Gå til innhold

Fotgjengerfelt

generalen

Anbefalte innlegg

Det er en tendens noen har, som jeg mener av noe av det mest uforsvarlige man kan finne på i traffikken.

Det er å spasere rett ut i veien, og krysse den, og regne med at biler skal stoppe for deg. Den typiske Oslomannen som krysser uten å se seg for en gang gidder jeg ikke kommentere...

Men dere jeg snakker om virker som om dere ved magi kan få alle biler til å stoppe foran dere ved å gå ut i veien. Ja, bilførerne har vikeplikt. Og ja, man må være oppmerksom nok i trafikken til å se fotgjengere. Men alle bilister er desverre ikke like oppmerksomme, og selv den beste sjåfør kan bli distrahert et lite sekund og unngå å se en fotgjenger midt i veien. Jeg blir bare sittende å måpe når jeg gang på gang observerer kone med barn, unger på sykkeltur, og mannen med telefonen mot øret, som holder på slik.

Noen vil kanskje si at det tar for lang tid for bilister å stoppe når dem ser at du står i veikanten og vil over, men når ble 20 sekunder viktigere en livet ditt, og helt sikkert bilførerens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

[...] Men alle bilister er desverre ikke like oppmerksomme, og selv den beste sjåfør kan bli distrahert et lite sekund og unngå å se en fotgjenger midt i veien. [...]

Egentlig ikke så mye å bekymre seg over. Man oppdager dem jo når nesa er smurt utover halve frontruta... :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tendens noen har, som jeg mener av noe av det mest uforsvarlige man kan finne på i traffikken.

Det er å spasere rett ut i veien, og krysse den, og regne med at biler skal stoppe for deg. Den typiske Oslomannen som krysser uten å se seg for en gang gidder jeg ikke kommentere...

Jeg må si at jeg ble kjempesjokkert første gang jeg skulle komme meg rundt i Oslo sentrum til fots. Bilene stopper jo ikke!

Jeg kommer fra en ganske stor by, og der venter jeg til bilene har stoppet før man går over feltet men i Oslo stopper de ikke. Min opplevelse var at bilene ikke stoppet før man tok noen skritt ut i feltet.. Fryktelig ekkelt.

Så jeg tror dette har mer med bilførerene i Oslo enn fotgjengerene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fotgjenger har man plikt til å gi bilistene tegn til at man skal over. Svigermor kjørte på ei jente som løp rett ut i veien over et fotgjengerfelt. Politiet ble involvert, men svigermor beholdt sertifikat og fikk kjøre videre da jentungen skulle gitt klarere tegn på å ville over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha sett gamle damer og små barn stå leeeenge å vente ved fotgjengerfeltet, uten å ha noe annet logisk sted å skulle en nettop over, uten at en eneste bil stopper før jeg kommer og går tre skritt ut i gata og stirrer bestemt på bilisten...

så er jeg nok ikke av de som står pliktskyldig ved fortauskanten og venter til en eller annen bil forbarmer seg over meg og stopper.

Jeg er meg alltid for, og uten å gi noe tegn, så er det vel heller sjelden noe tvil om hvor jeg har tenkt meg. Er det biler jeg ser ikke kommer til å stoppe, så går jeg kun så langt ut at jeg ikke risikerer å bli kjørt på om ikke personen ønsker å svinge innom meg, ser jeg at det er folk som faktisk følger med i trafikken, går jeg sakte og holder kontakt med bilen, nikker pent når vedkommende stopper og fortsetter å gå .

det kan nok for mange virke som jeg bare går, men jeg gjør faktisk ikke det. Det har nok skremt en og annen bilist også, fordi di ikke følger med og føler ingen av oss har kontroll, men så lenge di ihvertfall kjører rett frem og ikke sikk-sakk, så har jeg kontrollen over hvor jeg befinner meg iforhold til bilen.

om noen synes jeg er en mare for dem der de kjører, vel dem om det. Jeg skjønner ikke hvorfor deres tid skal være viktigere en min, og dermed går jeg når jeg trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sant å si en av de som bare går rett over fotgjengerfelt. Joda, jeg ser meg alltid for og opptrer tydelig så det ikke er noen tvil om hvor jeg har tenkt meg. Men bilister stopper jo ikke.

Regelen min er ganske enkel: Så sant jeg vurderer at de har tid til å stoppe så går jeg, selv om det blir en ubehagelig oppbremsing for dem. Vikeplikt er vikeplikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chiffon
Som fotgjenger har man plikt til å gi bilistene tegn til at man skal over. Svigermor kjørte på ei jente som løp rett ut i veien over et fotgjengerfelt. Politiet ble involvert, men svigermor beholdt sertifikat og fikk kjøre videre da jentungen skulle gitt klarere tegn på å ville over.

Mye tegn trenger du da? Står folk med nesa vent mot veien og en fot utenfor fortauskanten burde det være tegn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den typen som vandrer ut i fortgjengerfeltet, som folk irriterer seg over. ;) Billistene skal stoppe, de har vikeplikt. Er bilen like ved, og jeg ikke ser ut til at jeg skal ut i veien, så hopper jeg selvfølgelig ikke ut rett foran bilen, det er bare i de tilfellene hvor bilførereren har mulighet til å stoppe. Ser jeg det kommer en bil borti gaten, og at vi vil møtes i fortgjengerfeltet så går jeg.

Kjører en del bil selv, og stopper alltid for fotgjengere. Ser jeg at det er folk som kan hoppe uti, så tar jeg det litt roligere der og da, i tilfelle de gjør det. Det er jeg som har vikeplikt, og jeg som skal stoppe. Synes det er irriterende med de som står og venter, og som helst vil at du skal stoppe helt før feltet selv om du har sett de de siste 500 meterne, og du bremser ned for å vise at nå kan du gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tegn trenger du da? Står folk med nesa vent mot veien og en fot utenfor fortauskanten burde det være tegn nok.

Er ikke det å gi tegn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er irriterende med de som står og venter, og som helst vil at du skal stoppe helt før feltet selv om du har sett de de siste 500 meterne, og du bremser ned for å vise at nå kan du gå.

Er veldig vanskelig å bedømme farten og intensjonen på en bil som kommer imot. Hvis det skjer ofte at forgjengere nøler når du nærmer deg, gir du for utydelige signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går over veien ved den nye "rundkjøringen" på Carl Berner hver ettermiddag. Det faller inn under definisjonen risikosport. Der er det ikke en kjeft som stopper for deg før du omtrent står med knærne godt planta i støtfangeren.

Ellers så er det slik det sies her, i Oslo må man gå tre skritt ut i feltet og sette øynene i bilføreren. Ellers blir man bare stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jenta løp sidelengs med beina på fortauet ut i veien hun da?

Jenta løp rett ut i feltet. Uten å se seg for. Og fotgjengerfeltet var uoversiktelig. Er du uenig med politiet i avgjørelsen, så får du heller ta det opp med de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor deres tid skal være viktigere en min, og dermed går jeg når jeg trenger det.

Slik jeg legger frem problemstillingen er ingens tid viktigere enn annens. Det er snakk om uoppmerksomme bilister og risikoen det innebærer å spasere rett ut i veien uten å se at bilen har gitt tegn til at han har sett deg.

Regelen min er ganske enkel: Så sant jeg vurderer at de har tid til å stoppe så går jeg, selv om det blir en ubehagelig oppbremsing for dem. Vikeplikt er vikeplikt...

Hvis du vurderer bilens fart og avstand til å være så marginal at den må bråbremse, så går du rett ut foran den? Det var da veldig hensynsfullt... Og ikke minst farlig. Men du vet vel at det er deg det går utover om sjåføren beklageligvis ser bort et sekund, og en ubehagelig oppbremsing blir en ubehagelig slutt på livet, fordi du skulle være så ubehagelig bastant i det du krysser fotgjengerfeltet...

Jeg er av den typen som vandrer ut i fortgjengerfeltet, som folk irriterer seg over. ;) Billistene skal stoppe, de har vikeplikt.

Som sagt, jeg er fullstendig klar over at biler har vikeplikt for fotgjengere og alt det der. Det jeg prøver å si er at slik risikosport som du bedriver er livsfarlig! Er livet ditt mindre verdt enn retten til å tviholde på vikeplikten din?

Endret av generalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer bilens fart og avstand til å være så marginal at den må bråbremse, så går du rett ut foran den? Det var da veldig hensynsfullt... Og ikke minst farlig. Men du vet vel at det er deg det går utover om sjåføren beklageligvis ser bort et sekund, og en ubehagelig oppbremsing blir en ubehagelig slutt på livet, fordi du skulle være så ubehagelig bastant i det du krysser fotgjengerfeltet...

Jeg driter jo i hvorvidt en bilfører syns det er hensynsfullt å måtte overholde vikeplikten sin...?

Hva var det denne debatten handlet om nå igjen? Å ja, fotgjengerfelt, var det visst. Du vet, den delen av veiene der bilene har vikeplikt så fotgjengerne kan krysse veien, fortrinnsvis uten å bli påkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter jo i hvorvidt en bilfører syns det er hensynsfullt å måtte overholde vikeplikten sin...?

Hva var det denne debatten handlet om nå igjen? Å ja, fotgjengerfelt, var det visst. Du vet, den delen av veiene der bilene har vikeplikt så fotgjengerne kan krysse veien, fortrinnsvis uten å bli påkjørt.

Hmm... Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det for deg, du ser ikke ut til å forstå hva jeg mener. Jeg har enda ikke skrevet noe om hensynsløse bilførere. Jeg sier at alle bilførere kan gjøre feil, eller bli distrahert et sekund, som kan medføre stygge ulykker der du krysser et fotgjengerfelt, rett foran biler i høy hastighet, i trass.

Her er det ikke snakk om å overholde vikeplikten sin eller ikke. I hvertfall ikke bevisst. Om du blar opp noen hakk så ser du at jeg startet tråden selv og vet godt hva emnet er. Debatt er det vel heller du som har lagd. Jeg har også skrevet et par ganger nå at jeg er fullstendig klar over regler og bruksområder for et fotgjengerfelt. Hvorfor er du så spydig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er veldig vanskelig å bedømme farten og intensjonen på en bil som kommer imot. Hvis det skjer ofte at forgjengere nøler når du nærmer deg, gir du for utydelige signaler.

Det skjer ikke ofte, men det skjer. Det skjer også at jeg stopper helt, fotgjengeren bare står der og ser dumt på meg, og når jeg har kjørt forbi, da går de over. Eller at de ikke har gått over da heller, de bare står og ser ut som de skal over fotgjengerfeltet for morro skyld.

Så nå ser jeg an personen og, er det en person som står ved en fotgjengerovergang som prøver å få øyekontakt med meg, men som ikke går før jeg har stoppet helt, så stopper jeg helt. For da tenker jeg at de kan være redde for å gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg er fullstendig klar over at biler har vikeplikt for fotgjengere og alt det der. Det jeg prøver å si er at slik risikosport som du bedriver er livsfarlig! Er livet ditt mindre verdt enn retten til å tviholde på vikeplikten din?

Men så sa jeg også at jeg ikke er en av de som bråsnur, fra å gå i en annen retning til plutsselig å hoppe ut i veibanen. Like ved der jeg vokste opp hadde vi en fotgjengerovergang rett ved en sti imellom noen busker, hver gang jeg kom ut fra de buskene stoppet jeg selvfølgelig, fordi ingen sjåfør ville klart å få med seg at en person plutselig hopper ut derfra og ut i veien om de er rett ved.

Men jeg bremser alltid ned i forkant av denne overgangen, fordi jeg vet at det kan komme folk veldig plutselig.

Fotgjengeroverganger er godt merket med både striper og skilt, så det burde ikke komme som en overraskelse at det faktisk kan komme folk over veien akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg legger frem problemstillingen er ingens tid viktigere enn annens. Det er snakk om uoppmerksomme bilister og risikoen det innebærer å spasere rett ut i veien uten å se at bilen har gitt tegn til at han har sett deg.

