Gå til innhold

Fotgjengerfelt


generalen

Anbefalte innlegg

Det er flere som svarer i tråden her som sier de har full kontroll, i hvertfall bedre kontroll enn hva jeg skulle forvente av disse stunt-fotgjengerne jeg prater om. Og da passer dere forsåvidt ikke inn i den kategorien jeg snakker om :)

jeg passer nok ikke inn i noen stunt-fotgjengere, og vet hvem du sikter til (har vært en i mine yngre dager, før jeg flyttet til oslo... )

men jeg er også sikker på at for mange bilister, oppfatter de meg som en av dem, til tider. For selv om jeg har kontroll, så betyr ikke det at det føles slik av en uoppmerksom bilist som plutselig bråstopper i skrekk fordi de litt sent oppdager at jeg er på vei ut i veibanen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chiffon
Jenta løp rett ut i feltet. Uten å se seg for. Og fotgjengerfeltet var uoversiktelig. Er du uenig med politiet i avgjørelsen, så får du heller ta det opp med de...

Oj, furten?! Nei, bare var nysgjerrig på hva du mente med tegn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer bilens fart og avstand til å være så marginal at den må bråbremse, så går du rett ut foran den? Det var da veldig hensynsfullt... Og ikke minst farlig. Men du vet vel at det er deg det går utover om sjåføren beklageligvis ser bort et sekund, og en ubehagelig oppbremsing blir en ubehagelig slutt på livet, fordi du skulle være så ubehagelig bastant i det du krysser fotgjengerfeltet...

Jeg driter jo i hvorvidt en bilfører syns det er hensynsfullt å måtte overholde vikeplikten sin...?

Hva var det denne debatten handlet om nå igjen? Å ja, fotgjengerfelt, var det visst. Du vet, den delen av veiene der bilene har vikeplikt så fotgjengerne kan krysse veien, fortrinnsvis uten å bli påkjørt.

Hmm... Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det for deg, du ser ikke ut til å forstå hva jeg mener. Jeg har enda ikke skrevet noe om hensynsløse bilførere. Jeg sier at alle bilførere kan gjøre feil, eller bli distrahert et sekund, som kan medføre stygge ulykker der du krysser et fotgjengerfelt, rett foran biler i høy hastighet, i trass.

Her er det ikke snakk om å overholde vikeplikten sin eller ikke. I hvertfall ikke bevisst. Om du blar opp noen hakk så ser du at jeg startet tråden selv og vet godt hva emnet er. Debatt er det vel heller du som har lagd. Jeg har også skrevet et par ganger nå at jeg er fullstendig klar over regler og bruksområder for et fotgjengerfelt. Hvorfor er du så spydig?

Jeg skjønner at du ikke snakker om hensynsløse bilførere, men du omtalte MEG som hensynsløs (hvilket bruk av ordet hensynsfull i ironisk betydning antakelig betyr?) fordi jeg går ut i fotgjengerfeltet selv om bilen da får en ubehagelig oppbremsning. Dermed svarte jeg at jeg ikke bryr meg om hvorvidt bilene finner meg hensynsfull eller ikke når de må stoppe for meg, fordi de etter min mening må forstå at en fotgjenger som går mot et fotgjengerfelt kan tenkes å ville krysse veien. Når det er sagt så viser jeg tydelig med kroppsspråk at jeg har tenkt meg over. Og jeg foretar alltid en vurdering av hvorvidt det er trygt å gå, og da står jeg og ser ut som jeg er på vei ut i veien mens jeg tenker meg om. Så opptredenen min er nok ikke så ekstrem som du kan ha fått inntrykk av. :)

Jeg skjønner at du ikke mener jeg skal stoppe for bilene av hensyn til bilene, men av hensyn til min egen sikkerhet. Jeg forstår at det er det debatten dreier seg om fra din side.

Og jeg er i en ideell verden enig med deg. Problemet er bare at dersom jeg stiller meg opp for å vente på at bilene skal stoppe, så kommer jeg rett og slett aldri over veien. Bilister har generelt sett ikke spesielt stor respekt for vikeplikten de har i fotgjengerfelt.

Og så skrev jeg egentlig det innlegget med et glimt i øyet, men glemte at intensjonen bak jo ikke vises på et forum :sjenert: Så jeg skjønner at det virket spydig selv om det ikke var ment sånn. Beklager, det var ikke meningen å forsure miljøet i tråden din. Men nå håper jeg å ha avsuret det igjen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er brudd på vikeplikt ved fotgjengerfelt såpass farlig, at dette bør bli en litt opprioritert oppgave for UP. Husk at dette er en av de få tingene som garantert ville gjøre at du røk på oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både kjører og går i Oslo, og som sjåfør syns jeg det er vanskelig å bedømme om folk skal over veien eller ikke. Dersom fotgjengere sluttet å stoppe for å skravle rett foran fotgjengerfelt, ville det vært enklere for oss bilister å bedømme om folk skal over veien eller ikke.

