Lissi Skrevet 9. august 2009 Forfatter #21 Skrevet 9. august 2009 Lissi: Er du leder av en helsekostbutikk uten å ha kunnskaper om det? Skremmende. Dessuten er dette personangrep og har ingenting med tråden å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #22 Skrevet 9. august 2009 Sunn, god og varierende kosthold er det beste som finnes. En vet aldri hva alle disse pillene inneholder og hva det i tillegg til å kanskje bedre kroppen også kan skade den. OM de kan skape allergier over tid. Enkelte viteminer kan være direkte helseskadelige å få i seg for mye av og kan skepe andre problemer en det en engentlig tok pillen for. Har hørt om enkelte som må ta andre piller for å "justere" det en annen pille for å bedre på skader en annen pille gjorde. Helt sprøtt spør du meg. Dette på lik måte som annen medisinering fra lege. Tar en for mye kan det provosere kroppen til allergier. En blir imun. Skader div steder i kroppen også. Synes det ikke høres mye fristende ut å tro på at en haug med piller i alskens former og tilsynelatende gode hensikter ender med å skade kroppen. Hilsen en som har fått dødlig allergi for et legemiddel som ble skrevet ut for mye av, av en lege. Ettervirkninene har gjort at jeg svært få medikamenter jeg kan ta. Har fått lignende reaksjoner på helsemiddler. Tabletter er noe jeg holder meg laaangt unna. Her går det i variert kosthold, føles svært mye tryggere.
TipsyTopsy Skrevet 9. august 2009 #23 Skrevet 9. august 2009 Jeg glemte omega 3-6-9. Tar det også! Kan noen som har god peiling på dette fortelle meg hva jeg kan ta uten at det kan skade? Omega, b12 og jern? Kutte ut resten? Betakartoen skal jo være ufarlig. Jeg ville holdt meg til det du skriver her. Jeg har hørt at betakaroten ikke er så bra. Men dette gjaldt spesielt for røykere da. Det kunne visst gjøre mer skade enn nytte, mtp lungekreft blandt annet.
Lissi Skrevet 9. august 2009 Forfatter #24 Skrevet 9. august 2009 Jeg ville holdt meg til det du skriver her. Jeg har hørt at betakaroten ikke er så bra. Men dette gjaldt spesielt for røykere da. Det kunne visst gjøre mer skade enn nytte, mtp lungekreft blandt annet. Nei røyker ikke! Ja tror jeg kutter ned litt, ikke vits å prøve absolutt alt på en gang
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #25 Skrevet 9. august 2009 Dessuten er dette personangrep Tullprat, det er et helt betimelig spørsmål.
MarilynM Skrevet 9. august 2009 #26 Skrevet 9. august 2009 At betakaroten skal være farlig for røykere er bare enda et eksempel på hvordan media hauser opp bagateller (som ikke engang er korrekte!) til å bli en giga-sak. Undersøkelsen brukte kunstig fremstilt betakaroten, er motbevist av en mengde andre undersøkelser som mener det motsatte. Avisene beklager alltid dagen etter -i en liten notis som yttert få legger merke til. Et annet eksempel er saken om at økologisk mat som visstnok ikke var bedre enn konvensjonelt dyrket mat, der saken var tatt helt ut av kontekst og de som sto bak undersøkelsen gikk ut dagen etter (også i en sak som fikk under en halv side i avisa) og erklærte at de aldri hadde kommet fram til noe liknende. Media liker å skremme folk. Anbefaler også en fin bok som heter medisinsk mafia (eller noe, jeg leste den på dansk), den gir god innsikt i hvorfor leger ikke anbefaler kostholdsendring og kosttilskudd i stedet for legemidler