Gå til innhold

Innekatt, men hvilken?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rasekatter generelt er einet som innnekatt! Du bør ha 2 katter dersom de kun skal være inne :)

Kjempebra at du7dere har tilgang til en balkong! Innekatt er bra det dersom det som nevnt er flere enn enkatt og at du stimulerer dem med lek!

Birma er egnet som innekatt! Tror de er bedreeinet en Main Con men det er bare noe jeg har hørt.

Videoannonse
Annonse
Gjest asanti
Skrevet

Okei, kan virke som om dere som syns det var så fryktelig kvalmene driter penger. Det gjør ikke jeg, men jeg har fremdeles lyst på en katt. Å når situasjonen er sånn at der jeg bor passer det best å ha innekatt blir det en innekatt. Å katter som er mer vant til å være inne er dyre. Fordi dem er avlet slik.

Når mange mennesker har innekatter nå og kattene trives så er det vel ikke dyremisshandling?

Har tenkt litt på ragdoll, men etter det jeg har hørt virker Maine Coon et bedre valg for meg. :)

Skrevet
Når mange mennesker har innekatter nå og kattene trives så er det vel ikke dyremisshandling?

Noe blir ikke mer riktig selv om mange andre gjør det. Noe blir heller ikke mer riktig om man har tatt fra kattene muligheten til å kjenne til alternativet. Og noe blir i hvertfall ikke mer riktig om man avler katter som ikke er "naturkatter" slik at de skal passe bedre som kosete teddybjørner i sofaen.

Skrevet
Noe blir ikke mer riktig selv om mange andre gjør det. Noe blir heller ikke mer riktig om man har tatt fra kattene muligheten til å kjenne til alternativet. Og noe blir i hvertfall ikke mer riktig om man avler katter som ikke er "naturkatter" slik at de skal passe bedre som kosete teddybjørner i sofaen.

Hurra for Tabris!

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du først lurer på hvilke katteraser som passer inne, så er ikke Maine Coon svaret. Dette er jo en stor, muskuløs katt som foretrekker å streife rundt. Den er i slekt med norsk skogkatt og sibirkatt, som opprinnelig er vant til å ferdes i skogsområder. Perser, hellig birma, britisk korthår og ragdoll er roligere katter. Dette er i grunn elementær kunnskap om katter. Hvis du først skal ha deg katt, foreslår jeg at du leser beskrivelser om de forskjellige rasene i faglitteraturen, istedenfor å basere deg på tilfeldige tips på forum.

Gjest asanti
Skrevet

Tanken ved å skrive et innlegg her var får å få litt fler erfaringer fra personer som muligens har maine coon. Har pratet med ei som har tre stykker, hvor hannkatten er utekatt mens hunnkattene er innekatter. For henne funker det veldig bra å har ikke hatt noe problemer med det. Siden jeg bare har hørt en persons side av saken tenke jeg det var best å få mer innsynn.

Tydeligvis ser mange av dere probleme i at katter er innekatter. Så dette var neppe en god ide. Men takk for tips fra dere som ikke hadde bare negativt å si og skal ta til meg det dere har kommet med når jeg går til anskaffelse av katt.

Skrevet

Dette var en veldig fin artikkel synes jeg. Den bekrefter også det jeg selv har erfart i løpet av 25 års erfaring.

Problemet er bare at skal man finne ut av kattens indviduelle personlighet, så må man ha observert den en tid, og dette er jo noe som svært sjelden gjøres i og med at de fleste som kjøper/tar til seg katter, vil ha kattunger.

Det er derfor jeg så varmt anbefaler de som vil ha innekatt å kontakte Dyrebeskyttelsen, Kattens vern og event. andre som har omplasseringskatter for å høre om de har en som av en eller annen grunn ikke kan eller vil være ute.

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med britisk korthår (elsker lynnet!) og jeg kjenner flere som sier at denne katten passer godt som innekatt. For øvrig sies det at det ideelle er to som kan holde hverandre med selskap.

Om det er hunkatt eller hankatt spiller vel ingen rolle men min erfaring er kastrert britisk korthår - noe jeg hadde i ni år og skal ha igjen når det passer med tanke på bosted (får ikke ha dyr der jeg bor nå...... :kjefte: )..!

Lykke til!

Gjest Volven
Skrevet

Lykke til med innekatt. Kan være lurt å ha to så har de selskap av hverandre. Ta en titt på denne linken for å sikre at katten (e) ikke faller ut av vindu/veranda og skader seg. Mange fine tips her. :jepp:

http://www.fod.no/pdf/katt/innekatt.pdf

Skrevet
Nettopp derfor vi velger å ha katten inne. I byen vi bor i er folk grusome mot katter. Vet om fler som har kjørt over katter med vilje. Derfor orker vi ikke betale såpass mye penger for en katt som mest sannsylig vil bli påkjørt.

Helt utrolig... Er ikke kattens liv like mye verd samme hvor mye den koster i kroner og øre?

