verdt enn hunder. Veldig usympatisk og trangsynt å ha et slikt manglende verdisyn for andre skapninger. Stakkars deg, du hadde sikkert en fæl oppvekst.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #66 Skrevet 22. august 2009 Vel, jeg er oppvokst med store hunder i familien, og har ikke tall på alle ganger jeg datt på rumpa under oppveksten... At en hund dytter borti deg betyr ikke at den er farlig! Vi må da tåle å ha litt dyr rundt oss uten å ha denne kunstige redselen for alt mulig. Unger har bare godt av å lære seg til å omgås dyr. Denne historien er jo rett og slett å lage "storm i et vannglass"... Men det bør vel være opp til foreldrene å avgjøre om de synes det er greit at barnet deres blir dyttet på av hunder eller ikke? Jeg har en nevø som hadde en uheldig men helt ufarlig opplevelse med en fremmed våt hund som ville hilse på han når han var ca 2, han ble vettskremt og er desverre fortsatt litt redd for for hunder (og skeptisk til andre dyr) nå nesten 5 år senere.. Og vi er en familie med mange dyr så han har ofte fått treffe forskjellige dyr i trygge omgivelser både før og etter dette hendte. Hunden var ikke farlig i det hele tatt men det kan bli litt for mye for ett lite barn å bli dyttet på av store fremmede hunder Og et tankekors til dere som mener folk som er redd for hunder bør holde seg inne eller vekke fra steder der hunder ferdes i stedenfor at dere skal måtte overholde båndtvangen: Kanskje grunnen til at mange er redde for hunder er at de tidligere har støtt på andre egoistiske hundeiere som gir blanke i båndtvangen
Tabris Skrevet 22. august 2009 #67 Skrevet 22. august 2009 Vel, jeg er oppvokst med store hunder i familien, og har ikke tall på alle ganger jeg datt på rumpa under oppveksten... At en hund dytter borti deg betyr ikke at den er farlig! Vi må da tåle å ha litt dyr rundt oss uten å ha denne kunstige redselen for alt mulig. Unger har bare godt av å lære seg til å omgås dyr. Denne historien er jo rett og slett å lage "storm i et vannglass"... Jeg signerer denne, jeg, og er helhjertet enig. Selvsagt skal hundeiere vise ansvar og hensyn når de er ute og går tur med hundene sine. Samtidig så er hund (og andre dyr) en stor del av vårt samfunn, og da er det bedre om man kan lære barn å omgås hunder uten å lage stor drama av små ting. Jeg ble selv veltet over ende av en Golden Retriver da jeg var liten. Naboens hund. Den ville hilse og jeg var så liten at da den kom hoppende så ramlet jeg og begynte å gråte. Hundeeier og mine foreldre kom selvsagt og hjalp, men det ble da ikke laget noe stort nummer av det, verken overfor meg eller hundeeier.
Frey Skrevet 23. august 2009 #68 Skrevet 23. august 2009 Denne gjelder uansett: § 5. Forbud mot å gå fra bundet hund Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser. Javisst, den gjelder uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå