Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Så du gir faen i at det er mennesker (voksne og barn) som kan være redd løse kjøtere?

Skille sak og person er oppskrytt eller? Jeg forteller deg hva reglene sier - og de sier at det er båndtvang mellom første april og tyvende august. Selv om man har hunden løs skal man jo ha kontroll på den. Har man ikke det må man ha hunden i bånd. Reglene er ikke så veldig vanskelige egentlig.

Det er klart man skal ta hensyn, det står jo i loven også. Man kan imidlertid ikke innføre restriksjoner som forbyr alt alle kan være redde for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vel, det har jo alltid vært helårsbåndtvang innenfor ring 3 i Oslo uten at mange har vært klar over det.

Det har aldri vært noen offentlig dokumentasjon på det, men problemet er at man må nesten ha en doktorgrad i jus for å klare å finne relevant informasjon utenom ordinær båndtvang og hva som står i hundeloven.

Så ikke engang bystyret er klar over reglene, er det det du mener? Bystyret forkastet jo forslaget om helårs båndtvang i Oslo, og det finnes ikke et eneste skrevet ord noe sted hvor dette står. Vis gjerne til hvor det står at det er helårs båndtvang innenfor ring 3.

Skrevet
Så du gir faen i at det er mennesker (voksne og barn) som kan være redd løse kjøtere?

Så lenge hunde eiere følger båndtvang reglene vil det være minimale muligheter for at tilfeldige mennesker blir plaget av fremmede hunder :)

Gjest Ingeniøren
Skrevet
I Danmark er det sånn at i byer og bymessig bebyggelse skal hunden enten føres i bånd eller være under fullt herredømme. Det synes jeg er en fin regel.

Bortsett fra at loven gjelder overalt i Norge så har jo vi tilsvarende med at hunden skal være fulgt og kontrollert på aktsom måte.

Gjest En annen gjest
Skrevet

Helt enig med deg, Frey. Du forklarer dette på en fin måte.

Ikke ta disse evindelige kverulantene så høytidelig...

Gjest Fropessor Snurre
Skrevet
Vel, det har jo alltid vært helårsbåndtvang innenfor ring 3 i Oslo uten at mange har vært klar over det.

Da jeg flyttet til Frogner for mange herrens år siden var det helårsbåndtvang innenfor ring 3. Det var gjengse kjent.

Etter 20 august går fremdeles mange mennesker med sine hunder i bånd, meg selv inkludert.

Gjest Gjest_lotta_*
Skrevet
Vis gjerne til hvor det står at det er helårs båndtvang innenfor ring 3.

Nå skrev vel riktignok gjest at man nesten måtte være professor for å finne ut hvor det sto?

Skrevet
Nå skrev vel riktignok gjest at man nesten måtte være professor for å finne ut hvor det sto?

Er ikke professor jeg, sikkert derfor jeg ikke finner det. Men siden gjesten tydeligvis vet dette så kan h*n jo bare linke dit :)

Skrevet

Jeg synes at mennesker som ikke har full kontroll på hunden sin- dvs at den reagerer på hvert minste vink eieren gjør, er egoistiske drittfolk som ødelegger for de få som faktisk har såpass kontroll. Synes ikke slike mennesker burde ha hund.

Frey synes vel at det er greit å gå løs med en Amstaff eller Pitbull?

Skrevet
Er ikke professor jeg, sikkert derfor jeg ikke finner det. Men siden gjesten tydeligvis vet dette så kan h*n jo bare linke dit :)

Ifølge politiet engang så var det faktisk det.

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet
Omtrent som på veien altså, jeg møter stadig biler som kjører minst 1km/t fortere enn hva som er skilta. Slike folk burde vært skutt og drept. Kjøper man bil så må man da klare å holde fartsgrensa.

Man utgjør stort sett ikke fare for andre om man ligger 1 km over fartsgrensen, da er det ihvertfall ikke farten som dreper. Og man kan ikke si at disse aldri skulle hatt lappen.

MEN jeg treffer daglig på flere mennesker som aldri skulle hatt hund.

Gjest Gjest_Lisemor_*
Skrevet

Jeg elsker hunder og har hatt flere hunder i mange år, men jeg har likevel såpass respekt for andre som er engstelige for hunder at jeg alltid har brukt bånd der folk ferdes. Og jeg har også sett at en flott og lydig familiehund plutselig klikket og bet eieren kraftig, så uansett er det aldri full kontroll på en hund. Jeg går selv mye ute ved Alby med barnevogn og ser enkelte som lar hundene sine gå som de vil uten kontroll, og vil bare påpeke at det er disse som ødelegger for de som har kontroll på hundene sine.

