Rosalie Skrevet 10. august 2009 #21 Skrevet 10. august 2009 For the record: Du eller noen andre aner ikke hva jeg har funnet meg i når jeg tidligere bodde sammen med både henne og søsteren. Og jeg har fått nok, og det er på tide jeg setter foten ned når det også tross alt gjelder min trivsel i min leilighet. Hvorfor i alle dager vil du bo med henne når du tydeligvis ikke trives med det? Lei deg en ett-roms litt mer usentralt, da, vel, så kan du bo alene, noe du strengt tatt bør gjøre med de kravene dine.
Avalon Skrevet 10. august 2009 Forfatter #22 Skrevet 10. august 2009 At du har vasket og ryddet etter de tidligere har vært ditt valg! Du kunne latt være. At du lot de bruke såpe og dopapir du hadde kjøpt inn har også vært ditt valg! Du kunne latt være. Det er ganske drøyt å kreve helt urimelige ting av hun bare fordi du selv har tatt en mamma rolle for henne forrige gang dere bodde sammen. En ting er å ha regler om å vaske felles areal, at man betaler likt på felles utgifter og når man skal ha fest, det er veldig smart. Men det finnes ingen god grunn til å ha felles håndklær, slutt med det og poff så er det problemet borte. Men med reglene dine krever du at hun ikke skal kunne leve et normalt liv, hun skal ta 100% hensyn til deg samtidig som du gjør som du vil. Hvorfor skal du kunne ha en 2 åring i huset så mye du vil mens den du bor med ikke en gang kan ha sex? 2 åringer lager mye bråk og vesen ut av seg... Regner nesten med at hun ikke trenger å betale like mye i leie som deg siden hun ikke får lov til å bruke leiligheten like mye. Nå er jeg dritt lei. LES hva jeg har svart de andre før du rakker ned! Vi er ENIGE om flere ting på listen, det er ikke jeg som har laget alle de punktene selv, vi har vært TO om det. Jeg ville her inne på KG gjerne ha flere tips om ting vi kanskje hadde glemt å tenke på. Ikke å bli spydd ned av fremmede folks eder og galle som en gang ikke gidder å lese hva jeg har skrevet. Jeg har nå skrevet opp til flere ganger at vi er enige om flere punkt, jeg er ikke den eneste som har laget disse punktene, selv om jeg er på ferie har vi snakket om det på telefon. Hun er enig i å ta hensyn når det gjelder tynne somevroms veggerm og det gjelder oss begge, alle punkter gjelder oss begge! Ja, eg har hatt dårlig erfaring med henne før, dette har vi også snakket om, og vi vil unngå slike irritasjonsmomenter, BEGGE vil unngå det. Men jeg har allikevel lov til å være bekymret over at hun vil gå tilbake til gamle vaner. Dessuten har jeg også skrevet at hennes kjæreste bor i en annen by, en by som faktisk er flere timer unna, så hun kommer også til å være MYE der, så jeg lager ikke noen regerl overhodet som ødlegger hennes sosiale liv. Vi har snakket om disse punktene allerede, vi er ENIGE om reglene, vi skal gjøre prøverunder ang vasking av klær for å finne ut hva som passe for OSS.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #23 Skrevet 10. august 2009 Min erfaring er at en uke på hver holder lenge!! Da får man ikke muligheten til å utsette vaskingen, og leiligheten holder seg på et visst nivå. En bitteliten leilighet der det bor to MÅ støvsuges hvertfall en gang i uken, men har man to vaskeuker er det lett å utsette. Da vil sannysnligvis du gå å irritere deg over det... Tenk om hun ikke vasker "sin" gang da, så er det tre uker siden det har blitt vasket når du må ta over igjen. DET er kjipt det!!! To uker er kjipt det og, men litt mer levelig...
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #24 Skrevet 10. august 2009 Hvorfor har du i det hele tatt valgt å tilby henne å flytte inn? alt er jo gale? Finn heller noen andre hvis det er pengene du vil ha. Så din venninne må altså finne seg i å ha en 2åring i sitt eget hjem selv om hun ikke ønsker? Du sier av og til kan du ikke si nei, så da går det ut over henne. Det er helt urimelig. Da får du lære deg å si nei. Og klarer du ikke det er det du som velger å bli overkjørt av foreldrene til 2åringen. Og anngående utgifter... Legg nå bare ett hvist antall kr i en pott i mnd. Funker ikke det kan dere ikke bo sammen.