Det er mulig jeg er naiv, men jeg tror ikke det var ment slik fra TS sin side. Kattens verdi som vesen er akkurat like stor uavhengig av hvilken type katt det er og hvor mye den koster. Dersom katten blir påkjørt vil man bli like knust uansett.

Men det er vel ikke vanskelig å forstå at når en katt først dør, så er det jo en fordel at man ikke har brukt 5000,- på dyret i tillegg.

Skrevet
Det er mulig jeg er naiv, men jeg tror ikke det var ment slik fra TS sin side. Kattens verdi som vesen er akkurat like stor uavhengig av hvilken type katt det er og hvor mye den koster. Dersom katten blir påkjørt vil man bli like knust uansett.

Men det er vel ikke vanskelig å forstå at når en katt først dør, så er det jo en fordel at man ikke har brukt 5000,- på dyret i tillegg.

Nei, det er ikke vanskelig å forstå at det kan være en tilleggbelastning å tape penger samtidig med at en mister katten.

Likevel synes jeg det skinner igjennom hos TS (og veldig, veldig mange andre) at en rasekatt generelt sett er mer "verd" og har høyere status enn en vanlig huskatt, og dette er noe jeg skulle ønske jeg kom til livs, selv om jeg skjønner at det bortimot er en umulighet. :sukk:

TS får mange råd om å kontakte DB og Kattens vern for å høre om de har en katt som ikke kan eller ønsker å være ute, men ut ifra det hun skriver virker det som rasekatt er det eneste interessante for henne.

Selv om dette betyr at hun ikke får muligheten til å vurdere om denne katten faktisk har en personlghet som gjør at den kan få et godt liv som innekatt.

For jeg holder fast på at dette ikke har med rase å gjøre, men kattens individuelle personlighet.

Når man har mulighet til å la katten få utløp for sine naturlige behov (også å gå ut), så kan man ha så mange rasekatter man vil for meg. Men når man, som TS har det spesielle behovet at katten MÅ være inne, så synes jeg det er veldig trist at andre muligheter overhode ikke vurderes.

Skrevet
TS får mange råd om å kontakte DB og Kattens vern for å høre om de har en katt som ikke kan eller ønsker å være ute, men ut ifra det hun skriver virker det som rasekatt er det eneste interessante for henne.

Selv om dette betyr at hun ikke får muligheten til å vurdere om denne katten faktisk har en personlghet som gjør at den kan få et godt liv som innekatt.

For jeg holder fast på at dette ikke har med rase å gjøre, men kattens individuelle personlighet.

Når man har mulighet til å la katten få utløp for sine naturlige behov (også å gå ut), så kan man ha så mange rasekatter man vil for meg. Men når man, som TS har det spesielle behovet at katten MÅ være inne, så synes jeg det er veldig trist at andre muligheter overhode ikke vurderes.

Det er jo en prisverdig holdning du har, virkelig. Men du må jo også respektere at andre kan være uenige med deg.

Jeg har selv to rasekatter som er innekatter - de går ute i hagen vår og på hytta, men de går ikke rundt som de vil. Det er klart jeg kunne valgt å få meg en huskatt som kunne omplasseres, men jeg valgte ikke slik. Og det må da sannelig få være mitt valg når det er jeg som skal ha dyret? Eller hur?

(Og for ordens skyld, det betyr ikke at jeg mener at rasekatter er mer verdt enn andre katter.)

Gjest Miley
Skrevet

Vi har siamesere og de er kun inne. Jeg er veldig fornøyd med den rasen, de er lekne, smarte, kosete og utrolig pene.

Vi passet en Maine Coon en gang, det var ikke mye innekatt, den hadde ekstremt behov for å være ute.

Skrevet

Aurora M., jeg vil bare si at det ikke er så lett, å bare få en innekatt fra dyrebeskyttelsen. Her i Oslo er det 2 sånne organisasjoner, mange mange katter til omplassering, men 99% av de "må ha gode og trygge utemuligheter". De har gått ute før, og må få lov til det. Jeg venta i 1,5 år på en passende katt, en som kunne ble innekatt, noen sånne dukker opp sjeldent, og da er det kø for å få de. Dyrebeskyttelsen selv anbefaler i det tilfellet å ta kattunger, eller heller fungere som midlertidig fosterhjem for voksne katter. Det er mye enklere for kattunger å bli innekatter, enn det er å vende voksne utekatter til å bli innekatter (selv om det kan gå, det også). Bare min erfaring..

Skrevet
Det er jo en prisverdig holdning du har, virkelig. Men du må jo også respektere at andre kan være uenige med deg.

Jeg har selv to rasekatter som er innekatter - de går ute i hagen vår og på hytta, men de går ikke rundt som de vil. Det er klart jeg kunne valgt å få meg en huskatt som kunne omplasseres, men jeg valgte ikke slik. Og det må da sannelig få være mitt valg når det er jeg som skal ha dyret? Eller hur?

(Og for ordens skyld, det betyr ikke at jeg mener at rasekatter er mer verdt enn andre katter.)

Jeg synes ikke innlegget mitt bærer preg av mangel på respekt for at andre velger annerledes, men hvis det oppfattes slik så beklager jeg det! Forøvrig synes jeg det høres ut som dine katter har et godt liv, og de har jo også muligheten til å være ute.

Skrevet
Aurora M., jeg vil bare si at det ikke er så lett, å bare få en innekatt fra dyrebeskyttelsen. Her i Oslo er det 2 sånne organisasjoner, mange mange katter til omplassering, men 99% av de "må ha gode og trygge utemuligheter". De har gått ute før, og må få lov til det. Jeg venta i 1,5 år på en passende katt, en som kunne ble innekatt, noen sånne dukker opp sjeldent, og da er det kø for å få de. Dyrebeskyttelsen selv anbefaler i det tilfellet å ta kattunger, eller heller fungere som midlertidig fosterhjem for voksne katter. Det er mye enklere for kattunger å bli innekatter, enn det er å vende voksne utekatter til å bli innekatter (selv om det kan gå, det også). Bare min erfaring..

Jeg har ikke sagt at det er så lett å bare få en innekatt fra DB, men jeg synes iallefall det burde vurderes å sjekke om det er noen. Hvis det er blitt oppfattet som om jeg er kategorisk imot innekatter, så er det slett ikke tilfelle. Det har også kommet klart fram i mine andre innlegg her på forumet. Men jeg mener at å ta en kattunge og gjøre den til innekatt bør være siste utveg. Og så er jeg klinkende klar på at de bør være 2 sammen!

Gjest Miley
Skrevet
Jeg har ikke sagt at det er så lett å bare få en innekatt fra DB, men jeg synes iallefall det burde vurderes å sjekke om det er noen. Hvis det er blitt oppfattet som om jeg er kategorisk imot innekatter, så er det slett ikke tilfelle. Det har også kommet klart fram i mine andre innlegg her på forumet. Men jeg mener at å ta en kattunge og gjøre den til innekatt bør være siste utveg. Og så er jeg klinkende klar på at de bør være 2 sammen!

Noen vil ha rasekatt og ønsker slett ikke noe huskatt fra DB, det må dere bare akseptere.

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet
Noen vil ha rasekatt og ønsker slett ikke noe huskatt fra DB, det må dere bare akseptere.

At noen ønsker rasekatt er da vel helt naturlig, men det forsvarer ikke leveforholdene man tenker å tilby katten. Å foreslå siameser/orientaler som innekatt forstår jeg forresten veldig lite av når man vet hvordan de ulike rasene er skrudd sammen. Mer aktive katter enn orientalerne finnes vel nesten ikke så disse bør få bruke seg, inne og ute. Man kjøper ikke en Formel1 bil for å kjøre i byen med liksom... selv om de ser kuule ut ;)

Så bor man sånn til at man må holde en katt inne må man faktisk moderere ønskene sine og gå for en katt som ikke ønsker å gå ut, for eksempel en traumatisert omplasseringskatt som har fått nok av utelivet.

Gjest Vampen
Skrevet (endret)

Jeg hadde innekatter en liten periode, og aldri igjen. Rett og slett fordi spesielt den ene katten var en katastrofe som innekatt fra dag 1. Hun hadde aldri vært ute, og var bare en liten unge, men det var ingen tvil om at hun SKULLE ut. Det var et konstant jag med å sikre leiligheten, sto vinduet oppe prøvde hun å hoppe ut, til tross for at det var mange meter rett ned til asfalten. Og det krevde mye å aktivisere de, og det ble aldri "nok". Den dagen de kunne begynne å gå ut var en enorm lettelse.. Hun hadde rett og slett aldri fungert som innekatt, uansett hva vi hadde gjort.

Derfor er rådene du får her, bla å kontakte DB, gode råd. Man kan mene hva man vil om hva slags raser som passer og ikke, men i bunn og grunn er det noen katter som ikke funker som innekatt i det hele tatt. Ved å kontakt DB, eller ta til dere en litt eldre rasekatt, har dere muligheten til å forsikre dere om at katten trives inne. For tro meg, det finnes ikke mye som er mindre koselig enn en innekatt som ikke vil være inne.

Jeg kjenner innekatter som har en flott tilværelse inne. Men det har ofte krevd en del kunnskap og innsats fra eier. Flere av de jeg kjenner har bla lagd et uteareal til kattene på balkongen, hvor de har klatreutstyr, leker ect., og de har sikret balkongen ved å kle åpningen med hønsenetting. Vår og sommer er høysesong for "Flying cats", så pass på. Har ullballen først bestemt seg for at den vil en tur ut, så lar den seg ikke stoppe av at det er en delmeter ned til bakken..

Jeg henger meg også på det andre her sier, skal du ha innekatt, så vurder å skaffe deg to.

Endret av Vampen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...