Gå til innhold

Burde vi ta eksempel fra de muslimske


Gjest Gjest_Else_*

Anbefalte innlegg

At FN er ute og kritiserer er land betyr null og niks, da de uansett ikke får gjort noe som helst med menneskerettighetsbrudd, og det hele blir dermed en symbolsk handling.

Nå må vi skille mellom to ting: FNs medlemsland (som er nærmest alle verdens land, som bestemmer hva FN-systemet skal gjøre) FN-systemets ansatte som kun utfører det verdens land har blitt enige om.

FN har generelt sett ingen juridisk rett til å straffe medlemsland i seg selv, fordi FN er en medlemsorganisasjon, og hvis FN-systemets ansatte begynner å straffe medlemmer vil medlemmene trekke seg fra organisasjonen. Og det vil være enda verre. Hvis sanksjoner iverksettes er det de enkelte andre medlemslandene som bestemmer seg for det. Hvis FN synes handlingslammet er det fordi medlemslandene (dvs de som sitter med makta) ikke blir enige.

Men FN-domstolen og Den internasjonale straffedomstolen har juridisk rett til å dømme brudd på menneskerettigheter. Spesielt sistnevnte, men det er en domstol for individer, ikke stater. Men de går ofte etter statsleder. Som f.eks. toppene fra tidligere Jugoslavia og presidenten av Sudan.

Det at land kritiserers av FN for brudd på menneskerettigheter er basisen for alle de MR-organisasjonene og grasrotsorganisasjonene som presser på egne myndigheter og uavbrutt jobber for en bedre verden. Og det kan få ganske store ringvirkninger. FNs menneskerettighetsorganer setter i så måte en meget høy standard som land måles opp mot. Det må ikke undervurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke slik det fungerer. Arabere har, gjevnt over, et helt annet syn på forhold og ekteskap enn hva vestlige mennesker har. Kjærlighetsekteskap er bare tull, det er faren som skal velge ektefelle for døtrene sine, og det skal helst være en fetter. Kom ikke og si at det har noe som helst med forelskelse å gjøre!

Og utenomekteskapelige graviditeter tolereres svært sjeldent hos majoriteten av muslimer, da de mener at det er å vanære familien osv.

Disse holdningene er jo i ferd med å endre seg drastisk blant de muslimene som har bodd hele livet i Norge og er norske. Så ikke vær så sikker på at dine fordommer er så veldig retningsgivende lenger med hensyn til norske muslimers familieforhold. Og det da med de konsekvensene det har for familiegjenforening basert på kjærlighetsekteskap.

Her er noen eksempler med liberale norske muslimer som burde være kjent for de fleste:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1477363.ece

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article428704.ece

I tillegg har Shakil Rehman gått ut i Morgenbladet og sagt at det muslimske miljøet må ta mer selvkritikk mht til kjønnsmønstre (finner ikke artikkelen på nett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at det ble ett mer nyansert bilde i denne tråden. Gir meg litt håp om at noen faktisk har tro på menneskeheten, utenom om Norge da som er helt perfekt. Selv om jeg ikke forstår at du orker Vampen, det er noen som bare er umulige å forandre samme hvilke argumenter en kommer med. Godt de ikke styrer landet sier bare jeg.

Og så det er sagt er jeg en del av statistikken når det kommer til overfall og ran med kniv fra en asylsøker. Skikkelig grusom opplevelse. Betyr det at jeg legger alle de andre innvandrerne i samme kategori som denne mannen som stakk meg med kniv? Nei, jeg har fortsatt tro på at folk er forskjellige, og at alle kulturer har noen gode sider.

Jeg har bodd i USA og kommer aldri til å si at alt er så mye bedre andre steder da det ikke er det. Det skremmer meg faktisk at Norge skulle ønske at ting var som der da det for min egen del ikke er noe å trakte etter. Litt avsporing her. Ville bare si at jeg ikke er helt grønn selv om jeg mener noe annet enn dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen
Hvis alle er så slemme og urettferdige mot den fantasiske og verdens flinkeste samboeren din, hvorfor drar dere ikke hjem til han isåfall?

Du er jammen kongen av reflekterte innlegg, er du ikke?

I dag har vi det bra, men det betyr ikke at man glemmer den lange kampen det har vært for å komme hit. Og det betyr heller ikke at man ikke mener at systemet bør bli bedre så andre slipper den samme lange drakampen som vi måtte ta.

Og hvorfor "vi ikke drar hjem til han"? Du er virkelig en smartass.. Nei, jeg vet ikke, fordi, kanskje, atte, eh, han ikke har så lyst til å bli.. tja, drept? Grunn god nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen
Disse holdningene er jo i ferd med å endre seg drastisk blant de muslimene som har bodd hele livet i Norge og er norske. Så ikke vær så sikker på at dine fordommer er så veldig retningsgivende lenger med hensyn til norske muslimers familieforhold. Og det da med de konsekvensene det har for familiegjenforening basert på kjærlighetsekteskap.

Her er noen eksempler med liberale norske muslimer som burde være kjent for de fleste:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1477363.ece

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article428704.ece

I tillegg har Shakil Rehman gått ut i Morgenbladet og sagt at det muslimske miljøet må ta mer selvkritikk mht til kjønnsmønstre (finner ikke artikkelen på nett)

Jeg tror ikke Linda har fått med seg at verden, inkuldert den arabiske og muslimske, har forandret seg de siste 50 årene.

I dag er det f.eks en voksende trend at mange unge arabere gifter seg med partnere de har møtt på nettet. Nettsjekking a la 1001 natt!

Hvor passer far, som passer på å finne partner til alle døtre så de kan leve i kjærlighetsløse ekteskap, inn her? Oppretter han profiler på vegne av sin datter? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen
Takk for at det ble ett mer nyansert bilde i denne tråden. Gir meg litt håp om at noen faktisk har tro på menneskeheten, utenom om Norge da som er helt perfekt. Selv om jeg ikke forstår at du orker Vampen, det er noen som bare er umulige å forandre samme hvilke argumenter en kommer med. Godt de ikke styrer landet sier bare jeg.

Og så det er sagt er jeg en del av statistikken når det kommer til overfall og ran med kniv fra en asylsøker. Skikkelig grusom opplevelse. Betyr det at jeg legger alle de andre innvandrerne i samme kategori som denne mannen som stakk meg med kniv? Nei, jeg har fortsatt tro på at folk er forskjellige, og at alle kulturer har noen gode sider.

Jeg har bodd i USA og kommer aldri til å si at alt er så mye bedre andre steder da det ikke er det. Det skremmer meg faktisk at Norge skulle ønske at ting var som der da det for min egen del ikke er noe å trakte etter. Litt avsporing her. Ville bare si at jeg ikke er helt grønn selv om jeg mener noe annet enn dere.

Takk for det, og takk for godt innlegg.:)

Jeg syntes slike "avsporinger" er langt mer nyttig enn f.eks åpningsinnlegget i denne tråden. En del nordmenn trenger å høre slik ting som dette, at det er mulig å dømme den som gjør noe galt for det han har gjort.. Uten nødvendigvis å dømme alle fra samme verdensdel, religion eller hudfarge av den grunn. At du klarer det syntes jeg det står respekt av, det er nemlig ikke alle her i landet som klarer å skille snørr og bart. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse holdningene er jo i ferd med å endre seg drastisk blant de muslimene som har bodd hele livet i Norge og er norske. Så ikke vær så sikker på at dine fordommer er så veldig retningsgivende lenger med hensyn til norske muslimers familieforhold. Og det da med de konsekvensene det har for familiegjenforening basert på kjærlighetsekteskap.

Her er noen eksempler med liberale norske muslimer som burde være kjent for de fleste:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1477363.ece

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article428704.ece

I tillegg har Shakil Rehman gått ut i Morgenbladet og sagt at det muslimske miljøet må ta mer selvkritikk mht til kjønnsmønstre (finner ikke artikkelen på nett)

Hadia Tajik som du refererer til i ene artikkelen her, er hun som ville ha Hijab i politiet. Bare så det er nevnt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadia Tajik som du refererer til i ene artikkelen her, er hun som ville ha Hijab i politiet. Bare så det er nevnt..

Hva i Ytre Enebakk skal hun med hijab i politiet?

For å si det på en annen måte: Hvorfor på Ytre Senja må hun på død og liv jobbe i politiet når hun må ha et hustelt på hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadia Tajik som du refererer til i ene artikkelen her, er hun som ville ha Hijab i politiet. Bare så det er nevnt..

Det var ikke det vi diskuterte. Og holdningene til hijab er ganske splittede både blant de med norsk og minoritetsbakgrunn, hvis du ikke har fått med deg det... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig prioritering. Først: sørg for å få hijab in i politiet DERETTER ta fatt på problemet med tvangsgifting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke diskutere med Dhimmier.

Kanskje du burde prøve få deg status som Dhimmi du også. Så har du beskyttelse.

Vi muslimer skal uansett ta over lander før eller senere. Det er bare å forberede deg.

Om dere stopper ALL innvandring nå, så er det uansett for seint fordi vi henter alle våre slektninger og gifter oss bare med folk fra våre samfunn. FRP står sjangseløse til å stoppe oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i Ytre Enebakk skal hun med hijab i politiet?

For å si det på en annen måte: Hvorfor på Ytre Senja må hun på død og liv jobbe i politiet når hun må ha et hustelt på hodet?

Nei, enig. Andre spm en kan stille: Hvorfor må en på død og liv jobbe i politiet, om en har kors rundt halsen? Eller spiller ludo? Eller har telt på bakken og camper? Eller har lange negler og liker sminke?

Ser ikke helt problemet med å tillate hijab. Det kan tvert imot være en fordel å få noen med kunnskap om islamsk kultur, som kan språket, osv inn i politiet.

Hvilken rolle spiller det om de har et gjøkerede, telt eller whatever på hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, enig. Andre spm en kan stille: Hvorfor må en på død og liv jobbe i politiet, om en har kors rundt halsen? Eller spiller ludo? Eller har telt på bakken og camper? Eller har lange negler og liker sminke?

Ser ikke helt problemet med å tillate hijab. Det kan tvert imot være en fordel å få noen med kunnskap om islamsk kultur, som kan språket, osv inn i politiet.

Hvilken rolle spiller det om de har et gjøkerede, telt eller whatever på hodet?

Jo, det spiller faktisk en VELDIG stor rolle. Politiet skal ikke, i sin uniform, representere noen slags religion eller partitilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde prøve få deg status som Dhimmi du også. Så har du beskyttelse.

Vi muslimer skal uansett ta over lander før eller senere. Det er bare å forberede deg.

Om dere stopper ALL innvandring nå, så er det uansett for seint fordi vi henter alle våre slektninger og gifter oss bare med folk fra våre samfunn. FRP står sjangseløse til å stoppe oss.

Omar har rett: dere nordmenn er på vei til å dø ut både som rase og kultur. Det er bare å akseptere det. Det er evolusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det spiller faktisk en VELDIG stor rolle. Politiet skal ikke, i sin uniform, representere noen slags religion eller partitilhørighet.

Hvorfor skal ikke uniformen bære tegn av partitilhørighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Politiet skal være nøytal i forhold til alle folkegruppene som de behandler og skal ikke flagge noen spesiell politikk eller religion. De skal kun representere loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet skal være nøytal i forhold til alle folkegruppene som de behandler og skal ikke flagge noen spesiell politikk eller religion. De skal kun representere loven.

"Don’t argue with idiots. They drag you down to their level and beat you with experience".Greg King

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet skal være nøytal i forhold til alle folkegruppene som de behandler og skal ikke flagge noen spesiell politikk eller religion. De skal kun representere loven.

Hvor nøytralt politiet behandler alle folkegrupper har med hva som sitter i hodet på hver enkelt politibetjent å gjøre, og hva som sitter inni hodet påvirkes ikke kausalt av om en velger å vise sin personlige parti-eller religionstilhørighet. Jeg kan derfor ikke se hvilke konkrete negative konsekvenser jeg skulle få av at noen går med hijab, annet enn vemmelse over å se hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nøytralt politiet behandler alle folkegrupper har med hva som sitter i hodet på hver enkelt politibetjent å gjøre, og hva som sitter inni hodet påvirkes ikke kausalt av om en velger å vise sin personlige parti-eller religionstilhørighet. Jeg kan derfor ikke se hvilke konkrete negative konsekvenser jeg skulle få av at noen går med hijab, annet enn vemmelse over å se hijab.

Så lenge mennesket ikke er perfekt, vil det finnes betjenter som foretrekker det ene over det andre og ikke klarer å skille jobb og følelser, men de aller fleste er så professionell at de kun representerer jobben sin og loven når de er på jobb.

Å vise partitilhørighet med en FRP-button eller ta på seg samelue eller kors, jødestjerner eller halvmåner etc. er uproffesjonellt og viser at betjenten kan være utsatt for fristelsen å forskjellsbehandle på bakgrunn av sin personlige overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...