Gjest Jennie Skrevet 13. juli 2009 #1 Del Skrevet 13. juli 2009 13.JULI Føler endelig at jeg er klar for å trene litt igjen, føler at sykdommen holder på å slippe taket. Har hatt M.E siden 2003 (kanskje lenger), men nå er jeg mye bedre. En skal være ekstremt forsiktig med å trene når en har M.E, men teorien min nå er at jeg er så godt som frisk, men ikke i form fordi kroppen er helt nedbrutt etter så mange år så godt som inaktiv. Så nå er det å trene seg selv sakte, men sikkert opp igjen. Håper i alle fall at det er sånn det er. Får prøve meg litt fram og se hvordan kroppen reagerer. Det kan også være at kroppen reagerer annerledes om sommeren enn den vil gjøre om vinteren, men det vil tiden vise. Har fått mannen min (som er treningsinstruktør) til å sette opp et veldig forsiktig program til meg, en uke om gangen. Så har jeg registrert meg på iform.nu, slik at jeg kan bruke treningsplanleggeren der. ALDER: 30 år VEKT: 75 kg HVILEPULS: 80 (ja, er høy!) TRENINGSPLAN UKE 1: MANDAG: Styrketrening, rygg, biceps, mage (til sammen 3 øvelser) TIRSDAG: Tur, rolig tempo, 30 min ONSDAG: Styrketrening, bryst, triceps, skuldre (til sammen 3 øvelser) TORSDAG: Tur, rolig tempo, 35 min FREDAG: Styrketrening, lår, rumpe, mage (til sammen 3 øvelser) Tur, rolig tempo, 20 min LØRDAG OG SØNDAG: Fri Det kan faktisk være at dette blir for mye for meg, at jeg ikke klarer å gå så langt, men jeg må jo bare prøve meg frem. Har pleid å gå turer på 15-20 min, så vi får se! Sier hei og velkommen til alle som stikker innom, er bare koselig med en kommentar eller to (Eller førti) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. juli 2009 #2 Del Skrevet 13. juli 2009 Hei på deg! Hvis du er usikker på om du greier mer enn 20 minutter ville jeg begynt med det og heller økt veldig sakte - f.eks. 1 minutt pr gang? Heller mestre enn å bli oppgitt fordi det ikke går. Ellers er det jo veldig fornuftig å begynne å trene, og programmet ser jo forsåvidt overkommelig ut. Det eneste jeg reagerer på er at det er trening hver dag - selv om det forsåvidt er rolige / få øvelser. Jeg anbefaler deg å prøve deg rolig frem og heller tenke på mestring først og treningseffekt senere. Dvs. at hvis du for å kunne gjennomføre det må ha fri annenhver dag til å begynne med er det bedre enn å gi opp fordi du ikke klarer å gjennomføre. Dette var bare noen tanker - ingen overstyring av treningseksperten Ønsker masse lykke til! Og gratulerer med dagbok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 13. juli 2009 #3 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) MANDAG, UKE 1 13.JULI Gjennomført styrketrening uten problemer, veldig fornøyd. Var godt å kjenne at kroppen reagerte normalt og uten sykdomssymptomer. Treningen varte ikke lenger enn maks 15 minutter til sammen, men alt er bedre enn ingenting. Er veldig spent på tur i morgen. Har funnet frem skrittelleren som jeg kjøpte for en tid tilbake siden, men satte den ikke på før sent i ettermiddag, så det har ikke blitt mer enn 1746 skritt. Men før satt jeg i rullestol, så da ble det 0... :gjeiper: Endret 14. juli 2009 av Jennie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. juli 2009 #4 Del Skrevet 13. juli 2009 MANDAG, UKE 1 13.JULI Gjennomført styrketrening uten problemer, veldig fornøyd. Var godt å kjenne at kroppen reagerte normalt og uten sykdomssymptomer. Treningen varte ikke lenger enn maks 15 minutter til sammen, men alt er bedre enn ingenting. Er veldig spent på tur i morgen. Har funnet frem skrittelleren som jeg kjøpte for en tid tilbake siden, men satte den ikke på før sent i ettermiddag, så det har ikke blitt mer enn 1746 skritt. Men før satt jeg i rullestol, så da ble det 0... :gjeiper: Veldig bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 13. juli 2009 #5 Del Skrevet 13. juli 2009 Hei på deg! Hvis du er usikker på om du greier mer enn 20 minutter ville jeg begynt med det og heller økt veldig sakte - f.eks. 1 minutt pr gang? Heller mestre enn å bli oppgitt fordi det ikke går. Ellers er det jo veldig fornuftig å begynne å trene, og programmet ser jo forsåvidt overkommelig ut. Det eneste jeg reagerer på er at det er trening hver dag - selv om det forsåvidt er rolige / få øvelser. Jeg anbefaler deg å prøve deg rolig frem og heller tenke på mestring først og treningseffekt senere. Dvs. at hvis du for å kunne gjennomføre det må ha fri annenhver dag til å begynne med er det bedre enn å gi opp fordi du ikke klarer å gjennomføre. Dette var bare noen tanker - ingen overstyring av treningseksperten Ønsker masse lykke til! Og gratulerer med dagbok. Takk for tips og tanker, det er bare hyggelig Ja, det kan godt hende at det blir for mye både med trening hver dag og med så lange økter som 35 minutt. Men denne første uka er en prøveuke, og skal vurderes nøye før jeg går videre. Så det kan godt hende at det blir trening bare annenhver dag neste uke - vi får se! Jeg er uansett blitt veldig flink til å lytte til kroppen og ikke presse meg, så jeg gjennomfører ikke noe som jeg kjenner at jeg tar skade av. Det er jo bare jeg som kan kjenne effekten det har på kroppen - sånn sett er det greit at det er mannen min som setter opp programmet, tettere samarbeid får en ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 14. juli 2009 #6 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) TIRSDAG UKE 1, 14.JULI Gjennomført tur, gikk veldig bra. Holdt veldig rolig tempo, men fikk opp pulsen litt i to bakker, det var deilig. Ble bare 25 minutter da, for turen tilbake gikk så mye fortere enn den andre veien, av en eller annen grunn Jeg hadde ikke skikkelige sko, for mannen min hadde tatt bilen på jobb, og i den lå joggeskoene. Så da ble det sandaler, ikke helt ideelt. Jaja. Er i gang, uansett, det er så deilig! Så får dagen i dag og morgendagen vise om kroppen min godtar det. *logge trening i treningsplanlegger* FRA SKRITTELLER: Skritt: 8898 Kalorier: 407 Endret 14. juli 2009 av Jennie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juli 2009 #7 Del Skrevet 14. juli 2009 Så bra at dette fungerer . Håper dette er begynnelsen - eller det er vel rettere fortsettelsen - på oppturen! Fortsatt lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 14. juli 2009 #8 Del Skrevet 14. juli 2009 Så bra at dette fungerer . Håper dette er begynnelsen - eller det er vel rettere fortsettelsen - på oppturen! Fortsatt lykke til! Takk! Fortsettelsen, ja. Begynte i rullestol, så krykker, så gå 1 minutt, 2 minutt osv... Det går visst bra, har til og med vaska bilen i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 15. juli 2009 #9 Del Skrevet 15. juli 2009 ONSDAG, UKE 1 15.JULI Gjennomført styrketrening uten sykdomssymptomer SÅ GØY!!! Det var blytungt, men deilig! Håper dette holder seg gjennom vinteren, altså. Var veldig bra i fjor sommer, men ble dårlig igjen på senvinteren. Men skal ikke det denne gangen!!! Ble også en liten tur i dag, fulgte ungene og badet. FRA SKRITTELLER: Skritt: 8621 Kalorier: 405 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 16. juli 2009 #10 Del Skrevet 16. juli 2009 TORSDAG UKE 1, 16.JULI Gjennomført tur uten sykdomssymptomer. Holdt rolig tempo, men ble varm og svett og fikk opp pulsen et par ganger. Dette går over all forventning! Har vært støl i brystmusklene i dag, da. Men det gjør ingenting FRA SKRITTELLER: Skritt: 8734 Kalorier: 425 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 18. juli 2009 #11 Del Skrevet 18. juli 2009 18.JULI Fikk ikke tid til å legge inn trening i går, men gjennomførte altså både planlagt styrketrening og tur. Var veldig trøtt på kvelden i går, så det er godt jeg har to fridager nå. Nå reiser vi på ferie, så nå får jeg ikke lagt inn på en stund, hvis ikke det er internettilgang der vi skal. Skal uansett trene likt som første uka, har med vekter og alt FERIE!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2009 #12 Del Skrevet 18. juli 2009 18.JULI Fikk ikke tid til å legge inn trening i går, men gjennomførte altså både planlagt styrketrening og tur. Var veldig trøtt på kvelden i går, så det er godt jeg har to fridager nå. Nå reiser vi på ferie, så nå får jeg ikke lagt inn på en stund, hvis ikke det er internettilgang der vi skal. Skal uansett trene likt som første uka, har med vekter og alt FERIE!!! God tur Kos deg masse! Gi deg selv en god klapp på skulderen for vel gjennomført treningsprogram! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 18. juli 2009 #13 Del Skrevet 18. juli 2009 Lykke til med treningsopplegget! Håper det går bra for deg, at du sakte men sikkert klarer å bli bedre. Men det er godt å høre at du er flink til å lytte til kroppen din, er nok mange som blir overivrige og presser seg for langt - been there, done that for å si det slik (har også ME) :gjeiper: Så ja, fortsett å holde oss oppdatert!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 27. juli 2009 #14 Del Skrevet 27. juli 2009 God tur Kos deg masse! Gi deg selv en god klapp på skulderen for vel gjennomført treningsprogram! Takk :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 27. juli 2009 #15 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Lykke til med treningsopplegget! Håper det går bra for deg, at du sakte men sikkert klarer å bli bedre. Men det er godt å høre at du er flink til å lytte til kroppen din, er nok mange som blir overivrige og presser seg for langt - been there, done that for å si det slik (har også ME) :gjeiper: Så ja, fortsett å holde oss oppdatert!! Det skal jeg gjøre Spennende å høre fra andre som har M.E, hvordan har sykdomsforløpet vært for deg? Hvordan er formen i dag? Endret 27. juli 2009 av Jennie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 27. juli 2009 #16 Del Skrevet 27. juli 2009 Det skal jeg gjøre Spennende å høre fra andre som har M.E, hvordan har sykdomsforløpet vært for deg? Hvordan er formen i dag? Jeg ble syk som 11-åring, er nå 21. Var helt frisk og fin inntil jeg en dag fikk en kraftig halsinfeksjon, og da den gikk over ble jeg aldri frisk - hadde utviklet M.E. Formen min er opp og ned ettersom dagene, månedene og årene går. Noen perioder er det veldig lite fristende å ta en dusj eller gå opp trappen, mens andre dager kan jeg shoppe om dagen og dra på fest på kvelden uten å bli helt elendig. Sliten blir jeg alltids (ME-sliten, ikke på den vanlige måten), men så lenge det ikke går over en viss grense takler jeg det greit. Så, der har du meg sånn omtrentlig For tiden er formen ganske grei. Var på øyhopping i Hellas i to uker i sommer, og det gikk ganske bra! Ble i helt elendig form to ganger i løpet av ferien, men klarte å komme meg igjen ved å sakne tempoet litt. Går på behandling hos Meileir fra Belgia, lurer på om det kan være det som hjelper. Går også på en ganske streng diett, som jeg tydelig merker at hjelper, har så og si aldri magekramper lenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 27. juli 2009 #17 Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg ble syk som 11-åring, er nå 21. Var helt frisk og fin inntil jeg en dag fikk en kraftig halsinfeksjon, og da den gikk over ble jeg aldri frisk - hadde utviklet M.E. Formen min er opp og ned ettersom dagene, månedene og årene går. Noen perioder er det veldig lite fristende å ta en dusj eller gå opp trappen, mens andre dager kan jeg shoppe om dagen og dra på fest på kvelden uten å bli helt elendig. Sliten blir jeg alltids (ME-sliten, ikke på den vanlige måten), men så lenge det ikke går over en viss grense takler jeg det greit. Så, der har du meg sånn omtrentlig For tiden er formen ganske grei. Var på øyhopping i Hellas i to uker i sommer, og det gikk ganske bra! Ble i helt elendig form to ganger i løpet av ferien, men klarte å komme meg igjen ved å sakne tempoet litt. Går på behandling hos Meileir fra Belgia, lurer på om det kan være det som hjelper. Går også på en ganske streng diett, som jeg tydelig merker at hjelper, har så og si aldri magekramper lenger Huff, du har vært syk lenge! Håper behandlingen virker! Jeg går også på en ganske streng diett, men det er noe jeg har kommet fram til selv. Tar også en del tilskudd som jeg er fullstendig avhengig av, spesielt b-vitaminer og omega. Jeg har vært syk siden 2003, fikk diagnosen i 2005. Nå håper jeg virkelig at jeg er på vei til å bli helt frisk, og det håper jeg gjelder deg også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 27. juli 2009 #18 Del Skrevet 27. juli 2009 Huff, du har vært syk lenge! Håper behandlingen virker! Jeg går også på en ganske streng diett, men det er noe jeg har kommet fram til selv. Tar også en del tilskudd som jeg er fullstendig avhengig av, spesielt b-vitaminer og omega. Jeg har vært syk siden 2003, fikk diagnosen i 2005. Nå håper jeg virkelig at jeg er på vei til å bli helt frisk, og det håper jeg gjelder deg også! Tusen tusen takk, og i like måte!!! Inntil det skjer får vi bare fortsette å gjøre det beste ut av hverdagen, og kose oss med det vi klarer og orker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 28. juli 2009 #19 Del Skrevet 28. juli 2009 Tusen tusen takk, og i like måte!!! Inntil det skjer får vi bare fortsette å gjøre det beste ut av hverdagen, og kose oss med det vi klarer og orker! Ja, det er i alle fall ikke motivasjonen det står på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennie Skrevet 28. juli 2009 #20 Del Skrevet 28. juli 2009 28.JULI UKE 3 Denne uka begynner på en tirsdag, fordi jeg ikke kunne trene i går. VEKT: Vet ikke, veiedag er fredag, og da var jeg på ferie HVILEPULS: 72 (Utrolig forbedring på to uker!) TRENINGSPLAN UKE 3 TIRSDAG: Tur, moderat tempo, 30 min ONSDAG: Styrketrening, bryst, triceps, skuldre (til sammen 4 øvelser) TORSDAG: Tur, moderat tempo, 30 min FREDAG: Styrketrening, lår, rumpe, mage (til sammen 3 øvelser) Tur, rolig tempo, 30 min LØRDAG OG SØNDAG: Fri MANDAG: Styrketrening, rygg, biceps, mage (til sammen 4 øvelser) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå