Gå til innhold

Opptaksprøve til medisin eller odontologi


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Det har aldri vært noen opptaksprøve for disse fagene. Du søker via Samordna opptak.

Bjørknes er da ikke Samordna opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bjørknes administrerer opptaksprøver for diverse studier i øst-Europa. Tipper det er det ts mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dit alle taperne drar. De som ikke er gode nok til å komme inn i Norge.

Hermegås. En sånn tråd hadde vi da tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Thomas_*

Geez. Dette har vært oppe mange ganger. Hva med å søke før du spammer ned forumet med like tråder? Greit at du kanskje er ny her, men søkeknappen greier vel selv du å finne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jerry_*

Det er vel en kjent sak at de aller, aller, aller fleste som studerer medisin i Øst-Europa er folk som ikke har sjanse til å komme inn i Norge? Av alle medisinstudentene jeg har snakket med derfra, så var det i alle fall ingen som hadde kommet inn i Norge... selv om de, når de har flyttet til Polen, Ungarn, Tsjekkia osv. skryter av at det er "sååå fett!" å studere i "25 varmegrader og sol" på et "eliteuniversitet med MYE bedre rykte enn de norske!" og med "faglige krav HINSIDES de man møter på norske universiteter!".

Dem om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en kjent sak at de aller, aller, aller fleste som studerer medisin i Øst-Europa er folk som ikke har sjanse til å komme inn i Norge? Av alle medisinstudentene jeg har snakket med derfra, så var det i alle fall ingen som hadde kommet inn i Norge... selv om de, når de har flyttet til Polen, Ungarn, Tsjekkia osv. skryter av at det er "sååå fett!" å studere i "25 varmegrader og sol" på et "eliteuniversitet med MYE bedre rykte enn de norske!" og med "faglige krav HINSIDES de man møter på norske universiteter!".

Dem om det!

Men det er også en kjent sak at det ikke er fordi legestudiet/medisinstudiet er så vanskelig at det er så vanskelig å komme inn. Medisinstudiet sies jo å faktisk være ganske greit. Grunnen til at det er så vanskelig å komme inn er fordi studiet er så ekstremt populært, ikke fordi man må ha 7 i snitt for å være en dyktig lege. Det er det ingen som tenker på. På tide å våkne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi
Det er dit alle taperne drar. De som ikke er gode nok til å komme inn i Norge.

Eventuelt de som ikke gidder å bruke 4 år på å samle sammen 8 alderspoeng for å komme inn, og heller bruker de 4 årene på å studere nøyaktig det samme i utlandet. Tapere? Nope. Effektive? Jepp.

Nei, medisin i Norge er ikke så jævla vanskelig å komme inn på som alle vil ha det til, og det er hvertfall ikke så jævla vanskelig å gjennomføre. På tide at nordmenn kommer seg ned på jorda og innser at dette verdifulle medisinstudiet deres ikke er så himla big deal, det er kun den store søkermassen som gjør at det er "vanskelig" å komme inn på. Med noen alderpoeng og realfagspoeng og fhs-poeng er det ikke noe hokuspokus, men som sagt, ikke alle gidder å sitte på ræva i Norge når de kan bruke hodet i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt de som ikke gidder å bruke 4 år på å samle sammen 8 alderspoeng for å komme inn, og heller bruker de 4 årene på å studere nøyaktig det samme i utlandet. Tapere? Nope. Effektive? Jepp.

Nei, medisin i Norge er ikke så jævla vanskelig å komme inn på som alle vil ha det til, og det er hvertfall ikke så jævla vanskelig å gjennomføre. På tide at nordmenn kommer seg ned på jorda og innser at dette verdifulle medisinstudiet deres ikke er så himla big deal, det er kun den store søkermassen som gjør at det er "vanskelig" å komme inn på. Med noen alderpoeng og realfagspoeng og fhs-poeng er det ikke noe hokuspokus, men som sagt, ikke alle gidder å sitte på ræva i Norge når de kan bruke hodet i utlandet.

er nok du som ikke følger helt med i timen tror jeg... Alderspoengene er ikke 8 lenger. Og JA det er tøft å komme inn på. Bare å se hva sistemann kom inn med på samordna opptak, og sette seg ned og regne hva du må ha i karakterer hvis du regner med at han/hun hadde max i alders og utdanningspoeng i tillegg! Jeg og studierådgiver gjorde dette sammen, og jeg ble overrasket over hvor få 5'ere som skal til før man ligger under grensen... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok du som ikke følger helt med i timen tror jeg... Alderspoengene er ikke 8 lenger.

Ikke? Er 8 som står på samordnaopptak.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk
er nok du som ikke følger helt med i timen tror jeg... Alderspoengene er ikke 8 lenger. Og JA det er tøft å komme inn på. Bare å se hva sistemann kom inn med på samordna opptak, og sette seg ned og regne hva du må ha i karakterer hvis du regner med at han/hun hadde max i alders og utdanningspoeng i tillegg! Jeg og studierådgiver gjorde dette sammen, og jeg ble overrasket over hvor få 5'ere som skal til før man ligger under grensen... :sukk:

Maks antall alderspoeng er 8, jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Den gangen jeg søkte meg inn på medisinstudiet fikk man ikke alderspoeng. Og ja, det er vanskelig å komme inn på studiet. Det er også tusen ganger tøffere å studere medisin enn det er å komme inn på selve studiet. Og ja, de som studerer i utlandet hadde ikke gode nok karakterer til å komme inn her i Norge. Likevel har de like stor rett på turnusplass her i Norge som jeg har. Latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Den gangen jeg søkte meg inn på medisinstudiet fikk man ikke alderspoeng. Og ja, det er vanskelig å komme inn på studiet. Det er også tusen ganger tøffere å studere medisin enn det er å komme inn på selve studiet. Og ja, de som studerer i utlandet hadde ikke gode nok karakterer til å komme inn her i Norge. Likevel har de like stor rett på turnusplass her i Norge som jeg har. Latterlig.

Sorry, ser at man får alderspoeng på ordinær kvote. Jeg kom inn rett fra videregående = primær kvote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coarvi
er nok du som ikke følger helt med i timen tror jeg... Alderspoengene er ikke 8 lenger. Og JA det er tøft å komme inn på. Bare å se hva sistemann kom inn med på samordna opptak, og sette seg ned og regne hva du må ha i karakterer hvis du regner med at han/hun hadde max i alders og utdanningspoeng i tillegg! Jeg og studierådgiver gjorde dette sammen, og jeg ble overrasket over hvor få 5'ere som skal til før man ligger under grensen... :sukk:

Du får 8 alderspoeng, 4 realfagspoeng og 2 for militær/FHS, altså max 14 tillegspoeng.

På UIO Høst var grensa 68. 68 - 14 = 54, dvs et snitt på minimum 5,4 for siste søker. For førstegangsvitnemålskvota var den 59,2, dvs det krevde et snitt på 5,52 (59,2-4). På vår var det lavere.

Ved UiT på ordinær var kravet 65,5, dvs et minimumssnitt på 5,15. Ved førstegangskvota var grensa 57,7, dvs et min.snitt på 5,37.

Dette er ikke umulige og så utrolig høye snitt. Jeg har flere femmere enn seksere og hadde kommet inn ved samtlige ordinærkvoter hvis jeg hadde alle realfag (for jeg har de andre tilleggspoengene). Men det er altså først nå etter 4 år jeg hadde kunnet kommet inn, og hadde jeg bestemt meg for dette for 4 år siden er det godt mulig at jeg heller hadde dratt til utlandet enn å vente her i 4 år. Det gjør meg ikke til en taper...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er det noen som har tatt opptaksprøvene til medisin eller odontologi via Bjørknes?

Alle som vurdere medisinstudiet bør tenke på:

Hvorfor har du lyst til å bli lege?har du tenkt nøye over valget?

Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet i Oslo etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker (nå stortrives jeg i et helt annet studie). Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.Jeg synes heller ikke studentmiljøet på medisin er bra, har vært på andre utdanningsinstitusjoner, og man ser helt klart at det er en bestemt mennesketype som dominerer på medisin.

Den gode lønna til leger kommer av:

turnustjeneste... Stor vaktbelastning. Mye kvelds/helgejobbing. Utvidet arbeidstid. Og i tilfelle du lurer: Årsaken til høy lønn er IKKE at grunnlønna er høy, for det er den ikke... Det er mange arbeidstimer per uke + tillegg for helg/kveld/natt som gjør at lønna ser ok ut på skattelistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...