som gjør slike som den anonyme gjesten over dårlig. Å sammenlikne Legemidler med vitaminer og mineraler er bare litt kunnskapsløst. Jeg er ikke konspiratorisk eller noe, men jeg har lest min del av bøker og medisinske artikler. Jeg har også prøvd tradisjonelle leger i ca 20 år før jeg fant ut at mat og tilskudd var det jeg trengte for å bli frisk fra alt sammen. Jeg har sagt hva jeg synes du bør kutte ut, og hva du bør fokusere på (mat og trening) Da jeg begynte i bransjen for 3 år siden var jeg også ganske overveldet, og prøvde ut en god del ting. Det er ikke noe i veien for å vite hva du selger. Men det er helt klart like overbevisende å bruke fornøyde/misfornøyde kunder som referanse på hva du skal selge og ikke selge, som deg selv. Evt familie og venner (som får en del greier påprakket av meg.. ) At man "må ta andre piller for å "justere" det en annen pille for å bedre på skader en annen pille gjorde", er nok skjelden tilfelle, men kan skje med f.eks Kalsium vs Magnesium, der for mye av det ene kan føre til mangel på det andre. Derfor selges Kalsium skjelden alene. Her er det viktig å kunne stole på at de butikk-ansatte vet hva de driver med, og ikke bare kjøpe et mineral alene "fordi det er fint mot benskjørhet, det sa de på tv-reklamen" Alle stoffer virker i forhold til hverandre i kroppen, det er sånn vi er laget. Og hvis du gjerne vil vite om noe funker, prøv en og en ting i minst 2-3 mnd, (som f.eks slankegreiene) Og til slutt; jeg mener det jeg sier om Sunkost Blåbær, og jeg har nettopp vært på kurs, så det er ikke bare noe jeg sier for å disse konkurrenten, jeg har jobbet i både Life og Sunkost, og "Kjedens egne merkevarer" som de kaller det, er stort sett halvparten så bra som konkurrentene. Vi bare tjener mer på å selge dem. Sammensetningen er ikke i nærheten av f.eks Bio-Life sin Betakaroten (og det gjelder Sunkost Betakaroten også) når det kommer til ORAC-verdi og sammensetning. Bare ikke vær negativ til produktene når sjefen er rundt.
MarilynM Skrevet 9. august 2009 #27 Skrevet 9. august 2009 <Man har funnet ut at det finnes noe som heter vitaminer i mat. Og at hvis man spiser denne maten så kan kroppen nyttiggjøre seg vitaminene (og andre stoffer) som er i den. Men at det samme skjer når man lager vitaminene syntetisk og putter det i en pille som man svelger er ikke fullt så sikkert (i hvert fall ikke for alle vitaminene)> OBS!! Vitaminer du får på APOTEKET er syntetiske. Jeg fant faktisk sukker på ingredienslista i et tilskudd for gravide!! Visste ikke om jeg skulle le eller gråte.. Det meste som selges i HELSEKOST-butikkene er organiske forbindelser som kroppen tar opp på lik linje med mat. Det ER mat.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #28 Skrevet 9. august 2009 Hvis du tar mye av dette for å prøve det ut synes jeg det er litt rart at du tar så mye på en gang? Det er vel ganske vanskelig å vite hva som hjelper. Blåbær og slankepiller ser jeg ikke behovet for, avant garden vet jeg ikke hva er, multi er ikke nødvendig med et normalt kosthold. Jeg ville holdt meg til vitamin B og jern, men samtidig peilet kostholdet mitt inn for å øke inntaket. Ingen kan 100 % sikkert si at du tar skade av dette, men så lenge ingen kan garantere 100 % at du IKKE tar skade av det ville jeg heller hatt et 'ekstremkosthold' enn å poppe så mange piller.
