Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #1 Del Skrevet 2. august 2009 Er helvete et banneord? Hvorfor må det være det? Hvorfor kan man ikke snakke om helvete uten å bli tatt for banning? helvete er jo det motsatte av himmelen, og så vidt jeg vet så står det i bibelen? Husker da søstra mi gikk i første klasse så snakket hun om helvete vet noen venniner. Husker det ble det oppstyret da for lærerene mente hun bannet og lærte de andre å banne. Det sies at kristne ikke skal banne, men hva med å nevne helvete, banner de da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hvit_* Skrevet 2. august 2009 #2 Del Skrevet 2. august 2009 Hm, det der er noe å tenke på! Hvis man snakker om helvete som: dra til helvete og i lignende stygge betydninger er det banning, men hvis det er sånn som de som ikke følger Guds regler havner i helvete f.eks. så synes ikke jeg det er banning, men forklaring. (og jeg vet ikke om det er sånn med Guds regler , bare et eksempel) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #3 Del Skrevet 3. august 2009 Det står ingen steder at kristne ikke skal banne. Det er budet om at "du skal ikke misbruke Herren din Guds navn" som er retningsgivende for kristne. Og helvete er ikke et Gudsnavn, så dermed er det ikke et fy-ord for kristne. Definisjonen som står på Wikipedia (fant ikke leksikon versjonen) er : "Banneord er ord i språket som er brukt til å utrykke sinne eller for å fornærme andre. " Så med den definisjonen så kan helvete brukes som et bannord, men ordet i seg selv er jo ikke et uttrykk for sinn - nødvendigvis. For meg så gjør det meg ingenting om folk sier helvete,faen etc, men uttrykket Herregud kommer for meg innunder det å misbruke Guds navn (misbruke = bruke på en annen måte en ved tiltale/omtale), så da stikker det litt sårt i meg, men folk må jo selv få velge hva slags språk de ønsker å omgi seg med så jeg sier aldri noe............. Hva som da blir banning kommer jo helt an på................ ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 3. august 2009 #4 Del Skrevet 3. august 2009 Kommer an på hva hun mente med helvete, det. Selv bryr jeg meg ikke om det blir brukt som et skjellsord eller ikke. Eneste problement med banning er mennesker som bruker skjellsord i hver eneste setning. Type "faen, jeg er sulten ass. Lurer på hva i helvete jeg skal spise. Det er jo ikke en jævla dritt i kjøleskapet". Det blir unødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå