Gå til innhold

Sprsml: Hva nå?


Gjest Gjest_Elysium_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Elysium_*

Har over 400 i studiepoeng, deriblant en halv master i arkeologi. Strøk i et emne og vet ikke hva som skjer videre (har klaget men svar på den tar jo år).

Jeg satte meg opp som enkeltemnestudent til høsten, da jeg ikke helt vet om jeg VIL fortsette på masteren hvis jeg får medhold i klagen.

Hvilke emner passer i såfall hvis man vil ha jobb innen museum/forvaltning?

MÅ man ha master for å få jobb innenfor museum/forvaltning?

Hvilke andre jobber er mulige å få med fag innen antropologi, arkeologi, historie og kristendom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Elysium_*

Hallo? :-(

Det ville vært litt fint om noen kunne ta seg bryet med å hjelpe meg. Synes ikke det er for mye forlangt... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Til TS

For det første er det ferietid og for det andre så er utdanningen din ikke helt A4. Folk svarer deg dersom de føler de har noe å bidra med. Det hjelper IKKE å være ufin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gjesten_*
For det første er det ferietid

Den der holder ikke. Det er veldig mange inne her på dagen og på kvelden.

for det andre så er utdanningen din ikke helt A4.

Så universitetsutdanning er ikke A4? Hva er A4- utdanning? Kassadame på Rimi?

Folk svarer deg dersom de føler de har noe å bidra med.

Nok av folk svarer i de andre trådene. Hvorfor ikke denne? Jeg er keen på å vite hva ts hadde fått som svar. Det må da være noen glupinger av et eller annet slag her på siden?

Det hjelper IKKE å være ufin.

Av og til så hjelper det å være en bitch. Nytter ikke å sitte på gjerdet og la livet passere.

Forøvrig så synes ikke jeg at ts er ufin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gina_*
Hallo? :-(

Det ville vært litt fint om noen kunne ta seg bryet med å hjelpe meg. Synes ikke det er for mye forlangt... :-(

:filer:

Som en sa over her: Dette er nok neppe måten å få svar på. Og spørsmålene dine er langt fra A4. Og sure fjes og slike uttalelser hjelper neppe. Hvorfor er ikke det for mye forlangt at noen skal "ta seg bryet med å hjelpe deg"? Er det noen her som skylder deg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste innlegget ditt i går, men siden jeg ikke aner noe om hva som kreves av en som jobber innenfor museum/forvaltning er det vanskelig å svare skikkelig.

Men samfunnsfag, historie og kristendom er fag som er aktuelle innen en undervisningsstilling på videregående. Du må da bygge på med et år pedagogikk.

Sist jeg var på omvisning på et museum hadde han som viste oss rundt dokorgrad i historie, så det er absolutt et aktuelt fag i forhold museumsjobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerie

Du har en veldig smal fagsammensetning og utdannelse, så det er nok ikke så mange som har mye vettugt å komme med, for få kjenner til fagene dine. Mht undervisning så har du en svak fagkombinasjon; selv om både historie og kristendomreligion er skolefag er det ikke så mange undervisningstimer i disse fagene. Lærerbehovet er ikke så stort og det vil være svært vanskelig å få en full lærerstilling med denne fagkombinasjonen. Engelsk og norsk (nordisk), samt realfag, vil styrke utdannelsen din hvis du tenker deg inn i skoleverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har selv antropologi og historie og jeg har inntrykk av at det er store fag. Hvis folk kke har hørt om det synes jeg det er merkelig. Arkeologi virker som er på moten så det er rart at man ikke har hørt om det.

Etter hva jeg vet så kan man få en del jobber uten å måtte være professor. :-p

Skoleverket? Faren min er professor og han FRARÅDER folk å bli lærere. Etter å ha sett mange som sliter så skjønner jeg det godt.

Det er forøvrig mange som har smalere fagkombinasjoner og felt enn TS, og som likevel får jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min er professor og han FRARÅDER folk å bli lærere. Etter å ha sett mange som sliter så skjønner jeg det godt.

Hehehe. Det er jo et velkjent faktum at professorer heller vil sitte på kontorene sine og forske i fred framfor å undervise, så det er vel kanskje ikke så rart at en professor sier dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fargeklump1
Du har en veldig smal fagsammensetning og utdannelse

Etter hva jeg vet så er historie det største faget på HF og sosialantropologi et av de største på SV. Arkeologi har fått en oppsving (det er flere hundre søkere hvert semester), og man må være døv og blind hvis man ikke har fått med seg utgravingene i Bjørvika.

