Avalon Skrevet 9. august 2009 #1 Skrevet 9. august 2009 hei, er ikke sikker på hvor denne passer best. Altså, jeg skal nå sette meg ned å skrive en liste over forslag til husregler og vaskeuker. Jeg har bodd i en liten leilighet i over 1år, hun jeg delte leiligheten med er flyttet ut. Hennes søster som jeg også kjenner fra før og har bodd med før flytter inn. Jeg vil være sikker på at jeg ikke glemmer noe jeg ønsker å ha med på denne eller disse listene, så hvis noen har noe lurt å komme med blir jeg veldig glad! Det jeg kommer på i farten er at det er best å ha to ukers vaskeuke hver, da vil man ha tid til å få gjort alt. I vaskeukene skal man: - vaske kjøkkenhåndkler - vaske håndklær - vaske sitt eget sengetøy om det trengs - vaske sine egne klær (og siden vi ikke har tørketrommel, bare et tørkestativ så får man ikke tid til dette på en uke. Leiligheten er veldig liten så det er heller ikke plass til et tørkestativ til.) - støvsuge gang, stue/ kjøkken - vaske gulvene, gang, bad og stue/ kjøkken - vaske doen, vask og dusj + speil - rydde og vaske kjøkkenbenk + komfyr - rydde og vaske sin egen del av benken på badet (jeg liker ikke at mine ting blir satt på steder de ikke skal være) Begge skal sette inn i oppvaskmaskinen selv om det er den andres vaskeuke. Husregeler: - skal det være fest, vorspiel eller nachspiel skal dette avtales med den andre - besøk med overnatting kan godt også bli avtalt - besøk av kjæreste, man har ikke den heftigste sexen da veggene er jævlig tynne og soverommene er vegg i vegg. Man må ta hensyn rett og slett. - når kattene trenger mat, får de mat selv om de er mine og jeg kanskje ikke er det akkurat da hmm....ja.... så hvis det er noen med erfaring med slike regler så kom gjerne med tips. Jeg ønsker å ha fått med alt, til og med det jeg ikke har tenkt på når vi setter oss ned med disse reglene sammen. Jeg har jo så klart bodd med henne før, jeg vet om hennes uvaner og hun om mine, men det er noen år siden nå. Vi ønsker begge å ha veldig god kommunikasjon med hverandre og regler slik at vi unngår at en går å irriterer seg grønn over den andre, slik at vi kan unngå mistrivsel og krangler.
Miko Skrevet 9. august 2009 #2 Skrevet 9. august 2009 Hva med noe ang. økonomi og mat/husholdning? Også lurte jeg på noe. Det står "vaske egne klær" - betyr det at man kun kan vaske sitt eget tøy i "sine" vaskeuker og ikke de andre? Jeg hadde i hvert fall slitt hvis jeg kun fikk vasket tøyet mitt i to av fire uker.
Avalon Skrevet 9. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2009 Hva med noe ang. økonomi og mat/husholdning? Også lurte jeg på noe. Det står "vaske egne klær" - betyr det at man kun kan vaske sitt eget tøy i "sine" vaskeuker og ikke de andre? Jeg hadde i hvert fall slitt hvis jeg kun fikk vasket tøyet mitt i to av fire uker. Hei! Har prøvd slik at man legger penger i en krukke til f.eks dopapir og vaskemiddler før, om det var det du lurte på. Dette funket dårlig, da det kun var jeg som la penger der og hun jeg skal bo med nå var faktisk en av de som ikke la penger til det. Derfor tror jeg det blir litt enklere at vi kjøper det når det trengs av den som har vaskeuke, så sant man har råd. Da må hun også bidra med litt, da kan hun ikke "glemme" å legge penger til det slik at det er bare meg som betaler for ting som går på fellesen. Vi spiser veldig forskjellig mat så det vil gå lite mat på fellesen. Ja, jeg mente at man vasker sine klær i løpet av de to ukene en har vaskeuke. Rett og slett fordi det blir mye som skal vaskes til sammen, vi har ikke tørketrommel og det er heller ikke plass til en. Leiligheten er knøttliten og da heller ikke plass til et tørkestativ til. Det vil ikke bli noe hyggelig f.eks jeg har hatt mine 2vaskeuker, vasket 4 vasker med egne klær, og skal okkupere maskinen og stativet med 4 vasker til i hennes uke når hun selv har klær som skal vaskes pluss div håndklær. Hun jeg bodde sammen med inntil nylig, vi hadde ingen slike regeler, og til og med når vi da kunne vaske våre klær når vi ønsket ble det problemer utav det. Da jeg var den eneste som vasket håndklær og kjøkken håndklær som var brukt av oss begge, og skulle også få vasket mine egne klær ble mildt sagt veldig vansklig når hun vasket sine klær flere ganger i uken... tørkestativet var aldri tomt. Og noen ting bruker en dag eller to på å tørke, og da var det nok en gang fyllt opp av hennes tusenmillioner stringtruser. Etter dårlig erfaring med dette ang klesvask, tror jeg det vil bli lettere når det er faste uker hvor jeg vet jeg også kan få vaske mine klær og vice versa. jeg ønsker å unngå slike irritasjonsmomenter. Men, er det virkelig krise, at man må ha noen klør rene til den og den dagen, gjør det ikke noe om de blir lagt sammen med den andres eller får en egen vask i den andres vaskeuke, for all del. Jeg er bare lei av å være den eneste som kjøper vaskemidler og dopair som blir brukt av begge, og være den eneste som vasker det begge bruker og da ikke får sjans til å vaske mitt eget... rett og slett lei av å føle meg som en vaskekone og hushjelp. Også lei av å måtte spørre "kan jeg snart få tilgang på vaskemaskinen og tørkestativet jeg også? jeg har snart ikke flere rene klær igjen"...
Gjest SmallTalk Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 Hvis det virkelig er nødvendig med lister på når man kan vaske klær, så ville jeg definitivt heller hatt annen hver uke enn to ukers perioder. For min del så hadde det vært totalt uaktuelt om det måtte gå to uker før jeg hadde mulighet til å vaske klær igjen.
Gjest Coarvi Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 Hvis det virkelig er nødvendig med lister på når man kan vaske klær, så ville jeg definitivt heller hatt annen hver uke enn to ukers perioder. For min del så hadde det vært totalt uaktuelt om det måtte gå to uker før jeg hadde mulighet til å vaske klær igjen. Helt enig. Evt kan du lage en liste med egne vaske- og tørkedager (f.eks at mandag og tirsdag er dine dager, onsdag og torsdag hennes, fedag og lørdag dine osv fra uke til uke). Å vente to uker uten å kunne vaske noe er gaanske lenge for noen av oss... Har selv bodd med en venninne i en knøttliten leilighet (uten stue, bittelite kjøkken), og vi trengte ikke å planlegge sånt i det hele tatt selv om vi hadde et tørkestativ. Har gjort det samme med ei annen venninne da jeg bodde på hybel, vi tørket klærne i (den lille) gangen på ett tørkestativ der og, og det gikk også fint... Jeg og hun siste vasket klær sammen da, så da var det jo plass til en maskin på stativet. Så jeg tror dette kan gå helt fint for dere selv om det ikke funket med den andre venninnen din - bare dere kommuniserer litt...
