Gå til innhold

Begynne på master eller ta opp fag fra bacheloren?


Riskrem

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ble nettopp ferdig med bachelorgraden min i statsvitenskap. Gjennom hele utdanningen min har jeg jobbet 100% et sted som kan anses som en drømmebedrift for mange. Det er relevant for studiene. Jeg trenger strengt tatt ikke master, men det er noe jeg likevel ønsker å ta.

Fordi jeg har jobbet under studiene har ikke karakterene mine vært verdens beste. Snittet mitt er C. Jeg har kommet inn på masterstudier to steder og kan begynne på det til høsten hvis jeg vil.

Men skal jeg det? Eller skal jeg ta opp to fag denne høsten slik at vitnemålet mitt ser bedre ut, og så begynne på master neste høst? Føler at det er litt sårt å se på vitnemålet og tenke at det kunne ha vært litt bedre. Er det ikke bedre å avslutte bacheloren og tenke at man er fornøyd, i stedet for å angre etterpå?

Jeg føler at tiden løper fra meg, selv om jeg bare er 24 år nå (blir 25 i år).

Føler ikke at jeg finner svar hos venner og familie, heller ikke i meg selv akkurat nå.

Noen som vil dele erfaringer eller har tilbakemeldinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke så mange erfaringer kanskje, men det første jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt er at jeg ville ha startet på master om jeg var i din situasjon. Det er faktisk ikke så mange som ser på karakterene man har fra utdannelsen, men at ting som fagkombinasjoner og erfaring ofte veier tyngre. Og du har jo faktisk en begrunnelse for hvorfor de ikke er høyere!

Samtidig så er jeg litt skolelys selv, så jeg skjønner deg jo når du sier det er litt sårt at de kunne bli bedre.

Jeg tror du må spørre deg selv om hva som er viktigst for deg - å ha høyere karakterer eller å bli fortere ferdig med studiene. Jeg kan ikke mye om dette fagområdet, men om det f.eks. kan hemme deg at du har brukt lang tid på utdannelsen vil det kanskje være bedre å bli fort ferdig? Eller om du faktisk vet at karakterer har noe å si, så kan det være lurt å ta et ekstra år.

Lykke til ihvertfall, du finner helt sikkert ut av det til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

begynn på masteren, og sats heller på å få gode karakterer der. Da viser du at du kan. Master er mye vanskeligere, og det er bra å få feks B på en master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville ha beholdt bacheloren slik den var og tenkt fremover i arbeidslivet istedenfor. Brukt tiden på å jobbe og tjene penger isteden, du har en bachelor, jobber i bra bedrift, så fokuser heller på å få bra jobber i privat sektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Du har ikke mulighet for fast stilling i denne drømmejobben? Jeg er blant dem som tror de fleste får mer utbytte av en master etter at man har tilegnet seg litt kunnskaper i den virkelige verden.

Overstuderte broilere har en tendens til å få et veldig hardt møte med virkeligheten når de omsider kommer seg videre fra skolebenken, selv om det selvfølgelig er en stor fordel for deg at du åpenbart har jobbet en god del ved siden av studiene.

Hvis alternativene kun er å studere mer (master), eller å studere det samme en gang til (bachelor), så sier svaret seg selv, og hvis du mener du er mastermateriale, så blir jeg litt skremt over at du i det hele tatt er i tvil. Noen år i jobb ville antakeligvis ha lært deg at det kun er siste utdannelse som teller.*

Noen år i jobb vil også lære deg at perfeksjonering sjelden kaster av seg. For all del, det er aldri feil å levere bra, men kostnaden ved å levere 99% i stedet for å nøye seg med 94% er som regel ikke verdt marginalkostnaden. Å kaste bort hele semester på noen fag du allerede har bestått... get a grip.

Tenk bare hvor bra du kunne ha gjort det i sammfunsfag på vgs, hvorfor tar du ikke opp igjen det faget først? Og hvorfor stoppe der, hør om ikke du kan få tatt O-fag i samme slengen!

* Ekstremtilfeller som en advokat som plutselig studerer medisin i noen år, for så å søke jobb igjen som advokat er unntatt, for da er det nødvendigvis de juridiske karaktererne som veier tyngst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de andre her, akkurat når du studerer virker karakterene veldig viktig, men resten av livet har de omtrent 0 betydning. Ikke sløs bort tid og penger på å ta opp fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brydd meg med å ta opp igjen fag fra bacheloren. Det er masteren som teller, og har du først kommet inn på master så hadde jeg heller konsentrert meg om å gjøre det bra der viss jeg var deg, i stedet for å bruke tid og penger på å perfeksjonere et vitnemål som vil være "glemt" om noen år uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start på mastern! Jeg vurderte det samme for ett år siden, om jeg skulle gå videre på mastern - og det gjorde jeg. Flere direktører sier at det er masterkarakterene de ser på uansett (hvis søkeren har mastergrad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Flere direktører sier at det er masterkarakterene de ser på uansett (hvis søkeren har mastergrad).

Du kan trygt bytte ut "flere" med "alle". For all del, det er sikkert en og annen enstaket gnom der ute som ikke har trening i ansettelser, men hvis du søker jobb som står i stil med en master, så er jo disse bakgårdsbedriftene allerede diskvalifisert som potensiell arbeidsgiver.

Når du har en master, så blir bachelorgraden redusert til inngangsbillett. Du kom inn på masterstudiet, punktum. På samme måte viskes artium bort når du har fullført nær sagt hva det skal være av høyere utdanning.

Hvis du ser på linkedin og tilsvarende tjenester, så er det mange som kun oppfører høyeste utdannelse, og jo mer utdannelse man har desto vanligere er det å filtrere bort alt under master.

Eneste argument for å registrere bachelor og nedover er at man kan komme i kontakt med tidligere medstudenter, og for å fylle opp eventuelle tidshull som ellers kan se rare ut i CV-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_L_*

Jeg hadde også C i snitt på bachelor, og valgte å ta en master.

Har ikke angret så langt.

Som flere andre også sier her, så er arbeidsgiver mest interessert i masteren min og hvilke karakterer jeg har på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...