Gå til innhold

Storbritania innfører sanksjoner mot Israel


Far til 2

Anbefalte innlegg

Nå innfører Storbritania sanksjoner mot Israel pga "Cast Lead" operasjonen (også beskrevet som "Gaza Masakren").

Hvor lang tid tar det før andre land følger etter ?

Personlig tror jeg at Israel har gått for langt og at denne sanksjonen bare blir begynnelsen på en hel rekke sanksjoner iløpet av årene som kommer. Spesielt hvis Israel fortsetter å ta landområder fra Palestinerene på Vestbredden.

Israel har de siste de siste 60 årene vist seg som en av verdens hissigste og sterkeste krigsmakter. Men skal dette alene gi dem rett til å gjøre som de vil, inkludert å masakrere sivile ? Er sanksjonene fra Storbritania et signal om at flere land i den vestlige verden vil reagere på tilsvarende måte ?

Jeg tror Israel bør være forsiktigere i årene som kommer. I det værst tenkelige tilfellet vil vesten skape et nytt Kuba der nede . Og det er uskyldige sivile Israelere som vil bli skadelidende for lederenes kriger og overgrep mot sivile Palestinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Melchizedek

Så lenge det er et så lite og ubetydelig land som storbritannia så tror jeg ikke det har noen funksjon. Skal en sanksjon fungere må man ha USA med og de kommer aldri til og ha en sanksjon mot Israel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok eksportnæringen til Israel kommer til å føle det på kroppen (eller appelsinene) dersom hele det vestlige Europa begynner å sanksjonere dem, USA eller ikke.

Likevel tviler jeg på at det hjelper - de spiller vel det velbrukte kortet om europeisk antisemittisme, og vår kollektive dårlige samvittighet gjør at vi ser gjennom fingrene med dem, igjen. Hadde Israel vært et arabisk eller øst-europeisk land og kjørt en tilsvarende politikk overfor kringliggende folkegruper, hadde NATO, USA og EU begynt bomberegnet og sendt inn fredsbevarende styrker for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå innfører Storbritania sanksjoner mot Israel pga "Cast Lead" operasjonen (også beskrevet som "Gaza Masakren").

Hvor lang tid tar det før andre land følger etter ?

Personlig tror jeg at Israel har gått for langt og at denne sanksjonen bare blir begynnelsen på en hel rekke sanksjoner iløpet av årene som kommer. Spesielt hvis Israel fortsetter å ta landområder fra Palestinerene på Vestbredden.

Israel har de siste de siste 60 årene vist seg som en av verdens hissigste og sterkeste krigsmakter. Men skal dette alene gi dem rett til å gjøre som de vil, inkludert å masakrere sivile ? Er sanksjonene fra Storbritania et signal om at flere land i den vestlige verden vil reagere på tilsvarende måte ?

Jeg tror Israel bør være forsiktigere i årene som kommer. I det værst tenkelige tilfellet vil vesten skape et nytt Kuba der nede . Og det er uskyldige sivile Israelere som vil bli skadelidende for lederenes kriger og overgrep mot sivile Palestinere.

HAHA.. Ja det var strengt gitt!

Våpensanksjon, intet mindre enn.

Her har du en tilsvarende streng sanksjon du kan bruke når du krangler;

"Om du ikke skjerper deg så skal jeg klaske deg på låret med en lunken

teskje og skvette nysilt melk på deg!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok eksportnæringen til Israel kommer til å føle det på kroppen (eller appelsinene) dersom hele det vestlige Europa begynner å sanksjonere dem, USA eller ikke.

Likevel tviler jeg på at det hjelper - de spiller vel det velbrukte kortet om europeisk antisemittisme, og vår kollektive dårlige samvittighet gjør at vi ser gjennom fingrene med dem, igjen. Hadde Israel vært et arabisk eller øst-europeisk land og kjørt en tilsvarende politikk overfor kringliggende folkegruper, hadde NATO, USA og EU begynt bomberegnet og sendt inn fredsbevarende styrker for lengst.

Tror du virkelig i dine villeste drømmer at et samlet europa kommer til å gå til

reelle sanksjoner mot Israel? Vi som har undertrykket dem gjennom århundrer og

på toppen av det hele forsøkt å utrydde dem som folk?

