Gå til innhold

Folk er så frekke!


Gjest Gjest_Tassen_*

Anbefalte innlegg

Var på Rema 1000 i går og ventet i kassekøen. Da kom min tur å betale og ei veldig gammel dame som har nettopp betalt med kontanter mistet mange mynter i gulvet rett foran kassa. Ingen hjalp henne, ca. 15 kunder bare sto og ventet. Det var bare meg, utlendingen, som lå på mine knær og samlet dem. Da ventet køen på meg. "Litt asosiale, forsiktige og reserverte"? Ja vel, jeg har mange slike historier med nordmenn.

Jeg er helt enig med deg at det er mange som har nok med sitt, jeg som norsk hadde gjort som deg, og gjør det hver gang jeg ser noen som trenger det.

Jeg vet at hadde jeg fallt om på gata i oslo, hadde sjansen vært stor for at mange ikke gjorde særlig, men jeg har sett det samme i mange andre land også, så tror dessverre det har mye med hvordan vi utvikler oss som mennesker.

Det finnes helt sikkert land som er mer høflige en norge, jeg sier ikke at vi er de snilleste og flinkeste, da leste du innlegget mitt feil. Men jeg tror faktisk ikke en døyt på at vi er så ufattelig mye mer frekke og uhøffelige en alle andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snilt av deg. Jeg synes folk generelt sett ser ut til å ha nok med seg og sitt. Veldig trist, igrunn. Her en dag sat eldre mann som haddt jeg på kafe og så ut av vinduet at en eldre menn hadde fått problemer med bilen sin slik at alarmen ljomet over hele parkeringsplassen foran et kjøpesenter. Ingen stoppet opp for å spørre om de kunne hjelpe. Folk strenet forbi og glante på ham, noen ristet oppgitt på hodet som om de var sinte på han fordi han forårsaket støy. Ærlig talt, jeg blir så oppgitt over hvor sneversynte og egosentriske mange mennesker er.

Er det typisk norsk eller? :tristbla: Mange nordmenn liker å si at de er veldig snille, men jeg lurer på om det er sant hver gang jeg vitne slike ting. Foreldrene mine lærte meg at folk må hjelpe hverandre og at det er det som er snilt og sosialt akseptabelt. Å ha nok med seg og sitt er dårlig unnskyldning og en dårlig måte å vise hullene i oppdragelsen. Hvordan kan man lære barna sine noe som han-hun ikke gjør selv? Det tar bare sekunder å hjelpe de som faller av sykkelen, de som kommer på bussen med barnevogn, osv. og det viser oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det typisk norsk eller? :tristbla: Mange nordmenn liker å si at de er veldig snille, men jeg lurer på om det er sant hver gang jeg vitne slike ting. Foreldrene mine lærte meg at folk må hjelpe hverandre og at det er det som er snilt og sosialt akseptabelt. Å ha nok med seg og sitt er dårlig unnskyldning og en dårlig måte å vise hullene i oppdragelsen. Hvordan kan man lære barna sine noe som han-hun ikke gjør selv? Det tar bare sekunder å hjelpe de som faller av sykkelen, de som kommer på bussen med barnevogn, osv. og det viser oppmerksomhet.

mine foreldre lærte meg det samme som dine, og de er altså norske.

Når jeg har sett folk med problemer i oslo, stopper ikke utlendingene noe oftere en nordmenn, og det er mange i oslos gater som ikke er verken norske eller typisk norske. Jeg er gjerne en av de som går bort, og foreløpig har jeg ikke akkurat måttet kjempet meg vei gjennom en gjeng utlendinger for å hjelpe gamle damer som faller! Ikke nordmenn heller, men det igjen bygger oppunder for meg at dette har med mennesker å gjøre, ikke bare nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine foreldre lærte meg det samme som dine, og de er altså norske.

Når jeg har sett folk med problemer i oslo, stopper ikke utlendingene noe oftere en nordmenn, og det er mange i oslos gater som ikke er verken norske eller typisk norske. Jeg er gjerne en av de som går bort, og foreløpig har jeg ikke akkurat måttet kjempet meg vei gjennom en gjeng utlendinger for å hjelpe gamle damer som faller! Ikke nordmenn heller, men det igjen bygger oppunder for meg at dette har med mennesker å gjøre, ikke bare nordmenn.

Jeg mener ikke at ALLE nordmenn gjør det eller ALLE utlendinger gjør noe annet. Jeg er bare trist pga slik oppførsel her i Norge og jeg sammenligner observasjonene mine fra Norge og andre land jeg bodde i. Verden og menneskene forandres hele tida. Jeg er glad at du hjelper de som trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Var på Rema 1000 i går og ventet i kassekøen. Da kom min tur å betale og ei veldig gammel dame som har nettopp betalt med kontanter mistet mange mynter i gulvet rett foran kassa. Ingen hjalp henne, ca. 15 kunder bare sto og ventet. Det var bare meg, utlendingen, som lå på mine knær og samlet dem. Da ventet køen på meg. "Litt asosiale, forsiktige og reserverte"? Ja vel, jeg har mange slike historier med nordmenn.

Men det var jo sannsynligvis du som oppfattet situasjonen først og stod nærmest til å hjelpe? Da du hadde lagt deg ned på knærne, tror jeg ikke de andre så grunn til å legge seg ned der samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supermimz
Jeg har enda til gode i mitt 24-årige liv, å si noe negativt direkte til noen, eller om noen spesielle, for den saks skyld.

Jeg gjør virkelig mitt beste for å få folk til å føle seg vel, og respektert, enten de er Jørgen hattemaker, eller kong Salomon.

Men jeg opplever sjeldent det samme fra andre, tvert i mot.

Eksempler siste uke:

Iskaldt ute, tok på meg ei varm jakke. Kommentar fra bekjent: "Eh, er det ikke ei vinterjakke det der? Det er sommer nå vettu.."

Satt og skreiv en hyggelig mail, venninne kom forbi: "Det der var ikke mye til touch-metode..på tide å lære seg touch eller..?"

Regnet kom overraskende på, jeg hadde ikke jakke på, kommentar fra kollega: "Må kle på seg vet du..utseendet betyr ikke alt skjønner du."

Jeg ga et råd, som ikke noen hørte på, før vedkommende måtte erfare det selv, hvorpå jeg sa at det var dette jeg hadde prøvd å gi råd om. Kommentar: "Det er jo ingen som respekterer deg da."

Jeg har hørt på minst 5 mennesker lette sitt hjerte til meg, og jeg innser nå at ingen av de engang spurte hvordan jeg har det.

Herregud, når jeg leser dette, så ser jeg ut som en skikkelig tøffel!

Men hva er det med mennesker? Har de problemer med seg selv? Opplever du slikt?

Hei du,

Folk sier mye rart, ofte mye ugjennomtenkt, så det er egentlig bare å bli vant til. ;)

Jeg får intrykk av at du muligens har en instilling som legger opp til at folk lett kan være litt frekke og spydige ovenfor deg. Du er snill,søt og hyggelig, et lett bytte.

Jeg har det slik selv.

Det er til tider utrolig hvilke friheter kollegaer tar seg, og det er virkelig irriterende til tider ettersom jeg er en privat person.

Jeg legger selv opp til det, fordi jeg er søt og hyggelig mot de, og er ikke frekk igjen. Vi må rett og slett bare få litt backbone, og svare igjen. Sett grenser ovenfor vennene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Supermimz
Hei du,

Folk sier mye rart, ofte mye ugjennomtenkt, så det er egentlig bare å bli vant til. ;)

Jeg får intrykk av at du muligens har en instilling som legger opp til at folk lett kan være litt frekke og spydige ovenfor deg. Du er snill,søt og hyggelig, et lett bytte.

Jeg har det slik selv.

Det er til tider utrolig hvilke friheter kollegaer tar seg, og det er virkelig irriterende til tider ettersom jeg er en privat person.

Jeg legger selv opp til det, fordi jeg er søt og hyggelig mot de, og er ikke frekk igjen. Vi må rett og slett bare få litt backbone, og svare igjen. Sett grenser ovenfor vennene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei du,

Folk sier mye rart, ofte mye ugjennomtenkt, så det er egentlig bare å bli vant til. ;)

Jeg får intrykk av at du muligens har en instilling som legger opp til at folk lett kan være litt frekke og spydige ovenfor deg. Du er snill,søt og hyggelig, et lett bytte.

Jeg har det slik selv.

Det er til tider utrolig hvilke friheter kollegaer tar seg, og det er virkelig irriterende til tider ettersom jeg er en privat person.

Jeg legger selv opp til det, fordi jeg er søt og hyggelig mot de, og er ikke frekk igjen. Vi må rett og slett bare få litt backbone, og svare igjen. Sett grenser ovenfor vennene dine.

Det er nok mye sant i dette. Jeg er ikke så snill som dere. Hvis en venninner bryter en avtale for eksempel, sier jeg ifra. Kommer noen med en frekk kommentar, spør jeg "hva skal det bety?" Jeg lar ikke folk bare komme unna med ting.

Men nå har vi jo forskjellig syn på hva som er frekt da. De tre første eksemplene i åpningsinnlegget synes jeg ikke var frekke, men bare ertende kommentarer. Det hadde jeg tatt med selvironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var jo sannsynligvis du som oppfattet situasjonen først og stod nærmest til å hjelpe? Da du hadde lagt deg ned på knærne, tror jeg ikke de andre så grunn til å legge seg ned der samtidig.

Jeg er vant med å se folk som viser oppmerksomhet. Nei, det var ikke bare jeg som stod nærmest, men bare jeg som reagerte. Jeg er lei av folk som bare ser og venter på at noen andre gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...