Når jeg er fotgjenger og skal over veien i et ikke lysregulert fotgjengerfelt, gir jeg tydelig tegn på at jeg skal over veien. Jeg strekker hånda ut foran meg samtidig med at jeg følger med trafikken. For jeg gidder ikke å bli påkjørt bare fordi jeg skal hevde min rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser titt og ofte folk som går rett ut i veien, uten å se seg for så biler må bråstoppe for å ikkje kjøre de ned. Eller som står ved fotovergang og kakler med andre folk før de plutselig går ut i veien for da skal de krysse. Det er enkelte som er såpass tette i nøtta at de går ut i veien, bråstopper midt i veien og bare ser på bilene som kommer nærmere usikker på om de vil stoppe, i stede for å bare fortsette gå og komme seg over før bilen overhodet er komt bort til fotovergangen. Men de største premie-idiotene er faktisk folk med barnevogner, som omtrent vipper vogna ut i veien før de ser seg for. Accident waiting to happen. Bilister kan ikkje akkurat forutse ka folk kommer til å gjøre heller "/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at du ikke snakker om hensynsløse bilførere, men du omtalte MEG som hensynsløs (hvilket bruk av ordet hensynsfull i ironisk betydning antakelig betyr?) fordi jeg går ut i fotgjengerfeltet selv om bilen da får en ubehagelig oppbremsning. Dermed svarte jeg at jeg ikke bryr meg om hvorvidt bilene finner meg hensynsfull eller ikke når de må stoppe for meg, fordi de etter min mening må forstå at en fotgjenger som går mot et fotgjengerfelt kan tenkes å ville krysse veien. Når det er sagt så viser jeg tydelig med kroppsspråk at jeg har tenkt meg over. Og jeg foretar alltid en vurdering av hvorvidt det er trygt å gå, og da står jeg og ser ut som jeg er på vei ut i veien mens jeg tenker meg om. Så opptredenen min er nok ikke så ekstrem som du kan ha fått inntrykk av. :)

Jeg skjønner at du ikke mener jeg skal stoppe for bilene av hensyn til bilene, men av hensyn til min egen sikkerhet. Jeg forstår at det er det debatten dreier seg om fra din side.

Og jeg er i en ideell verden enig med deg. Problemet er bare at dersom jeg stiller meg opp for å vente på at bilene skal stoppe, så kommer jeg rett og slett aldri over veien. Bilister har generelt sett ikke spesielt stor respekt for vikeplikten de har i fotgjengerfelt.

Og så skrev jeg egentlig det innlegget med et glimt i øyet, men glemte at intensjonen bak jo ikke vises på et forum :sjenert: Så jeg skjønner at det virket spydig selv om det ikke var ment sånn. Beklager, det var ikke meningen å forsure miljøet i tråden din. Men nå håper jeg å ha avsuret det igjen :jepp:

Da er vi enige da ;)

Ser titt og ofte folk som går rett ut i veien, uten å se seg for så biler må bråstoppe for å ikkje kjøre de ned. Eller som står ved fotovergang og kakler med andre folk før de plutselig går ut i veien for da skal de krysse. Det er enkelte som er såpass tette i nøtta at de går ut i veien, bråstopper midt i veien og bare ser på bilene som kommer nærmere usikker på om de vil stoppe, i stede for å bare fortsette gå og komme seg over før bilen overhodet er komt bort til fotovergangen. Men de største premie-idiotene er faktisk folk med barnevogner, som omtrent vipper vogna ut i veien før de ser seg for. Accident waiting to happen. Bilister kan ikkje akkurat forutse ka folk kommer til å gjøre heller "/

Du fikk sagt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i bunn og grunn kan vi oppsumere med at: Fotgjengere i Oslo går ut i veien før bilene stopper fordi bilene ikke stopper før de har gått ut i veien..

Det virker ganske skummelt å bo i hovedstaden :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supermimz

Når jeg tok serfikat så fikk jeg høre at når man kjører i nærheten av et fotgjenger felt, så passer man på. Man skal ikke bli distrahert. Man MÅ huske at det finnest blindsoner og at folk kan finne på å hoppe ut i veien. Folk kan snuble og falle i veien. Barn kan finne på å løpe ut i veien.

