Gå til innhold

Innekatt, men hvilken?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en devon rex katt. Han er inne katt.

Han får være ute på verandaen i bånd da. Men det er fordi han vil absolutt være dær vi er hele tiden. er vi ute, vil han ut. Går vi inn, går han også inn.

Han har ingen behov for å være ute for seg selv. Han vil helst være rundt eierne sine.

Jeg ser ingen problemer med å ha enkelte raser som innekatter. Dessuten har devon rex så kort pels at debegynner å fryse lett, så ville iallefall være slemt om den vendte seg til å få være utekatt på sommeren, og plutselig ikke få når det ble vinter.

Bare lurer på om de som kritiserer de som har innekatter, har hatt slike raser som egner seg som innekatter selv. For da hadde de kanskje sett og opplevd at det faktisk er katter som foretrekker og være inne av forskjellige grunner.

Veldig lett og kritisere innekatter, hvis alt de har hatt selv er huskatt liksom. Det er utrolig forskjell på katteraser, så en må ikke dra alle under en kam. Iallefall hvis en ikke kjenner til raser av egen erfaring!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Bare lurer på om de som kritiserer de som har innekatter, har hatt slike raser som egner seg som innekatter selv. For da hadde de kanskje sett og opplevd at det faktisk er katter som foretrekker og være inne av forskjellige grunner.

Veldig lett og kritisere innekatter, hvis alt de har hatt selv er huskatt liksom. Det er utrolig forskjell på katteraser, så en må ikke dra alle under en kam. Iallefall hvis en ikke kjenner til raser av egen erfaring!

For det første er det noe helt annet om en katt får velge - fra den er liten av - om den vil være inne eller ute, men foretrekker av seg selv å være inne. For det andre synes jeg ikke at katteraser som f.eks ikke kan være ute om vinteren, passer her. For det tredje synes jeg det er feil å avle frem katter som mister noe så grunnleggende som instinktet til å være ute, og som ender opp med å mer eller mindre bli en kosebamse i sofaen fordi det er hva vi ønsker. Slik avl er ingenting annet en egoisme satt i system, på bekostning av kattens natur.

Endret av Tabris
Skrevet
For det første er det noe helt annet om en katt får velge - fra den er liten av - om den vil være inne eller ute, men foretrekker av seg selv å være inne. For det andre synes jeg ikke at katteraser som f.eks ikke kan være ute om vinteren, passer her. For det tredje synes jeg det er feil å avle frem katter som mister noe så grunnleggende som instinktet til å være ute, og som ender opp med å mer eller mindre bli en kosebamse i sofaen fordi det er hva vi ønsker. Slik avl er ingenting annet en egoisme satt i system, på bekostning av kattens natur.

Jeg er enig med deg i alt dette, selv om jeg ser at det unntaksvis kan være forsvarlig å holde to kattunger inne fra de er små, selv om de ikke får muligheten til å prøve utelivet, og derfor "velge". Men da er det en rekke kriterier som må oppfylles, bl.a at de er to, har nok plass, mennesker som er mye hjemme, og luftemuligheter på balkong e.l. Når det gjelder avl, er vi helt på linje!

Gjest Gjest_mosha_*
Skrevet
Hei.

Jeg og samboeren har lyst på katt. Vi bor i fjerde etasje i ei blokk og har egen veranda. Helst vil jeg ha utekatt, men det er vel ikke best?

Har tenkt litt på Maine Coon, hørt mye bra. Men er fortsatt usikker.

Noen tips? :)

Hei, om dere ikke har bestemt dere ennå, så har jeg en skjønn kattunge å gi bort hvis du bor i nærheten av kristiasand. Det er en huskatt, men han er heilt fantastisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...