Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg hatt hunden min i nesten 2 måneder :D Vi trives veldig godt sammens, og har gått mange turer rundt omkring.

Hunden er nå nesten 10 måneder, og jeg har han alltid i bånd. Han glemmer kommandoen "kom" når han ser andre hunder hehe

Nå vet jeg at det er bra for hunder å springe løst, jeg vet også det er båndtvang. Når vi går på stier i (mer eller mindre) utmark, bruker vi sånn 5 meter lang line.

Et av favorittstedene våre er et populært friområde for alle folk. Gjerne barnefamiler. Her er det tydelig merket med skilt BÅNDTVANG og HUSK POSE. Til tross for dette har jeg støtt på hundeeiere som ikke bruker bånd på hundene sine. En av dem kritiserte meg for å bruke bånd på min....jepp, jeg er en dårlig hundeier :/ Da jeg hinta frampå om at her var det ingen tvil om båndtvang, så sa han at båndtvang er å ha kontroll på hunden sin.

Så det fikk meg til å lure. Er ikke båndtvang at man har hunden i bånd ?

Og om man skal tøye reglene, bør man da ikke tilkalle hunden slik at den går ved venstre fot når man møter folk? Og bør man ikke da også holde seg unna de mest populære områdene for folk og fe (sauer) ?

Er det jeg som er firkanta ? Eller er det han som er egoist ?

Hunden min må nok fortsette å gå i bånd til vi er bedre trent begge to uansett, men det hadde nå vært greit å vite andres synspunkter på dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er en typisk super egoist :kjefte:

Hvis man ikke klarer å holde seg til reglene så får man la være å få seg hund! Og så i en mye brukt turområde attpåtil da... Dumme folk..

Og når det er sagt synes jeg også det skulle vært egne hundeparker i alle komuner der hunder kunne løpt løs så mye de bare ville hele året :)

Skrevet

Han er en idiot...

Båndtvang betyr at du SKAL ha hunden i bånd!!!!

Jeg hadde stoppet opp og tatt diskusjonen med han! :lur:

Skrevet

Uttdrag fra lovdata.no

"§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

b) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder, kirkegårder eller grav- og urnelunder. "

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Jeg går nesten daglig på en av byens mest populære turstier rundt et vann i naturskjønne omgivelser. Løypen er på 9 km og et yndet utfartssted for joggere, barnefamilier, syklister, hundeeiere og turgåere forøvrig.

Til tross for tydelig skilting om båndtvang så treffer jeg daglig på minst 1 hund uten bånd. Selv har jeg en hund som går lydig i bånd både når vi spaserer og når vi løper - og jeg irriterer meg grønn over de som ikke klarer å ha hunden sin i bånd .. hva er det som feiler dem, tenker jeg - kan de ikke lese? Visse folk burde ikke hatt hund ..

Gjest Nynaeve utlogga
Skrevet

Takker for innspill. Traff samme fyren i går, og sa enda mer klart i fra at jeg ikke syntes detta var plassen å gå uten bånd. Han bare gikk (uten bånd) videre, og snakker nok ikke mer til meg, og etter tiraden der jeg var en dårlig eier er det sikkert like greit :/

uansett - det var greit å vite :) Takk!

Skrevet

Fra og med i dag så er det ikke lenger båndtvang (såfremt det ikke er lokale forskrifter om utvidet båndtvang). Men man skal likevel ha kontroll på hundene.

Gjest Fropessor Snurre
Skrevet (endret)
Uttdrag fra lovdata.no

"§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

b) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

Fra og med i dag så er det ikke lenger båndtvang (såfremt det ikke er lokale forskrifter om utvidet båndtvang). Men man skal likevel ha kontroll på hundene.

Den gyldne regel: Hunden skal ikke være til ulempe for noen. I tillegg er det innenfor ring 3 i Oslo mange områder med boliger, barnehager og annen ferdsel, der det er forbudt for hunder å løpe løs.

(Ifølge tidligere ordfører, Erling Lae, er det i båndtvang hele året innenfor ring 3, med unntak da av friområdene. Slik som Hundesletta i Frognerparken.)

Andre steder hvor hunder kan løpe løs må den følges på forsvarlig måte av eieren eller andre som disponerer hunden.

For at en hund skal følges på forsvarlig måte, må det kreves at den er under fullstendig kontroll av eier/ besitter. Dessverre er det de aller færreste som har slik kontroll over hunden sin.

Endret av Fropessor Snurre
Skrevet
I tillegg er det innenfor ring 3 i Oslo mange områder med boliger, barnehager og annen ferdsel, der det er forbudt for hunder å løpe løs.

(Ifølge tidligere ordfører, Erling Lae, er det i båndtvang hele året innenfor ring 3, med unntak da av friområdene. Slik som Hundesletta i Frognerparken.)

Jeg tror faktisk ikke dette stemmer. Oslos lokale forskrifter (som alle andre forskrifter) ble overstyrt av hundeloven når den kom, og de har vel ikke kommet med nye forskrifter etter dette såvidt meg bekjent.