Intet annet land ville få holde på slik noensinne. Men Israel vil få holde på til de er ferdige med jobben og har gjenopprettet det Bibelske Israel. Den som på alvor forsøker å hindre dem i dette vil få seg en svært ubehagelig overraskelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA.. Ja det var strengt gitt!

Våpensanksjon, intet mindre enn.

Her har du en tilsvarende streng sanksjon du kan bruke når du krangler;

"Om du ikke skjerper deg så skal jeg klaske deg på låret med en lunken

teskje og skvette nysilt melk på deg!"

Hva er ditt forslag til sanksjon da ?

Vi må ungå å synke like dypt som den Israelske regjeringen og sende rakketer og bombe de vi er uenig med. Jeg håper virkelig ikke den vestlige verden synker så dypt som Israel har gjort.

Ser med lengsel etter alternative sanksjoner uten at det mefører vold eller tiltak som bare går ut over sivilbefolkningen i Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er ditt forslag til sanksjon da ?

Vi må ungå å synke like dypt som den Israelske regjeringen og sende rakketer og bombe de vi er uenig med. Jeg håper virkelig ikke den vestlige verden synker så dypt som Israel har gjort.

Ser med lengsel etter alternative sanksjoner uten at det mefører vold eller tiltak som bare går ut over sivilbefolkningen i Israel.

Det spørsmålet kan jeg ikke besvare uten å bevege meg langt utenfor det politisk korrekte og trekke noen historiske linjer og hvilken påvirkning de har på oss i dag.

Problemets kjerne er at ingenting kan gjøres uten at man først avslører sionismen og hele dens vesen og forgreninger ut i verden. Men så lenge folk ikke er frie til å se på dette rasjonelt og analytisk så lar det seg ikke gjøre. Man kan rett og slett ikke forholde seg til Israel, jøder og sionister på en rasjonell måte.

Se bare på hva som skjer når tidligere statsminister Kåre Willoch, en av våre mest inflytelsesrike intellektuelle forsøker å komme med rasjonell begrunnet kritikk.

http://www.antisemittisme.no/nor/antis/wil...levin-antis.php

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2867223.ece

Jada.. Vi har faktisk et eget organ mot antisemittisme særskilt her i Norge. Det skal heller ikke så mye til for å ende på deres hatliste heller. Du og jeg kvalifiserer i særlig grad.

Ellers kan du om du føler for det ta en kritisk kikk på det jeg argumenterer for i "David Irving tråden" og vurdere det som fremlegges der i lys av verdensutviklingen siden 1945.

Min påstand er at ingenting kan gjøres i forhold til Israel uten at man først ser det historiske maktspillet de har ført overfor resten av verden. Et folk som i andres bevissthet fremstår som evige ofre er uangripelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig i dine villeste drømmer at et samlet europa kommer til å gå til

reelle sanksjoner mot Israel?

Uhr, nei. Det sa jeg heller ikke. Jeg synes bare det blir veldig selvutslettende å tro at Europa ikke er i stand til å legge politisk press på Israel om de ville det (noe de åpenbart ikke vil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva er ditt forslag til sanksjon da ?

Vi må ungå å synke like dypt som den Israelske regjeringen og sende rakketer og bombe de vi er uenig med. Jeg håper virkelig ikke den vestlige verden synker så dypt som Israel har gjort.

Ser med lengsel etter alternative sanksjoner uten at det mefører vold eller tiltak som bare går ut over sivilbefolkningen i Israel.

Rakketer er gate-språk. Raketter blir mer riktig.

Når det er sagt: det er nå fortsatt palestinerne som er mest kjent for å sende raketter mot sivilbefolkningen. De har riktignok ikke like stort arsenal, men om det hadde hatt det, så hadde de jaggu brukt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakketer er gate-språk. Raketter blir mer riktig.

Når det er sagt: det er nå fortsatt palestinerne som er mest kjent for å sende raketter mot sivilbefolkningen. De har riktignok ikke like stort arsenal, men om det hadde hatt det, så hadde de jaggu brukt det også.