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 Da jeg bodde med min venninne hadde vi disse reglene: Vaske klær etter behov også egne håndklær (men hadde en av oss nettopp satt på en maskin med vask lot vi den andre få mulighet til å sette på en maskin etterpå) 1 dag i uka vasket vi huset grunndig sammen. (Den ene begynnte å vaske på badet den andre på kjøkkenet) Alltid rydde/tørke opp etter oss på bad og kjøkken. Sette på oppvaskemaskinen etter behov. Hver vår hylle i kjøleskapet, ingen rører noe fra den andre uten og spørre først. En dag i uka handlet vi sammen felles ting som: toalettpapir, tørkepapir, vaskemidler, te-lys osv. Besøk fra venner,famile og kjærester gjorde vi som vi ville med men om det var en dag en av oss ikke orket masse folk i huset tok den som ville ha besøk dem med opp på rommet sitt. Ingen arangerte forspiel eller andre festligheter uten og spørre den andre først. Vi hadde papirvegger å hørte godt når den andre hadde sex, men vi hadde ikke regler på hvor høyt vi fikk nyte sexen
superlady Skrevet 10. august 2009 #7 Skrevet 10. august 2009 Går vel an for din samboer og kjøpe seg et lite tørkestavi som hun kan ha på sitt eget rom om det er så viktig å vaske oftere enn annenhver uke. Jeg har hatt vaskjekjeller i årevis og er vant til å måtte drive med både håndvask og kjøpt nok underbukser og sokker til at det har kunnet vare (i tillegg til at jeg kan gå med samme klær flere dager), så jeg ser ikke problemet, men eget tørkestativ på eget rom må da være en grei løsning. Og selvfølgelig skal man dele på alt felles! Her bør du bare kreve å få din del, enten ved et tillegg i husleien , ved å skrive opp utgifter på kjøleskap for så å dele eller hva som helst. Helt uholdbart at kun en skal betale for slikt! Personlig får jeg litt mark av så mange regler og i mitt hyggeligste samboerskap noensinne hadde vi ingen slike regler, men vi hadde en vaskesjau sammen i ny og ne. Jeg syntes det var greit å ta oppvasken, hun likte å holde badet rent og så fant vi måter å leve sammen på. Var vi begge enormt opptatte (f.eks eksamenstid), var det fritak og så fikk vi vaske når tiden strakk til. -Men vi spiste middag sammen hver dag og delte på all mat, så vi var kanskje ikke typisk samboere.
Avalon Skrevet 10. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2009 (endret) Da jeg bodde med min venninne hadde vi disse reglene: Vaske klær etter behov også egne håndklær (men hadde en av oss nettopp satt på en maskin med vask lot vi den andre få mulighet til å sette på en maskin etterpå) 1 dag i uka vasket vi huset grunndig sammen. (Den ene begynnte å vaske på badet den andre på kjøkkenet) Alltid rydde/tørke opp etter oss på bad og kjøkken. Sette på oppvaskemaskinen etter behov. Hver vår hylle i kjøleskapet, ingen rører noe fra den andre uten og spørre først. En dag i uka handlet vi sammen felles ting som: toalettpapir, tørkepapir, vaskemidler, te-lys osv. Besøk fra venner,famile og kjærester gjorde vi som vi ville med men om det var en dag en av oss ikke orket masse folk i huset tok den som ville ha besøk dem med opp på rommet sitt. Ingen arangerte forspiel eller andre festligheter uten og spørre den andre først. Vi hadde papirvegger å hørte godt når den andre hadde sex, men vi hadde ikke regler på hvor høyt vi fikk nyte sexen Regler ang sex må vi ha, da jeg har kroniske søvnproblemer, og har da ikke lyst til å tillegg måtte høre på dem når de driver med play rape sexen sin.. Og jeg har også mitt eldste tantebarn der, også om nettene, og en 2åring skal ikke høre slikt. Endret 10. august 2009 av Avalon