Skrevet
Jeg tror faktisk ikke dette stemmer. Oslos lokale forskrifter (som alle andre forskrifter) ble overstyrt av hundeloven når den kom, og de har vel ikke kommet med nye forskrifter etter dette såvidt meg bekjent.

Hunder skal faktisk holdes i bånd i boligområder og handleområder, ved skoler, barnehager og på kirkegårder, og innenfor ring 3 er det MASSE av dette.

Det sier seg jo selv egentlig. Trenger ikke å ha mer enn en IQ på 90 for å forstå det.

Gjest Ingeniøren
Skrevet
Til tross for tydelig skilting om båndtvang så treffer jeg daglig på minst 1 hund uten bånd. Selv har jeg en hund som går lydig i bånd både når vi spaserer og når vi løper - og jeg irriterer meg grønn over de som ikke klarer å ha hunden sin i bånd ..

Omtrent som på veien altså, jeg møter stadig biler som kjører minst 1km/t fortere enn hva som er skilta. Slike folk burde vært skutt og drept. Kjøper man bil så må man da klare å holde fartsgrensa.

Skrevet
Hunder skal faktisk holdes i bånd i boligområder og handleområder, ved skoler, barnehager og på kirkegårder, og innenfor ring 3 er det MASSE av dette.

Det sier seg jo selv egentlig. Trenger ikke å ha mer enn en IQ på 90 for å forstå det.

Du tar nok feil. Det var fremmet et forslag om det men det ble forkastet av byrådet:

"Den siste tiden har det vært stor debatt i flere kommuner om innføring av helårs båndtvang. I Oslo har byrådet nå forkastet forslaget om helårs båndtvang...Det var friluftsetaten som først foreslo utvidet båndtvang i 2008. De ville ha båndtvang i boligområder og handlegater."

http://www.nettavisen.no/dyr/article2595699.ece

Ifølge lovdata kan kommunene gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet på bestemte plasser (§6 a-f), men Oslo kommune har ikke innført dette. Kanskje behøver man en IQ på over 90 for å forstå dette?..

Skrevet

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

Skrevet

Ja og? Det innfører ikke helårs båndtvang innenfor ring 3.

Skrevet
Du tar nok feil. Det var fremmet et forslag om det men det ble forkastet av byrådet:

"Den siste tiden har det vært stor debatt i flere kommuner om innføring av helårs båndtvang. I Oslo har byrådet nå forkastet forslaget om helårs båndtvang...Det var friluftsetaten som først foreslo utvidet båndtvang i 2008. De ville ha båndtvang i boligområder og handlegater."

Vel, de aller færreste har såpass kontroll på hunden sin at den kan gå løs. Man burde heller innføre "hundekort" slik at folk som er egnet kan ha hund, mens de som er uegnet ikke kan ha det.

Kanskje behøver man en IQ på over 90 for å forstå dette?..

Det har jeg også. :-p

Skrevet

Kverulerende kvinne skjønner jeg?

Skrevet

Så du gir faen i at det er mennesker (voksne og barn) som kan være redd løse kjøtere?

Skrevet
Vel, de aller færreste har såpass kontroll på hunden sin at den kan gå løs. Man burde heller innføre "hundekort" slik at folk som er egnet kan ha hund, mens de som er uegnet ikke kan ha det.

Det er jeg enig i, men det endrer ikke båndtvangsreglene :)

Det har jeg også. :-p

Ok, men du klarte ikke å lese deg fram til båndtvangsreglene..

Skrevet

Beklageligvis er det for mange idiotiske hundeeiere uten kontroll som går med bikkja løs.

Det er ikke spesielt hyggelig når man på høstparten feks sitter i parken og koser seg med god mat og det kommer en hund og skal snuse e.l.

Eller hva med alle de som er livredde for hunder? Når en løs hund kommer gående kan disse menneskene, og da spesielt barna, gjøre alt det "gale" som kan trigge egenskaper i hunden man ikke vil se.

Eller generelt når man bare går på fortauet i byn og det kommer tassende en hund med en eier bak...hunden ser veldig lydig ut, men man vet aldri!!

I Danmark er det sånn at i byer og bymessig bebyggelse skal hunden enten føres i bånd eller være under fullt herredømme. Det synes jeg er en fin regel.

(Fuldt herredømme betyder, at føreren i enhver situation skal kunne styre hunden - også når en løbsk tæve, en hare eller en dominant hanhund kommer forbi. Føres hunden i snor, skal den holdes tæt ind til ledsageren.)

Skrevet
Det er jeg enig i, men det endrer ikke båndtvangsreglene :)

Ok, men du klarte ikke å lese deg fram til båndtvangsreglene..

Vel, det har jo alltid vært helårsbåndtvang innenfor ring 3 i Oslo uten at mange har vært klar over det.

Det har aldri vært noen offentlig dokumentasjon på det, men problemet er at man må nesten ha en doktorgrad i jus for å klare å finne relevant informasjon utenom ordinær båndtvang og hva som står i hundeloven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...