Det er greit, men som du utifra denne tråden ser, så er det å skulle vente til biler stopper av seg selv, ihvertfall her i oslo, noe som vil bety at jeg må stå å vente i en evighet før en bilfører gidder ta seg tid til å stoppe, ergo; bilistenes tid er visst viktigere en min.

Når man da VET, som hverdagsfotgjenger som går stort sett overalt i oslo, at bilene ikke stopper om man ikke pusher dem til det, så lærer man seg å pushe.

Men, jeg er også av dem som mener å ha kontroll, selv om ikke alle bilførere nok føler det slik. Jeg går, men jeg går ikke uten å være oppmerksom på bilistene som kommer.

Fotgjengeroverganger er godt merket med både striper og skilt, så det burde ikke komme som en overraskelse at det faktisk kan komme folk over veien akkurat der.

nemlig. Bilister kan klage på fotgjengere som bare går, og hadde det bare vært de som brått og uventet hopper sidelengs ut i veien for å krysse, så hadde jeg skjønt det. Men når man går resolutt mot ett fotgjengerfelt, som er åpent og ikke vanskelig å se, godt skiltet og klare striper i veien.... så har jeg liten forståelse for at det skal være så forbaska vanskelig å bremse litt ned når man ser det kommer fotgjengerfelt der det er mennesker i nærheten av det.

Jeg har da ikke lappen,s å jeg er sikkert skikkelig naiv, men jeg har alltid trodd at det å følge med på skilter langs veien, være oppmerksom og bremse ned ved fotgjengerfelt og andre skiltinger som varsler om mulige hindre i veibanen, er noe man må igjennom før man får lappen. Der har jeg tydeligvis tatt feil, for det er visst mer en man kan forlange av den gjengse bilfører.

Nå vil jeg få si det, at så lenge man går med selvsikkerhet og en klar mine om hva man vil, så stopper faktisk ganske mange. Men det er jo fordi de SER at man ikke kommer til å stoppe uten å bli tvunget til det. Jeg takker alltid, dersom jeg ikke ser at det allerede har stått folk ved fotgjengerfeltet og ventet en stund før jeg kommer. Da bare går jeg, uten en takk og uten ett blikk. Uhøflig av bilister å la gamle mennesker og barn stå å vente en liten evighet bare fordi de skal komme ett sekund fortere frem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Men selv om fotgjengerfelt er godt merket kan de være like lett å overse som en person midt i veien, spesielt i hastigheter rundt 50-60 og hvis du er utenbys fra og ikke vet om fotgjengerfeltet rundt svingen.

Det er greit, men som du utifra denne tråden ser, så er det å skulle vente til biler stopper av seg selv, ihvertfall her i oslo, noe som vil bety at jeg må stå å vente i en evighet før en bilfører gidder ta seg tid til å stoppe, ergo; bilistenes tid er visst viktigere en min.

Når man da VET, som hverdagsfotgjenger som går stort sett overalt i oslo, at bilene ikke stopper om man ikke pusher dem til det, så lærer man seg å pushe.

Hvordan det er å være fotgjenger i Oslo har jeg liten erfaring med, selvom jeg bor i sentrum sykler jeg bestandig. De få gangene jeg krysser veien til fots i hegdehaugsveien har jeg derimot ingen problemer med biler som bare kjører. Men det er snakk om lave hastigheter og oversiktelig vei, så jeg skal ikke være påståelig heller.

Som bilfører forventes det av deg å være uhyre oppmerksom på alt mulig, ja. Selv en lekeball som ligger på fortauet skal vekke oppsikten din. Jeg sier bare at det kan forekomme at bilister ikke har sett deg eller fotgjengerfeltet, alle kan gjøre feil, og da er det lett å angre på at du gikk rett ut i veien foran bilen.

Det er flere som svarer i tråden her som sier de har full kontroll, i hvertfall bedre kontroll enn hva jeg skulle forvente av disse stunt-fotgjengerne jeg prater om. Og da passer dere forsåvidt ikke inn i den kategorien jeg snakker om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...