Gå til innhold

Kan man ta for mye helsekost?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en helsekost, og føler jeg må prøve ut mest mulig!

Jeg lurer på om det kan være farlig å ta for mye helsekost?

Kan nyrer og lever få problemer med dette?

Jeg tar pr i dag: b-vitamin, b12, betakaroten, magnesium, jern, avant garden, blåbær, olivenblad, probiotika, og noen slankepiller. Noen ganger litt flytende multi.

I tillegg: levaxin og p-piller.

Jeg har jernmangel og b12 mangel, påvisst via blodprøver.

Kan jeg ta skade av å kjøre i meg alt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du... jeg har akkurat lest en artikkel om dette tema, jeg skal se om jeg finner den igjen.

For mye kosttilskudd kan bl.a medføre en stor belastning på nyrer.

Skrevet

Er du ikke riktig klok!

Det du putter i deg er direkte helseskadelig!

Enig med den over, har også lest omdet.

Har du jernmangel fikk du vel beskjed av legen din om å ta jern, hvis ikke skal du IKKE ta det.

Som flere leger ha sagt: Det er forløpig ikke bevist at alt det kosttilskuddet hjelper.

Spis mat, frukt og grønt.

Skrevet
Ja, det kan du... jeg har akkurat lest en artikkel om dette tema, jeg skal se om jeg finner den igjen.

For mye kosttilskudd kan bl.a medføre en stor belastning på nyrer.

Det hadde vært kjempefint :)

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har vondt bak i ryggen.. på ene sida.

Skrevet
Er du ikke riktig klok!

Det du putter i deg er direkte helseskadelig!

Enig med den over, har også lest omdet.

Har du jernmangel fikk du vel beskjed av legen din om å ta jern, hvis ikke skal du IKKE ta det.

Som flere leger ha sagt: Det er forløpig ikke bevist at alt det kosttilskuddet hjelper.

Spis mat, frukt og grønt.

Spiser mat, frukt og grønt ;) Ganske bra kosthold egentlig.

Jeg har fått beskjed om å ta jern. Mistet mye blod. b12 må jeg jo også ta.

Leger sier ofte at at helsekost ikke er bra for å selge legemidler, men føler selv at dette kanskje har tatt litt av, da jeg ville prøve endel for å gå god for det jeg selger!

Skal bremse ned med en gang!

Skrevet

Jeg glemte omega 3-6-9. Tar det også!

Kan noen som har god peiling på dette fortelle meg hva jeg kan ta uten at det kan skade?

Omega, b12 og jern? Kutte ut resten?

Betakartoen skal jo være ufarlig.

Skrevet

Ja men dette gjelder jo kun Fortodol. Jeg husker det ble fjernet fra hyllene!

Å ta ting som er naturlig i mat kan vel ikke skade?

Mange har jo for lite magnesium og b-vitaminer feks?

Joda, jeg er enig med dere at det kan bli for mye, men man kan jo ha mangelsykdommer.

Legen min som skrev ut b-vitaminer til meg, noen sterke. De har jeg kun tatt sporadisk. Er siste to mnd jeg har prøvd alt mulig rart..

Skrevet

Grusom artikkel. Det de vil frem til er at endel ting kan inneholde ting som er farlig om man har andre skader eller sykdommer. Han hadde jo noe med hjertet. Det er jo heller ingen unnskyldning, men da er man sikkert mer utsatt.

Å kombinere helsekost med legemidler er jo noe alle gjør, og det som er fakta er at man ikke har nok kunnskap om hvordan det virker på kroppen.

Vitaepro, selger som hakkamøkk! Vi har det ikke. Men det er ikke forsket på hvordan dette legemidlet funker, og mest sannsynlig er det pakket på kjøkkenbenken!

Tv-reklame gjør mye!

Gjest Elfrida
Skrevet
Men du sier jo at du spiser sunt, hvorfor spise det som finnes naturlig i mat, i unaturlig form via piller i tillegg?

Man har funnet ut at det finnes noe som heter vitaminer i mat. Og at hvis man spiser denne maten så kan kroppen nyttiggjøre seg vitaminene (og andre stoffer) som er i den. Men at det samme skjer når man lager vitaminene syntetisk og putter det i en pille som man svelger er ikke fullt så sikkert (i hvert fall ikke for alle vitaminene).

Det at du har vondt i nyreområdet kan tyde på at du stresser nyrene, men det kan også være vanlig ryggovndt, det kan jeg ikke si noe om.

Man skulle jo tro at det å ta diverse kosttilskudd uten å overskride anbefalte døgndoser burde være ufarlig - men det kan tenkes at du ved å ta en masse forskjellige ender opp med for store doser av enkelte stoffer.

Skrevet

Ja Elfrida!

Grunnen til at jeg tar endel av dem er jo fordi jeg burde det, og ikke får nok gjennom maten. Men er jo en del som er tull her, feks betakaroten, avantgarden, blåbær, slankepiller, magnesium kanskje.

Men å ta omega, jern, b12, det må jeg jo en stund.

Jeg har prøvd to forskjellige slankepiller også, fordi jeg gjerne ville vite om de har effekt og har vekslet mellom disse. 30 days og slimmax.

Jeg har nå blitt litt redd for at dette ikke er sunt...

Grunnen til at jeg har tatt dette i tillegg til at jeg spiser sunt er fordi jeg har vært så sliten sååå lenge, og tenkte ei stund at dette er toppers, nå blir jeg full av antioksidanter og såå frisk så...

Skrevet
Ja men dette gjelder jo kun Fortodol. Jeg husker det ble fjernet fra hyllene!

Mange har jo for lite magnesium og b-vitaminer feks?

Joda, jeg er enig med dere at det kan bli for mye, men man kan jo ha mangelsykdommer.

Legen min som skrev ut b-vitaminer til meg, noen sterke. De har jeg kun tatt sporadisk. Er siste to mnd jeg har prøvd alt mulig rart..

Nei, dette dreier seg ikke bare om Fortodol, dette dreier seg om ett eksempel på kosttilskudd som ikke har en fullstendig innholdsdeklarasjon, og som i kombinasjon med andre midler gir en annen virkning enn forutsett.

Det finnes hundervis av slike tilfeller, heldigvis er ikke alle like ekstreme.

Jeg tar kosttilskudd selv, så jeg er ikke motstander av supplering, men det er den ukritiske bruken du (og mange fler) har som jeg er veldig skeptisk til.

Man tar ikke kosttilskudd i tilfelle man har mangelsykdommer... eller som forebyggende tiltak.

Man tar kosttilskudd FORDI man har en mangel.

Det eneste kosttilskuddet som anbefales til alle, uansett helsetilstand, er tran.

Alt annet er virkningsløst hvis man ikke har en mangel, og i verste fall skadelig hvis man får for mye av det.

Skrevet
Leger sier ofte at at helsekost ikke er bra for å selge legemidler

:klaske:

Leger sier ofte at helsekost ikke er bra pga folk som deg som er helt hysteriske og ødelegger helsa si med det.

Og du har jo allerede blitt rådet til å ta jern, sant?

Alt tyder på at du ikke aner hvordan disse stoffene fungerer en gang, noe som er rimelig uansvarlig når du skal selge dem. Du lurer på om slankemidler ikke er så sunt!?!

Skrevet

<Jeg tar pr i dag: b-vitamin, b12, betakaroten, magnesium, jern, avant garden, blåbær, olivenblad, probiotika, og noen slankepiller. Noen ganger litt flytende multi.>

Hei! Jeg jobber også i bransjen og jeg tar følgende hver morgen: Multivitamin, Betakaroten, Omega 3-6-9 (Livets olje), Femal (mot pollenallergi, så kun i sesongen), og Probiotika.

Tar b-stress (for søvnen) og magnesium (Jeg hikker) på kvelden.

I perioder med mye sykdom rundt meg tar jeg Avant Garden, og så har jeg ingefær, fenu-max, og gurkemeie i medisinskapet.

Jeg ville anbefalt deg å starte med et Multi-tilskudd (Mivi Total (har ikke jern, ta jern i tillegg TIL DU HAR FÅTT OPP LAGRENE) eller Bio-Balance med jern) istedet for alle enkelt-tilskuddene: Da kan du kutte ut jern, magnesium, b-vitaminene ihvertfall. :)

Olivenblad er vel mer interessant hvis du sliter med infeksjoner/sopp?

Probiotika er fint Uansett.