Lissi Skrevet 9. august 2009 Forfatter #29 Skrevet 9. august 2009 Tusen takk for masse info! Det er jo til å bli gal av alt man leser. Jeg tror også at media hauser opp ting, uten tvil. Ene dagen er jo kaffe sunt, neste dag farlig. Jeg har egentlig lurt litt på forskjellen på vitaminer kjøpt på butikk/apotek, og helsekost. Takk for svar på det Det er mye å sette seg inn i. Jeg er utdannet hudpleier, og kan selvsagt ikke alt om alle produkter. Jeg har også studert ernæring, men har ingen bakgrunn fra helsekost annet enn stor interesse for det. Jeg føler selv jeg kan en god del om dette, men jeg er usikker på det om pillene slår hverandre ihjel eller om det er dumt å ta for mange av dem samtidig. Beklager for min uvitenhet, butikken går hvertfall strålende. Jeg har ledererfaring også, så er en grunn til at jeg har fått denne jobben. Heldig er de som tror de er utlært i alt (Ikke til deg Marilyn)
Lissi Skrevet 9. august 2009 Forfatter #30 Skrevet 9. august 2009 Hvis du tar mye av dette for å prøve det ut synes jeg det er litt rart at du tar så mye på en gang? Det er vel ganske vanskelig å vite hva som hjelper. Blåbær og slankepiller ser jeg ikke behovet for, avant garden vet jeg ikke hva er, multi er ikke nødvendig med et normalt kosthold. Jeg ville holdt meg til vitamin B og jern, men samtidig peilet kostholdet mitt inn for å øke inntaket. Ingen kan 100 % sikkert si at du tar skade av dette, men så lenge ingen kan garantere 100 % at du IKKE tar skade av det ville jeg heller hatt et 'ekstremkosthold' enn å poppe så mange piller. Veldig mye av maten vi spiser i dag er sprøytet og inneholder mye skit og er ikke like sunt som det engang var. Å ta en multivitamin ser jeg på som nødvendig og ufarlig. Fettsyrer (Omega) er kjempeviktig for både hjerne og hjerte. Disse ser jeg på som et must! Så kommer jo mangel på jern og b12. Litt antioksidanter i tillegg burde vel være ufarlig. Olivenblad tar jeg pga muggsopp og for å bygge opp kroppen igjen. Overflødig er vel slankepillene, men gøy å se om det funker. Grunnen til at jeg stiller spørsmålstegn ved dette er jo fordi jeg er skeptisk til å ta for mye greier.
MarilynM Skrevet 9. august 2009 #31 Skrevet 9. august 2009 (endret) Veldig mye av maten vi spiser i dag er sprøytet og inneholder mye skit og er ikke like sunt som det engang var. Å ta en multivitamin ser jeg på som nødvendig og ufarlig. Fettsyrer (Omega) er kjempeviktig for både hjerne og hjerte. Disse ser jeg på som et must! Så kommer jo mangel på jern og b12. Litt antioksidanter i tillegg burde vel være ufarlig. Olivenblad tar jeg pga muggsopp og for å bygge opp kroppen igjen. Overflødig er vel slankepillene, men gøy å se om det funker. Grunnen til at jeg stiller spørsmålstegn ved dette er jo fordi jeg er skeptisk til å ta for mye greier. Jeg synes ihvertfall IKKE du bør sette spørsmålstegn etter et svar fra en person som ikke vet hva Avant Garden er! Da blir det bare for dumt å gi "råd" spør du meg.. Jeg synes fortsatt ikke du tar for mye greier, jeg bare tenker på bedre kombinasjoner og lommeboka di. Ellers synes jeg brennende interesse + utdanning innen hudpleie og ernæring høres ut som en glimrende begynnelse. Bare fortsett å lese deg opp på faget, med kritiske øyne. "Mat og Helse" (bladet altså) er også et must! =) Endret 9. august 2009 av MarilynM
MarilynM Skrevet 9. august 2009 #32 Skrevet 9. august 2009 Og bare si fra hvis du vil ha (enda flere) tips til litteratur altså! Jeg er en utømmelig kilde!
Gjest Chiffon Skrevet 9. august 2009 #33 Skrevet 9. august 2009 Og bare si fra hvis du vil ha (enda flere) tips til litteratur altså! Jeg er en utømmelig kilde! Men er du en korrekt kilde?