Vi må ta hensyn til de som er redde for hunder, jeg kjenner en dame som aldri tør å gå på ski i Nordmarka fordi hun er redd for hunder og har opplevd tidligere at hunder har kommet bort til henne for å snuse. Å snuse er da ikke farlig for oss som kjenner hunder, men for de som er redde er dette en fryktelig opplevelse.

I tillegg så skjer det at vilt blir tatt av "løshunder" og det er fullstendig unødvendig, og vil vi virkelig ha slike "morderhunder" løse?

Gjest Gjest_Hoi_*
Skrevet

Jeg har selv sett en fyr som vandret rundt i Frognerparken med en labrador. Et par med en liten unge som trultet etter. Hunden bort til ungen og dyttet på ungen slik at ungen datt, og hylte. Faren bort til ungen og kjeftet på hundeeieren for at han ikke passet på hunden. Eier setter bånd på hund. Unge er livredd og storgråter. Dette var ifjor etter 20 august.

Slike eiere burde ikke ha hund.

Skrevet

Det burde absolutt respekteres at det er folk og barn rundt om som er redd hunder, og disse menneskene mener jeg har mer rett til å gå "løs" enn hunden har.

Skrevet
Jeg synes at mennesker som ikke har full kontroll på hunden sin- dvs at den reagerer på hvert minste vink eieren gjør, er egoistiske drittfolk som ødelegger for de få som faktisk har såpass kontroll. Synes ikke slike mennesker burde ha hund.

Hund må de gjerne ha, men da i bånd.

Frey synes vel at det er greit å gå løs med en Amstaff eller Pitbull?

Skille sak og person er fremdeles oppskrytt skjønner jeg.

Ifølge politiet engang så var det faktisk det.

Det er godt mulig, men regler og forskrifter endres og det er jo de som gjelder i dag vi må forholde oss til.

Skrevet
Jeg har selv sett en fyr som vandret rundt i Frognerparken med en labrador. Et par med en liten unge som trultet etter. Hunden bort til ungen og dyttet på ungen slik at ungen datt, og hylte. Faren bort til ungen og kjeftet på hundeeieren for at han ikke passet på hunden. Eier setter bånd på hund. Unge er livredd og storgråter. Dette var ifjor etter 20 august.

Evt slike foreldre burde ikke hatt unger? Man lar aldri unger gå bort til fremmede hunder uten at eier sier det er greit, og man lar ikke unger og hunder være alene.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Trist utvikling på samfunnet sier jeg. Bestefaren til dette barnet ville sikkert benyttet anledningen til å lære barnet litt om hunders oppførsel. At det faktisk er positivt at hunden dytter litt.

At ett lite barn går på rumpa og begynner å hyle er ikke farlig. De faller og hyler hele tiden.

Gjest Gjest_Hoi_*
Skrevet
Evt slike foreldre burde ikke hatt unger? Man lar aldri unger gå bort til fremmede hunder uten at eier sier det er greit, og man lar ikke unger og hunder være alene.

Men denne ungen gikk ikke bort til hunden. Eier gikk 30 meter+ foran på en sidevei til en av småveiene og hund luntet etter. Familie med unge (ca. 1.5 år) gikk på en av de andre småveiene som krysset hundeeier. Far holdt øye med unge. Far var 1 meter fra unge. Hund gikk bort til unge (uten at eier så seg tilbake eller hadde noen som helst kontroll), og dyttet unge plask i bakken. Far og mor reagerer. Hundeeier reagerer når far roper at pass på hunden din.

Gjest Gjest_Prikken_*
Skrevet
Beklageligvis er det for mange idiotiske hundeeiere uten kontroll som går med bikkja løs.

Det er ikke spesielt hyggelig når man på høstparten feks sitter i parken og koser seg med god mat og det kommer en hund og skal snuse e.l.

Eller hva med alle de som er livredde for hunder? Når en løs hund kommer gående kan disse menneskene, og da spesielt barna, gjøre alt det "gale" som kan trigge egenskaper i hunden man ikke vil se.

Du tuller??? Dersom litt hundesnusing er det som skal til for å ødelegge dagen din, foreslår jeg at du holder deg innendørs. Som en annen skrev, kan man heller ikke forby alt folk er redd for. I såfall hadde jeg skrevet brev til statsministeren og bedt han forby edderkopper her til lands.

Skrevet
Men denne ungen gikk ikke bort til hunden. Eier gikk 30 meter+ foran på en sidevei til en av småveiene og hund luntet etter. Familie med unge (ca. 1.5 år) gikk på en av de andre småveiene som krysset hundeeier. Far holdt øye med unge. Far var 1 meter fra unge. Hund gikk bort til unge (uten at eier så seg tilbake eller hadde noen som helst kontroll), og dyttet unge plask i bakken. Far og mor reagerer. Hundeeier reagerer når far roper at pass på hunden din.

Ok, det blir noe annet. Forsto det slik av det forrige innlegget ditt at ungen gikk etter hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...