Hovedsakelig ER man døv og blind og ikke tilstede på denne klode hvis man mener at denne fagsammensetningen er veldig smal. Det er en ganske BRED fagsammensetning og kan brukes til svært mye.

Lærerbehovet er ikke så stort og det vil være svært vanskelig å få en full lærerstilling med denne fagkombinasjonen.

Når en lærer må ta ansvaret for TRE klasser fordi det ikke er lærere nok, så er lærerbehovet STORT.

Samt at, veldig mange av dem som er lærere i dag, egner seg slettes ikke som lærere. Man bør blant annet ikke ha lærere som ikke vet hvem Quisling var eller hva kvadratroten av 36 er (for det er det faktisk noen som ikke vet!)

Angående professorer som heller vil sitte på kontorene sine- jeg kjenner mange som også vil det, men mange har også masse undervisning. Det spørs an på hvilket fag det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående professorer som heller vil sitte på kontorene sine- jeg kjenner mange som også vil det, men mange har også masse undervisning. Det spørs an på hvilket fag det dreier seg om.

Jepp, mange har antall uker per måneden eller hva det er som de _må_ undervise pga stillingen de har. Men jeg tror mange hadde foretrukket å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*
Hallo? :-(

Det ville vært litt fint om noen kunne ta seg bryet med å hjelpe meg. Synes ikke det er for mye forlangt... :-(

Surefjes hvis du ønsker hjelp er vel ikke så lurt. Det som derimot er lurt er å lage en overskrift som sier noe om hva det er du ønsker hjelp med. Mange gidder ikke klikke seg inn på tråder der overskriften ikke sier noe som helst.

Jeg var innom tråden, men følte ikke at jeg kunne bidra med noe, dessverre. Håper du har fått litt hjelp av svarene du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GjestgjestbabbleLOL

Surefjes? Hvor i helvete har ts surefjes?

Emoticons_Puck_1881.png

Melancholy= tungsindig, trist, nedstemt, melankolsk.

Ergo betyr

:-(

lei seg smiley. Ikke noe sånt annet tull dere kommer med. Ærlig talt, jeg trodde at de som frekventerer KG hadde litt mer intelligens enn som så- der tok jeg tydeligvis feil.

Vær litt mer tilstede i det virkelige livet. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Gode, gamle "get a life". :)

Prøver bare å gi ts råd om nettikette. Og jeg syns :-( kan være et surt fjes, men du har jo fasiten der, gjest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

synes man kan lese spørsmålet i første posten og ikke henge seg så til de grader opp i neste post.

det har jo sklidd helt ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Prøver bare å gi ts råd om nettikette.

Netiquette ja:

*Meldinger skal i all hovedsak være korte, konkrete og presise.

*Vær profesjonell og forsiktig når du omtaler andre personer i nettbaserte fora.

*Gi respons på ideer/utsagn og ikke personer når du gir tilbakemelding.

*Vær varsom med sarkasme/ironi. Uten ansikt til ansikt kommunikasjon som kan utfylle budskapet ditt kan meldingen oppfattes som krassere enn det er tenkt.

For eksempel:

Jeg skulle ønske jeg hadde tenkt på det før! :-(

*Når du siterer en annen person: Stryk ut alt som ikke er direkte nødvendig for svaret ditt. Ingen liker å lese en lang beskjed sitert for tredje eller fjerde gang, bare for å bli svart med ett ord: «Enig!»

*Motstå lysten til å «flame» (bombe) andre på nettet. Husk at diskusjonsgruppene er laget for nyttige meningsytringer.

*Bruk litt tid før du blir personlig.

*Respekter meninger som er motstridende til dine egne . Ikke alle har den samme kulturelle/faglige bakgrunn som deg selv, og ditt perspektiv er ikke nødvendigvis det eneste på en gitt sak/tema.

*"Stay on topic".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

TS, ta kontakt med steder du kan tenke deg å jobbe i fremtiden. Send dem en e-post og hør hva slags utdannelse de ser etter når de ansetter folk til de og de stillingene.

Dette har jeg gjort før, og hjalp meg langt på vei i mylderet av utdannelsesvalg :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerie
Etter hva jeg vet så er historie det største faget på HF og sosialantropologi et av de største på SV. Arkeologi har fått en oppsving (det er flere hundre søkere hvert semester), og man må være døv og blind hvis man ikke har fått med seg utgravingene i Bjørvika.

