Gå til innhold

Ferdig utdannet jurist, men så vanskelig å få jobb...


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

noen som vet om noen gode sider på nett å søke på..synes ikke www.finn.no er noe å skryte av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Det kjenner jeg ikke til. Hvilke juristjobber sikter du til her?

I juridiske avdelinger i det offentlige. Der holder det med rettslære fra videregående eller knapt nok det.

Jurister blir satt til postsortering og diverse annet forefallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
I juridiske avdelinger i det offentlige. Der holder det med rettslære fra videregående eller knapt nok det.

Jurister blir satt til postsortering og diverse annet forefallende.

Du tuller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest farger

anbefalte en venn av meg(som var under utdannelse, men likevel) som lenge hadde forsøkt å få deltidsjobb på advokatkontorer uten napp til å tilby seg å jobbe gratis en gang i uken i en tidsperiode.

man tilbyr seg å jobbe gratis kanskje en dag i uken/et par kvelder i uken ved sidne av en annen jobb - og sier til dem at man kan se det an over en tidsperiode på noen måneder - og fungerer det ikke så er det helt ok.

på denne måten får man erfaring, og det er verdens beste jobbsøknad inn til kontoret.

mange sa nei, men h*n fikk napp ganske fort fordiom.

og hvordan endte det? jo - h*n fikk ganske raskt betalt, arbeidsmengden økte og økte - og h*n ble garantert jobb etter studiene.

men, denne personen er nærmest headhuntet til andre firmaer i næringslivet som jurist før utdannelsen er ferdig - så dermed er valgmulighetene enda flere.

kjipt å måtte gjøre noe gratis, men dersom søknadsperioden drøyer langt ut så er dette en måte å skaffe seg erfaring på.

om du ikke vil det så kan du melde deg som frivillig i eks gatejuristen e.l, man kan jobbe opptil 4 dager(tror jeg) frivillig uten at nav blander seg.

når arbeidsmarkedet er hardt må man gjøre alt man kan for å skaffe seg jobb -og dette er strengt tatt noe du og andre burde gjort før utdannelsen var ferdig.

men det er aldri for sent:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme gjest
anbefalte en venn av meg(som var under utdannelse, men likevel) som lenge hadde forsøkt å få deltidsjobb på advokatkontorer uten napp til å tilby seg å jobbe gratis en gang i uken i en tidsperiode.

man tilbyr seg å jobbe gratis kanskje en dag i uken/et par kvelder i uken ved sidne av en annen jobb - og sier til dem at man kan se det an over en tidsperiode på noen måneder - og fungerer det ikke så er det helt ok.

på denne måten får man erfaring, og det er verdens beste jobbsøknad inn til kontoret.

mange sa nei, men h*n fikk napp ganske fort fordiom.

og hvordan endte det? jo - h*n fikk ganske raskt betalt, arbeidsmengden økte og økte - og h*n ble garantert jobb etter studiene.

men, denne personen er nærmest headhuntet til andre firmaer i næringslivet som jurist før utdannelsen er ferdig - så dermed er valgmulighetene enda flere.

kjipt å måtte gjøre noe gratis, men dersom søknadsperioden drøyer langt ut så er dette en måte å skaffe seg erfaring på.

om du ikke vil det så kan du melde deg som frivillig i eks gatejuristen e.l, man kan jobbe opptil 4 dager(tror jeg) frivillig uten at nav blander seg.

når arbeidsmarkedet er hardt må man gjøre alt man kan for å skaffe seg jobb -og dette er strengt tatt noe du og andre burde gjort før utdannelsen var ferdig.

men det er aldri for sent:=)

i uken altså:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Du tuller...?

De blir ihvertfall innkalt til intervju. Og det er overhodet ingen garanti at man får jobb selv om man er jurist, tvert imot vil jeg si. De kan titulere seg med at de jobber på juridisk avdeling i alle mailformularer etc, selv med kun videregående.

Og jada, juristene blir satt til forefallende arbeid og hjelper alle andre..

Lønnen trenger jeg vel ikke nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De blir ihvertfall innkalt til intervju. Og det er overhodet ingen garanti at man får jobb selv om man er jurist, tvert imot vil jeg si. De kan titulere seg med at de jobber på juridisk avdeling i alle mailformularer etc, selv med kun videregående.

Og jada, juristene blir satt til forefallende arbeid og hjelper alle andre..

Lønnen trenger jeg vel ikke nevne.

Hvor har du dette fra? Jeg har en rekke venner som jobber i det offentlige (departementer og direktorater etc.) som jurister, og deres hverdag er svært langt fra det du beskriver her. At lønnen kanskje ikke er den beste er nå så, men ellers stemmer dette overhodet ikke med det jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvor har du dette fra? Jeg har en rekke venner som jobber i det offentlige (departementer og direktorater etc.) som jurister, og deres hverdag er svært langt fra det du beskriver her. At lønnen kanskje ikke er den beste er nå så, men ellers stemmer dette overhodet ikke med det jeg har hørt.

Tror nok ikke gjesten mener alle jurister i det offentlige... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefalte en venn av meg(som var under utdannelse, men likevel) som lenge hadde forsøkt å få deltidsjobb på advokatkontorer uten napp til å tilby seg å jobbe gratis en gang i uken i en tidsperiode.

Som jurist så burde man jo vite at å jobbe gratis er ganske tvilsomt? Det hadde diskvalifisert ham for mitt vedkommende, i alle fall... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvor har du dette fra? Jeg har en rekke venner som jobber i det offentlige (departementer og direktorater etc.) som jurister, og deres hverdag er svært langt fra det du beskriver her. At lønnen kanskje ikke er den beste er nå så, men ellers stemmer dette overhodet ikke med det jeg har hørt.

Alle får samme lønn, enten de rydder i papirene eller skriver tunge klagesaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...