Gå til innhold

Vil gå ned i vekt og få en fastere kropp- hvordan skal jeg trene?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er en jente på 1,80, veier 95 kg, veldig kraftig bygd, atletisk fra naturens side, hvilket vil si at jeg bygger muskler veldig fort, store muskler. Jeg vil ned i vekt, har gått ned 5 kg allerede ved bare å spise mindre og sunnere (Spiser mye protein, sunt fett og karbohydrater med lav GI). Skjønner at det må trening til for å oppnå målene mine, og trives ikke med den stillesittende livsstilen, vil komme i bedre form for helsa og psyken sin del også. Har vært veldig aktiv tidligere, og da ble jeg veldig fort for muskuløs, særlig lårmusklene mine ble for kraftige,, og når jeg trente rygg, skuldre og armer fremhevde jeg bare den kraftige benbygningen min, selv om jeg da var slank.

Hvordan skal jeg trene for å få en så bra kropp som genene mine tillater? Jeg vil for all del ikke bli kraftigere! Skal jeg droppe styrketrening og bare fokusere på kondisjonstrening?

Jada, jeg har lest og hørt mange ganger at det skal mye til for at jenter skal bygge kraftige muskler, men jeg gjør det bare jeg ser på en manual.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg anbefaler pilates i tillegg til kondisjon...

Jeg har samme kroppstype som deg, får lett stor muskulatur. I tillegg er jeg naturlig bred over skuldrene, og med kraftige muskler i øvre rygg/nakke/overarm, så jeg veldig stor ut.

Jeg oppdaget at med pilates bygde jeg "lange" muskler (ja jeg vet at det ikke er noe som heter det), i stedet for "kompakte" muskler...

For å si det på en annen måte: Du får styrken, men musklene blir mindre definerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Det virker som om du har ganske spesielle behov, jeg er litt usikker på om KG er stedet for å få råd om dette.. Det aller første jeg tenkte på var at du kunne sjekke ut Tech Nutrition sitt Release YOUR potential (RYP) program for fettforbrenning. Her får du også gode kostholdsråd! Du vil vel gjerne beholde den muskelmassen du har? Det er mange her inne som kan endel om trening, men vi er alle forskjellige og det kan hende du vil gjøre lurt i å finne noe som passer akkurat deg og ikke prøve ut tilfeldige folks metoder.

Hvis RYP er for heftig akkurat nå kan du jo starte med å trene mer kardio (forbrenn fett) som intervaller og langkjøring (jogging gir slank benmusklatur), pilates og hard yoga er en type styrketrening som ikke gir pump (slik vanlig styrketrening kan gi).

Har du mulighet kan du jo snakke med en veileder på treningsstudio eller en personlig trener, noen ganger skal det ikke mer til enn LITT personlig oppfølging også er man på vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg anbefaler pilates i tillegg til kondisjon...

Jeg har samme kroppstype som deg, får lett stor muskulatur. I tillegg er jeg naturlig bred over skuldrene, og med kraftige muskler i øvre rygg/nakke/overarm, så jeg veldig stor ut.

Jeg oppdaget at med pilates bygde jeg "lange" muskler (ja jeg vet at det ikke er noe som heter det), i stedet for "kompakte" muskler...

For å si det på en annen måte: Du får styrken, men musklene blir mindre definerte.

Takk for tips, har vurdert pilates. Hvor ofte må jeg trene pilates for å få effekt? På treningssenteret mitt holdes det bare en pilatesklasse i uka.

Blir man veldig sliten av pilates? Går det f,eks, an å trene pilates før eller etter en aerobic-time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg trener 2-3 ganger i uken, men jeg trener like godt hjemme som på treningssenter, så...

Man kan bli temmelig sliten av pilates, det kommer litt an på hvordan treningen er lagt opp! Og jeg blir ikke bare fysisk sliten, men også mentalt fordi jeg er så fokusert under hele treningen.

Jeg merker at jeg blir veldig "tung" (i betydningen avslappet) i kroppen etterpå, omtrent som etter en avspenningstime, og trenger ofte å hvile en times tid etter en treningsøkt for å få kroppen igang igjen. Men det har jeg forstått er veldig individuelt, andre får ny energi med en gang etterpå.

Hvis jeg skulle kombinert den med annen trening, tror jeg at jeg ville tatt den i etterkant, men jeg tror jeg ville tatt den på en egen dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Pilates og yoga gir kanskje litt de samme effektene, man blir avspent og fokusert (tildels mentalt sliten også ja), og varm! Jeg ville ikke tatt det samme dag som annen trening, men jeg er ikke så vant til å kjøre hardt på.... evt kanskje etter noen typer trening?

Yoga gir stort sett "slank" muskulatur, ser at de som trener mye har veldefinerte, men ikke "bulende" muskler (også er det sikkert lurt å velge en litt hard form, ikke bare avspenning... men noen typer intens yoga kan gi ganske sprø bivirkninger i form av nevrologiske "spirituelle" reaksjoner. Vil imidlertid tro man er trygg med det de tilbyr på treningssentre).

Vil tro løping også er bra. Jo lengre distanser folk løper, jo mer senete ser de jo ut :sjenert: Men anbefaler deg også å få et opplegg spesielt tilpasset deg, du er jo ikke helt gjennomsnittlig (men det er veldig flott med høye, sterke jenter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en jente på 1,80, veier 95 kg, veldig kraftig bygd, atletisk fra naturens side, hvilket vil si at jeg bygger muskler veldig fort, store muskler. Jeg vil ned i vekt, har gått ned 5 kg allerede ved bare å spise mindre og sunnere (Spiser mye protein, sunt fett og karbohydrater med lav GI). Skjønner at det må trening til for å oppnå målene mine, og trives ikke med den stillesittende livsstilen, vil komme i bedre form for helsa og psyken sin del også. Har vært veldig aktiv tidligere, og da ble jeg veldig fort for muskuløs, særlig lårmusklene mine ble for kraftige,, og når jeg trente rygg, skuldre og armer fremhevde jeg bare den kraftige benbygningen min, selv om jeg da var slank.

Hvordan skal jeg trene for å få en så bra kropp som genene mine tillater? Jeg vil for all del ikke bli kraftigere! Skal jeg droppe styrketrening og bare fokusere på kondisjonstrening?

Jada, jeg har lest og hørt mange ganger at det skal mye til for at jenter skal bygge kraftige muskler, men jeg gjør det bare jeg ser på en manual.

Har du store muskler/mye muskelmasse eller er det mye fett?

På iform.no sitt forum, så har de kanskje mer innsikt, enn på dette forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en time med en personlig trener kunne vært en idé?

Jeg har også en atletisk kropp og lett for å utvikle for store og klumpete muskler, og har til nå unngått styrketrening totalt- også fordi det er så vanvittig kjedelig. Vurderer selv å bestille time hos en personlig trener for å få hjelp til å utarbeide et treningsprogram ideelt for min kropp og preferanser- jeg kommer for eksempel aldri til å løpe en meter (med mindre jeg prøver å nå en buss eller noe), eller delta på en spinningtime igjen, uansett hvor gunstig det måtte være for min kroppsfasong, kan knapt tenke meg noe kjedeligere og mindre stimulerende. Kanskje en PT kan greie å finne en måte jeg kan oppnå målene mine på uten å lide for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Kanskje en PT kan greie å finne en måte jeg kan oppnå målene mine på uten å lide for mye.

There are no free lunches in life. Det er utrolig morsomt å trene med PT men det er krever mye i forhold til å "hengi" seg til trenerens metoder og stole på at det han/hun legger opp for deg er riktig. Jeg vil anbefale det på det sterkeste, men det er viktig å forstå at resultater ikke kommer gratis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There are no free lunches in life. Det er utrolig morsomt å trene med PT men det er krever mye i forhold til å "hengi" seg til trenerens metoder og stole på at det han/hun legger opp for deg er riktig. Jeg vil anbefale det på det sterkeste, men det er viktig å forstå at resultater ikke kommer gratis :)

Jeg forestilte meg ikke at en PT kunne lage et program som fikk meg i toppform uten at det krevde innsats fra min side- er fullt klar over at jeg må gjøre jobben selv, og at den jobben nok vil kreve en del innsats- litervis med svette, ømme muskler- men jeg gidder ikke utsette meg for noe som i tillegg til svette fører til blod og tårer. Jeg kan godt trene hardt, men det må være trening jeg liker og dermed kan holde ut med i lengden, som Aerobic, Kickboxing og Step.

