Aurora M. Skrevet 23. juli 2009 #41 Skrevet 23. juli 2009 Noen vil ha rasekatt og ønsker slett ikke noe huskatt fra DB, det må dere bare akseptere. Jeg synes det er lettere å akseptere folk som har andre meninger enn meg enn å akseptere folk som kun kvervulerer. Innlegget du siterer er et svar fra meg på innlegget til Red Fox, og svaret mitt er relevant i forhold til det hun skrev. Ellers så er det ingen motsetning i å akseptere andres meninger om ting, og i det å ha andre meninger i samme sak, og å hevde disse i et åpent forum.
Gjest Miley Skrevet 23. juli 2009 #42 Skrevet 23. juli 2009 At noen ønsker rasekatt er da vel helt naturlig, men det forsvarer ikke leveforholdene man tenker å tilby katten. Å foreslå siameser/orientaler som innekatt forstår jeg forresten veldig lite av når man vet hvordan de ulike rasene er skrudd sammen. Mer aktive katter enn orientalerne finnes vel nesten ikke så disse bør få bruke seg, inne og ute. Man kjøper ikke en Formel1 bil for å kjøre i byen med liksom... selv om de ser kuule ut Så bor man sånn til at man må holde en katt inne må man faktisk moderere ønskene sine og gå for en katt som ikke ønsker å gå ut, for eksempel en traumatisert omplasseringskatt som har fått nok av utelivet. Dersom du tror vi har siameser fordi de ser kuule ut er du merkelig skrudd sammen, om jeg får si det sånn. Folk som argumenterer med å rakke ned på andres måte å gjøre ting på gidder jeg ikke kaste bort tid på.
Ciara Skrevet 23. juli 2009 #43 Skrevet 23. juli 2009 Jeg skriver under på anbefalingene om å få to katter. Man trenger ikke særlig mer utstyr enn til én katt, og gleden blir dobbelt så stor. Dobbelt så mye kos og lek. Og så er det jo hjertevarmende å se på når de lekeslåss og jager hverandre, eller når de sovner omtrent oppå hverandre eller vasker hverandre
Tabris Skrevet 23. juli 2009 #44 Skrevet 23. juli 2009 Jeg synes kattens naturlige behov skal gå foran menneskers ønske om å eie en katt. Hvis man bor slik til at det passer dårlig med at katten går ute, så synes jeg rett og slett ikke man skal skaffe seg en katt.
Avalon Skrevet 23. juli 2009 #45 Skrevet 23. juli 2009 Så lenge katten trives med å være innekatt, ser jeg ikke noe problem i det. Jeg skjønner veldig godt at mange i store byer velger å ha innekatt. Men når man skal ha innekatt er det viktig å ha stor plass, slik at katten får boltre seg rundt, også viktig med mye leker, og klatrestativ. Ellers også ting som kan aktivisere den og utfordre den, slik at katten ikke kjeder seg. Min søster har en Bengal, en hunnkatt som innekatt. Denne katta er faktisk livredd for den store verden utenfor, og før noen tenker eller sier det, nei det er ikke min søsters verk. Katta var ment til å være avlskatt, men da hun nektet å parre seg, kasta de oppdretterene katta bort til førstemann som ville ha henne. Hun har vært innekatt hele livet. Min søster fikk henne da eier nummer to ikke lenger kunne ha henne, og da var katta fullvoksen, 4år gammel. Unasett, så trives denne katta med å være inne, hun kan også være ute litt, men da ikke alene. Bengal katter er veldig avhengige av eierene. Vil en katt være ute, hadde ikke jeg hatt hjerte til å ikke slippe den ut. Så jeg ville også anbefalt dere om å få en katt som har spesielbehov. Dere har ingen garanti på at dere får en katt som vil trives med å være inne selv om dere velger en rasekatt.
Tabris Skrevet 23. juli 2009 #46 Skrevet 23. juli 2009 Jeg vil også understreke at jeg ser forskjell på en katt om selv velger å være mye, eller bare, inne (om den får valget fra den er kattunge av) og en katt som aldri får det valget.
Avalon Skrevet 23. juli 2009 #47 Skrevet 23. juli 2009 Jeg vil også understreke at jeg ser forskjell på en katt om selv velger å være mye, eller bare, inne (om den får valget fra den er kattunge av) og en katt som aldri får det valget. Jeg ser også denne forskjellen. En katt som rett og slett ikke vil ut, og den katten som ønsker å få kunne være ute. Unsett om det er rasekatt eller "vanlig" huskatt.
Gjest asanti Skrevet 24. juli 2009 #48 Skrevet 24. juli 2009 Jeg fant idag på finn.no ei som skulle selge en døv kattepus av maine coon. Pusen er ca 3mnd til redusert pris. Siden den er døv blir den solgt kun som innekatt. Noe som passer meg kjempebra. Men nå har ikke jeg erfaring med døve katter. Har noen av dere det?