Avalon Skrevet 10. august 2009 Forfatter #25 Skrevet 10. august 2009 Min erfaring er at en uke på hver holder lenge!! Da får man ikke muligheten til å utsette vaskingen, og leiligheten holder seg på et visst nivå. En bitteliten leilighet der det bor to MÅ støvsuges hvertfall en gang i uken, men har man to vaskeuker er det lett å utsette. Da vil sannysnligvis du gå å irritere deg over det... Tenk om hun ikke vasker "sin" gang da, så er det tre uker siden det har blitt vasket når du må ta over igjen. DET er kjipt det!!! To uker er kjipt det og, men litt mer levelig... Jo, du sier noe der. Vi tenkte litt å ha 2 sammenhengende uker så slipper vi kanskje det med å ha for mye å gjøre på en gang, vi går jo begge på skole... Vi kunne kanskje hatt en uke hver, hvor vi begge støvsuget i hver vår uke, og at de neste to ukene så både støvsuget og vasket vi gulvene? Kanskje det hadde vært litt bedre. At vi bare støvsunger gulvene de to første ukene i måneden, og i de to siste ukene så blir gulvene både støvsuget og vasket? I hver vår uke, eller at jeg vasker gulvene i min uke i begynnelsen av måneden og hun vasker dem i sin uke på slutten av måneden? Baderomsgulvet kan også støvsuges, vi har ikke slik dusj som gjør at vannet renner utover gulvet.
Rosalie Skrevet 10. august 2009 #26 Skrevet 10. august 2009 Dere bør nok vaske ordentlig hver uke. Spesielt siden dere også har dyr i leiligheten. Men ta vasking annenhver uke. Dersom leiligheten er så liten som du antyder, tar det maks halvannen til to timer å vaske leiligheten ordentlig hver uke.
Avalon Skrevet 10. august 2009 Forfatter #27 Skrevet 10. august 2009 Dere bør nok vaske ordentlig hver uke. Spesielt siden dere også har dyr i leiligheten. Men ta vasking annenhver uke. Dersom leiligheten er så liten som du antyder, tar det maks halvannen til to timer å vaske leiligheten ordentlig hver uke. Lang tid tar det ikke, spesiellt hvis vi klarer å holde gulvet og bordflater for rot. Vi skal diskutere gulvvaskingen nærmere imorgen når jeg er reiser tilbake dit. Finne ut når vi skal innvie den nye moppen! Kattene mister jo pels, og jeg har langt hår og røyter som bare pokker så støvsuging må til ofte, også på badet. Eneste gulvflatene som er i leiligheten er gangen, den er liten og smal, badet som også er lite, bare gulvet i stuen/ kjøkkene som kan beregnes som "stort".
Gjest **gjest Skrevet 10. august 2009 #28 Skrevet 10. august 2009 Bare en liten ting - kanskje det er plass på rommene deres til et sånt tørkestativ som man henger på veggen og slår det ned når det behov...IKEA
Gjest Irmelin Skrevet 10. august 2009 #29 Skrevet 10. august 2009 Som nevnt, er 2 uker uten klesvask lenge, prøv heller å fordelen dager i løpet av uken eller noe. 2 uker der den ene skal vaske av benk/komfyr høres rart ut, om du ikke lager middag på flere dager, og hun koker og styrer, - skal du da vaske benken og komfyren etter henne fordi du har vaskeuke? Er det ikke mer naturlig at man tørker av benken og komfyren etter man har brukt den, uavhengig av hvem som har vaskeuke. Slik blir reglene enklere; "rydd opp eget rot". Om du tror hun vil snike seg unna innkjøp av vaskepulver og dopapir, tror jeg ikke dere gjør lurt i å ha det sånn at den som mangler vaskemiddel i "sin" vaskeuke må kjøpe.. om dere er uheldige er det tomt akkurat i den enes vaskeuke hver gang. Et klesstativ ekstra tar ikke stor plass, men nå vet jeg ikke hvordan leiligheten er. Det er kanskje mulig å lage noen nød-klessnorer på soverommet? Jysk har en sånn som du fester til veggen, ser bare ut som en skinne eller noe, og når du har bruk for den drar du den ut og over til andre siden av rommet der den festes. Når klærne er ferdigtørket hekter du den av igjen, og