Avalon Skrevet 10. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 10. august 2009 Går vel an for din samboer og kjøpe seg et lite tørkestavi som hun kan ha på sitt eget rom om det er så viktig å vaske oftere enn annenhver uke. Jeg har hatt vaskjekjeller i årevis og er vant til å måtte drive med både håndvask og kjøpt nok underbukser og sokker til at det har kunnet vare (i tillegg til at jeg kan gå med samme klær flere dager), så jeg ser ikke problemet, men eget tørkestativ på eget rom må da være en grei løsning. Og selvfølgelig skal man dele på alt felles! Her bør du bare kreve å få din del, enten ved et tillegg i husleien , ved å skrive opp utgifter på kjøleskap for så å dele eller hva som helst. Helt uholdbart at kun en skal betale for slikt! Personlig får jeg litt mark av så mange regler og i mitt hyggeligste samboerskap noensinne hadde vi ingen slike regler, men vi hadde en vaskesjau sammen i ny og ne. Jeg syntes det var greit å ta oppvasken, hun likte å holde badet rent og så fant vi måter å leve sammen på. Var vi begge enormt opptatte (f.eks eksamenstid), var det fritak og så fikk vi vaske når tiden strakk til. -Men vi spiste middag sammen hver dag og delte på all mat, så vi var kanskje ikke typisk samboere. Tørkestativ på rommet hadde vært super hadde det vært plass.... begge våre soverom er så ørsmå at vi kun har plass til en seng og et lite skap, det er ikke gulvplass til noe mer dessverre. Vi ska gå gjennom disse reglene når jeg er tilbake fra ferie, så vi finner nok utav det. Og jeg kommer til å være krystall klar på det at jeg ikke lenger orker å måtte kjøpe alt av det som begge bruker eller være den eneste som vasker det vi begge bruker. Men jeg vet av erfaring at hun ofte sniker seg unna ting og avtaler, "glemmer" de samme tingene hele tiden, så derfor er jeg ikke sikker på om faste vaskedager i uken som ble nevnt lenger oppe ville funke. Men vi får ta noen prøve runder på både det og flere ting. Jeg er allerede litt skeptisk på om vaskeukene kommer til å virke generellt, da hennes kjæreste bor i en annen by og hun kommer sikkert til å reise dit en del, og da er jeg litt redd for at hun overlater ekstra husarbeid over på meg når det er hennes tur. Vi har jo begge skole å ta oss av utenom, hun jobber også ved siden og jeg har passer ofte mine tantebarn. Jeg håper vi finner en måte til å få alt til å fungere, som sagt vi får ta noen prøverunder.
Rosalie Skrevet 10. august 2009 #10 Skrevet 10. august 2009 Å, fy faen. Hadde du kommet med de reglene der hadde jeg begynt å se meg om etter et annet sted å bo prompte. Og for the record: Jeg har bodd i et uttall kollektiv og samme hvor mange vi har vært som har bodd sammen, har vi aldri hatt husregler i nærheten av det der i det hele tatt. Første året jeg bodde hjemmefra var vi fire stykker som delte et lite bad og verdens minste kjøkken. Man vasket når vaskemaskin var ledig, og tøyet ble tørket i et hjørne i gangen. Ellers har regler bestått av vaskeliste. Og kun det. Og det har faktisk aldri vært noe problem. Og et lite tips: Kjøp deg ørepropper dersom du sover så dårlig. Du kan ikke tro at du skal bestemme når andre skal ha sex?
MidnightChildDreamer Skrevet 10. august 2009 #11 Skrevet 10. august 2009 Det måtte vært betraktelig enklere å bo alene... Jeg mener ikke å være ubehagelig når jeg sier at jeg ikke ville flyttet inn med deg, under noen omstendighet. Du må huske at dette blir hennes hjem også.. ikke bare hun som bor i ditt.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #12 Skrevet 10. august 2009 Husregeler: - skal det være fest, vorspiel eller nachspiel skal dette avtales med den andre - besøk med overnatting kan godt også bli avtalt Jeg regner med at du skal avtale med henne før du har tantebarna på overnatting..? Synes ærlig talt du krever at litt vel mange ting skal bli tilrettelagt deg uten at du tar så mye hensyn til henne. Hvis jeg hadde bodd der og leiligheten var så liten og lytt som du sier så hadde jeg blitt ganske forbanna om den jeg bodde med skulle ha barn der hele tiden. Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere er nødt til å vaske håndklær på fellesen, folk flest har vel sine egne håndklær. Man må faktisk kunne ha sex med kjæresten i sitt eget hjem innemellom hvis man har lyst til det. Selvfølgelig kan hun avtale dager han kan overnatte med deg på forhånd, men så lenge hun betaler halve leien så kan du ikke forlange at hun skal gå på tærene rundt deg hele tiden.
Gjest Glør Skrevet 10. august 2009 #13 Skrevet 10. august 2009 (endret) Ja, jeg mente at man vasker sine klær i løpet av de to ukene en har vaskeuke. Rett og slett fordi det blir mye som skal vaskes til sammen, vi har ikke tørketrommel og det er heller ikke plass til en. Leiligheten er knøttliten og da heller ikke plass til et tørkestativ til. Litt usikker på om du mener en eller to uker i strekk, men det er uansett alt for lenge. Jeg ville gått med på annehver dag, noe annet hadde vært uaktuelt. Jeg har ikke nok fritidsklær pr sesong til at det vil vare en hel uke , og når det gjelder arbeidstøy må jeg vaske 2-3 ganger pr uke. Endret 10. august 2009 av Glør
Avalon Skrevet 10. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 10. august 2009 Å, fy faen. Hadde du kommet med de reglene der hadde jeg begynt å se meg om etter et annet sted å bo prompte. Og for the record: Jeg har bodd i et uttall kollektiv og samme hvor mange vi har vært som har bodd sammen, har vi aldri hatt husregler i nærheten av det der i det hele tatt. Første året jeg bodde hjemmefra var vi fire stykker som delte et lite bad og verdens minste kjøkken. Man vasket når vaskemaskin var ledig, og tøyet ble tørket i et hjørne i gangen. Ellers har regler bestått av vaskeliste. Og kun det. Og det har faktisk aldri vært noe problem. Og et lite tips: Kjøp deg ørepropper dersom du sover så dårlig. Du kan ikke tro at du skal bestemme når andre skal ha sex? For the record: Du eller noen andre aner ikke hva jeg har funnet meg i når jeg tidligere bodde sammen med både henne og søsteren. Og jeg har fått nok, og det er på tide jeg setter foten ned når det også tross alt gjelder min trivsel i min leilighet. Da jeg hadde influensa og to eksamener på rappen, hadde søsteren hennes allikevel fest og det at jeg var syk og skulle lese på to eksamener hadde ingenting å si for henne. Jeg har i over 3år vasket alt av håndklær og kjøkkenhåndklær som har blitt brukt av alle. Jeg har i over 4år, vært den eneste som har ryddet, støvsuget og vasket hele forbanna leiligheten, ryddet opp dritten og vasket dritten som ikke var min. Uten at noen av dem løftet en finger. Jeg har vært den eneste som har brukt penger på å kjøpe dopapir og vaskemidler som alle brukte. Er det virkelig så forbanna rart at jeg nå ønsker regler? Og ja reglene skal passe for begge, en del ting har vi som sagt allerede blitt enige om. Det er sikkert mange av dere som synes jeg er urimelig, men da skulle dere ha prøvd å bo sammen med disse to i noen år... men til tross for alt dette, er de allikevel vennene mine og jeg er glad i dem begge. Og hun forstår at de må ta hensyn når det gjelder høylytt sex, så det er virkelig ikke noe problem for henne, det har vi allerede diskutert.
Avalon Skrevet 10. august 2009 Forfatter #15 Skrevet 10. august 2009 Jeg regner med at du skal avtale med henne før du har tantebarna på overnatting..? Synes ærlig talt du krever at litt vel mange ting skal bli tilrettelagt deg uten at du tar så mye hensyn til henne. Hvis jeg hadde bodd der og leiligheten var så liten og lytt som du sier så hadde jeg blitt ganske forbanna om den jeg bodde med skulle ha barn der hele tiden. Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere er nødt til å vaske håndklær på fellesen, folk flest har vel sine egne håndklær. Man må faktisk kunne ha sex med kjæresten i sitt eget hjem innemellom hvis man har lyst til det. Selvfølgelig kan hun avtale dager han kan overnatte med deg på forhånd, men så lenge hun betaler halve leien så kan du ikke forlange at hun skal gå på tærene rundt deg hele tiden. Jeg forlanger ikke at hun skal gå på tærna, flere av tingene jeg ramset opp her har vi allerede diskutert. Ja, jeg kommer til å si i fra når jeg skal ha mine tantebarn og nei de er der ikke hele tiden. Men når jeg blir spurt om ha de kan jeg ikke alltid si nei. Jeg er den som bor nærmest av resten av familien. Alle typer av overnatting skal bli gitt beskjed om. Vi deler håndklær, så enkelt er det. jeg har aldri sagt de IKKE kan ha sex, jeg har sagt at de må ta hensyn, og har vi allerede diskutert sammen og det FORSTÅR HUN. HAR ALLE FÅTT DETTE MED SEG NÅ?
Gjest Iah Skrevet 10. august 2009 #16 Skrevet 10. august 2009 Jeg synes det høres ut som om denne leiligheten er for liten for to personer.
Avalon Skrevet 10. august 2009 Forfatter #17 Skrevet 10. august 2009 Jeg synes det høres ut som om denne leiligheten er for liten for to personer. Det er jeg forsåvidt ganske enig i, men leien er så pass høy denne byen at det man må omtrent være millionær for å kunne leie en leilighet alene..og ingen av oss er millionærer. Som jeg har sagt vi skal ta prøve runder når det gjelder klesvask og finne ut hva som funker for oss. Vi er allerede enige om flere ting som jeg ramset opp i starten.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #18 Skrevet 10. august 2009 For the record: Du eller noen andre aner ikke hva jeg har funnet meg i når jeg tidligere bodde sammen med både henne og søsteren. Og jeg har fått nok, og det er på tide jeg setter foten ned når det også tross alt gjelder min trivsel i min leilighet. Da jeg hadde influensa og to eksamener på rappen, hadde søsteren hennes allikevel fest og det at jeg var syk og skulle lese på to eksamener hadde ingenting å si for henne. Jeg har i over 3år vasket alt av håndklær og kjøkkenhåndklær som har blitt brukt av alle. Jeg har i over 4år, vært den eneste som har ryddet, støvsuget og vasket hele forbanna leiligheten, ryddet opp dritten og vasket dritten som ikke var min. Uten at noen av dem løftet en finger. Jeg har vært den eneste som har brukt penger på å kjøpe dopapir og vaskemidler som alle brukte. Er det virkelig så forbanna rart at jeg nå ønsker regler? Og ja reglene skal passe for begge, en del ting har vi som sagt allerede blitt enige om. Det er sikkert mange av dere som synes jeg er urimelig, men da skulle dere ha prøvd å bo sammen med disse to i noen år... men til tross for alt dette, er de allikevel vennene mine og jeg er glad i dem begge. Og hun forstår at de må ta hensyn når det gjelder høylytt sex, så det er virkelig ikke noe problem for henne, det har vi allerede diskutert. At du har vasket og ryddet etter de tidligere har vært ditt valg! Du kunne latt være. At du lot de bruke såpe og dopapir du hadde kjøpt inn har også vært ditt valg! Du kunne latt være. Det er ganske drøyt å kreve helt urimelige ting av hun bare fordi du selv har tatt en mamma rolle for henne forrige gang dere bodde sammen. En ting er å ha regler om å vaske felles areal, at man betaler likt på felles utgifter og når man skal ha fest, det er veldig smart. Men det finnes ingen god grunn til å ha felles håndklær, slutt med det og poff så er det problemet borte. Men med reglene dine krever du at hun ikke skal kunne leve et normalt liv, hun skal ta 100% hensyn til deg samtidig som du gjør som du vil. Hvorfor skal du kunne ha en 2 åring i huset så mye du vil mens den du bor med ikke en gang kan ha sex? 2 åringer lager mye bråk og vesen ut av seg... Regner nesten med at hun ikke trenger å betale like mye i leie som deg siden hun ikke får lov til å bruke leiligheten like mye.
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 10. august 2009 #19 Skrevet 10. august 2009 Nei det er ikke så forbanna rart. Tror ikke de som har skrevet over har noe særlig erfaring med kollektiv. Skal man dele med andre MÅ man ha regler å forholde seg til, alt annet funker dårlig i lengden. Du har min forståelse TS.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #20 Skrevet 10. august 2009 Kanskje tiden snart er inne for å finne seg no eget?? Om så bare et knøtt av en hybel med tekjøkken og et bad der du kan dusje, drite og pusse tenna uten å bevege deg i det hele tatt... Virker bedre enn å ha det så forferdelig som det virker som du synes du har hatt det siste årene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå