Gå til innhold

Solformørkelse - igjen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Leser at det skal være enda en helt unik solformørkelse, denne gangen over Asia.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=564144

Er jeg den eneste som synes det er noe slikt minst en gang i året, og at det hver gang er helt unikt og at skal være minst hundre år til neste gang? Husker alt oppstyret rundt den siste store solformørkelsen i Norge for ikke lenge siden. Stort arrangement i Frognerparken, masse ståhei. Men det var strengt tatt ikke en sjel som hadde merket noe spesielt om de ikke var blitt det fortalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Leser at det skal være enda en helt unik solformørkelse, denne gangen over Asia.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=564144

Er jeg den eneste som synes det er noe slikt minst en gang i året, og at det hver gang er helt unikt og at skal være minst hundre år til neste gang? Husker alt oppstyret rundt den siste store solformørkelsen i Norge for ikke lenge siden. Stort arrangement i Frognerparken, masse ståhei. Men det var strengt tatt ikke en sjel som hadde merket noe spesielt om de ikke var blitt det fortalt...

Det var måneformørkelse sist gang ikke solformørkelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det var måneformørkelse sist gang ikke solformørkelse

Mulig det har vært det også i mellomtiden. Men poenget er at disse helt unike fenomenene jo ser ut til å dukke opp støtt og stadig, og som regel merker man ingenting til det om man ikke har spesialbriller på eller Røed Ødegård er i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte på det samme :ler:

Vi satt da på taket på jobben med spesialbriller og titta i fjor sommer (eller kan det ha vært året før? Jeg tror ikke det..), så det må ha vært en solformørkelse da også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg reagerte på det samme :ler:

Vi satt da på taket på jobben med spesialbriller og titta i fjor sommer (eller kan det ha vært året før? Jeg tror ikke det..), så det må ha vært en solformørkelse da også...

Det er stor forskjell på en partiell (delvis) og en total solformørkelse. En partiell merker du knapt, en total lager natt midt på dagen. Temperaturen synker, fuglene slutter å synge osv..

Men det mest oppsiktsvekkende er jo at man kan se koronaen til sola! Jeg skjønner hvorfor folk reiser jorda rundt for å se dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...