Gå til innhold

Mars/April 2010

Gjest Roxie Hart

Anbefalte innlegg

Gjest tyttebær

Jeg er stort sett tungpustet også! Stod noe i "Gravid" om at stoffskiftet endret seg, og man ble mer tungpustet enn før!

Er nok helt normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme som meg. Akkurat det samme. Vi burde bo i samme by, det hadde hjulpet:P

Ja du sier noe der! Her hvor jeg bor er det en fysioterapeut som har trening for gravide, og trening fra 6 uker etter fødsel. Jeg vurderer å delta på det, tror noe av treningen foregår i vann. Også tror jeg det er smart å gjøre det i regi av en fysioterapeut for min del, siden jeg har mistanke om at jeg har isjas (eller hvordan det skrives) på gang her nå, og en slitasjeskade i skulderen. Og trening TRENGER jeg jo ;)

Du skriver at du er mye tungpustet, det er jeg også! Pulsen går i hundre og jeg er helt skutt etter å ha gått opp trappa :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dere så tungpustet at dere noen ganger ikke føler dere får puste? Jeg føler ofte at jeg ikke får pustet ned i lungene - at jeg nesten hyperventilerer. Det er ikke godt nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir lettere tungpustet enn tidligere. Når jeg går i byen og bærer varene mine f.eks så kan jeg ikke gå like raskt som tidligere før pusten går tungt.

Faren min kommenterte faktisk at jeg var tungpustet etter at jeg hadde vært nede i kjelleren (ned en del trapper og opp igjen) og hentet noe. Men det plager meg ikke, og det er absolutt ikke slik at jeg føler at jeg ikke får puste !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dere så tungpustet at dere noen ganger ikke føler dere får puste? Jeg føler ofte at jeg ikke får pustet ned i lungene - at jeg nesten hyperventilerer. Det er ikke godt nei...

Bare når jeg går opp bakker o.l. Da er det virkelig ille, men sånn har det alltid vært, ikke bare nå som jeg er gravid. Jeg hadde astma da jeg var liten, (ikke at det er noen unnskyldning, hovedgrunnen er nok lite mosjon for min del), men jeg kjenner følelsen av at lufta ikke kommer ordentlig til, og det er en ekkel følelse. Jeg har det også sånn når jeg gråter, får ikke puste og får helt panikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å bli mer tungpustet som gravid. Blodvolumet øker, men evnen til å transportere oksygen til musklene øker ikke tilsvarende mye, samt at blodårene blir videre. Alt dette gjør at hjertet må jobbe hardere for å få ut tilstrekkelig med oksygen til musklene, og dermed fyker pulsen i været, mye raskere enn hva man er vant til. Man blir også mer sliten/tungpustet ved puls man tidligere ikke ble det på.

Trøsten får være at om man orker å mosjonere/trene, så gir dette en skikkelig boost for okysgenopptaket etter fødsel. Reneste bloddopinga. :tommelsmil:

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt vanlig å bli mer tungpustet som gravid. Blodvolumet øker, men evnen til å transportere oksygen til musklene øker ikke tilsvarende mye, samt at blodårene blir videre. Alt dette gjør at hjertet må jobbe hardere for å få ut tilstrekkelig med oksygen til musklene, og dermed fyker pulsen i været, mye raskere enn hva man er vant til. Man blir også mer sliten/tungpustet ved puls man tidligere ikke ble det på.

Trøsten får være at om man orker å mosjonere/trene, så gir dette en skikkelig boost for okysgenopptaket etter fødsel. Reneste bloddopinga. :tommelsmil:

Hehe, jeg føler jeg får deg til å gjenta dette gang på gang uten at jeg på en måte forstår det noen gang og derfor spør lignende spørsmål om og om igjen.

Takk for svar igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg føler jeg får deg til å gjenta dette gang på gang uten at jeg på en måte forstår det noen gang og derfor spør lignende spørsmål om og om igjen.

Takk for svar igjen:)

Det var jo flere som lurte på det, så derfor fant jeg ut at jeg kunne rable ned noen ord igjen. :fnise: Men tungpustethet kan sikkert skyldes andre ting under en graviditet også, så det er jo ikke et fasitsvar heller.

Jeg har forøvrig vært på svangerkspaskontroll i dag, og i dag fikk knøttets vordende far høre fosterlyden også. :hjerte: Den var ikke like lett å finne i dag som sist mandag, knøttet hadde gjemt seg godt denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo flere som lurte på det, så derfor fant jeg ut at jeg kunne rable ned noen ord igjen. :fnise: Men tungpustethet kan sikkert skyldes andre ting under en graviditet også, så det er jo ikke et fasitsvar heller.

Jeg har forøvrig vært på svangerkspaskontroll i dag, og i dag fikk knøttets vordende far høre fosterlyden også. :hjerte: Den var ikke like lett å finne i dag som sist mandag, knøttet hadde gjemt seg godt denne gangen.

Åååå, så søtt. Så søte dere er. Fint at dere fikk høre den selv om det ikke alltid er like lett. Gleder meg til å høre hjertet til min lille:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sliten :grine:

Det er så irriterende at man skal bli så fort sliten av å jobbe når man er gravid. Jeg vil gjerne jobbe mest mulig, men kroppen og hodet vil ikke. Mat og søvn. Og ny enda mer stressende dag i morgen, for da er det først UL og så jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så irriterende at man skal bli så fort sliten av å jobbe når man er gravid. Jeg vil gjerne jobbe mest mulig, men kroppen og hodet vil ikke. Mat og søvn. Og ny enda mer stressende dag i morgen, for da er det først UL og så jobb.

:troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tyttebær

:klemmer:

Da er vi to! Etter 7 timer på jobb er jeg kjørt! Og sover ti timer om natta! Sov kanskje 7 timer før! Jeg er SÅ trøtt! Det går vel over.

Eller så sover man vel mye nå, for å forberede seg på å sove lite senere! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke grue deg til slikt. Det er jo fantastisk:)

Ja, jeg skjønner det... er bare hele legegreia og kontor og venterom og sånn som freaker meg ut litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, jeg skjønner det... er bare hele legegreia og kontor og venterom og sånn som freaker meg ut litt ;)

Aha, da er det greit. :) Men prøv å smil og vær glad. Jeg tenker hele tiden at vi er så mye vakrere om vi bare smiler, og det er ikke så vanskelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Kom over at det fantes en side for oss mars/april folkene!

Så morsomt!

Så da henger jeg meg på dere. Er annen gangs gravid med en på 2 år, terminen er satt til 4. Mars - men UL om et par uker forandrer det nok litt.

Spennende å lese om dere også - godt å se vi har samme "symptomene".

Trøtt og sliten.. og ikke minst andpusten....også allerede. Merker jeg er fortere der nå enn i forrige sv.skap... men også litt større allerede nå enn forrige gang :fnise:

Masse lykke til framover til ALLE sammen *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...