Hovedsakelig ER man døv og blind og ikke tilstede på denne klode hvis man mener at denne fagsammensetningen er veldig smal. Det er en ganske BRED fagsammensetning og kan brukes til svært mye.

Når en lærer må ta ansvaret for TRE klasser fordi det ikke er lærere nok, så er lærerbehovet STORT.

Samt at, veldig mange av dem som er lærere i dag, egner seg slettes ikke som lærere. Man bør blant annet ikke ha lærere som ikke vet hvem Quisling var eller hva kvadratroten av 36 er (for det er det faktisk noen som ikke vet!)

Angående professorer som heller vil sitte på kontorene sine- jeg kjenner mange som også vil det, men mange har også masse undervisning. Det spørs an på hvilket fag det dreier seg om.

Selv om disse fagene har mange studenter/søkere så kjenner jeg til få yrker som har behov for denne fagkombinasjonen, den vil derfor, etter mitt skjønn, kvalifisere til færre yrker enn andre kombinasjoner og utdannelser. Jeg har ikke inntrykk av at universitetene regulerer antall studieplasser i de forskjellige fag etter etterspørselen i arbeidsmarkedet heller. Selv om de jobber med utgravinger i Bjørvika vil jeg tro det er begrenset hvor mange av de mange studentene som studerer arkeologi og historie som vil få jobb der. ;)

Ja, det er lærermangel i dag. Såvidt meg bekjent er det imidlertid ikke lærermangel i religions- og historiefag i vgs, tvert imot, og selv om man tar master(som kvalifiserer til undervisning i alle fag i grunnskolen) så er mitt inntrykk at de fleste grunnskolene foretrekker å ansette allmennlærere fremfor universitetsutdannede med enkeltfag. I ts' tilfelle har ts bare et skolefag å skilte med også. Nå har ikke ts sagt noe om å være interessert i å gå inn i skoleverket heller, så det er vel ikke så interessant å diskutere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om disse fagene har mange studenter/søkere så kjenner jeg til få yrker som har behov for denne fagkombinasjonen, den vil derfor, etter mitt skjønn, kvalifisere til færre yrker enn andre kombinasjoner og utdannelser.

Vel, moren min har kombinasjonen pedagogikk, norsk og offentlig rett og bruker kun ETT av fagene i sin jobb. Har man mange fag er det ikke dermed sagt at man leter etter en jobb hvor man får bruk for alle fagene- kanskje bare ett fag. Det viktigste er jo å komme inn på markedet først og da tar man en jobb hvor man kanskje får bruk for et av fagene. Å ringe eller møte folk i jobber som man har lyst til å ha, kan være lurt.

Jeg har ikke inntrykk av at universitetene regulerer antall studieplasser i de forskjellige fag etter etterspørselen i arbeidsmarkedet heller.

De aller færreste studium er i dag lukkede, slik at man får en oppsamling med folk som ikke kommer ut i den jobben de utdanner seg til. Arkeologi for eksempel. Det er 200 stillinger i Norge. Der det undervises arkeologi er på UiT, UiB, UiO og NTNU. Da jeg var på arkeologi var det over 150 studenter på BA. På MA- nivå på UiO blir det ca. 15+ uteeksaminert hver vår. Hvis man sier 15 på de tre andre studiestedene så blir det jo en del mennesker etter hvert. På litt under 4 år er det jo allerede like mange som stillingene...

Det sier seg jo selv at det er helt idiotisk. Man må nesten vente til den neste går av med pensjon, og da er det jo den personen med høyest utdanning som får en slik stilling som regel. Det er arkeologer som ikke er fast ansatte i staten 15 år etter at de gikk ut med en MA eller lignende. Personlig så synes jeg at på grunn av dette burde arkeologi være slik det var før 2003- et lukket studium. Fordi da har man faktisk en sjanse til kanskje få en jobb.

Selv om de jobber med utgravinger i Bjørvika vil jeg tro det er begrenset hvor mange av de mange studentene som studerer arkeologi og historie som vil få jobb der. ;)

Det som nærmest er forventet når man skal få feltarbeid er at man har feltarbeid fra før eller er arkeolog. Har man ikke feltarbeid fra før, blir det SVÆRT vanskelig å få seg det. Det er ikke nok å kun studere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...