Malum Skrevet 9. august 2009 #34 Skrevet 9. august 2009 (endret) Jeg forventer ikke å få eksperthjelp når jeg går inn i en helsekostforretning, men jeg tror faktisk det er endel mennesker som tror at de som står bak disken har såpass kunnskap om det de selger at de føler seg trygge på at det de kjøper ikke kan være til skade for dem. Kursing er muligens mangelvare i bransjen? De ville helt klart profittert på å utdanne sine ansatte. Det finnes et virvar av undersøkelser og artikler om helsekost, men mange av dem forvirrer mer enn de opplyser. Jeg har også lest om betakaroten/røyking, samt uenighetene rundt konklusjonene i undersøkelsen, derfor velger jeg å holde meg unna kjemisk framstilt betakaroten. De jeg bruker inneholder også vitamin C, E og B6, Lycopen, sink og selen. Endret 9. august 2009 av Bodillen
Lissi Skrevet 9. august 2009 Forfatter #35 Skrevet 9. august 2009 Jeg synes ihvertfall IKKE du bør sette spørsmålstegn etter et svar fra en person som ikke vet hva Avant Garden er! Da blir det bare for dumt å gi "råd" spør du meg.. Jeg synes fortsatt ikke du tar for mye greier, jeg bare tenker på bedre kombinasjoner og lommeboka di. Ellers synes jeg brennende interesse + utdanning innen hudpleie og ernæring høres ut som en glimrende begynnelse. Bare fortsett å lese deg opp på faget, med kritiske øyne. "Mat og Helse" (bladet altså) er også et must! =) Ja elsker alle sånne blad! Og bare si fra hvis du vil ha (enda flere) tips til litteratur altså! Jeg er en utømmelig kilde! Fortell meg gjerne om to bøker, jeg skal ha en uke ferie så kan lese litt da
MarilynM Skrevet 9. august 2009 #36 Skrevet 9. august 2009 Men er du en korrekt kilde? Kødder du?? Hvordan kan noen være en "korrekt kilde" til litteratur?? Jeg foreslår bøker, ber henne lese med kritiske øyne og så får hun vel selv ta stilling til det som står der. Jeg har ikke skrevet en eneste bok selv, jeg bare videreformidler bøker jeg synes er bra.. Himmel..
Gjest Chiffon Skrevet 9. august 2009 #37 Skrevet 9. august 2009 Kødder du?? Hvordan kan noen være en "korrekt kilde" til litteratur?? Jeg foreslår bøker, ber henne lese med kritiske øyne og så får hun vel selv ta stilling til det som står der. Jeg har ikke skrevet en eneste bok selv, jeg bare videreformidler bøker jeg synes er bra.. Himmel.. Beklager, sånn kan det gå når man leser feil. Jeg leste at du påsto at du var en utømmelig kilde til info, og jeg synes det var litt drøyt. Da beklager jeg!
MarilynM Skrevet 9. august 2009 #38 Skrevet 9. august 2009 To bøker: Kjernesunn Familie (den er min nye bibel!) og Grønn og Skjønn (mer om økologi, hudpleie og forbruk, men den er fantastisk!) Evt "10 år yngre på 10 uker" av Thorbjörg Hafsteinsdottir (mye av den samme filosofien som i Kjernesunn familie.)
MarilynM Skrevet 9. august 2009 #39 Skrevet 9. august 2009 Beklager, sånn kan det gå når man leser feil. Jeg leste at du påsto at du var en utømmelig kilde til info, og jeg synes det var litt drøyt. Da beklager jeg! Du er tilgitt.
Gjest Elfrida Skrevet 9. august 2009 #40 Skrevet 9. august 2009 (endret) Det meste som selges i HELSEKOST-butikkene er organiske forbindelser som kroppen tar opp på lik linje med mat. Det ER mat.Nei, det er ikke mat. Stoffene er tatt ut av sin naturlig sammenheng i maten. Hvorfor ta blåbærpiller når skogen er full av modne bær, og frosne kan fås til en overkommelig pris året rundt? Jeg har aldri tatt mulitvitaminer eller andre kosttilskudd som en vane, og har aldri hatt vitaminmangel, jernmangel eller andre mangler. Jeg spiser ikke supersunt, men variert og med mye grønnsaker. Det tror jeg er mer enn nok. Endret 9. august 2009 av Elfrida
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå