Gå til innhold

Hvis alle maur i verden hadde forsvunnet..


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Hei!

Teit spørsmål kanskje, men litt morsomt å tenke på likevel.

Hva -tror- du er konsekvensene hvis alle maur i verden hadde bare *poff* forsvunnet?

Trenger ikke å være sannhet i det du skriver (gjerne det hvis du VET), men hva tror du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Teit spørsmål kanskje, men litt morsomt å tenke på likevel.

Hva -tror- du er konsekvensene hvis alle maur i verden hadde bare *poff* forsvunnet?

Trenger ikke å være sannhet i det du skriver (gjerne det hvis du VET), men hva tror du? :)

Jeg tror det hadde vært ganske dramatisk. Det er jo en stor dyregruppe med mange arter, og mange av disse artene er ganske spesialiserte. Så vidt jeg husker så er det flere arter av maur som er viktige for spesifikke planters overlevelse. F.eks så er vår egen hvitveis avhengig av maur for sin spredning. Maurene sprer frøene deres.

I Afrika er akasiene beskyttet av maur som danner kolonier inne i trærne, og kommer ut når trærne beites på. Og maur er ganske viktige i fht å fjerne døde dyr og insekter.

Så er det selvsagt mange dyr som lever av maur.

Jeg tror at det ville få ganske store ringvirkninger dersom alle maur forsvant, muligens ville man se utryddelsen av flere arter som er helt eller delvis avhengig av en maurart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det ville vært en katastrofe. For å si det slik hadde alle mennesker forsvunnet så hadde det ikke vært en katastrofe men hadde maur forsvunnet så ville det vært en katastrofe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...