Gå til innhold

Navn på figur/grafe?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er på let etter navnet på en bestemt kurve som beskriver hvordan hoveddelen av befolkningen befinner seg på midten, hvor grafen når høyest. Der befinner den gemene hop seg, de normalt utrustede (en grafe som kan brukes om absolutt alt, økonomi, utdanning, uansett hvilket fenomen man skal bekskrive blant folk, så vil grafen se lik ut). Går man ut mot den ene siden, finner man de som har/er/kan ekstra mye, går man ut mot den andre siden av grafen, finner man de som har/er/kan ekstra mye. Intelligens kan f.eks. framstilles med en slik grafe, altså hvordan befolkningen fordeler seg.

Krøkkete forklart, men det er sent...

Er det noen sosiologer (eller andre) som vet hvilken kurve/grafe/figur jeg tenker på?

Den ser ut som et rundt fjell, på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Stemmer, takk.

Leser om Bell-kurven på Wikipedia og opprinnelsen til den og blir litt overrasket over at det er et rasismeperspektiv her. Det visste jeg ikke. Men den brukes vel helst i dag uten at rase er innblandet overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer generelt heter kurven en normalfordelingskurve, og den gjelder i de fleste sammenhenger der variablen som måles, er kontinuerlig. Mao: de aller fleste data som får variere tilfeldig, er normalfordelte, enten det er høyde, intelligens, antall ganger man har sex i løpet av en måned, hvor mange seksualpartnere man har hatt gjennom livet, etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...