Vel, - nå tenkte jeg egentlig på raketter og granater slik de bruker for å drepe. Ikke kinaputter og fyrverkeri.

Jeg antar at Israel har drept flere 1000 ganger så mange Palestinere som det Palestinere har drept Israelere med raketter. Derfor er det også lov til å sammenlikne deres fyrverkeri med guttestreker sammenliknet med det Israel gjør. Det er jo også en av de mange masakrene som Israelerene har gjennomført som medfører at Storbritania nå går til sanksjoner mot Israel.

Men jeg burde kansje vært noe mer forsiktig med å fokusere nesten bare på raketter. Kansje jeg var litt overivrig mhp å beskrive "alt" som raketter pga sanksjonene som Storbritania nå har bestemt seg for. Sanneheten er jo at ingen land har gjennom verdenshistorien sluppet flere klasebomber pr kvaderatmeter enn det Israel gjorde i sør Libanon. Og ingen sivile mennesker har gjennom historien opplevd et regn av klasebomber slik Israel bombet sør Libanon i 2006. Vi må tilbake til bombene som ble sluppet over Hiroshima og Nagasaki for å se en bombing som har vært mer effektiv mht å drepe barn og andre sivile.

At Israel under Gaza Masakren benyttet mer fosfor bomber enn noe annet land har gjort siden USA bombet Vietnam, sier dessuten en god del om Israels tilpasningsevner. De er dyktige til å drepe og lemleste sivile uten å møte samme kritikk som de fikk etter tidligere masakre. Men så har de trent i mange år også på hvordan de kan drepe/lemleste flest Palestinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lew Skannon_*
Uhr, nei. Det sa jeg heller ikke. Jeg synes bare det blir veldig selvutslettende å tro at Europa ikke er i stand til å legge politisk press på Israel om de ville det (noe de åpenbart ikke vil).

Europs er selvutslettende! Vi har gjort selvforakt og skam til en kunstart og har derfor ikke den moralske tyngde til å gjøre noe som helst i midt østen.

Det dreier seg ikke om bare vilje, men faktisk også evne. Europa har ikke lenger noen vilje eller evne til å påvirke den politiske utviklingen i verden. Vi driver med vinden til vi treffer et skjær og går under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lew Skannon_*
Vel, - nå tenkte jeg egentlig på raketter og granater slik de bruker for å drepe. Ikke kinaputter og fyrverkeri.

Jeg antar at Israel har drept flere 1000 ganger så mange Palestinere som det Palestinere har drept Israelere med raketter. Derfor er det også lov til å sammenlikne deres fyrverkeri med guttestreker sammenliknet med det Israel gjør. Det er jo også en av de mange masakrene som Israelerene har gjennomført som medfører at Storbritania nå går til sanksjoner mot Israel.

Men jeg burde kansje vært noe mer forsiktig med å fokusere nesten bare på raketter. Kansje jeg var litt overivrig mhp å beskrive "alt" som raketter pga sanksjonene som Storbritania nå har bestemt seg for. Sanneheten er jo at ingen land har gjennom verdenshistorien sluppet flere klasebomber pr kvaderatmeter enn det Israel gjorde i sør Libanon. Og ingen sivile mennesker har gjennom historien opplevd et regn av klasebomber slik Israel bombet sør Libanon i 2006. Vi må tilbake til bombene som ble sluppet over Hiroshima og Nagasaki for å se en bombing som har vært mer effektiv mht å drepe barn og andre sivile.

At Israel under Gaza Masakren benyttet mer fosfor bomber enn noe annet land har gjort siden USA bombet Vietnam, sier dessuten en god del om Israels tilpasningsevner. De er dyktige til å drepe og lemleste sivile uten å møte samme kritikk som de fikk etter tidligere masakre. Men så har de trent i mange år også på hvordan de kan drepe/lemleste flest Palestinere.

Sammenlign bare situasjonen med Serbias forsøk på å holde Jugoslavia samlet og deretter opprettholde et Stor Serbia.

Det var ikke lange tiden de fikk holde på før et samlet FN sanksjonerte dem beinhardt og NATO gikk til militært angrep på landet. Ingen protesterte på at man valgte å reagere på hardest mulig måte mot det man oppfattet som Serbisk urett mot den albanske minoritet i landet. Og det selv om de fleste som kjenner historien vil kunne se at Kosovo faktisk historisk sett tilhører Serbia.

I forhold til Israel derimot så holder det med litt saklig kritikk før man får servert antisemitt kortet og blir sammenlignet med Hitler. Og det virker HVER gang! Før man er istand til å avsløre dette spillet så vil utviklingen fortsette.

Slik jeg ser det akkurat nå så vil Israel få det slik de vil. I løpet av de neste 20-30 årene vil palestinerne bli fordrevet fra sine siste områder og sakte men sikkert opphøre å eksistere som folk. Samtidig så vil palestinerne og andre muslimer i større og større grad bli demonisert og fremstilt som sinnsyke terrorister i spennende Hollywood actionfilmer, dagspresse og fjernsyn. De fleste av oss kommer til å akseptere og tro på denne virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europs er selvutslettende! Vi har gjort selvforakt og skam til en kunstart og har derfor ikke den moralske tyngde til å gjøre noe som helst i midt østen.

Det dreier seg ikke om bare vilje, men faktisk også evne. Europa har ikke lenger noen vilje eller evne til å påvirke den politiske utviklingen i verden. Vi driver med vinden til vi treffer et skjær og går under.

Det var jo en veldig fatalistisk holdning. At Europa ikke lenger huser samtlige av verdens stormakter er en kjensgjerning de fleste er klar over, men EU er på god vei til å bli en stedfortreder. Jeg tror det handler mer om å ha vondt i viljen overfor Israel, enn en manglende evne til å utøve press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sammenlign bare situasjonen med Serbias forsøk på å holde Jugoslavia samlet og deretter opprettholde et Stor Serbia.

Det var ikke lange tiden de fikk holde på før et samlet FN sanksjonerte dem beinhardt og NATO gikk til militært angrep på landet. Ingen protesterte på at man valgte å reagere på hardest mulig måte mot det man oppfattet som Serbisk urett mot den albanske minoritet i landet. Og det selv om de fleste som kjenner historien vil kunne se at Kosovo faktisk historisk sett tilhører Serbia.

I forhold til Israel derimot så holder det med litt saklig kritikk før man får servert antisemitt kortet og blir sammenlignet med Hitler. Og det virker HVER gang! Før man er istand til å avsløre dette spillet så vil utviklingen fortsette.

Slik jeg ser det akkurat nå så vil Israel få det slik de vil. I løpet av de neste 20-30 årene vil palestinerne bli fordrevet fra sine siste områder og sakte men sikkert opphøre å eksistere som folk. Samtidig så vil palestinerne og andre muslimer i større og større grad bli demonisert og fremstilt som sinnsyke terrorister i spennende Hollywood actionfilmer, dagspresse og fjernsyn. De fleste av oss kommer til å akseptere og tro på denne virkeligheten.

Jeg tror du har litt rett i dette.

Hvis noen kritiserer Israel for deres HANDLINGER så blir de stemplet som antisemitter av de som støtter Israels maktmisbruk. Hvis noen kritiserer Taliban/Al Quida for deres handlingene så blir det sett på (og anerkjent som) korrekt kritikk av terrorister.

Jeg mener vi skal ha rett til å kritisere Taliban/Al Quida for en del av det de har gjort, og veldig få i vesten vil være uenig med oss i en slik kritikk. Men så snart det er Israel som kritiseres for sin statsterrorisme blir det sett på som et angrep på deres tro. De (Israels ledere) må innse at det er snakk om kritikk av deres handlinger og ikke religion. Og de som forsvarer handlingene må slutte å benytte religiøse årsaker for massedrapene som er gjennomført. De som benytter sin religion til å forsvare angrep på menneskeheten (f.eks. det som beskrives som "Gaza masakren" som Israel utførte) er egentlig mennesker som forsøker å finne lovlige grunner til å tilegne seg makt og utøve maktmisbruk. Slike mennesker, enten det er muslimer (i Iran/Irak/Afghanistan, etc) eller kristne/jøder (i Israel, USA, etc) må faktisk behandles som de terrorister de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...