Gå til innhold

Han vil ikke sove


blå

Anbefalte innlegg

Gutten min sover så dårlig. Jeg prøver å legge han minimum to ganger på dagen. Da må jeg alltid gå tur for at han skal sove. Med en gang jeg stopper vogna våkner han og er trøtt men får ikke sove igjen om jeg ikke triller videre.

Om kvelden virker han ofte overtrøtt og skriker og skriker sovner etter en lang stund med skrik og byss og mat og sang. Han vokner ofte 4-5 ganger mens han sover om natten og vil ha kos og mat.

Jeg er så sliten av dette styret hans. Helsesøster sa at vi burde legge inn veldig faste rutiner. Og det har vi gjort, men jeg synes han fremdeles bare roter med sovingen.

Jeg har begynt smått med grøt, men han spytter det stort sett ut igjen, så den har liten virkning ennå.

Noen som har noen søvntips, både lurer på dagne og om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, så slitsomt! Har dere sjekket ham for KISS? Mange babyer sliter med å sove pga. dette.

Når legger du ham? Med en gang han viser tegn til tretthet?

Har han eget rom?

Unger er så forskjellige, men her i huset ble det ikke ordentlig dreis på nattesøvnen før hun var 6 mnd, og fortsatt hender det at hun våkner for trøst. Hun fikk eget rom da hun var 4 mnd, og det hjalp på søvnen hennes - og min ;)

Får du sovet/hvilt deg litt på dagtid? Det er utrolig viktig for å ikke gå helt opp i liminga :klem:

Da dattera mi var 4 mnd, sov hun 4 dupper á 30-40 min., og i ettertid ser jeg at jeg heller skulle ventet litt med å legge henne til hun var ordentlig trøtt. Jeg måtte også trille, men som regel sov hun videre om vogna stanset. Hvis hun våknet, var det nok fordi hun var ferdigsovet (tror jeg).

Vanskelig med en baby som ikke vil sove, det vet jeg, men husk at det går over - bare hold ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: du har all min sympati.

Trøsten er at det går over.

Synes det høres veldig lite ut med to sovinger pr dag, særlig hvis disse blir korte. Husk at helsesøster kun er en veileder, det er du som kjenner barnet ditt.

Jeg ville prøvd å jobbe for å få til soving uten trilling. Min datter klarer dette delvis. Hun er seks mnd og sover fortsatt minst tre ganger pr dag, men det er sjelden mer enn 30-60 min pr gang. Har prøvd å bare la henne sove to ganger, men det gir (enda mer) håpløse netter.

Om natten sovner hun ca kl 18.30 og sover ofte fint frem til kl 01. Kanskje med en pupping i mellomtiden. Etter det våkner hun hver annen time. Hadde en lang periode hvor hun våknet kl 05 og syntes det var morgen. Den ser heldigvis ut til å være over. Ikke hør på alle de som sier at så små barn skal sove hele natten, det er ikke så vanlig som man skulle tro.

Det som er greit å huske på er å la det være natt (mørkt og stille) når du mener det er natt og dag (lyst og med lyd) når det er dag (selv om han skal sove).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hadde vi det også da ungen vr var 4 mnd ;) Det er IKKE vanlig at så små sover hele natta!

Å prøve å få ham til å sovne uten stimulig (trilling, byssing, bæring, amming) er viktig. Det kommer kanskje til å ta litt tid, men det kommer til å gå. Her var vel ungen i alle fall et halvt år før jeg kunne legge ham våken i senga, og han sovna av seg selv etterpå.

Ville også prøvd 3 sovinger på dagtid istedetfor 2. Når de er såpass små, må de som regel sove etter å ha vært våkne rundt 2 timer (+/-).

Vi fikk ikke dreis på nattesøvnen før vi kutta ut nattamminga. Det er jo for tidlig for dere, men jeg anbefaler nattavvenning på det sterkeste. Så lenge ungen får 1-2 porsjoner fast føde hver dag (det siste som kveldsmåltid selvfølgelig) og er minst 6 mnd, er det ingenting i veien for å nattavvenne. Vi venta til 9 mnd fordi vi håpa han skulle slutte av seg selv, men det tror jeg ikke hadde skjedd ;) Noen ganger må man ta litt grep selv.

Når han våkner om natta, må han få mat da, for å sove videre? Hvor mange ganger får han mat hver natt?

Dette kommer til å gå over! Men det er veldig slitsomt mens det pågår. Prøv å sove litt på dagtid selv også. Tror du han sovner hvis du feks tar ham med deg i senga di? Kanskje ikke ideelt, men det kan være en grei måte å få han til å sovne på, og du får sove selv også. Bare prøv å unngå å amme ham i søvn.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi en tilsvarende periode rett før jr. var fire mnd.! Utrolig slitsomt!

Jeg kan anbefale å få litt trille-hjelp! Har du noen som kan trille babyen mens du sover litt eller gjør noe annet?

Her gikk det over av seg selv, i alle fall det med at han sov så korte lurer og våknet med en gang vogna stod stille! Men for å få han til å sove bedre på natta måtte vi i gang med fast føde og gradvis nattavvenning (her var det pupp min. fire ganger på natta en periode!)

Det er gjerne bare en periode, men det hjelper ikke så mye å høre det når man er midt oppi det selv...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med feks sjal eller meitai? Så kan barnet sove på ryggen din mens du gjør andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blå uinnlogget

Hei hei og tusen takk for svar.

Vi har sjekket KISS, men det har han ikke. Vi har begynt med litt grøt nå, men han spiser ikke så mye grøt ennå, det er kanskje litt nytt for han.

Ellers er det umulig å få sove på dagen når han må trilles for å sove. Har prøvd å gå tre turer med han (burde kanskje gått mer, men jeg må få gjort noe annet enn å trille også)

Han blir lagt kl. 19 på kvelden, prøver å ha en fast rutine først. Det er faktisk et par dager nå at han har sovnet raskt av seg selv. Men ofte så ligger han og er urolig og skriker opp til en til to timer før han sovner. (om jeg da ikke bysser eller pupper han i søvn)

Han vokner ca kl. 23, 01, 03, 05 før morgenen og vil ha mat. Han hylskriker og vil ikke roes. Kun pupp er greit. Hvordan avenne han uten at han skal vekke hele huset???

hilsen trøtt blå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er bare 4 måneder, det er IKKE vanlig at de klarer seg gjennom natta uten mat. Og hvis det fungerer å amme han i søvn så ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det, det er ikke slik at du må alltid amme han i søvn senere. Heller amming i søvn enn 2 timer med hylskrik.

Snuppa mi er 7,5 måned, jeg nattammer 2-3 ganger fremdeles, men vi samsover slik at jeg våkner ikke skikkelig. Fram til hun var nesten 7 måneder så ammet jeg henne i søvn, rett og slett fordi det var enkelt, men de siste 3 ukene så har pappan lagt henne, og det har gått knirkefritt: hun får nattapupp i sofaen og deretter tar pappan henne inn og synger for henne, som oftest sovner hun etter 5-10 min. ...riktignok kan ikke jeg legge henne på samme måten, men jeg regner med at det går seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...