Kjøringen jeg ser i oslo er grusom, men ikke værre enn det jeg har sett i england og irland, hvor de gasset på om noen skulle over veien.

Når jeg kjører, så sakker jeg ned farten når jeg ser mennesker krysse veien,gir de tiden de trenger til å gå over, slik at jeg faktisk slipper å bråbremse og gire ned..

Endret av Supermimz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg er tydeligvis en av disse gærningene som tilsynelatende går rett ut i veien.

Før jeg går ut ser jeg meg nøye mot venstre. Rett før jeg går ut i veien kaster jeg et blikk mot høyre. Kjører det en bil over veien fra høyre akkurat i det jeg skal over er det jo greit, den vil være forbi før jeg kommer halvveis over veien. De aller flest vil rekke å stoppe eller kjøre over (ved behov stopper jeg gjerne midt i veien for å slippe biler som ikke rekker å stoppe forbi!), problem løst.

Det verste er vel bilister som kommer fra venstre som har god tid til å stoppe, som snur hodet i motsatt vei og nærmest kjører over tærne mine når jeg er halvveis over veien.

Som mange har sagt tidligere må man bare hoppe ut i veien i hovedstaden. Eller i det minste ta et skritt ut. Hvis ikke kan man risikere å bli stående en ettermiddag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tegn trenger du da? Står folk med nesa vent mot veien og en fot utenfor fortauskanten burde det være tegn nok.

Når man skal over veien skal man gjøre følgende:

se til venstre, så til høyre og igjen til venstre. Kommer det bil skal man rekke ut hånded som tegn på at man vil over. At folk bare står ved et fotgjengerfelt er ikke nødvendigvis godt nok, da det er mange som står der og bare prater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen virkelig ille fotgjengeroverganger enkelte steder i Oslo. Det er, som andre også skriver umulig å slippe over på noen annen måte enn å begynne å gå. Ingen bilist vil tydeligvis være den ene som stopper, når alle de foran kjører. Så på ett tidspunkt må man da ta mot til seg og bare gå. Jeg er ganske feig sånn. Prøver å vente til jeg ser en bilist som ser i min retning i hvert fall. Har også opplevd de som sitter i telefonen eller sitter med hodet vendt bakover og prater med barna i baksetet. De ville ikke hatt sjans til å stoppe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd de som sitter i telefonen eller sitter med hodet vendt bakover og prater med barna i baksetet. De ville ikke hatt sjans til å stoppe for meg.

Nettopp... Da regner jeg med du forstår min frustrasjon ovenfor fotgjengere som bare går rett ut i veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp... Da regner jeg med du forstår min frustrasjon ovenfor fotgjengere som bare går rett ut i veien!

Min sympati ligger nok hos fotgjengeren her, og ikke hos mamma med bakoverhodet. Hadde bilister stoppet for fotgjengere på frivillig basis så ville det ikke vært noe problem, men sånn som det er nå så har man ikke noe annet valg enn å begynne å gå uti og håpe på det beste. Man bør selvsagt prøve å speide litt inn i bilene så man ikke går ut foran noen av de verstingbilistene som er nevnt over. Men om fotgjengeren går ut og blir påkjørt av bakovermamma så er det bakovermamma sitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fotgjenger har man plikt til å gi bilistene tegn til at man skal over. Svigermor kjørte på ei jente som løp rett ut i veien over et fotgjengerfelt. Politiet ble involvert, men svigermor beholdt sertifikat og fikk kjøre videre da jentungen skulle gitt klarere tegn på å ville over.

BULLSHIT.

Jeg viste dette til mannen min, han er politi, og forteller at påkjørsel i fotgjenger overgang umiddelbart fører til tap av retten til førerkort i minimum 3uker, til saken da er ferdig behandlet for retten eller en henleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sympati ligger nok hos fotgjengeren her, og ikke hos mamma med bakoverhodet. Hadde bilister stoppet for fotgjengere på frivillig basis så ville det ikke vært noe problem, men sånn som det er nå så har man ikke noe annet valg enn å begynne å gå uti og håpe på det beste. Man bør selvsagt prøve å speide litt inn i bilene så man ikke går ut foran noen av de verstingbilistene som er nevnt over. Men om fotgjengeren går ut og blir påkjørt av bakovermamma så er det bakovermamma sitt ansvar.

Jeg mente så klart ikke at bakovermamma får min sympati om hun skulle kjørt ned noen eller satt andres liv i fare. Men jeg vet at en feiltakelse kan skje, det gjelder både deg og meg, som sjåfør. Og da er det kjipt å "hevde sin rett" som fotgjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

BULLSHIT.

Jeg viste dette til mannen min, han er politi, og forteller at påkjørsel i fotgjenger overgang umiddelbart fører til tap av retten til førerkort i minimum 3uker, til saken da er ferdig behandlet for retten eller en henleggelse.

Helt enig! Kjørende har ubetingen vikeplikt for gående i gangfelt, uavhengig hvor hurtig den gående beveger seg ut i gangfeltet og uavhengig om de har gitt tegn eller ei. Bilisten har plikt til å kunne stoppe selv om en person kommer løpende ut i gangfeltet rett foran bilen. En hver påkjørsel av en gående i gangfelt bør gi straff på linje med uaktsomt drap.

For å øke kravet til aktsomhet hos bilistene, burde vikeplikten utvides til å gjelde syklende i gangfelt, slik at syklende ikke skal måtte bremse for kryssende trafikk når de skal over et gangfelt. Også her burde bilene ha plikt til å kunne stoppe for den syklende uavhengig av sykkelens hastighet.

Det beste hadde kanskje vært å innføre krav om full stopp foran gangfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper ikke ut i feltet før jeg føler at jeg har fått en viss kontakt med bilen. Dvs: Om bilen ikke ser ut til å stoppe (de som kjører fort rett frem uten å sakne farten eller noe når de kommer nært) så går jeg ikke ut i gaten med mindre jeg befinner meg der allerede og må løpe toskete av gårde fordi du bare kjører.

Om bilen ser ut til å ha sett at folk skal over så stopper de som regel og skjønner det. Har ikke hatt så mange problemer på det punktet.

Jeg sykler dog frem og tilbake til jobben min hver dag, stort sett i et sykkeltfelt/sykkelsti som fotgjengere går på og biler parkerer på. Ergo er det vanskelig å følge syklist-reglene.

Om det ikke er plass på sykkelfeltet er jeg nødt til å sykle på fotgjengerfeltet eller bilfeltet. Vet rett og slett ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

Har faktisk fått kommentar for det av en fotgjenger og irritable blikk fra billister pga dette. Som om det er min feil, men jeg skjønner at det er irriterende. Er kjempe lei av alt kaoset. Hjelper ikke å prøve å gjøre noe riktig slik ting er akkurat nå, så jeg må innrømme at jeg begynner å bli kynisk i trafikken.

Og til billister som tror de kan kjøre over meg når jeg sykler over fortauet uten å "gå av sykkeln": DET ER GRØNT "LYS" så DU HAR RØDT LYS.

Altså ikke et vanlig fotgjengerfelt, så da må du vente noen kvartaler til før du prøver deg og da kommer jeg til å renne over deg med sykkelen neste gang du parkerer på sykkelfeltet!

Og til deg som går sakte forran meg i sykkelfeltet og lar være å flytte deg når jeg plinger: Nei, det er du som er i mitt felt og fortauskanten er for kvass til at jeg kan svinge unna deg! Og flytt handleposen din! Hvorfor er du så frekk?

Litt godt å få det ut og kjefte litt ;)

Endret av KatzenThang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til billister som tror de kan kjøre over meg når jeg sykler over fortauet uten å "gå av sykkeln": DET ER GRØNT "LYS" så DU HAR RØDT LYS.

Altså ikke et vanlig fotgjengerfelt, så da må du vente noen kvartaler til før du prøver deg og da kommer jeg til å renne over deg med sykkelen neste gang du parkerer på sykkelfeltet!

Og til deg som går sakte forran meg i sykkelfeltet og lar være å flytte deg når jeg plinger: Nei, det er du som er i mitt felt og fortauskanten er for kvass til at jeg kan svinge unna deg! Og flytt handleposen din! Hvorfor er du så frekk?

Litt godt å få det ut og kjefte litt ;)

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i Oslo som fotgjenger og tok først lappen som 28-åring. Etter at jeg ble bilist, skammer jeg meg litt over hvordan jeg var som fotgjenger. Tenkte at fotgjengerfelt var fotgjengerfelt og at bilene hadde vikeplikt og at det ikke var noe mer å diskutere, men nå forstår jeg at det faktisk ikke er bare-bare å bremse - det tar faktisk tid å bremse - selv en bråstopp kan ikke skje umiddelbart! Kjører ofte i Oslo og kjenner hele tiden på faren for å ta livet av noen. Oslo-folk er generelt ikke flinke til å gi signal om å krysse veien. Jeg er i alle fall blitt en bedre fotgjenger selv, om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...