Gå til innhold

Max i benkpress

Gjest Gjest_Pippi

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pippi

Er dame på 30 og veier 65 kg - har akkurat begynt å trene på helsestudio.

Ble overrasket over hvor lite jeg klarte å løfte i benkpress. Klarte ikke mer enn 25 kg!!! Er ikke det veldig lite selv om jeg ikke har trent noe før?

Andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rom-mannen

Jeg er mann da....men synes ikke dette høres så hoppende gærent ut. Så lenge du er helt utrent .

Vet ikke hva jentene i din størrelsesklasse kan ligge på, men husker meg selv som helt utrent mann, tror jeg kjørte 3x10 reper på 35 kg eller noe. Tok kanskje 50-60 kg eller noe der omkring som max. Og jeg er da ikke av de minste karene hverken i høyde eller kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg vet ikke. Men det går vel mer i ratio?

Da jeg trente benkpress, så begynte jeg vel på 40 kg ca, og fikk en rekord på ca. 67 kg (med stang), før det ble slutt på treninga. Hadde som mål å ta 100 kg i benkpress og 200 kg i beinpress. Kom til 67 kg og 160 kg. (Usikker på den siste, men var ikke så altfor mange 10-kg ifra). Trente bare et par måneder.

Så, jeg veide omtrent 75 kg på den tida. Da er ration min, for utrente meg, ca 0.9 (kg jeg tar i benk / min egen vekt). Det er heller dårlig, men jeg trente jo ikke lenge og blabla.

"Ratioen" din (ts) ble 0,38.

For å ha nettopp begynt å trene, og at du er jente, så er ikke det dårlig.

Bare tenk på når du dobler vekta du løfter!! :)

Hadde jeg sett en jente benk 50 kg så hadde jeg blitt imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble overrasket over hvor lite jeg klarte å løfte i benkpress. Klarte ikke mer enn 25 kg!!! Er ikke det veldig lite selv om jeg ikke har trent noe før?

Jeg er snart 30, veier 65 kg, og etter 4 måneder klarte jeg en rep med 35 kg. 25 kg var det jeg begynte med. Trodde det var lite jeg og, men det er ikke så ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Benkpress har mye med balanse å gjøre. Så fort du får innarbeidet en ok teknikk vil du kunne løfte mer. Jeg begynte selv kun med stangen for ca. tre år siden, og har trent jevnt og trutt etter det. I mars 2008 tok jeg 8 reps med 35 kilo, ett år senere lå jeg omtrent på det samme nivået med 40 kilo. Det går litt seint med oss jenter, men så lenge man er litt tålmodig kommer resultatene. Jeg makset med 50 kilo før sommeren, noe som var målet mitt i hele vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Synes 25 er bra jeg!

For 2 år siden når jeg begynte å trene så klarte jeg kun stanga og den er vel 20 kg. Jeg var 35 og veide vel ca 70 kg da.

Perset før ferien med 35 kg. Trener vel ikke så mye men er vel ca 2g i uka.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gutt_*
Synes 25 er bra jeg!

For 2 år siden når jeg begynte å trene så klarte jeg kun stanga og den er vel 20 kg. Jeg var 35 og veide vel ca 70 kg da.

Perset før ferien med 35 kg. Trener vel ikke så mye men er vel ca 2g i uka.

Bra??

Er gutt på 14 - veier ca 60 kg - har ingen problemer med 40 kg uten å ha trent noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for en utrent voksen dame er det nok helt som man kan forvente. Kjønnsforskjellen i styrke er betydelig større for overkroppen enn underkroppen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Bra??

Er gutt på 14 - veier ca 60 kg - har ingen problemer med 40 kg uten å ha trent noe særlig.

Du må ikke glemme at du er gutt da. Jenter har ikke de samme forutsetningene for å bygge muskler som gutter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det er slett ikkje så ille, det, ein kan ikkje vente å ta fatt på 40, liksom. For å seie det slik så er styrkekrava på skulen der eg jobbar 25kg i benken for jentene, 40kg for gutane. Seksarkravet er 30reps (jajajaja, eg veit at ein kan diskutere herfra til æva om det er eit godt mål for ein seksar) for båe kjønn. Så nokon har rekna ut at 25kg for jenter er tilsvarande 40kg for gutar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke glemme at du er gutt da. Jenter har ikke de samme forutsetningene for å bygge muskler som gutter.

Just så. Muskel/skjelettsystemet er konstruert med litt andre proporsjoner i utgangspunktet, og i en alder av 14 år har nok testosteronproduksjonen skutt til værs også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jo, men er jo bare en gutt på 14 - dette er jo voksne damer. Trodde dere var sterkere enn dette jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jo, men er jo bare en gutt på 14 - dette er jo voksne damer. Trodde dere var sterkere enn dette jeg..

Selv om du "bare" er en gutt på 14 er du jo akkurat i pubertetsalderen hvor kroppen frigir testosteron, og testosteron brukes for å bygge muskler. Damer har jo selvsagt også testosteron, men mye mindre enn menn, altså mindre muskler også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25kg på første forsøk som kvinne er veldig bra faktisk. :)

Bare å fortsette å trene så skal du se det går framover, seint, men det går framover! hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men er jo bare en gutt på 14

Verste testosteronalderen.

dette er jo voksne damer. Trodde dere var sterkere enn dette jeg..

Det finnes voksne damer som kan løfte både 1.5 og kanskje 2 ganger sin egen kroppsvekt i benken, men de har trent i mange år. Plukker du en tilfeldig dame fra gata er det ikke sikkert hun greier bare stanga en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner selv en del utrente voksne menn som sikke klarer å løfte 40kg i benk og bare stangen for jenter er heller ikke uvanlig, teknikk er gull verdt. Fikk selv et kraftig løft når jeg endret på teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror også 25 kg for en utrent dame er bra. Er selv 175 cm høy og veier ca 75 kg. Er kraftig bygget.

Når jeg begynte å trene for 1/2-år siden klarte jeg heller ikke mer enn 25 kg (såvidt..). Venninna mi som er mindre og spinklere -ca 160 høy og kanskje 55-60 kg - klarte ikke stanga engang.

I dag klarer jeg 30 kg og venninna mi klarer 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil klare å løfte mer raskt dersom du passer på å øke belastningen jevnlig. Jeg tror at de fleste jenter klarer å løfte 70-80% av sin egen kroppsvekt i benkpress etter noen måneder med trening - hvor de har et kosthold som ikke hemmer muskelbygging (som mange har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...