setter den tilbake i skinnen. (Dette var DÅRLIG forklart, men på jysk.no har de sånne, ihvertfall før. Det høres veldig formelt ut med så mange regler, men jeg har forståelse at det er nødvendig når man bor med visse personer, (som jeg ville prøvd å unngått, da). Men reglene kan jo være slik, f.eks: Kjøkken: Rydd opp etter du har spist, tørk av benker/komfyr evt. Sett i oppvaskmaskinen. Ta ut av denne ca. annenhver gang om det passer sånn. Man-Tirs: Du vasker dine klær, Ons-Tors: Hun vasker sine. Lør: Hun vasker sengetøy eller annen 60 grader (håndklær o.l) Søn: Du vasker sengetøy eller annen 60 grader (håndklær o.l) (om hun vasker sengetøy lør i uke 7, vasker du annen 60 grader søn uke 7, da vasker hun håndklær/60 grader lør i uke 8, og du dine sengeklær søn uke 8) Vaskepulver/dopapir/zalo kjøpes annenhver gang, eller dere har hver sitt, eller dere begge kjøper hver 14. dag eller noe. Eller så handler du sånt når det trengs, og krever halvparten av summen fra henne. Eller avtaler en dato for neste gang det skal kjøpes inn, og setter den fristen for at hun skal ha gjort innkjøp til da. Dere har vaskeuke hver uke begge 2? Ene uka har du f.ex badet + støvsuging av alt, da har hun kjøkkenet og resten av gulvvasken. Så bytter dere neste uke. Kanskje fastsetter ons/tors som vaskedager, eller ihvertfall frist hver fredag på å ha sin del unnagjort? (Da er det alltid rent til helga..Jippi!!) Ellers, avtale fest og overnatting er vel vanlig, samt å mate katten selv om eieren skulle være borte. Om hun er bortreist i 2 uker i strekk, er det bare rimelig at du holder det rent i leiligheten selv om hun er borte, da er det jo bare du som bruker den.
Avalon Skrevet 10. august 2009 Forfatter #30 Skrevet 10. august 2009 Bare en liten ting - kanskje det er plass på rommene deres til et sånt tørkestativ som man henger på veggen og slår det ned når det behov...IKEA Som henger på veggen?? Det har jeg ikke sett, men skal foreslå det. Hun har mest plass på soverommet, da jeg har dobbelseng. Åpner man døren til mitt rom er det bare å klatre opp i sengen. Vet ennå ikke helt hvordan hun har innredet rommet, men skal foreslå det. De som bygget huset gikk på speed, veggen mellom soverommene er festlig laget, nesten litt sikk-sakk, ikke noe rett vegg, men de andre veggene er rette så det er mulig det kan gå!
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #31 Skrevet 10. august 2009 TS har vel ikke noe sted skrevet at tantebarnet SKAL være der selv om det ikke passer venninnen? Og uansett er det vel normal folkeskikk og høflighet å ikke plage folk med høylytt sexliv? Tror igrunn de færreste hadde giddet en hel helg med et par som lekte voldtekt i naborommet flere ganger daglig. Vi som har bodd i kollektiv der samarbeid ikke har fungert, skjønner godt at slike regler er en nødvendighet. Videre presiserer TS at venninnen og hun er enige om disse reglene, og venninnen hadde vel ikke flyttet inn om hun ikke var enig? Mine tips er: To uker uten å vaske klær er lenge. Anbefaler heller en uke hver, eller en vaskeliste. Mangel på tørkeplass kan bli bedre med klessnorer i tak (kan festes på finurlige måter slik at det ikke blir spikerhull i vegger og tak).
Gjest mhm Skrevet 10. august 2009 #32 Skrevet 10. august 2009 (endret) . Endret 6. august 2012 av mhm
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #33 Skrevet 10. august 2009 Ikke rart man blir hårsår når man ber om råd og blir slengt full av drit av folk som ikke gidder å lese hovedinnlegget skikkelig engang.
Kirby Skrevet 10. august 2009 #34 Skrevet 10. august 2009 Vet det kanskje høres teit ut, men kan dere ikke kjøpe hver deres zalo/vaskepulver/dopapir og evt. andre ting som blir et problem å holde felles?
Avalon Skrevet 10. august 2009 Forfatter #35 Skrevet 10. august 2009 TS har vel ikke noe sted skrevet at tantebarnet SKAL være der selv om det ikke passer venninnen? Og uansett er det vel normal folkeskikk og høflighet å ikke plage folk med høylytt sexliv? Tror igrunn de færreste hadde giddet en hel helg med et par som lekte voldtekt i naborommet flere ganger daglig. Vi som har bodd i kollektiv der samarbeid ikke har fungert, skjønner godt at slike regler er en nødvendighet. Videre presiserer TS at venninnen og hun er enige om disse reglene, og venninnen hadde vel ikke flyttet inn om hun ikke var enig? Mine tips er: To uker uten å vaske klær er lenge. Anbefaler heller en uke hver, eller en vaskeliste. Mangel på tørkeplass kan bli bedre med klessnorer i tak (kan festes på finurlige måter slik at det ikke blir spikerhull i vegger og tak). Takker! klessnorer er jeg litt usikker på hvor vi kunne ha festet, lavt under taket. Men hvis vi kunne ha funnet et slikt stativ fra i ikea som ble nevnt litt lenger oppe, kan det kanskje også være plass på kjøkkenet, da en kommode som stod der før ikke er der lenger. Muligens litt kjipt å ha tøy tørkende på rommet, det kan bli litt fuktig luft av det, og det er ikke så godt å sove i. Vinduene på soverommene er litt skummle å ha oppe da de er rett ut mot fortauet. Har hatt leilighet før med slike vinduer hvor folk satte seg ned og tittet inn..noen kan jo være idioter nok til å gå inn også når vinduene er oppe. Vi får ta oss en tur til ikea og se om vi finner noen festlige løsninger. Dyne og madrass trekk kan henges over stue og gangdøren.
Avalon Skrevet 10. august 2009 Forfatter #36 Skrevet 10. august 2009 Vet det kanskje høres teit ut, men kan dere ikke kjøpe hver deres zalo/vaskepulver/dopapir og evt. andre ting som blir et problem å holde felles? Vaskemidler sånn som til klær og oppvaskmaskin kan man jo kjøpe økonomipakker av, som er større og varer lenger enn de andre. Zalo blir brukt lite, så det vil nok gå mest av de andre vaskemidlene, men jeg tenker at hvis vi kjøper økonomipakker så blir det også litt billigere og de varer litt lenger Men har vurdert å ha en pakke dopapir på lur på soverommet kanskje i tilfelle det blir en dopapirkrise. Vi skal ta en nærmere prat om hvordan vi skal "finansiere" disse produktene imorgen
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #37 Skrevet 10. august 2009 Haha, jeg vet om 2 middelaldrende kirurger som fremdeles bor sammen .... De har visst gjort det siden studiedagene, og synes det er praktisk. Jeg tror ikke de er homo dog. Det var litt off-topic, men det er ikke særlig koselig om dere har så mye fokus på regler, i alle fall om dere skal bo sammen over lengre tid.
LilleBille Skrevet 10. august 2009 #38 Skrevet 10. august 2009 Som henger på veggen?? Det har jeg ikke sett, men skal foreslå det. Hun har mest plass på soverommet, da jeg har dobbelseng. Åpner man døren til mitt rom er det bare å klatre opp i sengen. Vet ennå ikke helt hvordan hun har innredet rommet, men skal foreslå det. De som bygget huset gikk på speed, veggen mellom soverommene er festlig laget, nesten litt sikk-sakk, ikke noe rett vegg, men de andre veggene er rette så det er mulig det kan gå! Takmontert tørkestativ kan jo også være praktisk - Ikeas alternativ Veggalternativ
Avalon Skrevet 10. august 2009 Forfatter #39 Skrevet 10. august 2009 Takmontert tørkestativ kan jo også være praktisk - Ikeas alternativ Veggalternativ takker, ska sjekke ut mulighetene for det når vi har pratet og sett hvor det kan være mulig å få opp noe
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #40 Skrevet 11. august 2009 TS har vel ikke noe sted skrevet at tantebarnet SKAL være der selv om det ikke passer venninnen? Og uansett er det vel normal folkeskikk og høflighet å ikke plage folk med høylytt sexliv? Tror igrunn de færreste hadde giddet en hel helg med et par som lekte voldtekt i naborommet flere ganger daglig. Jeg vet ikke hva slags sexliv du har men det finnes jo en mellomting mellom å leke voldtekt flere ganger daglig og å ikke få ha kjæresten på overnatting Det TS skrev var at en av grunnene til at veninnen ikke kan få ha sex i leiligheten er at tantabarnet på 2 ofte skal være der, både på dagtid og om natten. Den andre grunnen var at TS er søvnløs. Jeg mener "Du må ta hensyn til min søvnløshet og mitt tantebarn så du kan aldri ha sex i leiligheten du betaler leie for" Ehh.. Nei... Og ja, jeg har lest at veninnen har sagt ja til reglene men folk flest liker ikke konflikter og sier ofte ja til ting de egentlig synes er urimelige. Jeg er villig til å vedde mye på at det bare er et spørsmål om tid før veninnen begynner å ergre seg over reglene og begynner å bryte de.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå