Gå til innhold

Gul, tynn sopp som vokser opp av potteplante


Gjest gjest12

Anbefalte innlegg

Gjest Fugl Fønix

Har en palme stående som jeg har hatt i flere år. For noen dager sidern legger jeg merke til ett gulaktig pulver på plantejorden, og snart etter det begynte gule, tynne sopp og dukke opp. Planten er nå forvist ut på verandaen frem til jeg får potten den om, men jeg klarer ikke å finne ut hva dette er.

Soppen er tynn, med lite hode (tenk lang gul penis, og ja, jeg vet at det høres teit ut), som vokser veldig fort. Den vokser med i hvertfall en cm i døgnet, om ikke mer. Den har ett gulfarget pulver på seg. Hva er dette? Vil jeg kunne bli kvitt dette ved å potte om, eller burde jeg kaste palmen, så det ikke sprer seg til andre planter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at en sopp lever i symbiose med et tre, er det kanskje ikke så sannsynlig at det sprer seg til planter. Du kan jo forsøke å lokalisere fruktlegemet og grave det opp, for deretter potte den om? Personlig ville jeg syns det var moro med sopp i stua, sjekk soppboka, kanskje den kan spises??? =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest sunshinesilje

Jeg har også fått en slik knallgul sopp på palmen min i stua! Mon tro om det er samme palme..? Jeg lot den vokse litt til, bare for å se hvordan den ble, og etter "penisfasongen" (skjønte akkurat hva du mente med det ) fikk den en mer typisk soppform. Som en stor paraply.

Jeg har nå gravd opp og kastet jorda rundt der som soppen vokste, men det lukter fortsatt sopp... Har noen et godt forslag til hva jeg skal gjøre med det? Er det nok å plante om palmen?

Silje

PS! Tror ikke den er spiselig... den er knall knall gul og lukter ikke særlig godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...