Betakaroten, Blåbær og Avant Garden er alle anti-oksidant tilskudd, og selv om det er supert med anti-oksidanter bør du først og fremst spise økologisk frukt og grønnsaker, og kutte ut hvertfall 1 av dem. (Blåbær-tilskuddet til Sunkost, som jeg gjetter er det du tar, er dårlig sammesatt og bortkasta penger)

Slankepillene betyr for meg en av to ting:

1. Du kaster bort tid og penger, fordi du ikke trenger dem uansett, (skaff deg noen å snakke med, og jobb med selvtilliten) :klemmer:

2. Du er overvektig, og bør derfor FØRST OG FREMST konsentrere deg om å få kostholdet på plass. Jeg anbefaler boka "Kjernesunn familie" av Ninka Bernadette-Mauritsson (det gjør jeg vel egentlig til alle uansett) ;)

Husk at det er en grunn til at det heter kostTILSKUDD, det er viktigst å ha en solid grunnmur ved et sunt kosthold og nok aktivitet, og SUPPLERE med kostTILSKUDD. :jepp:

Når dette er sagt, er det ikke FARLIG å ta de tilskuddene du tar, hvis du spiser bra. Lever-greiene gjalt Fortodol (som nevnt over), og du overbelaster ikke kroppen. (Selv om du muligens piner lommeboka di) ;) I USA bl.a. har de vannvittig mye høyere grenser på vitaminer og mineraler. Forhåpentligvis kommer Norge etter engang.. :filer:

Knut Flytlies bok "Vitaminrevolusjonen" gir et brukbart inntrykk av ODI (Optimalt Daglig Inntak, hva vi bør ha for å fungere opptimalt) som er noe helt annet enn Norske myndigheters ADI (Anbefalt Daglig Inntak, hva vi må ha for å unngå mangelsykdommer)

Lykke til!

Skrevet

Må også føye til at jeg synes det er skremmende hvor mange av mine kolleger som ikke aner hva de selger, da det er crucial (finner ikke noe passende ord på norsk) at vi kan veilede kundene i denne jungelen. :nei:

Tydelig at det trengs mer kurs, det er ikke som å jobbe i dagligvare eller på HM, vi kan faktisk risikere at folk blir syke hvis vi gir dårlige råd, ikke at de bare ender opp med en ukledelig topp. :tristbla:

Jeg personlig ville aldri finne på å selge noe jeg ikke kan stå for 100% (kan selvsagt ikke nekte folk å kjøpe ting hvis de slenger noe på disken, men spør de meg, så sier jeg det jeg mener). Allikevel er jeg en av de beste selgerene i kjeden, fordi kundene skjønner at de kan stole på at jeg vet hva jeg snakker om og ikke prøver å lure dem. :)

Men så elsker jeg jobben min og er lidenskapelig opptatt av dette. :)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg tar mivi total. Men da tar jo du omtrent det samme som meg. Bare utenom slankepillene.

Jeg tar dem fordi jeg ville se om det har noen funksjon. Er ikke særlig overvektig, 5 kg for mye kanskje.

Olivenblad tar jeg fordi jeg har slitt med langvarig stress og tendenser til ME, samt at jeg har vært muggsoppforgiftet. Probiotika tar jeg bare innimellom. Dette er jo gode bakterier, og fint for meg å ta siden jeg ikke er glad i melkeprodukter.

Jeg ser noen reagerer på disse slankepillene, jeg kunne jo ikke ha solgt dette i det hele tatt om jeg skulle hatt en forutintatt holdning om at dette ikke fungerer, er jo derfor jeg prøver det ut.

Men jeg sier også rett ut til kundene at jeg ikke vet om det fungerer og anbefaler dem å spise sunt å trene. Men kundene vil jo ha dette. Noen sier jo at det fungerer også!

Avantgarden tar jeg fordi jeg ønsker å holde svineinfluensaen unna til jeg har vært på ferie :ler:

Har hørt bare positive ting om den!

Mange skeptikere her, men skal jeg jobbe med dette må jeg jo tro på det!

Men jeg skjønner at sammensetningen av dette er viktig og at jeg kanskje har blitt litt revet med i prosessen med ny jobb :)

Skrevet

Lissi: Er du leder av en helsekostbutikk uten å ha kunnskaper om det? Skremmende.

Skrevet
Lissi: Er du leder av en helsekostbutikk uten å ha kunnskaper om det? Skremmende.

Jeg jobber med det administrative i halv stilling. Det er det som er jobben, men

takk for hjelpa! :)

Skrevet

Men et lite tillleggspørsmål?

HVEM har kunnskap om dette da? Hvem vet hvordan dette påvirker kroppen? Hvorfor er det så mye diskutert? Hvorfor krangler leger og helsekostguruer om dette? Hvor finner man dokumentasjon på dette? Det finner man ikke. Bare på enkelte produkter.

Vet du om slankepiller funker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...