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #49 Skrevet 24. juli 2009 Det hørtes ut som en kjempefin løsning, med en døv katt. Og så en maine coon, som du ønskest deg. Har dessverre ikke erfaring med døve katter, men har hørt at de oppfører seg stort sett som andre katter, men selvfølgelig må være inne.
Gjest asanti Skrevet 24. juli 2009 #50 Skrevet 24. juli 2009 Mhm, passet perfekt. Pusen var helt nydelig! Å ikke så langt unna der jeg bor. Kjekt å slepp å kjøre hele norge rundt når man bor nærmere troms fylke. Katter har så bra sanser så ser ikke noe problem i at katten er døv.
Avalon Skrevet 24. juli 2009 #51 Skrevet 24. juli 2009 Mhm, passet perfekt. Pusen var helt nydelig! Å ikke så langt unna der jeg bor. Kjekt å slepp å kjøre hele norge rundt når man bor nærmere troms fylke. Katter har så bra sanser så ser ikke noe problem i at katten er døv. Jeg har møtt en døv katt et par ganger, han er veldig skjønn men han aner jo ikke hvor høyt han faktisk mjauer og det er rimlig høyt kan man si. Til katter pleier vel de fleste å ha enkelte lyder som katten kjenner igjen, hvis den er på vei til å gjøre noe den ikke skal f.eks så lager man lyden og katten går ikke lenger. Er vel det samme å gjøre det med en døv katt, bare ved hjelp av bevegelser. De eldste kattene mine reagerer på mine håndbevegelser samt knipse-lyd, hopper opp eller ned alt etter bevelgelsen.
Gjest asanti Skrevet 30. juli 2009 #52 Skrevet 30. juli 2009 Nå har vi kjøpt oss katt. En liten hvit maine coon. Han er helt nydelig! Akkurat som jeg har lest når det kommer til personlighet og oppførsel. En skikkelig kosegutt.
Gjest Gamlegode10na Skrevet 30. juli 2009 #53 Skrevet 30. juli 2009 Nå har vi kjøpt oss katt. En liten hvit maine coon. Han er helt nydelig! Akkurat som jeg har lest når det kommer til personlighet og oppførsel. En skikkelig kosegutt. Gratulerer så mye - kos deg masse med pusen din. Til dere andre som har kommet med svar som - "ikke ha katt dersom den skal være innekatt" etc, skam dere!! Hvem i all verden har sagt at en katt ikke kan fungere med å være bare inne? Det hele handler om å ha tid til katten, stimulere den rett og slett. Har selv innekatt - en perser - en lykkelig bedagelig katt som stortriver med livet den har. Det kan man se på et dyr, om de trives eller mistrives. Er man kjent med dyr, så ser man fort mistrivsel.
Gjest Cipheria Skrevet 30. juli 2009 #54 Skrevet 30. juli 2009 Ja, og no linka jo RedFox81 til ein katteprofessor som seier at kattane greier å tilpasse seg. Trur moglegvis han har litt greie på kattar ...
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #55 Skrevet 30. juli 2009 Nå har jo TS fått seg katt, så det har jo løst seg:) Men generelt må jeg si at svarene her i denne tråden har vært svært lite behjelpelige. TS har bestemt seg for å få innekatt, at x antall brukere her mener h*n er en dyreplager siden h*n vil ha innekatt vil (som dere nå så) ikke endre dette. Ingen spurte om deres mening om innekatt er dyreplageri eller ikke. Innekatt er ikke uvanlig. Men det som er viktig er at forholdene legges best mulig til rette. Ikke mange i denne tråden har kommet med slike råd. Jeg kan komme med det jeg mener man bør tenke på i forhold til innekatt: -jeg mener man må ha to stk når man har innekatt. -man bør få seg katter som aldri har vært ute før/eventuelt ikke vil gå ut. Det vanlige er å få seg to kattunger, gjerne fra samme kullet. -man må ha nok plass. Men husk også på at katter også bruker rommet i høyden, så å ha store kattemøbler utvider kattens boltreplass. -man må sikre vinduer og balkong slik at katten ikke kan komme seg ut. Katter er naturlig nysgjerrige (og noen katter kan faktisk være klumsete) og mange katter ramler ut selv om de egentlig ikke har ønske om å komme ut. -innekatter må kastreres, vaksineres årlig og ID-merkes. -jeg mener ikke rase spiller noen rolle. Jeg har selv erfaring med huskatter som innekatter. -man må ha tid til katten (selvsagt, dette gjelder jo alle katter). -aktivisering er viktig. Mange innekatter har en tendens til å bli overvektige. -ellers gjelder jo de råd som gjelder for katter man også skal ha ute.