Det jeg tenker at en PT kan hjelpe meg med er å hjelpe meg å utarbeide et komplett treningsprogram, kanskje først og fremst hjelpe meg å få innarbeidet noen form for styrketrening, slik at jeg får mest mulig effekt av tiden jeg bruker på trening. Kan nok greie meg selv også, har brukt en søvnløs natt på å gjøre research på treningsformer som Pilates og Ashtanga/Poweryoga, samt sendt mail til treningssenteret jeg snart skal melde meg inn i og spurt om litt treningsveiledning på forskudd- SATS tilbyr jo gratis treningsveiledning til alle kunder, da kan de vel svare på et par spørsmål fra noen som kommer til å være kunde om et par dager- ville ha mer info om StramOpp.timene på 30 minutter som klaffer med cardio-øktene mine, kanskje jeg greier å holde ut en halvtime med monoton, kjedelig styrketrening før eller etter den mer lystbetonte treningen.

Det jeg heller mest mot er imidlertid å gå på en pilatestime i uka (som avholdes på en dag jeg ikke har cardio-timer som klasjer), og supplere med Pilates og Yoga hjemme på stuegulvet, da jeg etter intens googling fant ut at én pilatestime i uka kun vil gi litt bedre bevegelighet, lære meg pusteteknikker etc, men at jeg for å få resultat i form av en fastere, sterkere kropp må trene pilates 3-4 ganger i uken, i tillegg til cardio. Har lyst til å supplere/erstatte noe av denne treningen med Yoga, både for at kroppen og sinnet skal få litt variasjon, og yoga visstnok kan tilby ting pilates ikke kan, spesielt effekt på psyken.

Endret av Quirky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Jeg vil tro at treningsveiledning i såfall vil holde for deg Quirky :) Jeg vet ikke hvordan det er på Sats men der jeg trener inkluderer veiledningen kartlegging av behov og mål (inkludert kosthold hvis dette er aktuelt), oppsett av program, hjelp til gjennomføring av øvelser og teknikkgjennomgang, maksstyrketester og liknende. En PT-time er en treningsøkt der treneren følger deg gjennom en time og legger til rette alt for deg, pusher deg, motiverer deg og drar deg gjennom et program som han/hun har ansvaret for. Jeg vil tro at du sikkert kan få mye av det du ønsker kun ved veiledning (så slipper du å betale så mye). Jeg tenker at det vil være mest hensiktsmessig da det virker som du vil gå mest på gruppetimer, der har man jo instruktører fra før som leder deg gjennom timen.

Det var ikke meningen å feiltolke deg, bare litt synsing om at hvis man ikke ønsker å kjøre harde kardioøkter eller styrkeøkter i studio (men heller gå på saltimer) er nok veiledning mer fornuftig enn PT-timer ;)

Men nå har vi vel sporet av denne tråden litt :gjeiper: Sorry TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare fortsette avsporingen, for mine erfaringer kan kanskje være til hjelp for TS.

Siden jeg ikke fikk sove i natt, benyttet jeg tiden til å gjøre research, og deretter utarbeide et foreløpig treningsprogram som jeg reviderte utallige ganger før jeg syntes jeg hadde et godt utgangspunkt for å sette i verk neste del av planen min- snakke med en treningsveileder på SATS. Det gikk greit å få kontakt med en- men jeg fikk ikke så veldig mye ut av samtalen, det virket som om jeg visste minst like mye om trening som ham, han hadde lite nytt å tilføye. Han overtalte meg til å prøve StramOpp-klassene på 30 minutter, siden han ikke mente at 2-3 økter Pilates ikke er tilstrekkelig styrketrening- jeg foreslo da å blande en time Pilates pr. uke med to StramOPP-timer- i følge ham fokuseres det ikke særlig mye på mage og rygg i StramOpp-timene, så da ville jeg iallefall inkludere noe Pilates, siden den treningsformen vil tilføre styrketrening til denne delen av kroppen. Han syntes det var en utmerket idé- generelt var han svært imponert over programmet jeg har lagt opp for de neste fire ukene. Smigrende, men jeg fikk inntrykk av at om jeg ikke hadde kunnet såpass mye om trening selv, ville ikke hans hjelp vært tilfredsstillende, da ville jeg trengt en PT. Og, trass i at jeg gikk med på å teste StramOpp, heller jeg mot Pilates og eventuelt Ashtanga-yoga som min (eneste) form for styrketrening.

Han spurte om jeg hadde noen kompetanse innen fitness, kosthold eller lignende- jeg svarte at jeg ikke hadde noen formell kompetanse, men at 12 år med spiseforstyrrelser, hvilket innebærer ekstrem kroppsfiksering, manisk fokus på sunt kosthold og treningshysteri, hadde gitt meg en viss kompetanse på området. Han ble litt satt ut- jeg må slutte å være så ærlig. :D

Konklusjonen er iallefall at om TS ikke har en del basiskunnskaper om trening, vil nok ikke en treningsveileder, med mindre h*n er nesten utdannet PT eller noe slikt, kunne gi god nok veiledning siden TS har såpass spesielle og spesifikke behov. En enkelttime hos en Personlig Trener, en typisk introuksjonstime (den første timen er sjelden en standard treningsøkt med en PT som pusher klienten gjennom et program, må forarbeid til først) der PT-en kartlegger klientens behov, nåværende fysiske form, kortsiktige og langsiktige mål, preferanser (hvorvidt man liker gruppetrening med koreografi eller heller vil trene på kondisjonsapparater på egenhånd for eksempel) vil nok lønne seg i form av bedre treningseffekt og resultater.

Men du hadde rett i at jeg ikke hadde behov for hjelp fra en PT, Lucy!

Jeg vil tro at treningsveiledning i såfall vil holde for deg Quirky :) Jeg vet ikke hvordan det er på Sats men der jeg trener inkluderer veiledningen kartlegging av behov og mål (inkludert kosthold hvis dette er aktuelt), oppsett av program, hjelp til gjennomføring av øvelser og teknikkgjennomgang, maksstyrketester og liknende. En PT-time er en treningsøkt der treneren følger deg gjennom en time og legger til rette alt for deg, pusher deg, motiverer deg og drar deg gjennom et program som han/hun har ansvaret for. Jeg vil tro at du sikkert kan få mye av det du ønsker kun ved veiledning (så slipper du å betale så mye). Jeg tenker at det vil være mest hensiktsmessig da det virker som du vil gå mest på gruppetimer, der har man jo instruktører fra før som leder deg gjennom timen.

Det var ikke meningen å feiltolke deg, bare litt synsing om at hvis man ikke ønsker å kjøre harde kardioøkter eller styrkeøkter i studio (men heller gå på saltimer) er nok veiledning mer fornuftig enn PT-timer ;)

Men nå har vi vel sporet av denne tråden litt :gjeiper: Sorry TS!

Endret av Quirky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Det kan virke som om Sats har litt varierende kompetanse på veilederne sine, synd men tydeligvis sant. Der jeg trener har de fleste minimum en grunnutdannelse fra NIH og flere er i Norgeseliten innenfor diverse idretter. Jeg mener det burde være unødvendig å bruke en PT-time på å få satt opp et program, men hvis veilederne ikke har kompetanse nok så blir saken annerledes. Da ville jeg personlig byttet senter, men så stiller nok jeg ganske høye krav til treneren min ;) Jeg syns ikke man burde måtte betale for å få satt opp et program, og ingen av mine PT-timer har noen gang gått med til gjennomgang av øvelser etc, da hadde jeg blitt temmelig sur. Nå har jo jeg PT'en min som veileder forsåvidt.. Kanskje det er mulig å få snakke med en veileder som også er PT eller som har mer kompetanse på den treningen du ønsker å drive med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...