Gå til innhold

Religiøse symboler på sykepleiere, hjelpepleiere og leger.


Relativista

Anbefalte innlegg

Heisann. Lurer på hva dere syns om religiøse symboler på mennesker som blir lønnet av felleskassa for å behandle dere? Er det greit at de bærer kors og hijab på jobben?

Min mening:

1. Syns det er ganske sprøtt om det statsregulerte systemet skal utelukke at sykepleiere kan dyrke religionen sin.

2. Syns det er litt kvalmt å misjonere religionen sin ovenfor mennesker som er i en trengende situasjon.

Dersom dere syns det er OK at mennesker bærer kors, syns dere det ville vært OK om jeg bar en T-skjorte med "nihilisme" trykket ganske diskret i et hjørne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt ok.

Som alle aldre grupper har alle sin T-skjorte som synboliserer enten tro eller mening.

Jeg har sett t-skjorter med djeveltilbedelse, men har ikke følt meg "truet" eller "brudd" av den grunn.

MEN...som man snakker om her hvordan føler man det ovenfor sykepleiere og leger etc. Hadde jeg kommet til en lege som hadde opp-ned-kors tror jeg kanskje at jeg hadde blitt litt redd da han mest sannsynlig mangler vikrige verdier i livet...derimot om jeg hadde støtt på en lege med hijab eller jødisk stjerne, scientolog tegn osv...hadde jeg ikke brydd meg. Religion for meg er prositvt ord og betyr at man tilber og dyrker noe GODT, og det er helt ok. Så lenge det ikke er å tilbe djevelen eller det onde , så er jeg likegyldig...dette er spesielt rettet mot scienologer som har en religion, men som ikke tilber en Gud sånn sett...men de er jo ikke onde. hehe

Når du snakker om nihilisme vil jeg ikke si at det er å dyrke noe godt...og hadde derfor vært litt skeptisk til det.

Formeg kommer alt ned til dette med at mennesketfremstår som normalt og fornuftig. Og det å ha en religion som åpner for fred og fellesskap synes jeg er godtatt og ville absolutt ikke reagert om jeg var på sykehus etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Så lenge disse personene har kunnskapene i orden, og symbolbruken ikke bryter med hygienereglene, så er det helt ok for min del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne hatt lyst til å ha en t-skjorte med de viktigste budene til la vey satanismen også. Dette er jo regler som veldig mange ville vært enige med, og det paradokse ved å kalle dette ondskap, og linke det opp mot en metafysisk "djevel" etter kristendom-sjargong, er jo bl.a at folk kanskje lurer på hvordan deres egne verdier kan være onde verdier iflg kristendom, og på den måten får en fram at kristendom er ondskap. (Iflg mine subjektive følelser, og ifølge svært mange andre menneskers subjektive følelser også).

Nihilisme er nok ikke å dyrke noe godt, men det er heller ikke å dyrke noe ondt. Det er bare en fastslåelse av total meningsløshet med tilværelsen, og fravær av normative verdier som et aspekt av verden som virker automatisk retningsgivende, gitt eksisterende forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleierens "uniform" har to funksjoner. Den er arbeidstøy, og den gir gjenkjennelse, slik at vi oppfatter at dette er sykepleieren (eller annen helsearbeider). Et religiøst symbol endrer ikke dette.

Rent praktisk er det nok en fordel å tone ned slike personlige effekter. Ser jo for meg at enkelte KG-brukere kan komme til å bli litt hysteriske, om de fikk øye på en davidsstjerne. Men om det bæres diskret, som for eksempel et halssmykke, ser jeg ikke noe problem om de beholder en "påminnelse" om drivkraften til at de valgte det yrket.

Nå vil vel også denne uniformen ha egnede hodeplagg, slik at det er ikke verre for de som dekker håret, enn at de beholder dette på, også i situasjoner det ellers vil være greit å ta det av.

Dette er ikke en myndighetsuniform som politiets, der uniformen i seg selv er identifikasjon. En sykepleier kan jo ha ulike farger, snitt og fabrikat. Og skulle det oppstå en situasjon hvor en pasient nekter å la en kristen stikke nåler i seg, så blir ikke mennesket mindre kristent av å ta av seg korset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at helsepersonell bør ha fullstendig nøytral uniform. Religiøse symboler kan de spare til etter arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er ikke hva de bærer, men hva de formidler!

Så om jeg formidler varme, ved å ta av fritida mi til å ha samtaler med pårørende, om jeg oppfører meg som en rådgiver uten å kreve lydighet til mine råd, om jeg sørger for å snakke til deg, istedenfor over hodet ditt på visitten, etc, er da alt greit?

... selv om jeg bærer en t-skjorte hvor det står at voldtekt er helt OK, fordi det ikke fins rett og galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Heisann. Lurer på hva dere syns om religiøse symboler på mennesker som blir lønnet av felleskassa for å behandle dere? Er det greit at de bærer kors og hijab på jobben?

Min mening:

1. Syns det er ganske sprøtt om det statsregulerte systemet skal utelukke at sykepleiere kan dyrke religionen sin.

2. Syns det er litt kvalmt å misjonere religionen sin ovenfor mennesker som er i en trengende situasjon.

Dersom dere syns det er OK at mennesker bærer kors, syns dere det ville vært OK om jeg bar en T-skjorte med "nihilisme" trykket ganske diskret i et hjørne?

Som sykepleier er det greit under tvil. Som lege, politi, toller eller soldat er det totalt uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ansatte i det offentlige bør få bære religiøse symboler. Jeg føler ikke at de prøver å presse religionen sin på meg av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg formidler varme, ved å ta av fritida mi til å ha samtaler med pårørende, om jeg oppfører meg som en rådgiver uten å kreve lydighet til mine råd, om jeg sørger for å snakke til deg, istedenfor over hodet ditt på visitten, etc, er da alt greit?

... selv om jeg bærer en t-skjorte hvor det står at voldtekt er helt OK, fordi det ikke fins rett og galt?

Nå må du bestemme deg, du spør om religiøse symbol - hvor vil du egentlig? Du klarer jo ikke holde styr på hva du spør om en gang, har du plukket sopp i dag kanskje? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg formidler varme, ved å ta av fritida mi til å ha samtaler med pårørende, om jeg oppfører meg som en rådgiver uten å kreve lydighet til mine råd, om jeg sørger for å snakke til deg, istedenfor over hodet ditt på visitten, etc, er da alt greit?

... selv om jeg bærer en t-skjorte hvor det står at voldtekt er helt OK, fordi det ikke fins rett og galt?

Det er forskjell på å bære et religiøst symbol, og å bære en t-skjorte hvor du sier at voldtekt er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må du bestemme deg, du spør om religiøse symbol - hvor vil du egentlig? Du klarer jo ikke holde styr på hva du spør om en gang, har du plukket sopp i dag kanskje? :klø:

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du bestemme deg, du spør om religiøse symbol - hvor vil du egentlig? Du klarer jo ikke holde styr på hva du spør om en gang, har du plukket sopp i dag kanskje? :klø:

Hehe. Nope, her går det bare i rein LSD.

Religiøse symboler misjonerer et verdisyn. F.eks tilhørlighet til en tro på et sosiopatisk og hevngjerrig monster, og tanken om at en slik drittsekk kan være god.

Filosofiske innstillinger på en t-skjorte misjonerer et verdisyn.

Det er linken.

Endret av Relativist1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når folk er på jobb så er de profesjonelle og skal da utføre de plikter som er tilhørende stillingen, uavhengig av religiøst ståsted. Om en sykepleier, politimann etc, skulle bære et religiøst symbol være det seg et kjede, hodeplagg eller nål spiller ingen rolle.

Men når det er snakk om sykepleiere, skal ikke de av hygieniske prinsipper bære smykker i det hele tatt, selv om dette nok ikke blir fulgt opp alle steder.

Har sett leger som bærer turban, og hvilken rolle spiller vel det?

Når folk er på jobb, skal de jo verken misjonere eller preke, hvis da ikke pasient/klient etterspør det :)

Så for meg gjør det ingenting om en i uniform bærer et religiøst symbol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vil ærlig talt si at jeg ikke ser noen som skal behandle meg har noen religiøse symboler ettersom jeg blir skeptisk til hva annet de tror på ugrunnet. Accessories skal vel uansett holdes til ett minimum på sykehus ettersom det sprer basselusker.

Politiet skal ha en HELT nøytral uniform, ikke noe kors, halvmåner, hijab, andre religiøse og politiske symboler. De skal representere lovverket og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er en formidabel forskjell mellom å bære et religiøst symbol i form av et smykke etc og det du kaller "misjonere religionen sin ovenfor mennesker som er i en trengende situasjon". Å bære et smykke er på ingen måte å misjonere noe som helst, og jeg ser ikke helt hvorfor du skulle kunne bli fornærmet over det på noe vis. I mine øyne er det like dumt som å bli fornærmet for at jeg har brunt hår.

Dersom vedkommende imidlertid driver "aktiv misjonering", sånn som feks å prate masse om religionen sin til feks noen som ikke er religiøse, da syns jeg det er over streken. Det har vi sykehusprester for (de prater forøvrig gjerne med dem som ikke er kristne også, og samtalen trenger ikke ha noe religiøst innhold i det hele tatt). Unntaket må vel være hvis pasienten er religiøs og selv tar initiativet til en prat.

Forøvrig kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva andre har på seg. Hvis rollene ble snudd om og jeg plutselig ble pasient, ville mitt hovedfokus vært på hvor flink personen var til å ta vare på meg på en forsvarlig måte. Jeg gir vel beng i om de ber til gud, satan eller katta til naboen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...