la Flaca Skrevet 30. juli 2009 #56 Skrevet 30. juli 2009 Dersom du tror vi har siameser fordi de ser kuule ut er du merkelig skrudd sammen, om jeg får si det sånn. Folk som argumenterer med å rakke ned på andres måte å gjøre ting på gidder jeg ikke kaste bort tid på. Jeg tror du er veldig klar over at sammenlikningen med bil ble gjort for å fremheve et poeng; de ulike katterasene er like forskjellige som ulike bilmerker, man kjøper katt (rase) etter behov/bruk. Jeg vil over hodet ikke anbefale en orientaler til folk som ønsker en rolig og fornøyd innekatt, da de er fulle av temeperament og energi og har best av å få utløp for den. Det er et råd jeg gir for det beste for katten, og den personen som ønsker seg et godt kattehold.(Forøvrig er det fullt mulig å ha orientaler/siameser som utekatt, har hatt det selv og kjenner mange som har det.) Grattis med mc trådstarter. En fin løsning tross alt. Kan være lurt å få vet'n til å kontrollere synet årlig også, for det hender det er en sammenheng der. Lykke til med lillepus!
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #57 Skrevet 30. juli 2009 Nå har jo TS fått seg katt, så det har jo løst seg:) Men generelt må jeg si at svarene her i denne tråden har vært svært lite behjelpelige. TS har bestemt seg for å få innekatt, at x antall brukere her mener h*n er en dyreplager siden h*n vil ha innekatt vil (som dere nå så) ikke endre dette. Ingen spurte om deres mening om innekatt er dyreplageri eller ikke. Innekatt er ikke uvanlig. Men det som er viktig er at forholdene legges best mulig til rette. Ikke mange i denne tråden har kommet med slike råd. Jeg kan komme med det jeg mener man bør tenke på i forhold til innekatt: -jeg mener man må ha to stk når man har innekatt. -man bør få seg katter som aldri har vært ute før/eventuelt ikke vil gå ut. Det vanlige er å få seg to kattunger, gjerne fra samme kullet. -man må ha nok plass. Men husk også på at katter også bruker rommet i høyden, så å ha store kattemøbler utvider kattens boltreplass. -man må sikre vinduer og balkong slik at katten ikke kan komme seg ut. Katter er naturlig nysgjerrige (og noen katter kan faktisk være klumsete) og mange katter ramler ut selv om de egentlig ikke har ønske om å komme ut. -innekatter må kastreres, vaksineres årlig og ID-merkes. -jeg mener ikke rase spiller noen rolle. Jeg har selv erfaring med huskatter som innekatter. -man må ha tid til katten (selvsagt, dette gjelder jo alle katter). -aktivisering er viktig. Mange innekatter har en tendens til å bli overvektige. -ellers gjelder jo de råd som gjelder for katter man også skal ha ute. Dette stemmer jo ikke hvis du leser åpningsinnlegget til TS. Hun sier hun helst vil ha utekatt, men stiller spørsmålstegn ved om det kanskje ikke er det beste.
Kiyo Skrevet 30. juli 2009 #58 Skrevet 30. juli 2009 Dette stemmer jo ikke hvis du leser åpningsinnlegget til TS. Hun sier hun helst vil ha utekatt, men stiller spørsmålstegn ved om det kanskje ikke er det beste. Overskriften sier derimot "innekatt, men hvilken?" Ts innlegg virket mer for meg som en slags begrunnelse på hvorfor hun velger å ha innekatt og at spørsmålet om det er det beste er mer ment som retorisk. Men vi har alle forskjellige måter å tolke ting på Gratulerer med pus ts, jeg har selv to innekatter og det fungerer strålende. (det er snakk om to søstre som vi skaffet fra dyrebeskyttelsen da de var ca 3 mnd gamle. Livredde for alle unntatt meg og samboeren, og nekter plent å gå ut. Sånn i tilfelle det kanskje sparer meg for et par kommentarer )
Gjest asanti Skrevet 30. juli 2009 #59 Skrevet 30. juli 2009 Ja, vil få sjekket synes hans innimellom og. Vetrineren oppdretter hadde var litt usikker på om han faktisk er døv. Han har svarte hårstrå mellom ørene. Vi har lagt merke til at ved visse lyder så skvetter han til. Spesielt når hunden til foreldrene mine bjeffet. Da var det ganske tydelig at han hørte henne. Men lydene han har reagert på er ganske skarpe lyder.
Minttu Skrevet 30. juli 2009 #60 Skrevet 30. juli 2009 Man kan ha bengal! De er aldeles nydelige! Men de krever vel litt, og de koster en del men kommer ann på om man skal ha selskapskatt eller utstillingskatt..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå