Gå til innhold

Skal/skal ikke


Gjest Gjest_undrende_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_undrende_*

Hei

Min samboer og jeg ønsker å starte familie nå, og vil prøve å bli gravide ganske snart. Eneste er at jeg er student, snart ferdig, og risikerer å bli ferdig rett før jeg eventuelt føder (om jeg blir gravid ganske kjapt, noe alle andre i familien har blitt). PProblemet da er permisjon, og permisjonspenger.

I og med at jeg er ferdig som student, har jeg ikke krav på penger fra lånekassen, og jeg har ikke tjent nok til å få noe fra staten heller. Burde vi vente, eller burde vi satse når vi vet at det kan bli økonomiske problemer av det? og er det mulig å fullføre noen eksamener, og rett og slett bare utsette én, eller må jeg utsette alle eventuelt?

er litt usikker på om vi klarer å vente halvannet år før jeg kan bli gravid, i forhold til økonomi osv. savnet etter barn begynner å bli ganske stort nå, og vi har snakket om det de siste to årene. i forhold til venner og familie og sånn, er dette en god tid å bli gravid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maxtor

Rent praktisk lønner det seg jo å vente.

Tenk deg å kunne få barnet ditt uten å måtte ha økonomiske vansker fra første stund.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men uansett..vent litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å søke videre studier, takke ja til den plassen du blir tilbydt, for så å søke permisjon fra studiet. Da vil du få støtte fra lånekassen det året du er hjemme med barnet. Etter det året, er det opp til deg om du vil hoppe på studiene, eller si fra deg plassen. Dette er faktisk lånekassens eget råd til kvinner som er gravide rett før studieslutt, og ikke noe luddig jeg har funnet ut av på egen hånd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du skriver ikke hvor gammel du er?

Generelt: du bør selvfølgelig vente til du får jobb før du får barn. Unntaket er hvis du er så gammel at det kan bli vanskelig for deg å bli gravid (f.eks over 35 år).

Jeg fikk mitt første barn midt mellom 2 jobber, og tapte derfor både inntekt og lønnsansiennitet, som betyr at jeg fortsatt "henger etter" lønnsmessig + at jeg hadde mindre egenkapital ved boligkjøp enn jeg ellers ville hatt. Med barn følger kostnader, og noen hundre tusen i inntektsforskjell merkes godt.

Så mitt råd til deg, dersom du ennå er ung, er å vente til du får jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fugl Fønix

Det finnes aldri ett godt tidspunkt å få barn på. Jeg får mitt første nå, uten fast jobb, men har tjent opp permisjonsrettigheter. Vi begynte å prøve mens jeg var student.

Studenter i Norge har gode ordninger med tanke på graviditet, i hvertfall i forhold til andre land. Dersom du lykkes i å bli gravid fort, er det ikke verre enn at du sørger for å ha skoleplass videre. Da vil du og ha rettigheter.

Jeg er sikker på at dersom jeg hadde fantastisk jobb, alt alt på plass, så hadde det fortsatt ikke føltes som ett godt tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...