Gå til innhold

Folk er så frekke!


Gjest Gjest_Tassen_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tassen_*

Jeg har enda til gode i mitt 24-årige liv, å si noe negativt direkte til noen, eller om noen spesielle, for den saks skyld.

Jeg gjør virkelig mitt beste for å få folk til å føle seg vel, og respektert, enten de er Jørgen hattemaker, eller kong Salomon.

Men jeg opplever sjeldent det samme fra andre, tvert i mot.

Eksempler siste uke:

Iskaldt ute, tok på meg ei varm jakke. Kommentar fra bekjent: "Eh, er det ikke ei vinterjakke det der? Det er sommer nå vettu.."

Satt og skreiv en hyggelig mail, venninne kom forbi: "Det der var ikke mye til touch-metode..på tide å lære seg touch eller..?"

Regnet kom overraskende på, jeg hadde ikke jakke på, kommentar fra kollega: "Må kle på seg vet du..utseendet betyr ikke alt skjønner du."

Jeg ga et råd, som ikke noen hørte på, før vedkommende måtte erfare det selv, hvorpå jeg sa at det var dette jeg hadde prøvd å gi råd om. Kommentar: "Det er jo ingen som respekterer deg da."

Jeg har hørt på minst 5 mennesker lette sitt hjerte til meg, og jeg innser nå at ingen av de engang spurte hvordan jeg har det.

Herregud, når jeg leser dette, så ser jeg ut som en skikkelig tøffel!

Men hva er det med mennesker? Har de problemer med seg selv? Opplever du slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Takk!

Hei! Nei du er slettes ingen tøffel, du er et av de få få få menneskene som faktisk er grunnen til at jeg lever i dag. Du er en av dem som gav meg håp om at det faktisk finnes noen gode mennesker der ute som vill meg vell, du er et av de menneskene som gav meg en grunn til å leve, takk! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tassen_*
Hei! Nei du er slettes ingen tøffel, du er et av de få få få menneskene som faktisk er grunnen til at jeg lever i dag. Du er en av dem som gav meg håp om at det faktisk finnes noen gode mennesker der ute som vill meg vell, du er et av de menneskene som gav meg en grunn til å leve, takk! :hjerte:

Det var store ord, men veldig viktige - og jeg håper at du har det bra nå, hvor enn i verden du er, måtte lykken følge deg videre, i stort og i smått.

Stor klem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det var store ord, men veldig viktige - og jeg håper at du har det bra nå, hvor enn i verden du er, måtte lykken følge deg videre, i stort og i smått.

Stor klem til deg.

Tusen takk for hyggelige ord som varmer, ønsker også deg et lykkelig liv! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ofte slenge lignende kommentarer, men sier de med et glimt i øyet ;) Er jo bare for å tulle eller å være ironisk. Er en form for humor for meg. Håper ikke folk tar seg nær av det :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

er det en fleip så synes kanskje de fleste at det er ok, men tror det handler litt mer om måten det blir sakt på, en merker fort om det er en fleip eller en spydig kommentar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg hadde svart de tilbake.

Jeg hadde nok ikke "halshugget" dem, men bedt de la vær å putte slik negativ in-put i livet mitt.

Jeg syns ikke dette er ironisk, er ikke dette sarkasme?

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest No wonder women

Nordmenn blir rett og slett oppdratt i en kultur som ombefatter å være frekk. De kommenterer helst det negative fremfor å kommentere det positive. Bless you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Eksempler siste uke:

Iskaldt ute, tok på meg ei varm jakke. Kommentar fra bekjent: "Eh, er det ikke ei vinterjakke det der? Det er sommer nå vettu.."

Satt og skreiv en hyggelig mail, venninne kom forbi: "Det der var ikke mye til touch-metode..på tide å lære seg touch eller..?"

Regnet kom overraskende på, jeg hadde ikke jakke på, kommentar fra kollega: "Må kle på seg vet du..utseendet betyr ikke alt skjønner du."

Jeg ga et råd, som ikke noen hørte på, før vedkommende måtte erfare det selv, hvorpå jeg sa at det var dette jeg hadde prøvd å gi råd om. Kommentar: "Det er jo ingen som respekterer deg da."

Jeg har hørt på minst 5 mennesker lette sitt hjerte til meg, og jeg innser nå at ingen av de engang spurte hvordan jeg har det.

Herregud, når jeg leser dette, så ser jeg ut som en skikkelig tøffel!

Men hva er det med mennesker? Har de problemer med seg selv? Opplever du slikt?

Jeg synes ikke de tre første kommentarene var direkte frekke, men mer flåsete kommentarer. Jeg ville bare trekt litt på smilebåndet, og tenk "dust" inni meg...

Men den kommentaren "det er jo ingen som respekterer deg" er skikkelig frekk, dersom det ikke ble sagt som en spøk. Vedkommende sier jo at at han/hun ikke respekterer deg da. Jeg ville ha sluttet å omgås en slik person.

Det smarteste er nok å heve seg over dumme kommentarer, og heller være litt undrende og tenke: "hm, lurer på hva slags problem hun/han har, som har trang til å si slikt?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda til gode i mitt 24-årige liv, å si noe negativt direkte til noen, eller om noen spesielle, for den saks skyld.

Jeg gjør virkelig mitt beste for å få folk til å føle seg vel, og respektert, enten de er Jørgen hattemaker, eller kong Salomon.

Men jeg opplever sjeldent det samme fra andre, tvert i mot.

Ja desverre så opplever vi i vårt samfunn at mange henger seg opp i det som er negativt FREMFOR det positive og det har du kanskje fått smake litt på nå. Jeg synes ellers du skal fortsatt opptre på måten du gjør : med respekt, høflighet og et snev ydmykhet. Det er helt etter mine livsnormer også. Fortsett slik du VIL oppføre deg og hev hodet over de som heller "malurt i begeret" ditt. Flere med din innstilling kan gjøre verden bedre må vite.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske flere var som deg, Tassen. Jeg vil si at jeg selv en slik person, som forsøker å være god mot andre. Likevel opplever jeg også å få kommentarer. Men ikke bare det, jeg opplever også at jeg blir baksnakket en god del, og at ting jeg sier blir vridd og vrengt på.

Enkelte mennesker er liksom ikke riktig friske hvis de ikke har noen å slenge dritt til, eller baksnakke.

Det er ikke alltid så lett å heve seg over det, men man må jo bare prøve. Men noen ganger blir man bare så lei seg over folks uforstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal ta det så tungt. Hvis man skal gå rundt å uroe seg over hvor frekke folk er blir man bare ulykkelig :P det fins en blanding av både frekke og hyggelige mennesker her og du har nok vært en av de uheldige å møtt på de "frekke". Hvis de mente det frekk da, det er ikke sikkert. Noen av de kommentarene høres mer ut som at folk prøver å skape samtale eller å tulle med deg bare for å ha noe å si liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordmenn blir rett og slett oppdratt i en kultur som ombefatter å være frekk. De kommenterer helst det negative fremfor å kommentere det positive. Bless you.

Jeg har ikke blitt oppdratt i denne kulturen sånn som du påstår. Og ja, jeg er norsk.

Folk rundt meg på min alder syns jeg som regel ikke er utpreget frekke, men ungdom og pensjonister... der får jeg av og til litt hakeslepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er frekke uansett alder, men tror ikke det ligger spesielt til nordmenn. Tror det mer ligger til typen person og kanskje den tiden vi er inne i. Man skal jo bare være ærlig for man skal jo ikke lyve, og folk må jo tåle å høre sannheten, mens egentlig er de bare frekke. Det jeg har lagt merke til er at de som kommer med de mest frekke utsagnene om andre sjelden tåler at andre er likedan mot dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes ikke kommentarene om jakken og regnet og touchmetoden var noe å kave seg opp for. Jeg oppfatter dem ikke som frekke. Jeg kunne sagt det samme, særlig om vinterjakken, uten at det er stygt eller frekt ment. Er det virkelig så fryktelig å kommentere at noen går med vinterjakke om sommeren? Er du ikke litt vel hårsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest No wonder women
Jeg har ikke blitt oppdratt i denne kulturen sånn som du påstår. Og ja, jeg er norsk.

Folk rundt meg på min alder syns jeg som regel ikke er utpreget frekke, men ungdom og pensjonister... der får jeg av og til litt hakeslepp.

Ja heldigvis er ikke alle frekk. Men jeg synes dette er typisk norsk. Altså et genrelt problem. Har man reist endel og møtt andre nasjonaliteter så ser man at de har en helt annen kultur i forhold til høflighet. Det er nå min oppfattning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja heldigvis er ikke alle frekk. Men jeg synes dette er typisk norsk. Altså et genrelt problem. Har man reist endel og møtt andre nasjonaliteter så ser man at de har en helt annen kultur i forhold til høflighet. Det er nå min oppfattning.

Jeg deler overhodet ikke din erfaring, til tross for at jeg har bodd mye utenlands og nå jobber i en bedrift hvor 50% av de ansatte er utlendinger fra alle verdenshjørner (seriøst, vi har over 40 land representert her, og samtlige verdensdseler). Nordmenn er ikke utpreget uhøflige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes ikke kommentarene om jakken og regnet og touchmetoden var noe å kave seg opp for. Jeg oppfatter dem ikke som frekke. Jeg kunne sagt det samme, særlig om vinterjakken, uten at det er stygt eller frekt ment. Er det virkelig så fryktelig å kommentere at noen går med vinterjakke om sommeren? Er du ikke litt vel hårsår?

Helt enig. Det pleier da å være humor i slike ting som blir sagt. Synes det kan være litt komisk om noen bruker vinterjakke om sommeren, eller at noen sitter og knoter forferdelig på et tastatur. Man må da kunne kommentere det? Ha litt selvironi da, ts. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jammen...
Helt enig. Det pleier da å være humor i slike ting som blir sagt. Synes det kan være litt komisk om noen bruker vinterjakke om sommeren, eller at noen sitter og knoter forferdelig på et tastatur. Man må da kunne kommentere det? Ha litt selvironi da, ts. ;)

Hvorfor må man kommentere alt? Skjønner ikke helt det jeg. Jeg gidder ikke kommentere alt det som andre folk gjør annerledes enn meg, ser ikke noe poeng i det. En annen ting er at du må kjenne ditt publikum for å være sikker på at disse kommentarene faller i god jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...